ECONOMIE
MFP: Deficitul bugetar, 2,1% din PIB în primele opt luni
În primele opt luni ale anului, deficitul bugetului general consolidat a fost de 21,9 miliarde de lei, respectiv 2,1% din PIB, a anunțat astăzi Ministerul Finanțelor Publice (MFP).
1. Veniturile bugetului general consolidat sunt în sumă de 204,1 miliarde lei, reprezentând 19,8% din PIB, comparativ cu 19,3% din PIB în aceeași perioadă a anului 2018. Procentual, veniturile au fost cu 11,9% mai mari, respectiv o creștere cu 21,7 miliarde lei, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent. S-au înregistrat creșteri, comparativ cu intervalul similar din anul anterior, în cazul încasărilor din contribuții de asigurări (+15,8%, respectiv o creștere cu 10,1 miliarde lei), impozit pe profit (+14,3%, respectiv o creștere cu 1,5 miliarde lei), TVA (+11,6%, respectiv o creștere de 4,3 miliarde lei ), accize (+8,9%, respectiv o creștere de 1,6 miliarde lei), venituri nefiscale (+5,7%, respectiv o creștere cu 1,01 miliarde lei). „Încasările din contribuțiile de asigurări au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017, iar veniturile din TVA în creștere cu 11,6% față de realizările aceleiași perioade a anului 2018, ajungând la o valoare de 41,3 miliarde lei”, precizează MFP. De asemenea, încasările din impozite și taxe pe proprietate au crescut cu 15,4% respectiv o majorare cu 0,6 miliarde lei.
S-au consemnat scăderi ale încasărilor cu 99,2% față de aceeași perioadă anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități ca urmare a aplicării OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.
Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt de 9,8 miliarde lei.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat au totalizat 226,1 miliarde lei, cu 14.8% mai mari față aceeași perioadă a anului precedent. Cheltuielile de personal sunt cu 20,9% mai mari față de cele realizate în primele opt luni ale anului 2018, creșterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 14,8% față de primele opt luni ale anului precedent. Sporuri semnificative s-au înregistrat atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, cât și la bugetul de stat. S-au majorat, de asemenea, cheltuielilor cu subvențiile, cu 12,6%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 10,7%, fiind influențate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 lei la 1.100 lei, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 19,0 miliarde lei, cu 6,2 miliarde lei mai mult față de aceeași perioadă a anului precedent.
ECONOMIE
Formularul 112 a fost actualizat
Prin Ordinul comun nr. 6330/1587/1630/3121/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, noul model al formularului 112 a fost elaborat ținându-se cont, printre altele, de faptul că la data de 1 septembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, noile prevederi de la art. 27, art. 28 și art. 115 impunând actualizarea modelului și conținutului „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
De asemenea – se mai menționează în documentul citat – la art. 27 și art. 28 din Legea nr. 360/2023 se preiau anumite dispoziții din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la locurile de muncă în condiții deosebite și în condiții speciale și totodată se instituie noi locuri de muncă în astfel de condiții.
Totodată, potrivit art. 115 din Legea nr. 360/2023, competența achitării ajutorului de deces revine în exclusivitate caselor teritoriale de pensii astfel că, începând cu data de 1 septembrie 2024, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București nu mai au temei legal să achite această prestație de asigurări sociale indiferent că este vorba despre asigurat, inclusiv șomer, sau membru de familie al acestuia.
În acest context, a fost promovat acest nou act normativ care cuprinde următoarele modificări:
- Modificarea „Anexei 1.1. – Anexa angajator” a formularului, prin: ▪ eliminarea casetei „Ajutoare de deces”, situată sub Secțiunea E.3., care se completa de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București; ▪ eliminarea Secțiunii G – „Date informative privind ajutoarele de deces acordate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București”;
- Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a denumirii acestora pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- Actualizarea Nomenclatorului „Indicativ condiții speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a temeiului legal în cazul unora dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și prin completarea de noi indicative corespunzătoare noilor condiții deosebite și speciale de muncă introduse de Legea nr. 360/2023;
- Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Aceste prevederi se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.
ECONOMIE
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
Prin Legea nr. 254/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1006 din 8 octombrie 2024, a fost modificat art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, referitor la aplicarea cotei reduse de TVA.
Astfel, potrivit noului act normativ, cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, hrana pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția: 1) băuturilor alcoolice; 2) băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3) alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul, biscuiții și hrana pentru albine.
Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
ECONOMIE
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial nr. 1018 din 11 octombrie 2024, OMF nr. 6.251/2024 privind modificarea și completarea OMF nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
În Referatul de aprobare a actului normativ, MF reamintește că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din lege, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.
În vederea asigurării unui tratament TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.
Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către aceste societăți inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
În acest context a fost promovat OMF nr. 6.251/2024, publicat astăzi în Monitorul oficial, act normativ prin care a fost modificat și completat OMF nr. 3044/2024.
-
ECONOMIEacum 7 zile
ANAF a publicat Ghidul privind anularea unor obligații bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Maramureș: Tehnologia și rolul determinant al profesioniștilor contabili în noua eră digitală – E-Fiscalitate, un pas spre normalitate?
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Maramureș, reprezentat la un eveniment de referință pentru criminalistică și expertiza judiciară, la Chișinău
-
ECONOMIEacum 3 zile
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 08.10.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Formularul 112 a fost actualizat
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.09.2024