Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 martie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Polonia, Suedia, Malta și Estonia nu sunt pregătite pentru un acord privind Directiva de implementare pentru Pilonul II

Marți, 15 martie, miniștrii de finanțe ai UE nu au reușit să ajungă la un acord cu privire la Directiva de implementare pentru Pilonul II, în ciuda unei noi propuneri de compromis înaintate de președinția franceză a Consiliului UE. Printre altele, noul text amână termenul-limită pentru intrarea în vigoare a viitoarelor reguli de la 1 ianuarie 2023 la 31 decembrie 2023 și stabilește ca regula pentru includerea veniturilor (IIR) să fie opțională timp de 5 ani pentru statele care nu au mai mult de 10 entități ce intră sub incidența Pilonului II. În ciuda acelor concesii majore, Polonia, Suedia, Malta și Estonia nu au sprijinit textul. În timpul dezbaterii, Polonia a reiterat dorința de a avea o măsură de protecție obligatorie din punct de vedere juridic pentru ca implementarea Pilonului II să fie conectată cu implementarea Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) al acordului OCDE privind impozitarea. Statul a afirmat că declarația propusă anexată textului pentru a sublinia angajamentul statelor membre față de Pilonul I nu este suficientă. Franța speră acum că se va putea ajunge la un acord prin unanimitatea statelor membre în cadrul următoarei ședințe a Ecofin din 5 aprilie.

Eurodeputata Aurore Lalucq a publicat proiectul de raport privind impozitarea minimă

Luni, 14 martie, eurodeputata franceză Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților) a publicat proiectul de raport referitor la Directiva de implementare pentru Pilonul II. Printre alte modificări, Aurore Lalucq propune o rată minimă efectivă de impozitare de 21% în loc de 15% și afirmă că ar trebui ca statele membre care sunt dispuse să aplice noile reguli în cazul entităților mai mici să dispună de flexibilitate. Proiectul de raport introduce o clauză de revizuire, după 5 ani de la intrarea în vigoare, de a evalua și a reanaliza anumite scutiri și derogări, în special în ceea ce privește sistemele de taxare a distribuirilor de dividende și excluderea venitului pe bază de fond, relevanța plafonului pentru grupul de întreprinderi multinaționale (MNE) și firmele naționale de mari dimensiuni aflate în aria de acoperire și impactul asupra veniturilor fiscale din statele aflate în dezvoltare. O clauză de revizuire ar fi, de asemenea, o oportunitate de a integra modificarea suplimentară a Regulilor modelului OCDE în legislația UE dacă este necesar, subliniază textul. A fost adăugată și o clauză de delimitare pentru a stipula că această directivă nu va afecta aplicarea prevederilor naționale asupra formelor alternative de impozitare a grupurilor sau companiilor naționale. Referitor la acest dosar, Parlamentul European este consultat doar în vederea obținerii unei opinii. Votul asupra raportului este preconizat pentru 28 aprilie.

Poziția ETAF cu privire la Directiva de implementare pentru Pilonul II

Vineri, 18 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) a transmis reacția sa către Comisia Europeană referitoare la Directiva de implementare pentru Pilonul II. Majoritatea membrilor ETAF sunt de acord că este de dorit o directivă pentru implementarea în cadrul UE a regulilor care rezultă din acordul OCDE într-o manieră consecventă și coordonată și sunt de părere că UE ar trebui să respecte cu strictețe regulile modelului OCDE. În această privință, ETAF face apel la Consiliul UE și la Comisia Europeană să ia în considerare activitatea rămasă a OCDE privind Pilonul II înainte de a finaliza textul directivei. Întrucât 98% dintre membrii ETAF reprezintă IMM-uri, doar un număr redus dintre aceștia vor trebui să implementeze noile reguli pentru clienții lor care ating plafonul. Totuși, întrucât impozitarea este o chestiune de evoluție continuă, iar consilierii fiscali trebuie să fie deschiși și pregătiți în fața oricărei evoluții viitoare, inclusiv o scădere a plafonului și eventualitatea aplicării noilor reguli în cazul companiilor mai mici, era important ca ETAF să contribuie la dezbatere. Perioada de transmitere a reacțiilor rămâne deschisă până la 6 aprilie.

OCDE a inițiat o consultare cu privire la Cadrul de implementare a Pilonului II și a publicat un Comentariu privind acest pilon

Luni, 14 martie, Cadrul inclusiv al G20/OCDE cu privire la BEPS a deschis o consultare publică pentru a colecta contribuțiile părților interesate cu privire la problemele care trebuie tratate ce țin de Cadrul de implementare a Pilonului II. Cadrul de implementare, care trebuie finalizat înainte de sfârșitul lui 2022, are ca scop sprijinirea autorităților fiscale în implementarea ratei minime efective de impozitare de 15% pentru întreprinderile multinaționale mari (MNE). Consultarea publică nu solicită comentarii suplimentare cu privire la opțiunile de politică realizate deja, ci se concentrează mai degrabă pe implementarea mecanismelor care vor asigura că administrațiile fiscale și MNE pot implementa și aplica regulile într-o manieră consecventă și coordonată, minimizând în același timp costurile de conformitate, declară OCDE. Părțile interesate sunt invitate să transmită comentariile până la 11 aprilie 2022. În aceeași zi, OCDE a publicat și Comentariul referitor la Regulile modelului privind Pilonul II, care dezvoltă subiectul aplicării și funcționării noilor reguli și clarifică semnificația anumitor termeni. De asemenea, acesta ilustrează cu exemple aplicarea regulilor în diferite situații.

Acord al statelor membre privind CBAM

Marți, 15 martie, statele membre UE au încheiat un acord (abordare generală) cu privire la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Polonia a fost singura care nu a susținut textul de compromis propus de președinția franceză a Consiliului UE. CBAM va funcționa în paralel cu Sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (UE ETS), pentru a reflecta și a completa funcționarea acestuia legat de bunurile importate. Inițial, CBAM va acoperi emisiile directe ale sectoarelor selectate: fier și oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte și electricitate, dar în viitor ar putea fi extins pentru a acoperi și emisiile indirecte. Companiile vizate vor trebui să cumpere certificate de emisie în concordanță cu intensitatea emisiilor de carbon aferente produselor importate. Textul agreat este în acord cu propunerea inițială a Comisiei. O diferență este aceea că Consiliul a optat pentru o centralizare mai mare a guvernanței CBAM. De exemplu, noul registru al declaranților CBAM va fi centralizat la nivelul UE. De asemenea, miniștrii de finanțe UE au menționat într-o declarație separată că vor fi necesare eforturi suplimentare referitor la anumite aspecte discutate în alte texte legislative înainte ca negocierile cu Parlamentul European să înceapă. Acesta va fi cazul, în special, pentru eliminarea treptată a cotelor gratuite pe care companiile UE le primesc în baza sistemului UE ETS curent, riscul de scurgeri de emisii de carbon legat de exporturi, utilizarea veniturilor aferente CBAM pentru a finanța bugetul UE și ideea unei alianțe privind stabilirea prețului carbonului între partenerii internaționali din cadrului unui „club climatic”, conform sugestiei venite din partea Germaniei. Se preconizează că Parlamentul European își va adopta poziția în luna iunie.

Consiliul a adoptat concluziile privind implementarea pachetului de modernizare a TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic

Marți, 15 martie, Consiliul UE a adoptat concluziile privind pachetul de modernizare a TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic, care au intrat în vigoare la 1 iulie 2021. Textul salută rezultatele preliminare, prezentate de Comisie, ale evaluării la nivel tehnic a aplicării corecte a noilor reguli europene privind TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic, care indică că pachetul contribuie la tranziția digitală, redresarea economică și sustenabilitatea finanțelor publice la nivelul UE. Mai important, Consiliul UE așteaptă cu interes pachetul „TVA pentru era digitală”, preconizat pentru ultima parte a anului 2022, și invită Comisia să se asigure că toate propunerile pe care intenționează să le prezinte Consiliului sunt evaluate în întregime din punctul de vedere al costurilor și beneficiilor economice, administrative și sociale pentru contribuabili și autorități fiscale, inclusiv impactul acestora asupra capacităților UE și ale statelor membre și perioadelor de implementare aferente necesare, precum și asupra protecției datelor personale.

PE: Interpelare a președintelui Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor

Joi, 17 martie, eurodeputații din subcomisia pe probleme fiscale a Parlamentului European (FISC) au desfășurat o interpelare a președintelui Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor, Lyudmila Petkova. Cu acest prilej, aceștia și-au exprimat dezamăgirea pentru eșecul statelor membre din luna decembrie a anului trecut în a conveni asupra revizuirii Codului de conduită din 1997, care are ca scop limitarea practicilor dăunătoare de impozitare a întreprinderilor în Uniunea Europeană. Eurodeputații au întrebat-o pe Lyudmila Petkova dacă aceasta identifică un spațiu de manevră care ar permite realizarea unei reforme sau dacă singura opțiune este o schimbare a Tratatului pentru a elimina regula privind unanimitatea. Aceasta a oferit asigurări că negocierile vor continua și a afirmat că unele discuții încă implică impactul Pilonului II al acordului OCDE privind impozitarea. De asemenea, eurodeputații au întrebat-o pe Lyudmila Petkova cum să echilibreze mai bine necesitatea controlării evaziunii fiscale și a fraudei cu cea a încurajării competiției fiscale sănătoase între statele membre.

Observatorul fiscal al UE pledează pentru un Registru european al activelor

Într-o notă publicată miercuri, 16 martie, Observatorul fiscal al UE a pledat pentru un Registru european al activelor. În cadrul Registrului european al activelor, informațiile existente ar putea fi adunate, ceea ce ar rezulta în sancțiuni mai bine orientate și instrumente eficiente pentru a stopa spălarea de bani, corupția și evaziunea fiscală, potrivit acestuia. Observatorul fiscal al UE sugerează ca Uniunea Europeană să înființeze un Grup operativ privind proprietatea asupra activelor, care ar putea fi supravegheat de Eurogrup, pentru colectarea, verificarea încrucișată și analizarea tuturor informațiilor disponibile referitoare la averea și activele deținute în statele membre UE de către anumite persoane, peste un anumit plafon. Obiectivul final al registrului ar fi înregistrarea completă a proprietății și a circulației activelor. Acesta nu ar trebui să creeze lacune în ceea ce privește tipul de active deținute și ar trebui să se bazeze pe procedurile privind schimbul automat de informații între diferitele surse, declară Observatorul fiscal UE. Comisia Europeană a ordonat deja un studiu de fezabilitate referitor la un astfel de registru toamna trecută. Rezultatele sunt preconizate pentru aprilie 2023.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending