Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 iulie 2021

Radio CECCAR FM

etaf

Acord global privind impozitarea multinaționalelor semnat de 130 de țări

La 1 iulie, 130 din 139 de țări incluse în „Cadrul inclusiv” al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) au semnat o declarație prin care își exprimă acordul privind noul plan de reformare a normelor fiscale internaționale bazat pe doi piloni. Pilonul 1 ar trebui să asigure o distribuție mai echitabilă a profiturilor și a drepturilor de impozitare între țări în ceea ce privește cele mai mari întreprinderi multinaționale. Aceasta ar redistribui anumite drepturi de impozitare asupra întreprinderilor multinaționale din țările de origine ale acestora către piețele pe care acestea desfășoară activități comerciale și obțin profituri, indiferent dacă firmele au sau nu o prezență fizică acolo. Companiile vizate sunt multinaționalele cu o cifră de afaceri care depășește 20 de miliarde de euro și cu o profitabilitate de peste 10%. Între 20-30% din profitul rezidual definit drept profitul ce depășește 10% din venituri va fi alocat jurisdicțiilor de piață cu nexus, utilizând o cheie de alocare bazată pe venituri. Pilonul 2 urmărește stabilirea unui nivel minim de concurență în ceea ce privește impozitul pe profit, prin introducerea unei rate minime globale de impozitare corporativă de 15% pe care țările o pot utiliza pentru a-și proteja bazele de impozitare. Se estimează că acesta va genera anual venituri fiscale de aproximativ 150 de miliarde de dolari americani. Acordul nu a fost semnat de 9 țări incluse în Cadrul Inclusiv al OCDE, trei dintre care sunt membre ale Uniunii Europene (Ungaria, Irlanda și Estonia). Participanții la negocieri au estimat că negocierile se vor finaliza în octombrie 2021. Până atunci, aceștia vor finaliza o serie de lucrări tehnice legate de abordarea bazată pe doi piloni precum și un plan de implementare efectivă în 2023.

CJUE: Trebuie să se considere că valoarea tranzacțiilor nedeclarate, reconstituită de autoritățile fiscale, include taxa pe valoarea adăugată

La 1 iulie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat în cauza C-521/19 clarificând faptul că în procesul de stabilire a valorii impozabile a unei tranzacții nedeclarate de către contribuabili în scopuri de TVA, sumele plătite și încasate reconstituite de către o autoritate fiscală trebuie să fie interpretate ca și cum includ deja taxa pe valoarea adăugată. Cauza respectivă vizează un agent spaniol care a fost răsplătit pentru activitatea sa în numerar însă fără a fi emisă vreo factură, și prin urmare, nu a fost depusă vreo declarație privind TVA. Autoritatea fiscală a considerat că suma încasată de agent în 2010, 2011 și 2021 nu includea și taxa pe valoare adăugată și că baza impozabilă a impozitului pe venit pentru anii respectivi trebuia calculată luând în considerare sumele respective în întregime. Înalta Curte de Justiție din Galicia a solicitat CJUE să clarifice interpretarea normelor din Directiva TVA privind determinarea valorii impozabile a unei tranzacții între persoane impozabile în scopuri de TVA, în situația în care persoanele respective nu au indicat existența unei tranzacții autorității fiscale competente. Instanța spaniolă a întrebat dacă trebuie să se considere că sumele plătite și încasate includ deja taxa pe valoare adăugată într-o astfel de situație. Potrivit hotărârii CJUE, în circumstanțele menționate, sumele plătite și încasate în cadrul tranzacției în cauză, reconstituite de către autoritatea fiscală, trebuie considerate prețuri care include deja taxa pe valoarea adăugată. Curtea a remarcat faptul că orice altă interpretare ar fi contrară principiului neutralității TVA și ar face ca o parte din sarcina taxei pe valoarea adăugată să fie suportată de o persoană impozabilă, deși TVA trebuie suportată numai de consumatorul final.

Noile norme TVA pentru comerțul electronic au intrat în vigoare la 1 iulie

La 1 iulie au intrat în vigoare noile norme TVA pentru comerțul electronic, după o amânare de șase luni cauzată de criza COVID-19. Vânzătorii online, inclusiv platformele/piețele virtuale, se pot înregistra acum într-un stat membru UE și acest lucru va fi valabil pentru declararea și plata TVA-ului pentru toate vânzările de bunuri la distanță și prestările transfrontaliere de servicii către clienți din UE. Pragurile existente pentru vânzarea la distanță a bunurilor în cadrul UE au fost eliminate și înlocuite cu un nou prag de 10.000 de euro. Scutirea de TVA aplicată importurilor mici de bunuri, cu o valoare de până la 22 de euro a fost eliminată, prin urmare toate bunurile importate în UE sunt supuse acum taxei pe valoare adăugată. A fost creată o nouă scheme specială pentru vânzarea la distanță a bunurilor importate din teritorii terțe sau țări terțe. Ghișeul unic pentru importuri (Import One Stop Shop – IOSS) a fost creat pentru a simplifica modalitatea de declarare și de plată a TVA. Au fost stabilite măsuri de simplificare pentru vânzarea la distanță a bunurilor importate în loturi care nu depășesc 150 de euro, în caz că IOSS nu este utilizat.

Comisia Europeană a publicat raportul privind tendințele fiscale din 2021

La 28 iunie, Comisia Europeană a publicat Raportul privind tendințele fiscale din 2021. Raportul prezintă nivelurile de impozitare din UE și furnizează date complexe și comparabile cu privire la diversele structuri și cote de impozitare din statele membre, precum și o estimare a veniturilor fiscale pentru anii următori (2020-2022), luând în considerare impactul pandemiei de COVID-19. Raportul evidențiază că veniturile fiscale în UE s-au situat la 40,1% din produsul intern brut (PIB) în 2019, cu 6,3 puncte procentuale peste media OCDE (33,8%) și cu peste 15 puncte procentuale peste cea a Statelor Unite. În 2019, structurile fiscale au rămas stabile în UE. Veniturile au fost distribuite aproape în mod egal între impozitele indirecte, impozitele directe și contribuțiile sociale, deși structura impozitării variază semnificativ între statele membre UE. Danemarca are cea mai mare pondere a impozitelor directe în totalul veniturilor fiscale (66,5%), urmată de Irlanda și Malta. Pe de altă parte, sistemele fiscale ale Cehiei și Slovaciei sunt caracterizate de cote ridicate de contribuții sociale din care sunt finanțate sistemele lor de protecție socială și prin cote relativ scăzute de venituri din impozite directe. Potrivit raportului, se preconizează o scădere substanțială a veniturilor fiscale pe termen scurt (2020-2022) pentru majoritatea statelor membre ale UE, în unele cazuri cu mai mult de 3 puncte procentuale din PIB, din cauza perturbării grave a activității economice ca urmare a pandemiei de COVID-19.

Consiliul UE aprobă scutirea de TVA a bunurilor importate pe perioada crizei de COVID-19

La 30 iunie, ambasadorii statelor membre pe lângă UE (Coreper) au decis restrângerea domeniului de aplicare al propunerii Comisiei privind scutirea de TVA aplicabilă bunurilor și serviciilor pe care UE le pune la dispoziția statelor membre și cetățenilor în timpul crizei de COVID-19. Textul propunerii prevede aplicarea retroactivă a noii scutiri de TVA la tranzacțiile efectuate începând cu 1 ianuarie 2021 și elimină propunerea Comisiei de a înlocui certificatul de scutire utilizat în mod obișnuit cu un certificat electronic.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending