Rețele sociale

ECONOMIE

Șefii companiilor aeriene europene se așteaptă la înrăutățirea impactului economic al epidemiei

Radio CECCAR FM

Cel mai semnificativ impact economic al epidemiei de coronavirus (Covid-19) pentru industria aeriană încă nu a avut loc, au avertizat șefii companiilor aeriene europene, deși au previzionat o stabilizare a cererii pentru călătorii în următoarele săptămâni, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres. La conferința anuală a industriei aeriene, la care participă șefii celor mai mari companii aeriene europene, subiectul dominant este epidemia. De asemenea, reprezentanții industriei aeriene au făcut lobby împotriva noilor taxe aeriene și au cerut îmbunătățirea controlului traficului aerian.

Ca răspuns la extinderea epidemiei, companiile aeriene din întreaga lume și-au suspendat zborurile sau și-au modificat serviciile.

Willie Walsh, șeful firmei IAG, proprietarul British Airways, a observat săptămâna trecută un „un declin semnificativ al cererii” pe piața italiană, în condițiile în care cele mai multe cazuri de persoane infectate din Europa se află în Italia. Dar el se așteaptă la o stabilizare a cererii în următoarele săptămâni, dacă rezervările urmează același tipar ca în Asia. „Cred că vom vedea o redresare a traficului aerian la momentul potrivit”, a previzionat șeful IAG.

La rândul lui, directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a admis că următoarele săptămâni vor fi dificile. El a declarat că se așteaptă la scăderea rezervărilor în următoarele două-trei săptămâni, dar, în situația în care criza se va stabiliza, rezervările se vor redresa. „Cred că vom vedea a revenire rapidă la normal”, a dat asigurări O’Leary.

A4E – grupul european de lobby în domeniul aerian – din care fac parte IAG, Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair și easyJet – a cerut o relaxare a reglementărilor din domeniul aeroporturilor, pentru a atenua impactul epidemiei. „Cerem o derogare temporară care să fie acordată de toate statele membre UE. De asemenea, companiile europene vor «un set comun de reglementări în domeniul sănătății pentru călătorii către și din regiunile afectate»”, a afirmat șeful Air France-KLM, Ben Smith.

Și Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA) avertiza recent că epidemia ar putea șterge anul acesta 29 de miliarde de dolari din veniturile companiilor aeriene globale, în special la operatorii chinezi, în urma scăderii numărului de călătorii pe plan mondial.

Există potențial ca epidemia de Covid-19 să provoace anul acesta un declin de 13% al cererii pentru serviciile companiilor aeriene din Asia, estimează IATA.

„Traficul aerian global va fi redus anul acesta cu 4,7%, fiind primul declin de la criza financiară din 2008, dar încă nu se știe cum vor fi afectate profiturile”, a apreciat IATA. Instituția estimează un scenariu în care impactul va fi unul de forma unei curbe în V, similar cu epidemia SARS din 2003, cu un declin semnificativ urmat de o relansare rapidă.

IATA reprezintă aproximativ 290 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 82% din traficul aerian mondial.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending