Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 7 martie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

OCDE va demara revizuirile inter pares cu privire la Pilonul II în 2023

OCDE va demara un proces de revizuire inter pares în acest an pentru a evalua adoptarea la nivel național de către state a normelor Pilonului II, iar la final va publica rezultatele pe site-ul său, a declarat Achim Pross, director-adjunct al Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, luni, 27 februarie, în cadrul unui webinar din seria OCDE Tax Talks. Revizuirea are ca scop evaluarea statelor pe măsură ce acestea proiectează norme naționale pentru adoptarea normelor de combatere a erodării bazei globale (GLOBE) în baza Pilonului II. Pe măsură ce Pilonul II ia forma unei abordări comune, membrii Cadrului general incluziv nu trebuie să adopte normele, dar dacă o fac, aceștia trebuie să implementeze și să administreze o legislație națională în acord cu normele standard și alte îndrumări de la OCDE. Revizuirea inter pares va ajuta toate statele să se asigure că normele lor naționale sunt în acord cu normele standarde, a declarat Achim Pross.

Eurodeputații sunt divizați în privința necesității DEBRA

Miercuri, 1 martie, membrii comisiei ECON a Parlamentului European au schimbat opinii referitoare la cele 109 amendamente depuse cu privire la indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) propusă de Comisia Europeană. Dezbaterea s-a concentrat în jurul potențialului impact al restrângerii ariei de acoperire a propunerii doar la IMM-uri sau extinderea acesteia prin furnizarea unor avantaje fiscale mai generoase. Raportorul pentru aviz responsabil de acest dosar, eurodeputatul Luděk Niedermayer (Partidul Popular European, Cehia), a considerat regretabil faptul că Consiliul nu a recunoscut importanța acestei propuneri și a decis să o suspende pe o perioadă nedeterminată. Totuși, numeroase grupuri au fost de părere că decizia Consiliului de a amâna soluționarea acestui dosar nu a fost nejustificată, date fiind circumstanțele economice curente. Eurodeputatul Claude Gruffat (Partidul Verde/Alianței Liberă Europeană, Franța) a afirmat că nu este momentul potrivit pentru a implementa măsuri care susțin capitalizarea companiilor pe cheltuiala trezoreriilor statelor membre. Eurodeputatul José Gusmão (Stânga Unită Europeană, Portugalia) a remarcat, de asemenea, că acordarea mai multor scutiri fiscale companiilor, pe lângă tendința generală de reducere a impozitării întreprinderilor, pare nejustificată. Eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria) a explicat că plasarea în timp a propunerii DEBRA chiar înainte de lansarea unei propuneri pentru revizuirea cadrului pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) îngreunează derularea activităților. Votul în comisia ECON cu privire la acest dosar este programat provizoriu pentru data de 28 martie.

EPPO trebuie să intensifice coordonarea cu statele membre legat de frauda în domeniul TVA

Pachetul European (EPPO) trebuie să-și intensifice coordonarea cu statele membre atunci când vine vorba de cazurile din ce în ce mai complexe de fraudă în materie de TVA, potrivit raportului său anual pentru anul 2022 publicat miercuri 1 martie. Până la finalul lui 2022, EPPO avea 1117 de investigații active cu daune totale estimate de 14,1 miliarde de euro, iar aproape jumătate din acestea (47%) au rezultat din frauda în materie de TVA. Fraudele grave în materie de TVA care implică două sau mai multe state membre generează daune de cel puțin 10 milioane de euro, acestea însumând aproape o cincime din infracțiunile economice investigate de EPPO până la finalul lui 2022, potrivit unui raport. EPPO declară că trebuie să efectueze ajustări legale și organizaționale pentru a se asigura că investighează și cercetează în mod adecvat toate cazurile de fraudă transfrontalieră în materie de TVA. Totodată, raportul identifică discrepanțe semnificative care trebuie adresate pentru ca EPPO să poată realiza o schimbare de durată, în special în lupta împotriva fraudei transfrontaliere în materie de TVA.

Operatorul unei platforme este considerat furnizorul serviciilor prestate în scopuri de TVA, transmite ECJ

Consiliul Uniunii Europene nu și-a depășit limitele autorității de implementare când a specificat că operatorul unei platforme, cum ar fi OnlyFans, este considerat a fi furnizorul serviciilor prestate, a decis Curtea Europeană de Justiție (ECJ) într-o hotărâre pronunțată marți, 28 februarie (Cazul C-695/20). Fenix International, cu sediul în Regatul Unit al Marii Britanii, le permite fanilor din întreaga lume să cumpere conținut de la creatori. Fenix aplică doar 20% TVA la comisionul de 20% perceput pentru orice sumă plătită unui creator. Fenix a contestat poziția autorităților fiscale din Regatul Unit al Marii Britanii potrivit căreia ar trebui să plătească TVA pentru întreaga sumă primită de la un fan, argumentând că compania din Regatul Unit al Marii Britanii acționează în contul propriu. La acel moment, autoritățile Regatului Unit al Marii Britanii și-au fundamentat argumentele pe Regulamentul de punere în aplicare al Consiliului UE (1042/2013) care clarifică Directiva TVA. Directiva TVA stabilește că o persoană impozabilă, care în contextul unei prestări de servicii, acționează ca intermediar în nume propriu, dar în contul altei persoane, este considerat a fi furnizorul acelor servicii. În Regulamentul său de punere în aplicare, Consiliul UE precizează că o persoană impozabilă care se implică în prestarea electronică de servicii prin intermediul unei platforme online „se consideră că acționează în nume propriu, dar în contul furnizorului acelor servicii”. Persoana impozabilă care se implică în această prestare de servicii este întotdeauna considerată ca acționând în nume propriu, dar în contul furnizorului acestor servicii și este așadar considerată ea însăși furnizorul acestor servicii când autorizează facturarea clientului, prestarea acestor servicii sau stabilește condițiile generale ale acestei prestări. Prin urmare, Curtea a hotărât că este justificat ca Fenix să fie considerată ca fiind furnizorul serviciilor în baza Directivei TVA și că Regulamentul Consiliului UE este valid.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF. 

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending