Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

COVID-19: Cinci pași esențiali pentru contabili care să îi ajute la îndrumarea IMM-urilor pe perioada crizei

Acest articol reprezintă o traducere a unui document publicat inițial de Accountancy Europe.

Radio CECCAR FM

Acest articol reprezintă o traducere a unui document publicat inițial de Accountancy Europe. Versiunea originală a articolului este disponibilă aici.

Contabilii – mulți organizați ei înșiși ca practici de mici dimensiuni – sunt consultanții de încredere ai IMM-urilor. Criza generată de coronavirus reprezintă o perioadă critică, în care IMM-urile au nevoie de toată îndrumările posibile pentru o traversa.

Facem apel la contabilii IMM-urilor și la practicile mici de contabilitate să sprijine IMM-urile aflate în dificultate pe parcursul acestei perioade grele. Consultați, de asemenea, și articolul nostru, 15 măsuri pentru guverne având ca scop protejarea IMM-urilor europene, și înscrieți-vă  aici pentru a fi la curent cu actualizările periodice privind politicile pentru IMM-uri.

Le recomandăm contabililor IMM-urilor următoarele acțiuni pentru a-și sprijini clienții aflați în dificultate. Multe dintre acestea vor fi relevante și în cazul practicilor de contabilitate de mici dimensiuni și al practicienilor înșiși:

1. Informați-vă cu privire la toate opțiunile de ajutor

Contabilii trebuie să cunoască toate formele de ajutor financiar și nu numai, furnizate de guvernele naționale sau la nivelul UE. Ar putea fi util ca organismul național de contabilitate să cunoască formele de ajutor pe care le furnizează alte state, astfel încât să poată atrage atenția responsabililor de politici asupra oricăror bune practici identificate.

2. Aplicați formele de ajutor disponibile adecvate pentru situația în care se află clientul dumneavoastră

Identificați clienții din sectoarele cu risc ridicat și pe cei care ar beneficia cel mai mult de măsurile publice de sprijin. Oferiți-le ajutor prin:

  • Consultanță și îndrumare cu privire la toate variantele de ajutor disponibile pentru ei;
  • Identificarea opțiunilor de diversificare a activității lor;
  • Accesarea finanțării de urgență furnizată de guverne;
  • Dacă este posibil, luați în considerare renegocierea onorariilor și a planificării plăților împreună cu clienții.

3. Oferiți sprijin în ceea ce privește supraviețuirea pe termen scurt a afacerii

Informați-vă clienții IMM-uri cu privire la măsurile imediate care ar putea face diferența între supraviețuire și faliment. Și oferiți-le sprijin în implementarea acestor măsuri, de exemplu:

  • Accesarea mijloacelor de ajutorare puse la dispoziție cât mai curând posibil pentru a maximiza efectele acestora.
  • Revizuirea și ajustarea previziunilor privind fluxurile de trezorerie ale acestora pentru a determina ce efecte va avea scăderea vânzărilor asupra capacității lor de a-și plăti furnizorii și datoriile. Întreprinderile trebuie să continue să-și plătească furnizorii atunci când pot pentru a contribui la evitarea unui colaps generalizat al sistemului financiar.
  • Analizarea modelului de afaceri pentru a stabili dacă IMM-urile pot livra bunuri sau servicii într-o manieră alternativă – cum ar fi online sau prin livrare la domiciliu – precum și dacă ar putea fi reduse sau stopate anumite activități, de exemplu călătoriile, vânzările și marketingul.
  • Înțelegerea lanțului de aprovizionare și distribuție și planificarea pentru scenariul în care livrarea de produse și servicii ar putea fi întreruptă. Acest lucru poate implica reducerea producției pentru anumite elemente și stocarea, precum și reconsiderarea furnizorilor și a clienților din țările grav afectate de virus.
  • Verificarea polițelor de asigurare ale acestora și a măsurii în care sunt eligibili pentru o despăgubire pentru orice pierderi financiare.
  • Comunicarea cu personalul acestora pentru a discuta posibilitatea unor tăieri de salarii pe termen scurt.
  • Asigurarea faptului că datele lor financiare sunt actualizate astfel încât să își poată monitoriza profitabilitatea, stocurile și soldurile de tip debitor-creditor. Multe guverne propun amânarea declarațiilor fiscale și a depunerii informațiilor financiare. Cu toate acestea, efectele pe termen lung ale amânărilor de acest fel nu sunt clare. Acestea ar putea avea ca rezultat un blocaj ulterior al procesului de depunere a acestor declarații și o posibilă pierdere a datelor de ordin financiar și fiscal.
  • Renegocierea termenelor de plată ale acestora cu furnizorii și sprijinirea lor în comunicarea cu banca în cazul în care se află în imposibilitatea de a-și onora angajamentele de creditare.
  • Negocierea cu debitorii acestora, de exemplu, pentru a oferi reduceri în schimbul unor plăți anticipate.
  • Monitorizarea continuă a situației și informarea clienților dumneavoastră cu privire la noi inițiative astfel încât atunci când ridicarea restricțiilor devine iminentă, aceștia să fie pregătiți să reînceapă activitatea comercială.
  • Dacă toate celelalte variante eșuează, luați în considerare opțiunile de insolvență, întrucât salvarea unor afaceri viabile ar putea fi posibilă mai degrabă prin intermediul reorganizării datoriilor, decât prin forțarea unei lichidări depline.

4. Ajutați IMM-urile, însă, și în planificarea pe termen mediu

Este probabil ca multe IMM-uri să se afle într-o stare de criză. Contabilii IMM-urilor trebuie să le ajute să evite măsurile de urgență care ar putea pune în pericol viabilitatea pe termen mediu a întreprinderii. Aceștia pot, de exemplu, să le ajute să:

  • Reconsidere măsura în care concedierea angajaților este inevitabilă. Pe lângă efectele sociale negative, reducerea forței de muncă constituie, de asemenea, o pierdere a unor aptitudini esențiale pentru afacere. Această opțiune ar trebuie să fie exclusiv una de ultimă instanță, așadar, mai întâi de toate, informați-vă clienții cu privire la toate opțiunile, formele de ajutor și sursele finanțare alternative și ajutați-i să le acceseze. Este posibil ca personalul să prefere o tăiere temporară a salariului în detrimentul disponibilizării. Această măsură ar putea spori loialitatea personalului și va permite afacerii să-și reia operațiunile odată ce restricțiile sunt ridicate.
  • Începeți să consolidați rezervele financiare cât mai curând posibil, pentru a fi pregătiți pentru un nou vârf al numărului de cazuri de infectare cu coronavirus chiar și după ce restricțiile actuale sunt ridicate.

5. Ajutați-vă clienții să beneficieze de expertiza întregului ecosistem al IMM-urilor

Poate fi nevoie să apelați la alți experți relevanți pentru a vă sprijini clienții în punerea în practică a acestor pași. Unele țări impun, de exemplu, implicarea unui profesionist calificat pentru restructurarea afacerilor și insolvență. De asemenea, ar putea fi indicat să se obțină consiliere juridică pentru a examina clauzele de forță majoră din contractele de afaceri și asigurări. Clienții dumneavoastră IMM-uri se vor baza pe conexiunile dumneavoastră, în calitate de contabil al lor.

Acest articol a fost realizat de Experții în domeniul IMM-urilor ai Accountancy Europe, pe baza experienței practice de la nivelul întregii Europe. Aflați mai multe despre activitatea noastră privind IMM-urile

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending