ECONOMIE
Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a crescut cu 74% în ultimii 4 ani

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creștere cu 74% comparativ cu anul 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen, reiese dintr-o analiză a organizației Transport și Environment (T&E) de la Bruxelles, citată de 2Celsius România, informează Agerpres. În acest context, România a înregistrat cea mai ridicată rată a importurilor de mașini diesel în regiune, precizează documentul.
„Deși România se află la mijlocul clasamentului, țara noastră a înregistrat cea mai mare rată de importuri a dieselurilor poluante în Europa Centrală și de Est. Acest fapt se datorează taxării precare din ultimii trei ani a mașinilor care emit noxe și pulberi în suspensie. Pe de altă parte, măsurile administrațiilor locale privind limitarea accesului mașinilor poluante sunt firave, iar impactul dieselurilor asupra calității aerului în centrele urbane este semnificativ”, declară Raul Cazan, președintele 2Celsius.
Analiza relevă o creștere cu 18%, în ultimele 12 luni, și un salt de 74%, din 2016. Calculele se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până în prezent, precum și pe date privind emisiile reale din atmosferă. „Acestea arată că producătorii de mașini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare. Aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franța (9,8 milioane) și Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania și Belgia, cele șase țări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE”, se menționează în concluziile analizei.
„Principalul motiv pentru creșterea numărului acestor mașini este decizia producătorilor de a-și maximiza profiturile vânzând în continuare modelele diesel existente în loc de a investi în modele mai curate. Din 2015 când a izbucnit scandalul Dieselgate, primii cinci producători de mașini care au vândut peste două treimi din autovehiculele diesel din UE au înregistrat profituri de peste 140 de miliarde de euro”, sunt de părere realizatorii cercetării.
Conform datelor Agenției Europene de Mediu, expunerea la oxid de azot, substanță emisă de motoarele diesel, a cauzat decesul prematur al 79.000 de persoane din 41 de țări europene, în 2015.
Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E) are ca scop promovarea și crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înființată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizații din 26 de țări din Europa, în special grupuri de mediu și militanți care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel național, regional și local. Entitatea coordonează Coaliția Internațională pentru Aviație Durabilă (ICSA), care are statutul de observator la Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) și este membră a Coaliției pentru Transporturi Navale (CSC), ce deține statutul de observator în cadrul Organizației Maritime Internaționale (OMI). 2Celsius (2C) este organizație membră a rețelei Transport și Mediu de la Bruxelles (T&E).
ECONOMIE
Un nou apel de proiecte lansat prin Programul Regional Vest

Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Vest, în calitate de autoritate de management pentru Programul Regional (PR) Vest, a publicat Ghidul solicitantului de finanțare pentru apelul de proiecte nr. 2 pentru Revitalizare și regenerare urbană. Potrivit unui comunicat al instituției, apelul de tip competitiv beneficiază de un buget în valoare totală de 50,48 milioane euro. Proiectele vor putea fi depuse începând de astăzi până la 22 septembrie 2025, ora 12:00.
Apelul va finanța amenajarea integrată a spațiilor publice urbane, respectiv reconversia funcțională, reconfigurarea și reorganizarea lor: ▪ piețe și piațete publice, zone pietonale, de tip spațiu comun sau cu caracter prioritar pietonal, promenade, splaiuri etc.; ▪ reconversia unor zone sau terenuri degradate, abandonate, neutilizate sau cu funcțiuni depășite – transformarea lor în puncte de atracție pentru cetățeni; ▪ spații verzi și verzi-albastre existente – scuaruri, parcuri, grădini publice, malurile cursurilor de apă, canale etc.; ▪ spații și facilități pentru activități recreative de mici dimensiuni, care deservesc cartierele rezidențiale sau zonele centrale/ istorice – locuri de joacă, zone de sport și socializare șamd.; ▪ conexiuni de circulație nemotorizată – alei pietonale, trotuare, piste pentru bicicliști, pasarele etc.; ▪ renovarea feței urbane a clădirilor publice, inclusiv a celor de patrimoniu, în zona delimitată de regenerare urbană, în procent limitat; ▪ acțiuni de protejare a biodiversității.
Complementar pot fi finanțate și alte activități pentru asigurarea securității în spațiile publice regenerate – iluminat public și arhitectural, supraveghere video și facilități wi-fi, diferite dotări și amenajări – mobilier urban, toalete publice, fântâni, scene mobile, amenajări pentru sport, joc și recreere și măsuri de accesibilizare pentru persoanele cu nevoi speciale și cu mobilitate redusă.
Finanțarea nerambursabilă care poate fi acordată va fi de minimum 500.000 de euro și maximum 15 milioane de euro per proiect, în cazul municipiilor reședință de județ. Contribuția solicitantului va fi de minimum 2% din valoarea totală eligibilă a investiției.
Apelul se adresează tuturor primăriilor de municipii și orașe din Regiunea Vest, precum și parteneriatelor formate din primării de municipii sau orașe, alături de consilii județene sau instituții publice de interes local care dețin clădiri cu funcțiuni publice, pentru renovarea feței urbane a acestora.
Ghidul de finanțare pentru Revitalizare și regenerare urbană, apelul de proiecte nr. 2, este disponibil aici.
ECONOMIE
MDLPA: Extrase de carte funciară eliberate gratuit, digital, din 2 iunie

Aproape 80.000 de prime înregistrări, cereri de extrase de carte funciară și de plan cadastral au fost eliberate gratuit, în România, din data de 7 aprilie, de când acest serviciu public este gratuit pentru proprietarii care cer în persoană aceste documente, a afirmat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, citat într-un comunicat al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). „Numărul mare de cereri pentru aceste servicii publice demonstrează eficiența măsurii de a oferi gratuit, pentru proprietari, aceste servicii care devin gratuite, din 2 iunie, și pentru proprietarii care solicită aceste documente în sistemul online. Impunem, astfel, respectul statului pentru cetățeni”, a declarat ministrul.
Astfel, în perioada aprilie-mai, au fost eliberate gratuit peste 34.000 de extrase de carte funciară, aproape 5.000 de extrase de plan cadastral și au fost înregistrate gratuit, la prima înregistrare în cadastru, peste 40.000 de proprietăți.
„În prezent, se percepe o taxă de 20 de lei pentru extrasele de carte funciară cerute online, dar, din iunie, eliminăm și tariful pentru acest serviciu public digital”, a conchis ministrul.
ECONOMIE
Comisia Europeană propune o taxă de doi euro pentru fiecare colet de mică valoare care intră în UE

Comisia Europeană a propus, marți, impunerea unei taxe de doi euro pentru fiecare colet de mică valoare care intră în Europa, mare parte dintre acestea provenind din China, transmite AFP, preluată de Agerpres. „Vorbim de doi euro pentru fiecare pachet, plătiți de platformă”, a declarat comisarul european pentru Comerț, Maros Sefcovic, în Parlamentul European. Potrivit responsabilului european, un număr de aproximativ 4,6 miliarde de colete au fost importate anul trecut în UE.
Ideea Bruxelles-ului este aceea de a finanța costurile suplimentare cu controalele vamale, în contextul afluxului de colete de valoare mică venite din Asia, via platforme precum Shein sau Temu.
Măsura a fost solicitată în special de Franța, care, la finele lunii aprilie, a propus plata unor „costuri de gestiune” pentru fiecare colet de mică valoare ce intră în Europa.
Anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare mică, adică bunuri cu o valoare care nu depășește 150 euro, au intrat pe piața UE, echivalentul a 12 milioane de colete pe zi. Această cifră este de două ori mai mare decât în 2023 și de trei ori mai mare decât în 2022, iar multe dintre aceste bunuri s-au dovedit a fi neconforme cu legislația europeană. Această creștere exponențială ridică numeroase semne de întrebare. În principal, din ce în ce mai multe produse dăunătoare intră în UE. Mai mult, vânzătorii europeni, care respectă standardele ridicate în materie de produse, riscă să fie afectați de practicile neloiale și de vânzarea de bunuri contrafăcute prin intermediul piețelor online. În cele din urmă, numărul mare de colete expediate și transportate are o amprentă ecologică și climatică negativă.