ECONOMIE
Bogdan Chirițoiu: Legea concurenței neloiale, modificată pentru a ajuta firmele mici
Legea privind combaterea concurenței neloiale a fost modificată recent, prin ordonanță de urgență, pentru a proteja firmele mici de eventuale abuzuri din partea companiilor mai mari, a afirmat, pentru Agerpres, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
„Protejarea firmelor mici este un aspect care ne preocupă de mai multă vreme. Iar pandemia și acum războiul din Ucraina au arătat, încă o dată, că firmele mici sunt fragile și că este nevoie de o adaptare a reglementărilor astfel încât ele să fie protejate. Ca urmare, am demarat un proces de modificare și adaptare a legii concurenței neloiale, sora mai mică a Legii Concurenței, pentru a putea interveni și apăra companiile mai mici de eventuale acțiuni abuzive ale celor mai mari, precum modificări unilaterale ale contractelor, întârzieri la plata facturilor, exploatarea dependenței de o firma mare. De altfel, modificarea legii concurenței neloiale a fost introdusă, la propunerea noastră, în obiectivele Programului de Guvernare”, a spus Bogdan Chirițoiu.
Acesta a explicat că, din perspectiva regulilor de concurență, atenția Consiliului este îndreptată, în special, asupra comportamentului companiilor foarte mari, astfel încât acestea să nu abuzeze de firmele mici. Zona intermediară, respectiv conduita acelor companii care nu sunt dominante, nu au cote de piață de peste 40%, dar sunt suficient de mari pentru a putea crea probleme partenerilor mai mici, nu era acoperită până acum de legislația din domeniu. „Ca urmare, includem în sfera practicilor de concurență neloială și exploatarea poziției superioare de negociere a unei companii în raport cu o alta cu care se află într-o relație comercială. În aceste cazuri, în care companiile au mai puțin de 40% dintr-o piață, vom aplica o logică asemănătoare ca în cazul comportamentelor considerate abuzive de Legea concurenței: vom declanșa investigații, vom face inspecții, vom cere date și documente de la orice persoană fizică sau juridică ce ar putea deține informații relevante și așa mai departe”, a explicat președintele Consiliului Concurenței.
În aceste cazuri, compania, neavând poziție dominantă, nu va primi sancțiunile semnificative prevăzute de Legea concurenței, ci unele mai mici, prevăzute de Legea concurenței neloiale.
În același timp, a fost actualizat și cuantumul amenzilor pe care le poate Consiliul aplica persoanelor fizice și juridice care au încălcat Legea concurenței neloiale, ținând cont de rata inflației din ultimii șase ani (respectiv, data ultimei modificări a actului normativ).
Astfel, companiile vor primi amenzi care pleacă de la 50.000 și ajung la 500.000 de lei, iar persoanele fizice, între 5.500 și 11.000 de lei.
„Mai mult, în mod similar practicii în cazul aplicării prevederilor Legii concurenței, se introduce posibilitatea de a recunoaște fapta, și, astfel, se reduce amenda cu o pondere cuprinsă între 10% și 20%. Dar dacă, după ce firma obține acest beneficiu, contestă decizia autorității de concurență, reducerea se pierde. În plus, putem aplica sancțiuni pentru furnizarea de informații inexacte, incomplete sau care induc în eroare”, a mai spus Bogdan Chirițoiu.
„Așa cum am mai spus și cu alte ocazii, scopul nostru nu este de a da amenzi, ci de a avea o concurență corectă la nivelul firmelor mici și mari deopotrivă. De aceea am introdus în lege posibilitatea soluționării pe cale amiabilă a diferendelor privind faptele de concurență neloială. Deci părțile pot apela la procedura medierii conform legislației în domeniu, fără a elimina dreptul acestora de a sesiza Consiliul Concurenței sau de a iniția acțiuni în justiție în orice moment”, a completat el.
Legea a fost completată prin introducerea unor reglementări speciale ale practicilor de concurență neloială, așa-numitele prevederi antispeculă, pentru perioadele de stare de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate și stare de război, stare de asediu și stare de urgență, stare de alertă sau alte situații de criză stabilite explicit prin acte normative, pentru a evita situații precum cea de la începutul pandemiei, în care prețul măștilor de protecție crescuse extrem de mult.
Astfel, sunt interzise practici precum practicarea unor prețuri nejustificat de mari, limitarea în mod nejustificat a vânzărilor sau a producției, acumularea de mărfuri de pe piața internă sau externă în scopul creării unui deficit pe piața românească și revânzării lor la un preț crescut în mod nejustificat.
De asemenea, legea stabilește faptul că autoritatea de concurență intervine doar în cazul afectării unui interes legitim public, ținând cont de anumite criterii: gradul ridicat de pericol social, importanța sau dimensiunea sectorului economic vizat, numărul de companii implicate în săvârșirea faptei, numărul de firme afectate, durata îndelungată a practicii de concurență neloială.
„Când vorbim de practicile de concurență neloială incriminate de lege ne mai referim la denigrarea unui competitor sau a produselor sau serviciilor sale prin răspândirea de informații false, deturnarea clienților unei companii prin utilizarea secretelor comerciale și discreditarea activității unei firme sau a produselor și serviciilor sale, realizată de către o altă firmă sau de un fost sau actual angajat. Aceste practici erau prevăzute și în forma inițială a legii, dar acum completăm și clarificăm sfera practicilor neloiale, astfel încât să apărăm reputația și credibilitatea companiilor mici în relația cu competitorii lor mai mari”, a explicat președintele Consiliului Concurenței.
Protejarea companiilor mici este o preocupare chiar la nivelul Uniunii Europene, care a făcut primii pași prin adoptarea Directivei privind practicile comerciale neloiale dintre companii în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar și introducerea unor noi reguli care vizează relația dintre platformele online și firmele care le utilizează serviciile.
„Noi mergem mai departe și extindem, în toate domeniile, politica de protejare a firmelor mici de abuzurile celor mai mari. Scopul acestor schimbări este tocmai acesta, de a asigura protecția companiilor mici în fața marilor firme de pe piață și de a oferi, în final, servicii mai bune, la prețuri corecte, consumatorilor”, a completat el.
Orice firmă sau reprezentant al unei companii poate face sesizări și poate depune plângeri la Consiliul Concurenței.
În plus, se pot transmite informații prin platforma avertizorilor de concurență, un instrument folosit atât de România, cât și de Comisia Europeană, care protejează anonimatul persoanelor care denunță nereguli. „Folosim un sistem de mesagerie criptat, special conceput, ce permite comunicarea în ambele sensuri. Trebuie să recunosc că numărul sesizărilor primite prin această platformă a crescut mult, doar în 2021 fiind 160. Noi am declanșat mai multe investigații în urma informațiilor furnizate de către avertizori și amintesc o investigație privind un posibil comportament anticoncurențial al unor companii care își desfășoară activitatea pe piața furnizării de carte din România. De asemenea, ne bazăm mult pe cazurile sesizate de (…) presă. Pentru noi acestea reprezintă o sursă importantă de informații”, a adăugat Bogdan Chirițoiu.
Consiliul Concurenței monitorizează și activitatea platformelor online și aplică sancțiuni în cazul în care acestea nu au un comportament corect și transparent față de companiile care le utilizează serviciile.
„Pentru companiile care activează în online există deja, așa cum spuneam, regulamentul european numit și Platform to Business (P2B), care vrea să creeze un mediu online competitiv, echitabil și transparent, pentru că există îngrijorări legate de practicile comerciale potențial dăunătoare existente la nivelul relației dintre platforme și utilizatorii lor. Vrem să protejăm firmele care utilizează servicii de intermediere online, dar și servicii de motoare de căutare online în relația lor cu orice furnizor de astfel de servicii, fie că sunt românești sau din alt stat”, a arătat președintele Consiliului.
În același timp, acesta încurajează firmele utilizatoare de servicii de intermediere online și de servicii de motoare de căutare online să contacteze Consiliul Concurenței, în cazul în care sesizează o încălcare a prevederilor Regulamentului P2B.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 5 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 5 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 5 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil