Rețele sociale

ECONOMIE

Proiect privind procedura de soluționare a cererilor de anulare și decădere privind mărcile

Procedura trebuie să fie operațională începând cu data de 14 ianuarie 2023.

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei a publicat în transparență decizională un Proiect de OUG privind modificarea și completarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, republicată, act normative care va reglementa o procedură administrativă eficientă, transparentă și rapidă, pentru soluționarea cererilor de anulare și decădere privind mărcile, depuse pe cale administrativă la OSIM, aceasta fiind o alternativă ușor accesibilă titularilor de mărci pentru a-și apăra drepturile conferite prin înregistrare. Proiectul de act normativ asigură, totodată, armonizarea legislației naționale cu cea europeană în domeniu.

În România protecția mărcilor este asigurată în temeiul Legii nr.84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, republicată. Legea reglementează atât procedura de examinare și înregistrare a mărcilor, cât și drepturile și mijloacele de apărare ale solicitanților și titularilor drepturilor protejate. Dispozițiile art. 57 lit. b) din legea nr. 84/1998 prevăd posibilitatea depunerii cererilor de anulare și decădere privind mărcile și pe cale administrativă la OSIM. Aceste dispoziții intră în vigoare începând data de 14 ianuarie 2023, potrivit prevederilor art. III alin. (1) din Legea nr. 112/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice.

În actuala formă a legii nu este reglementată procedura de soluționare a cererilor de anulare și decădere privind mărcile care vor putea fi depuse și direct la OSIM începând cu data de 14 ianuarie 2023.

În acest context, proiectul de act normativ introduce un capitol nou care conține reglementări procedurale specifice privind procedura de soluționare a cererilor de anulare și decădere privind mărcile formulate la OSIM, în conformitate cu prevederile art. 57 lit. b) și art. 61 din Legea nr. 84/1998. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de OUG, s-a avut în vedere faptul că cererile de anulare sau decădere vizează valabilitatea drepturilor obținute prin înregistrare, astfel încât soluționarea acestora nu se poate efectua decât cu respectarea principiului contradictorialității, a dreptului la apărare și cu ascultarea părților. De asemenea, în cauzele de anulare sau decădere trebuie luați în considerare o serie de factori specifici care privesc realitățile din piață, cum ar fi: circuite de distribuție a produselor, modalitatea de comercializare a acestora, gradul de atenție și percepția consumatorilor etc., care se stabiliesc de la caz la caz pe baza probelor furnizate de părți. În acest context, normele introduse prin noul proiect asigură soluționarea cererilor de anulare și decădere în cadrul unei proceduri apropiate celei de judecată reglementată de Codul de procedură civilă, procedură care este facultativă și nu implică taxe. În lipsa unor incidente procedurale, soluționarea unei cereri de anulare sau decădere la nivelul OSIM se poate efectua în cel mult 6 luni de la depunerea cererii.

„Se creează astfel cadrul procedural pentru desfășurarea unei proceduri administrative rapide și eficiente la nivelul OSIM pentru soluționarea cererilor privind anularea înregistrării mărcii și a cererilor de decădere a titularilor din drepturile conferite de marcă în acord cu prevederile art. 45 alin. (1) al Directivei (UE) nr.2015/2436. Această procedură trebuie să fie operațională începând cu data de 14 ianuarie 2023”, menționează inițiatorii proiectului.  

De asemenea, experiența practică dobândită în urma desfășurării procedurii de examinare a mărcilor a revelat necesitatea clarificării dispozițiilor referitoare la situația existenței unor motive justificate pentru neutilizarea mărcii anterioare în procedura de opoziție, precum și la perioada depunerii cererii de reînnoire a mărcii, astfel încât să fie înlăturată posibilitatea unei interpretări și aplicări neunitare a normelor care privesc aceste situații.

În egală măsură, este necesară clarificarea dispozițiilor art. 62 alin. (3) din Legea nr. 84/1998, republicată, astfel încât să se asigure o concordanță deplină cu prevederile art. 30 alin. (2) din Directiva (UE) 2015/2436 de apropiere a legislațiilor statelor membre cu privire la mărci. În acest sens, prezenta ordonanță introduce mențiunea expresă că în situația unei mărci colective constituită din semne sau indicații care pot servi pentru desemnarea, în comerț, a provenienței geografice a produselor sau a serviciilor, regulamentul de utilizare a mărcii colective autorizează persoanele ale căror produse sau servicii provin din zona respectivă să folosească marca colectivă.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending