Rețele sociale

ECONOMIE

Programul Femeia Antreprenor va fi lansat mâine. Doar 36,84% dintre antreprenori sunt femei

Radio CECCAR FM

Programul Femeia Antreprenor va fi lansat mâine, 18 august, unul dintre principalele obiective fiind acela de a stimula și sprijini structurile economice private, înființate și conduse de către femei, a anunțat Constantin-Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), citat de Agerpres.

„Dorim cu această ocazie să marcăm în mod simbolic lansarea celui de-al treilea program din cadrul pachetului de 13 programe pregătit de către minister, în ideea de a susține și a dezvolta mediul de afaceri din România. Așa cum se știe, acum aproape o lună de zile, pe data de 19 iulie, am lansat primele două programe Start-up Nation și Start-up-ul dedicat românilor din diaspora, iar săptămâna aceasta, joi, pe data de 18, începând cu ora 10:00, vom lansa programul Femeia Antreprenor, fiind al treilea apel deschis în cursul anului 2022. Ca o caracteristică de bază a acestui program, printre altele, el contribuie și la atingerea unuia dintre standardele OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, n.r.) – și mă refer aici la egalitatea de gen din domeniul antreprenorial”, a afirmat Constantin-Daniel Cadariu, în cadrul unei conferințe de presă.

El a subliniat că programul în sine este o măsură personalizată pentru a asigura accesul la finanțare pentru această categorie de antreprenori, în condițiile în care în prezent, în România, numai 36,8% dintre antreprenori sunt femei.

„Și spun acest lucru pentru că, în acest moment, în România, 36,84% dintre antreprenori sunt femei. Doar atât. Programul în sine este, în linii mari, asemănător cu primele două, însă are și anumite lucruri specifice, mici diferențe. În primul și în primul rând, firma care aplică pentru a obține granturi din cadrul acestui program nu mai are o limită în ceea ce privește intervalul de timp în care ar fi trebuit să fie înființată. După cum se știe, la primele două programe, era condiția ca firma care aplică să fie înființată după data de 1 ianuarie 2020. Această condiție nu mai apare în cadrul acestui program”, a precizat ministrul.

Pe de altă parte, el a subliniat că, în cadrul acestui program, „nu se va mai puncta așa-zisul debut în afaceri”.

„În cadrul celorlalte două programe se obținea un punctaj suplimentar dacă aplicantul era la prima societate comercială înființată în România. De asemenea, acest program atinge o altă țintă – și anume o inserție nouă pe piața muncii, în special în ceea ce privește persoanele vulnerabile, fie că discutăm de șomeri, de persoane cu dizabilități sau de persoane defavorizate în general, asistat social și așa mai departe. Iar al patrulea element esențial de diferență îl constituie faptul că, în cadrul acestui program, nu mai punctăm existența unui brevet, ca în primele două programe, ci vom puncta doar dreptul de proprietate industrială, adică, în fond, în măsura în care societatea sau asociatul are o marcă, un brand, un logo înregistrat la OSIM, va obține un punctaj suplimentar”, a explicat ministrul.

Potrivit acestuia, pachetul, ca și în cazul celor două programe lansate deja, va avea o componentă digitală obligatorie, în valoare de sau în contravaloarea sumei de 5.000 de euro din cadrul granturilor.

„Chiar dacă în trecut, cu privire la femeia antreprenor au mai fost programe dedicate, acest program are o noutate, și anume faptul că are această componentă de granturi, adică oferă pur și simplu sumă nerambursabilă pentru a stimula componenta de investiții”, a adăugat Cadariu.

Unul dintre principalele obiective ale programului este reprezentat de „stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării structurilor economice private înființate și conduse de către femei”.

Ministrul Antreprenoriatului și Turismului a precizat că un alt obiectiv îl constituie îmbunătățirea performanțelor economice ale acestor structuri și, de asemenea, realizarea unei creșteri economice inteligente, sustenabile, incluzive și, nu în ultimul rând, programul are drept obiectiv stimularea inovării și a pregătirii antreprenoriale.

„Sesiunea de apeluri se va deschide în data de 18 august, începând cu ora 10:00, și va dura până pe data de 30 septembrie. Deci, cei interesați vor avea la dispoziție 30 de zile lucrătoare în care vor putea să se înscrie în cadrul acestui program. Programul în sine este un program multianual. Noi și prin ordonanța care a stat la baza înființării acestui program am prevăzut ca acesta să funcționeze pe o perioadă de 5 ani, adică până în anul 2027, iar în această perioadă vor fi 5.000 de beneficiari, bugetul total fiind de un miliard de lei. În ceea ce privește anul 2022, evident, numărul de beneficiari maxim va fi de 1.000 și bugetul de 200.000 de lei. Este drept, în momentul de față, în bugetul ministerului avem doar suma de 157 de milioane de lei, motiv pentru care am solicitat diferența de sumă săptămâna aceasta, dacă se va adopta ordonanța de rectificare bugetară. La fel ca și în cazul programului Start-up Nation și Start-up Diaspora, vor fi două categorii de granturi: un grant de 100.000 de lei dacă societatea care aplică va înființa un loc de muncă nou și 200.000 de lei dacă va înființa minimum două locuri de muncă noi”, a precizat ministrul.

El a subliniat că a fost introdusă componenta de cofinanțare care va varia între 5% și 15%, ca și în cazul celorlalte programe, iar în funcție de cofinanțarea asumată va varia și punctajul.

„Cine sunt beneficiarii? Microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care sau trebuie să îndeplinească condiția ca cel puțin unul dintre asociați să fie femeie și să dețină minimum 50% din acțiuni. Înscrierea, ca și în celelalte cazuri, va fi sută la sută electronică. Într-o primă etapă, va fi o preînscriere pe platformă, iar ulterior va fi etapa de completare a formularului electronic de înscriere, care este, ca și în primele două cazuri, simplu, predictibil, succint”, a mai spus Constantin-Daniel Cadariu.

Ministrul Antreprenoriatului și Turismului a precizat că programul va avea un sistem de un punctaj: „În primul rând, vor fi punctate activitățile de producție și industriile creative, apoi va fi punctat valoarea procentului aferent aportului propriu, în funcție de cota de cofinanțare a agentului economic. Vor fi criterii aferente investiției, adică vor fi punctaje în funcție de ponderea investițiilor în echipamente tehnologice. De asemenea, vor fi punctate acele investiții în instalații, în scopul obținerii unei economii de energie și acelor sisteme care utilizează surse regenerabile de energie. Vor mai fi și alte elemente de punctaj”.

Ordinul nr. 1.314/2022 al ministrului Antreprenoriatului și Turismului privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 799 din 11 august 2022.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending