Rețele sociale

ECONOMIE

Modificarea Normelor de aplicare a Programului „IMM LEASING DE ECHIPAMENTE ȘI UTILAJE”

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 766/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 118/2020 privind aprobarea Programului de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii „IMM LEASING DE ECHIPAMENTE ȘI UTILAJE”, precum și a Schemei de ajutor de minimis aferente acestui program.

Prin acest proiect, se propune aprobarea, pentru anul 2021, a unui plafon de garantare în valoare de 2 miliarde lei, precum și prelungirea schemei de minimis aferentă Programului până la data de 31 decembrie 2021.

De asemenea, se propune modificarea alin.(4) al articolului 1 de la Anexa 1 prin excluderea din marjă a dobânzii aplicate pentru prefinanțare, avându-se în vedere faptul că avansul nu este parte componentă a finanțării garantate de stat.

Totodată, la solicitarea finanțatorilor care și-au exprimat intenția de participare în cadrul Programului, pentru o mai bună explicitare și completare a unei anumite categorii de bunuri mobile eligibile pentru finanțare și garantare prin Program, se propune modificarea și completarea art.3, alin (1), lit.a) și lit. b) din Anexa nr.1, în sensul completării definiției autoutilitarei prin adăugarea și a  vehiculelor remorci și semiremorci rutiere din categoria O1, O2, O3 si O4, precum și redefinirea, în conformitate cu normativele RAR a bunului mobil – autocar, ca fiind autobuz din categoria M2 si M3, vehicule concepute și construite pentru transportul de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune.

Inițiatorii mai propun modificarea art.3, alin (2), din Anexa nr. 1, având ca scop îndreptarea erorii materiale referitoare la condiționalitatea duratei maxime a finanțării bunurilor mobile second hand, în sensul că aceasta este cel mult egală cu perioada rămasă din durata normată de funcționare a bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar.

Pentru stabilirea pragului minim începând cu care o daună este considerată daună totală, se propune completarea alin. (5) de la art.14 din Anexa nr. 1, în sensul că dauna totală este considerată ca fiind dauna care depășeste 50% din suma asigurată.

Inițiatorii proiectului precizează, în Nota de fundamentare, că modificarea operată la art. 20 alin. (1) din Anexa nr. 1 a avut ca scop corelarea prevederilor art. 20 alin.(1) cu prevederile art. 21 alin. (6), respectiv „Cererea de plată se depune de către finanțator după înregistrarea de către locatar/utilizator a unui număr de 60 de zile consecutive de restanță la plată, conform scadențelor prevăzute în contractul de leasing, ulterior rezilierii contractului de leasing și trecerii integrale la restanță a finanțării garantate nerambursate, împreună cu următoarele documente”.

Tot în Nota de fundamentare se menționează că, la art. 23,  alin. (8) de la Anexa nr. 1 se impune necesitatea completării acestui alineat cu detalierea situației în care sumele rezultate din valorificarea bunurilor provenite din plasarea acestora în leasing, vor fi virate eșalonat, ulterior încasării fiecarei rate, astfel încât să fie evitat riscul perceperii de penalități‚ în conformitate cu prevederile art.11, alin.(9) din OUG nr.118/2020 .

Prin modificarea art.8, lit.i) de la Anexa nr.2 s-a eliminat noțiunea de „închidere operațională” întrucât această prevedere a fost reglemetată inițial prin OUG nr.88/1997 privind privatizarea societăților comerciale și ca urmare a abrogării parțiale a acestui act normativ, noțiunea nu mai este în vigoare din anul 2002.

Modificările operate la art. 11, alin. 1, lit.a) și b), precum și alin. (3) din Anexa 2 – Schema de ajutor de minimis, au avut ca scop corelarea cu prevederile art.3, alin. (1), lit.a) și lit. b, respectiv art. 3, alin. (2) din HG nr. 766/2020.

Pentru subvenționarea dobânzilor aferente finanțărilor de tip leasing financiar în procentaj de până la 50%, a comisionului de administrare și a comisionului de risc în procentaj de 100%, în cadrul unei scheme de ajutor de minimis asociată acestui Program, pentru anul 2021, se propune un buget în valoare de 119,505 milioane lei, prin  modificarea alin. (2) al  art.5 din Anexa nr. 2 la HG nr. 766/2020, a cărei componență este următoarea: a) credite de angajament aferente perioadei 2020-2022  în sumă de 119,505 milioane lei; b) credite bugetare pentru plata ajutorului de minimis  aferente perioadei 2020-2022 în sumă de 119,505 milioane lei.

Totodată la art. III se stabilește un termen de 7 zile de la data intrării în vigoare a acestei hotărâri în care instituțiile financiare nebancare transmit Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN solicitările pentru alocarea de plafoane de garantare în funcție de nivelul estimat al finanțărilor pe care le vor acorda în anul 2021 în cadrul Programului, precum și cererile de înscriere în Program, însoțite de nivelul costurilor totale pe care le vor aplica finanțărilor în cadrul Programului, în cazul noilor înscrieri.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending