Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 14 februarie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Philippe Arraou a participat la conferința președinției franceze a Consiliului UE privind facturarea electronică

Joi, 10 februarie, președintele ETAF, Philippe Arraou, a participat la o conferință ministerială cu privire la facturarea electronică, organizată de președinția franceză a Consiliului UE. Participanții au discutat viitoarea reformă franceză a facturării electronice, care se va aplica companiilor mari de la 1 iulie 2024 și se va extinde progresiv pentru toate companiile în 2026, precum și sistemele existente din Italia, Spania și Portugalia. În timpul conferinței, Maria Elena Scoppio, director pentru impozitare indirectă și administrație fiscală la Comisia Europeană, a amintit că în prezent Comisia lucrează la un pachet privind TVA în era digitală care ar putea fi adoptat până la sfârșitul lunii octombrie 2022. Comisia analizează cele mai bune opțiuni pentru a fi propuse statelor membre, recunoscând în același timp nevoia de flexibilitate datorată particularităților naționale, a declarat aceasta. Potrivit lui Philippe Arraou, este regretabilă absența dorinței statelor membre de a progresa la nivelul UE în ceea ce privește problema facturării electronice.

Comisia propune extinderea până în 2025 a două măsuri antifraudă privind TVA

Comisia a publicat joi, 10 februarie, o propunere pentru o directivă care să extindă până la sfârșitul lui 2025 perioada de aplicare pentru două măsuri antifraudă incluse în Directiva TVA din 2006: ● posibilitatea ca statele membre să aplice mecanismul de taxare inversă pentru a combate frauda existentă în furnizarea de bunuri și servicii; și ● posibilitatea de a utiliza mecanismul de reacție rapidă pentru a combate frauda prin aplicarea mecanismului de taxare inversă în situații specifice. Ambele articole au fost extinse cu succes până la 30 iunie 2022 pentru a coincide cu data previzionată inițial la care va intra în vigoare sistemul definitiv privind TVA. Totuși, întrucât negocierile referitoare la acest dosar sunt blocate în Consiliul UE, Comisia consideră că este adecvată prelungirea acestor măsuri până la sfârșitul lui 2025. Dacă sistemul definitiv privind TVA sau viitoarea propunere referitoare la TVA în era digitală (previzionată momentan pentru anul 2022) intră în vigoare înainte de 2025, articolele 199a și 199b vor fi modificate. În caz contrar, se va analiza o extindere suplimentară a ambelor articole, a adăugat Comisia. Părțile interesate pot transmite observațiile referitoare la propunere, până la 7 aprilie, aici.

Zece țări terțe se vor alătura listei gri a UE în scopuri fiscale

Miercuri, 9 februarie, ambasadorii statelor membre UE au aprobat o revizuire a listei negre și a listei gri ale paradisurilor fiscale. Potrivit unui proiect, alte zece țări vor intra pe lista gri a jurisdicțiilor cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective: Rusia, Belize, Israel, Tunisia, Vietnam, Bahamas, Bermuda, Montserrat, Insulele Virgine Britanice și Insulele Turks și Caicos. Totuși, lista neagră UE a jurisdicțiilor care sunt necooperante pe probleme fiscale va rămâne neschimbată, cu Samoa Americană, Fiji, Guam, Palau, Panama, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Republica Vanuatu. Așa cum se preconiza, Turcia va evita din nou includerea pe lista neagră și va rămâne pe cea gri. Revizuirea celor două liste va fi adoptată oficial la 24 februarie.

Importanța educației contribuabililor, în atenția părților interesate

Marți, 8 februarie, în timpul unei conferințe online organizate de ACCA și IFAC, în colaborare cu OCDE, mai multe părți interesate au dezbătut modul de stimulare a educației contribuabililor pentru a crește încrederea publică în fiscalitate. Sunt mai multe modalități în care cetățenii pot acumula cunoștințe și își pot întări încrederea în sistemul fiscal, cum ar fi educația contribuabililor cu privire la sistemul fiscal, furnizarea către aceștia a unor justificări pentru modificări specifice în legislația fiscală sau reducerea complexității, a declarat Helen Brand, CEO al ACCA. Cu acest prilej, Grace Perez-Navarro, director adjunct al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE, a prezentat un raport din partea OCDE referitor la educația contribuabililor. Agnija Rasa, directorul adjunct al Departamentului pentru Managementul programelor și instruire la nivel UE din cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene, a prezentat Portalul de învățare UE privind impozitele și taxele vamale, precum și portalul TAXEDU lansat recent ca fiind instrumente utile pentru îmbunătățirea educației contribuabililor în aspecte fiscale. Eurodeputatul Victor Negrescu (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, România) a declarat că este nevoie de o strategie pentru a încuraja educația fiscală și un cadru general de învățare la nivelul UE. Acesta a propus constituirea unui grup de părți interesate care să continue schimbul de idei pe această temă și să-și asume un rol de conducere în promovarea educației fiscale.

CE: O propunere referitoare la moneda euro digitală va fi prezentată la începutul lui 2023

Comisia Europeană plănuiește, potrivit raportărilor, să prezinte o propunere pentru o monedă euro digitală la începutul anului 2023. Comisarul UE pentru finanțe, Mairead McGuiness, a făcut anunțul miercuri, 9 februarie, în cadrul unei conferințe organizate de Afore Consulting. Propunerea ar trebui să fie baza legală pentru activitatea pe care o derulează Banca Centrală Europeană (BCE) cu privire la o monedă euro digitală. În prezent, BCE face teste și preconizează că va începe să lucreze la un prototip la sfârșitul lui 2023. Comisia Europeană ar trebui să lanseze o consultare publică cu privire la o monedă euro digitală în următoarele săptămâni, urmată de o analiză de impact pentru a examina ce măsuri de protecție sunt necesare pentru a preveni destabilizarea sistemului financiar.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending