Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF supune consultării publice trei documente strategice

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, la secțiunea Transparență decizională, trei dintre strategiile care vor fi implementate pe parcursul următorilor ani, respectiv: ▪ Strategia ANAF pentru perioada 2021-2024; ▪ Strategia de digitalizare (2021 – 2025); ▪ Planul de comunicare (2021).

Radio CECCAR FM

♦ Strategia ANAF (2021 – 2024) vizează două aspecte majore pentru activitatea organizației: digitalizarea instituției și îmbunătățirea serviciilor puse la dispoziția cetățeanului. Totodată, prin acest document programatic ANAF continuă să mențină obiectivele și liniile de acțiune legate de prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, să modernizeze cultura organizațională, să crească eficiența și transparentizarea rezultatelor instituționale. „Pe termen mediu și lung, se are în vedere transformarea ANAF într-o instituție inovativă și capabilă să răspundă provocărilor mediului extern. În acest sens, în următorii patru ani ne propunem să acționăm pe trei direcții majore de acțiune, respectiv continuarea parteneriatului cu contribuabilii, mediul academic și mediul de afaceri, adoptarea de soluții digitale integrate și, nu în ultimul rând, prevenirea și combaterea evaziunii fiscale”, a menționat președintele Agenției, Mirela Călugăreanu.

♦ Strategia de digitalizare a ANAF (2021 – 2025). Se intenționează transformarea ANAF într-o organizație digitală în scopul creșterii eficienței în colectare și facilitării interacțiunii dintre administrația fiscală și contribuabili. Potrivit documentului, transformarea digitală a administrației fiscale se va face prin:  utilizarea digitalizării ca abordare inteligentă pentru domeniile funcționale ale administrației fiscale (optimizarea aplicațiilor informatice existente; creșterea gradului de automatizare a funcțiilor operaționale ale ANAF; asigurarea pe scară largă a interoperabilității cu partenerii instituționali; implementarea de servicii electronice prin utilizarea noilor tehnologii); ▪ consolidarea capacității administrative necesare procesului de transformare digitală (dezvoltarea platformei de e-learning; implementarea de programe de formare profesională personalizate; crearea unui centru de excelență); ▪ asigurarea cadrului tehnologic necesar tranziției către o administrație fiscală digitală (creșterea numărului de echipamente IT utilizate la nivelul administrației, corelat cu procesele automatizate; dezvoltarea capacității infrastructurii suport necesare susținerii dezvoltării tehnologice continue).

♦ Planul de comunicare (2021)Potrivit documentului, comunicarea externă se va concentra pe informarea constantă și accesibilă a publicului țință cu privire la serviciile și rezultatele ANAF, creșterea gradului de încredere în instituție și, implicit, a gradului de conformare voluntară, creșterea gradului de utilizare a serviciilor de la distanță de către contribuabili, în procesul de migrare a acestora în mediul online. Comunicarea internă va urmări să sprijine mecanismul de coordonare a activităților de informare, să mențină un grad ridicat de conformare a angajaților la mesajele privind măsurile de sănătate publică, să popularizeze în rândul angajaților cursurile de formare profesională desfășurate online. Acțiunile în vederea îndeplinirii obiectivelor concrete ale Planului de comunicare pentru următoarele 18 luni includ: reconfigurarea portalului www.anaf.ro – mai atractiv, mai prietenos cu utilizatorii; promovarea Formularului de contact; promovarea Serviciului Spațiul Privat Virtual; promovarea serviciului Programare online; promovarea digitalizării ANAF (SAFT, e-facturare, conectarea caselor de marcat etc.); combaterea evaziunii fiscale; creșterea gradului de conformare; promovarea Calendarului fiscal; promovarea desfășurării online a audiențelor; transmiterea unor mesaje de mulțumire pentru contribuabilii care au făcut eforturi în această perioadă și și-au achitat obligațiile fiscale.

Toate părțile interesate pot propune sau transmite observații cu privire la strategiile elaborate de ANAF, la adresa de email presa@anaf.ro.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending