Rețele sociale

ECONOMIE

A intrat în vigoare Regulamentul UE privind piețele digitale

Radio CECCAR FM

Prin noul regulament se urmărește eliminarea practicilor neloiale ale întreprinderilor care acționează în calitate de controlori de acces în economia platformelor online. Acesta a fost propus de Comisie în decembrie 2020 și aprobat de Parlamentul European și de Consiliu în timp record, în martie 2022.

Regulamentul privind piețele digitale definește situațiile în care o platformă online mare poate fi considerată controlor de acces. „Sunt vizate platformele digitale ce reprezintă un loc de întâlnire important al utilizatorilor comerciali cu consumatorii și care, din poziția de care beneficiază, pot acționa ca un organ de reglementare privat, generând astfel blocaje în economia digitală. Pentru a aborda aceste aspecte, Regulamentul privind piețele digitale va defini o serie de obligații pe care acești controlori de acces vor trebui să le respecte, inclusiv interzicerea anumitor comportamente ale acestora”, se menționează într-un comunicat publicat de Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Desemnarea controlorilor de acces   

Societățile care operează unul sau mai multe dintre așa-numitele „servicii de platformă esențiale” enumerate în DMA sunt considerate controlori de acces dacă îndeplinesc cerințele descrise mai jos. Sunt vizate: serviciile de intermediere online, cum ar fi magazinele de aplicații, motoarele de căutare online, serviciile de socializare în rețea, anumite servicii de mesagerie, serviciile platformelor de partajare a materialelor video, asistenții virtuali, browserele web, serviciile de cloud computing, sistemele de operare, piețele online și serviciile de publicitate.

Există trei criterii principale pe baza cărora o societate se încadrează în domeniul de aplicare al DMA:

  1. să fie suficient de mare încât să aibă un impact pe piața internă – atunci când societatea realizează o anumită cifră de afaceri anuală în Spațiul Economic European (SEE) și furnizează un serviciu de platformă esențial în cel puțin trei state membre ale UE;
  2. să controleze un canal important prin care întreprinderile utilizatoare intră în legătură cu consumatorii finali – în cazul în care societatea furnizează un serviciu de platformă esențial lunar unui număr de peste 45 de milioane de utilizatori finali activi stabiliți sau situați în UE și anual unui număr de peste 10 000 de utilizatori comerciali activi stabiliți în UE;
  3. să dețină o poziție solidă și durabilă – în cazul în care societatea a îndeplinit al doilea criteriu în ultimii trei ani.

Mai multe informații cu privire la procedura de desemnare a controlorilor de acces sunt disponibile în secțiunea Întrebări și răspunsuri privind DMA.

O listă clară a ceea ce este și ceea ce nu este permis 

DMA stabilește o listă de acțiuni permise și acțiuni interzise pe care controlorii de acces vor trebui să le respecte în operațiunile lor zilnice pentru a asigura piețe digitale echitabile și deschise. „Aceste obligații vor contribui la deschiderea de posibilități pentru întreprinderi de a contesta piețele și de a rivaliza cu controlorii de acces pe baza calității produselor și serviciilor lor, ceea ce va genera mai mult spațiu de inovare. Atunci când un controlor de acces adoptă practici precum favorizarea propriilor servicii sau împiedicarea utilizatorilor comerciali ai serviciilor lor să ajungă la consumatori, acest lucru poate împiedica concurența, conducând la mai puțină inovare, la produse sau servicii de o calitate mai scăzută și la prețuri mai mari. Atunci când un controlor de acces se angajează în practici neloiale, cum ar fi impunerea unor condiții de acces inechitabile la magazinul său de aplicații sau împiedicarea instalării de aplicații din alte surse, se poate ajunge în situația ca prețurile plătite de consumatori să fie mai mari sau ca aceștia să fie privați de beneficiile pe care le-ar fi putut avea dacă ar fi avut acces la servicii alternative”, se specifică în comunicatul citat.

Odată cu intrarea sa în vigoare, DMA va intra în etapa de punere în aplicare: va începe să se aplice în termen de șase luni, adică începând cu data de 2 mai 2023. În termen de două luni de la această dată, adică cel târziu până la 3 iulie 2023, dacă îndeplinesc pragurile stabilite în DMA, potențialii controlori de acces vor trebui să notifice Comisiei serviciile lor de platformă esențiale.

După ce Comisia va primi notificarea completă, va avea la dispoziție 45 de zile lucrătoare pentru a evalua dacă întreprinderea în cauză îndeplinește pragurile și pentru a o desemna drept controlor de acces (termenul pentru ultimele notificări posibile împlinindu-se la 6 septembrie 2023). După desemnarea ca atare, controlorii de acces vor avea la dispoziție șase luni – adică până la 6 martie 2024 – pentru a se conforma cerințelor prevăzute în DMA.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending