Rețele sociale

ECONOMIE

MMPS propune noi reglementări privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor

Se are în vedere, între altele, majorarea stimulentului de inserție acordat părinților care se întorc mai repede la serviciu

Radio CECCAR FM

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de OUG pentru modificarea și completarea OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor.

Prin proiectul de act normativ se propune, între altele, introducerea ca perioadă care să poată face parte din cele 12 luni care se iau în calcul la stabilirea dreptului la concediul și indemnizația pentru creșterea copilului și a celei în care persoana îndreptățită a beneficiat de indemnizația lunară prevăzută la art. XI și XV din OUG nr. 30/2020 și/sau de art. 3 din OUG nr.132/2020.

De asemenea, se propune majorarea stimulentului de inserție în situația în care persoana beneficiară a concediului și indemnizației pentru creșterea copilului realizează venituri supuse impozitului până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități, diferențiat în funcție de vârsta copilului, precum și acordarea acestuia în cuantumul actual de 650 lei persoanelor care realizează venituri supuse impozitului în perioada în care sunt îndreptățite să beneficieze de concediul pentru îngrijirea copilului cu dizabilități cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani.

Astfel se propune ca stimulentul să se acorde:

 în cuantum de 1500 lei, dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului, oricând înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități;

▪ în cuantum de 650 lei:

– dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului, oricând după împlinirea de către copil vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități;

– dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului, oricând după împlinirea de către copil vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani în cazul copilului cu dizabilități;

– dacă persoanele îndreptățite obțin venituri supuse impozitului, oricând în perioada în care se află în concediul pentru îngrijirea copilului cu dizabilități cu vârsta între 3 – 7 ani.

Potrivit Notei de fundamentare, se apreciază că majorarea stimulentului de inserție și posibilitatea acordării acestuia și în cazul persoanelor care beneficiază de prevederile art. 31 alin.(1) din OUG nr. 111/2010, cu modificările și completările ulterioare, vor stimula reîntoarcerea la activitatea profesională a persoanelor îndreptățite să beneficieze de indemnizație pentru creșterea copilului și indemnizația lunară, ca urmare a majorării bugetului familial alocat creșterii și îngrijirii copilului/copiilor. „Întoarcerea la activitatea profesională va avea un impact pozitiv asupra evoluției profesionale a părintelui, generând și o plusvaloare economiei naționale”, menționează inițiatorii.

Totodată, proiectul de act normativ are în vedere și următoarele aspecte:

– reglementarea acordării stimulentului de inserție și în situația în care, după întoarcerea la activitate, părintelui care are în întreținere copii cu vârsta cuprinsă între 2 (3) și 3 (4) ani, îi încetează raportul de muncă/de serviciu, însă, după o perioadă, în acest interval de timp, se reangajează, precum și în situația în care acesta beneficiază de concediile medicale prevăzute la art. 2 alin.(1) cu excepția lit. c) din OUG nr. 158/2005, cu modificările și completările ulterioare;

– clarificarea unor dispoziții referitoare la acordarea stimulentului de inserție și reglementarea acordării acestui stimulent în cazul copiilor cu dizabilitate;

– clarificarea unor dispoziții privind acordarea indemnizației pentru creșterea copilului în cazul persoanelor care după stabilirea dreptului își stabilesc reședința în altă țară;

– reglementarea situației în care se constată abateri disciplinare în legătură cu munca în perioada acordării stimulentului de inserție, respectiv pe perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 (4) ani, perioadă în care, în prezent se interzice angajatorului încetarea raportului de muncă/de serviciu.

De asemenea, avându-se în vedere necesitatea luării unor măsuri administrative la nivelul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială pentru asigurarea aplicării noilor prevederi legale, dar și modificarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr.111/2010, cu modificările și completările ulterioare, se propune ca acordarea drepturilor reglementate prin acest act normativ să se realizeze odată cu intrarea în vigoare a normelor metodologice menționate.

Inițiatorii estimează că din 178.727 beneficiari de indemnizație pentru creșterea copiilor, aproximativ 20.014 (20%) dintre persoanele aflate în concediu pentru creșterea copiilor și plata indemnizației aferentă vor opta pentru întoarcerea la activitatea profesională și obținerea stimulentului de inserție, înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 (3) ani. De asemenea, potrivit Notei de fundamentare, numărul beneficiarilor de stimulent de inserție va crește la 105.687 față de 85.673 în prezent. Sumele pentru acordarea indemnizației vor

scădea de la 4.800 milioane lei la 4.118 milioane lei. Sumele pentru stimulentul de inserție vor crește de la de la 670 milioane lei la aproximativ 1.173 milioane lei. „Prin urmare, se estimează că aplicarea prevederilor prezentei legi ar conduce la scăderea cheltuielilor cu aproximativ 100 milioane lei. La aceasta se adaugă și creșterea veniturilor la bugetul de stat și de asigurări sociale, prin realizarea de venituri supuse impozitului”, menționează MMPS.

Proiectul de OUG și Nota de fundamentare pot fi consultate pe site-ul MMPS, la secțiunea Transparență decizională.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending