ECONOMIE
MIPE: Contracte pentru eficiența energetică a companiilor din sectorul agroalimentar
Primele contracte pentru eficiența energetică a companiilor din sectorul agroalimentar au fost semnate la sfârșitul săptămânii trecute de miniștrii Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, și Agriculturii, Petre Daea, informează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) citat de Agerpres. Primele 13 contracte de finanțare au fost depuse în urma celor două apeluri deschise prin Programul Operațional Infrastructură Mare – „Măsuri de ajutor de stat pentru producție din surse energie regenerabile” și „Măsuri de ajutor de minimis pentru eficiență energetică și producție din surse regenerabile”.
„Investițiile în eficiență energetică sunt, în contextul actual, o premisă pentru competitivitate și pentru a materializa conceptul de economie verde. Am avut alocări speciale pentru sectorul agroalimentar, pentru a reduce presiunea asupra securității alimentare și lanțurilor valorice esențiale, fiind o metodă de a menține competitivitatea domeniului alimentar și energetic. Cu aceste măsuri, concretizate în proiecte, sperăm ca eficiența energetică să fie atât un mijloc de a ajunge la aprovizionarea sustenabilă cu energie, de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, dar și o modalitate prin care Guvernul României ajută întreprinderile din acest sector de activitate să treacă peste crizele suprapuse cu care ne confruntăm”, a declarat Marcel Boloș.
MIPE a implementat, în toamna anului 2022, un pachet de măsuri de 500 de milioane de euro pentru a sprijini sectorul antreprenorial să dobândească independență energetică, prin realizarea de economii de energie specifice clădirilor și construcțiilor industriale/prestărilor de servicii precum și celor specifice proceselor tehnologice, cât și pentru producerea de energie verde din resurse regenerabile pentru consum propriu.
Dintre contractele semnate, 5 proiecte au fost depuse în apelul „Măsuri de ajutor de stat pentru producție din surse energie regenerabile – clasa CAEN 10, 11″(parțial), în valoare totală de un milion euro, și 8 în cadrul apelului „Măsuri de ajutor de minimis pentru eficiență energetică și producție din surse regenerabile – clasa CAEN 10, 11″(parțial), în valoare totală de aproximativ 2 milioane euro.
Investițiile se vor concretiza în instalarea capacităților de producție a energiei din surse regenerabile (energia solară), sisteme panouri fotovoltaice pe acoperișul clădirilor și centrale electrice fotovoltaice, sisteme de monitorizare a consumurilor de energie care să asigure reducerea consumului de energie, achiziționare sisteme de monitorizare a consumurilor de energie, achiziție echipamente eficiente energetic cu consumuri reduse de energie pentru înlocuirea echipamentelor uzate cu consumuri energetice mari și măsuri de eficiență pentru clădiri.
Potrivit MIPE, din alocarea pentru măsurile de eficiență energetică finanțate prin POIM, 200 milioane euro au fost destinați sectorului agroalimentar astfel: 30 milioane euro pentru schema de minimis pentru eficiență energetică și producție din surse regenerabile CAEN 10-11, în cadrul căreia au fost depuse 34 proiecte în valoare totală de 7,46 milioane euro; 85 milioane euro pentru măsuri de ajutor de stat pentru producție din surse energie regenerabile CAEN 10-11, fiind depuse 68 proiecte în valoare totală de 20,76 milioane euro; 85 milioane euro pentru măsuri de ajutor de stat pentru reabilitare termică clădiri CAEN 10-11, cu un proiect depus în valoare totală de 863.448 euro.
ECONOMIE
MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal
Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, document prin care se propune modificarea dispozițiilor Codului fiscal în sensul flexibilizării condițiilor actuale din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, majorarea celor existente, eliminării sau reducerii facilităților existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
În acest sens, noul proiect – publicat pe site-ul MF pentru consultare – are în vedere introducerea unei excepții de la regulile actuale prevăzute la art. 4 din Codul fiscal, conform căreia, în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit Tratatelor Uniunii Europene și a regulamentelor subsidiare agreate la nivel european, să poată fi efectuate modificări și/sau completări ale Legii nr. 227/2015, prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, cu intrare în vigoare la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ECONOMIE
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
Astăzi a fost publicată, în Monitorul Oficial nr.847/20.09.2023, HG nr. 849/2023 pentru modificarea HG nr. 973/2006 privind procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă, act normativ care vizează alinierea legislației vamale naționale de profil cu legislația vamală unională în vigoare și creează coerență și predictibilitate legislativă.
Noua Hotărâre de Guvern modifică prevederile HG nr. 973/2006 în concordanță cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, OUG nr. 96/2020 pentru modificarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum și cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Inițiatorii menționează în Nota de fundamentare a actului normativ, că, în ceea ce privește constituirea unei garanții suficiente care să asigure încasarea taxelor la import și a altor taxe și impozite datorate bugetului de stat, potrivit legii, în cadrul operațiunilor vamale, se va suplini vidul creat prin abrogarea articolelor 215, 216 și 221 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, cu art. 90 alin. (1), art. 92 și 93 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, MF precizează că pentru a identifica importurile care prezintă un risc important de subevaluare, România trebuie să țină cont și de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu precădere hotărârile pronunțate în cauza C-187/21- FAWKES Kft.v Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága, respectiv cauza C213/2019 – Comisia Europeană împotriva Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, iar actul normativ publicat astăzi în Monitorul Oficial are în vedere și aceste aspecte.
ECONOMIE
BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)
Banca Națională a României (BNR) anunță că a primit o serie de sesizări care semnalau utilizarea numerelor de contact telefonice indicate pe pagina website a BNR (0213130410 sau 0213152750) de către persoane care pretindeau că vorbesc din partea BNR, în legătură cu presupuse împrumuturi online făcute pe numele celor apelați.
Se solicitau date personale, sub diverse pretexte (confirmarea unor cereri de împrumut, ștergerea împrumutului din sistem, date de card etc., în funcție de răspunsurile date de cel contactat).
„Atragem atenția că aceste apeluri nu au fost inițiate din rețeaua telefonică a BNR și reiterăm faptul că Banca Națională a României, în calitatea sa de bancă centrală a țării, îndeplinește atribuții reglementate expres de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, și nu este abilitată să ofere populației produse sau servicii de creditare.
Este important să nu se dea curs solicitărilor de acest tip, venite din partea unor persoane care pretind că sunt salariați sau reprezentanți ai BNR și care invocă pretinse împrumuturi solicitate/aprobate/acordate de BNR, și solicită date sau documente cu caracter personal sau transferuri de bani în diferite scopuri”, se menționează în comunicatul băncii centrale.
Totodată, BNR a sesizat poliția în legătură cu utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon și a numelui BNR.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 14.09.2023
-
ECONOMIEacum 3 zile
MF a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind noile măsuri fiscal-bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Modificări la Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2023
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
-
ÎNREGISTRĂRIacum 8 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 21.09.2023
-
ECONOMIEacum 4 zile
Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT și Pachetul de sprijin pentru IMM-uri
-
ECONOMIEacum 4 zile
UE a înregistrat în primele șapte luni un deficit al balanței comerciale de 10,2 miliarde euro