Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 decembrie 2022

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Simpozionul UE în domeniul fiscalității pe tema structurii fiscale pentru viitor

Comisia Europeană a găzduit, luni, 28 noiembrie, la Bruxelles, primul simpozion în domeniul fiscalității, intitulat Drumul către 2050: o structură fiscală pentru viitor. Experți în domeniul fiscalității și oficiali europeni au discutat următoarele subiecte principale: structura fiscală adecvată pentru viitor, rolul fiscalității în sprijinirea creșterii sustenabile și impozitarea întreprinderilor dincolo de acordul pe doi piloni al OCDE. Importanța schimbării structurii fiscale pentru avansarea tranziției în domeniul climatic a fost subliniată de participanți. Vitor Gaspar, director pentru activități financiare,  Fondul Monetar Internațional, a identificat drept motoare ale schimbării: digitalizarea, însemnând regândirea impozitării eficiente și echitabile;  dinamica populației, care va conduce la impozitarea consumului și a capitalului în detrimentul muncii; globalizarea, care arată că principiul destinației este mai robust decât principiul sursei; bunurile publice globale, care vor conduce la introducerea unui impozit corectiv pentru domeniul climei și al sănătății. Pentru André Sapir, profesor de economie la Universitatea Libre din Bruxelles, principala problemă o constituie impozitarea muncii, dată fiind importanța sa în structura fiscală actuală a statelor membre UE. Aceasta nu este o chestiune ce privește doar veniturile, ci și corectitudinea și schimbarea comportamentului, a adăugat acesta. Unii experți, precum Rita de la Feria, profesor de drept fiscal la Universitatea Leeds, a argumentat că nu trebuie să creăm noi impozite, ci să le modernizăm pe cele deja existente, cum ar fi TVA. Ministrul de finanțe ceh, Zbyněk Stanjura, a avertizat că o abordare standard nu se va potrivi tuturor și că va fi dificilă identificarea unei structuri fiscale comune care să se potrivească fiecărui stat membru. Comisia Europeană intenționează să organizeze, anul viitor, un eveniment în continuarea acestui simpozion pentru a aprofunda aceste discuții.

Încheierea, la 6 decembrie, a unui posibil acord privind Pilonul II este incertă

Încheierea unui posibil acord privind Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) rămâne incertă în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie. Joi, 1 decembrie, statele membre UE au confirmat că proiectul de directivă este pregătit din perspectivă tehnică, dar reprezentantul permanent al Ungariei la UE le-a comunicat miniștrilor de finanțe europeni că Ungaria nu și-a schimbat poziția referitor la Pilonul II. Observatorii spun că Ungaria își utilizează dreptul de veto referitor la Pilonul II pentru a obține aprobarea planului său de redresare. Evaluarea pozitivă a planului de redresare al Ungariei acordată de Comisia Europeană miercuri, 30 noiembrie, a oferit speranțe că statul își va ridica dreptul de veto. În această etapă, atât Pilonul II, cât și planul de redresare al Ungariei rămân pe agenda Consiliului Ecofin, iar la mijlocul lunii decembrie ar putea fi convocată o ședință suplimentară pentru a le acorda statelor membre mai mult timp să analizeze planul de redresare al Ungariei.

DAC 8, prezentată anticipat

Comisia Europeană va prezenta miercuri, 7 decembrie, cel de-al optulea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8) pentru extinderea domeniului de aplicare al actualului schimb automat de informații pentru a include și furnizorii de servicii aferente activelor crypto. Potrivit raportărilor, textul ar impune furnizorilor de servicii de schimb și de portofele virtuale pentru activele crypto să furnizeze autorităților fiscale informații referitoare la posesiunile clienților. De asemenea, Comisia Europeană va trebui să înființeze un registru central în care informațiile privind activele crypto să fie înregistrate și partajate, fiind puse la dispoziția tuturor autorităților competente ale fiecărui stat membru până în 2026. Acest text va fi un pas important pentru impozitarea activelor crypto în UE.

Discuțiile privind DEBRA, suspendate în Consiliu

Discuțiile din Consiliul UE pe tema propunerii referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) au fost suspendate, potrivit raportului Ecofin către Consiliul European cu privire la aspectele fiscale, programat pentru adoptare la 6 decembrie. „În contextul numeroaselor interconexiuni cu alte dosare privind impozitarea întreprinderilor, atât cele aflate momentan în discuții în Consiliu, cât și cele anunțate de Comisie în viitorul apropiat în comunicatul său cu privire la impozitarea întreprinderilor în secolul 21, examinarea propunerii DEBRA va fi suspendată și, dacă este cazul, aceasta va fi reevaluată în cadrul unui context mai larg numai după ce vor fi înaintate alte propuneri din domeniul impozitării întreprinderilor anunțate de Comisie”, se arată în raport. Propunerea a fost prezentată în mai 2022 și vizează asigurarea aplicării unui tratament fiscal similar atât capitalurilor proprii, cât și datoriilor.

Miniștrii de finanțe ai UE: Discuții referitoare la calea de urmat privind impozitarea în domeniul energiei

Pentru a ghida dezbaterea politică între miniștrii de finanțe, programată la 6 decembrie, președinția cehă a Consiliului UE a emis un document de pregătire referitor la revizuirea directivei privind impozitarea energiei (ETD). Potrivit documentului, unele state membre nu se află încă în poziția de a sprijini textul președinției sau au rezerve de examinare. În special, sunt necesare eforturi suplimentare legate de ritmul implementării graduale a noilor norme și de eliminarea unor excepții pentru sectoarele aviației și maritim„În ciuda activității intense desfășurate în dosarul ETD, complexitatea acestuia a împiedicat obținerea unui acord până acum”, notează președinția cehă. Documentul se adresează miniștrilor în mod special solicitând acordul acestora cu privire la faptul că eforturile viitoare ar trebui concentrate spre atingerea unui compromis care să asigure un echilibru între nivelurile minime de impozitare ale UE și durata perioadelor de tranziție pentru acomodarea circumstanțelor economice, geopolitice, geografice și sociale ale statelor membre, în special în legătură cu cele mai sensibile sectoare de activitate.

Eurodeputații au adoptat poziția cu privire la directiva UNSHELL

Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European a adoptat miercuri, 30 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la propunerea Comisiei pentru o directivă care să stabilească criterii pentru identificarea unei companii fictive utilizate pentru evitarea obligațiilor fiscale (UNSHELL). În document, eurodeputații au modificat propunerea Comisiei, în special prin reducerea pragurilor sub care o companie este exclusă din domeniul de aplicare al dispozițiilor de raportare ale directivei. De asemenea, aceștia au afirmat că acele companii care intră sub incidența dispozițiilor de raportare ar trebui obligate să furnizeze informații mai detaliate. Cu privire la penalități, eurodeputații consideră că acestea ar trebui să însumeze minimum 2% din veniturile unei întreprinderi în anul fiscal relevant pentru neraportarea corectă și 4% din venituri pentru declarații false. În cazul în care veniturile sunt zero sau se situează sub un prag stabilit de autoritatea fiscală națională, penalitatea trebuie să se bazeze pe activele totale ale întreprinderii, potrivit documentului. Consiliul UE desfășoară încă negocieri cu privire la text. Potrivit raportărilor, Consiliul a decis să includă portalul și testul privind fondul economic într-un singur articol, generând un singur set de norme. Din informațiile disponibile nu există un acord cu privire la sancțiuni, excluderi și consecințe fiscale. Nu se preconizează încheierea unui acord înainte de instalarea președinției spaniole, în iulie 2023.

Ultimul apel pentru înregistrarea la Conferința Watt, organizată de ETAF la 7 decembrie

Comisia Europeană va prezenta, la 7 decembrie 2022, un pachet de propuneri pentru modernizarea obligațiile de raportare a TVA și facilitarea facturării electronice, actualizarea regulilor TVA pentru economia platformelor și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. ETAF vă invită să discutați, alături de Comisie și profesioniști din domeniul fiscalității, modul în care aceste noi măsuri vor afecta domeniul financiar-contabil și care sunt beneficiile preconizate ale acestora.

Agenda evenimentului:

14.00 Primirea participanților

14.30 Remarci introductive, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

14.35 Discurs de deschidere, susținut de Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană

14.50 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

  • Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Dr. Stefanie Becker, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei;
  • Olivier Hody, ITAA, Deloitte Global Tax Center Europe, Assistant Professor la ULB.

15.55 Remarci de încheiere, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

16.00 Recepție

Evenimentul se va desfășura cu interpretare simultană în limba engleză, franceză și germană. Conferința va fi transmisă în direct prin canalele social media ale ETAF. Pentru a participa este necesară înregistrarea.

Descoperiți noul site ETAF!

Site-ul ETAF a trecut printr-o nouă transformare. Adresa site-ului rămâne aceeași, dar conceptul și sistemul de navigare au fost refăcute, informațiile fiind acum mai accesibile: https://etaf.tax/.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.  

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending