Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Mesajul prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, cu prilejul Zilei Naționale a Contabilului Român

Radio CECCAR FM

Doamnelor și domnilor, bună ziua!

În calitate de președinte al Consiliului superior al CECCAR, vă mulțumesc pentru că ați răspuns invitației noastre de a participa la cea de-a XVII-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român, eveniment pe care, în fiecare an, îl derulăm sub egida sloganului Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună!.

Semnificația zilei de 13 iulie pentru profesia contabilă devine în acest an una deosebită. Astăzi, 13 iulie 2021, 41 de județe și Municipiul București sărbătoresc 100 de ani de la reglementarea profesiei contabile în țara noastră, 100 de ani de la înființarea Corpului profesional care gestionează această profesie.Salut prezența în această sală a distinșilor reprezentanți ai celor pentru care profesia contabilă, prin organismul profesional care o reprezintă, se consideră un partener în susținerea interesului public și a dezvoltării socio-economice, respectiv:Președinția RomânieiMinisterul FinanțelorMinisterul Economiei, Antreprenoriatului și TurismuluiMinisterul Muncii și Protecției SocialeMinisterul Afacerilor InterneBursa de Valori BucureștiInspecția MunciiOficiul Național al Registrului ComerțuluiAgenția Națională de Administrare FiscalăFondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uriUniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR)Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).

Totodată, deși nu au putut să ne fie alături astăzi, au avut plăcerea de a adresa CECCAR un mesaj, la acest ceas aniversar, Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Române, și Guvernatorul Băncii Naționale a României, acad. Mugur Isărescu.

Doamnelor și domnilor, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I aproba, prin Decret Regal, Legea prin care era înființat Corpul profesional care gestionează profesia contabilă din România, ocazie cu care s-au înființat cele două profesii în România, profesia de expert contabil și profesia de contabil autorizat. Acest text de lege a fost contrasemnat de inițiatorul acestui act normativ, Grigore Trancu-Iași, la acea vreme ministrul muncii și ocrotirilor sociale. Nu a fost ușor să se ajungă la acest moment. Încă din anul 1906 reprezentanți ai Asociației Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț au promovat ideea „necesității legiferării profesiei contabile” în România. De altfel, la acea vreme, foarte puține state aveau această profesie reglementată. Și acele state erau cele care, din punct de vedere economic, erau cele mai performante.

Frământările acelor vremuri, Primul Război Mondial au zădărnicit reglementarea profesiei, iar odată cu apariția statului român unitar modern, acest deziderat a fost realizat.

Amintind de eforturile depuse de oamenii politici, de societate, de mediul academic de la acea vreme pentru reglementarea acestei profesii, dar și de răspunderea pe care această reglementare o aducea pentru profesionistul contabil, Nicolae Butculescu, decanul Corpului la acea vreme, spunea, în limbajul specific acelor vremuri:

„În congresul cel d’intâiu ținut în București de absolvenții Școalelor superioare de comerț (…) s’a manifestat dorința ca acești prețioși colaboratori ai conducătorilor afacerilor de Bancă, Comerț și Industrie să și aibă: Un Corp al lor constituit (…). Am (…) încrederea desăvârșită că fiecare, din locul său (…), va ști să corespundă așteptărilor și încrederei puse în noi, și că în fiecare există dorință și voință de prosperare, nu numai în ce privește persoana și interesele sale, dar și acelea ale instituției în care și-a închinat munca.”

Iată că acele cuvinte sunt valabile și astăzi, peste o sută de ani, și reprezintă esența profesiei contabile.  

Perioada interbelică a României, o perioadă în care Bucureștiul, deși o capitală cu nenumărate contraste, devenea „Micul Paris”, a fost și perioada în care Corpul profesional și profesia au înflorit, iar profesioniștii contabili și-au adus contribuția în modernizarea și dezvoltarea socio-economică a României.

Istoria însă nu a fost blândă cu profesia contabilă și cu organismul profesional. În anul 1948, odată cu începerea naționalizării mijloacelor de producție, esența profesiei de contabil, o profesie eminamente liberală, nu și-a mai găsit justificarea într-o economie planificată. Drept urmare, în 1951, Corpul profesional a fost desființat, patrimoniul naționalizat, gestiunea profesiei fiind naționalizată, profesioniștii contabili reușind să-și desfășoare profesia în continuare în această perioadă doar în ceea ce privește componenta expertizei contabile judiciare.

Revoluția din 1989 a adus, bineînțeles, transformarea economiei centralizate, de stat, în economie de piață, iar rezultatele înaintașilor noștri din perioada interbelică au convins autoritățile la începutul anilor ’90 de necesitatea reînființării acestor profesii, fapt care s-a și întâmplat. Astfel, în 1994, prin ordonanță de guvern se reînființează Corpul profesional, sub denumirea pe care astăzi o cunoaștem cu toții, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.

Perioada care a urmat a fost o perioadă în care Corpul profesional s-a consolidat, profesia s-a reinventat, adaptându-se la cerințele economiei de piață. Și putem spune că a fost motorul dezvoltării antreprenoriatului în România în anii ’90 și chiar anii 2000. Cu toții știm, contabilul era mâna dreaptă a antreprenorului, el se ocupa de tot ceea ce înseamnă activitatea de conformare pe a antreprenorului.

Astăzi, la o sută de ani, ne regăsim în postura de a fi cel mai mare corp profesional din România, pe date statistice, un corp profesional care în aproape 30 de ani a reușit să-și reclădească patrimoniul, fiind reprezentat în fiecare județ prin filiale proprii și angajați care să deservească atât interesele profesiei, cât și interesul public prin parteneriatele pe care le avem, la nivel local, cu instituțiile și autoritățile de reglementare.

Digitalizarea și globalizarea câștigă teren cu pași repezi, iar noi ne concentrăm pe adaptarea la aceste cerințe. Este absolut evident că profesia contabilă – și acest lucru se poate proba – a fost întotdeauna portstindardul transformărilor în ceea ce privește modelul de afaceri, în ceea ce privește modul de gândire al antreprenorilor.

Astăzi, iată, după această criză generată de pandemia de COVID-19, profesioniștii contabili sunt cei care au înțeles cel mai bine ce înseamnă reziliența unei afaceri și au sprijinit antreprenorii pentru crearea acestei reziliențe absolut necesare într-un mediu economic din ce în ce mai incert, din ce în ce mai schimbător.

Toate acestea însă nu se puteau realiza decât în parteneriat cu toate părțile interesate de dezvoltarea socio-economică a României – autoritățile și instituțiile de reglementare, mediul antreprenorial, mediul profesional, din care facem și noi parte, și mediul academic.

Tocmai de aceea, în semn de prețuire a colaborării dintre CECCAR, dintre profesia pe care o reprezintă, și autoritățile și instituțiile de reglementare, mediul antreprenorial, mediul academic, am dorit ca în cadrul acestui eveniment festiv să oferim medalia aniversară care pecetluiește acest moment istoric pentru profesia contabilă din România și, spunem noi, chiar pentru istoria României.

Așa cum, în urmă cu o sută de ani, România era în clubul select al țărilor care aveau profesia contabilă reglementată, astăzi ne putem mândri că suntem în clubul select al țărilor care sărbătoresc centenarul profesiei contabile reglementate. O simplă analiză evidențiază faptul că este o legătură directă între performanța economică și reglementarea profesiei contabile, marile puteri economice ale lumii având această profesie reglementată de peste o sută de ani.

Întotdeauna am susținut că, așa cum un medic este necesar pentru noi, pentru a ne asigura și supraveghea sănătatea, așa este necesar și un profesionist contabil pentru a asigura și supraveghea sănătatea unei afaceri.

La mulți ani!

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending