Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 13 martie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comisia Europeană adoptă un nou Cadru temporar de criză și tranziție

Comisia Europeană a adoptat joi, 9 martie, un nou Cadru temporar de criză și tranziție pentru a încuraja măsurile de sprijin în sectoarele-cheie pentru tranziția către o economie cu zero emisii de carbon, în concordanță cu Planul industrial al acordului verde. Noile norme, adoptate după consultarea cu statele UE, sunt menite să contracareze efectele Actului privind reducerea inflației emis de SUA (IRA). În plus, noul cadru general extinde cadrul temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 permițându-le statelor membre să sprijine economia în contextul războiului din Ucraina. Noul cadru introduce noi măsuri, aplicabile până la 31 decembrie 2025, pentru a accelera în continuare investițiile în sectoarele-cheie pentru tranziția la o economie cu zero emisii de carbon, respectiv baterii, panouri solare, turbine eoliene, pompe de căldură, electrolizoare și captarea și stocarea carbonului, precum și pentru producția de componente-cheie și pentru producția și reciclarea materialelor prime esențiale conexe.

Eveniment IFAC/ICAEW: „Este încrederea suficientă pentru combaterea spălării banilor?”

Marți, 7 martie, International Federation of Accountants (IFAC) și Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) au organizat o conferință comună în Bruxelles tratând necesitatea de a îmbunătăți partajarea informațiilor financiare pentru a combate spălarea banilor. În cadrul evenimentului, Viktor Ivanov, responsabilul pentru politici în cadrul DG FISMA a Comisiei Europene, a subliniat faptul că pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML), prezentat în iulie 2021 și aflat în proces de negociere, va fi un demers revoluționar. Referindu-se la viitor, acesta a recunoscut că unul dintre domeniile de îmbunătățit ar fi confiscarea câștigurilor ilegale, întrucât UE confiscă doar 1% din câștigurile ilegale, potrivit ultimelor date Europol. Kris Meskens, secretarul general al Belgian Financial Intelligence Processing Unit (CTIF-CFI), a afirmat că spălarea banilor a devenit o activitate profesionistă și este mai dificil de detectat în prezent. În opinia lui Inês Oliveira, responsabil pentru politici la Financial Action Task Force (FATF), utilizarea noilor tehnologii de către infractori reprezintă un risc suplimentar, dar în același timp, poate fi și un instrument eficient pentru a combate spălarea banilor, dacă personalul este bine instruit. Vorbitorii au discutat și hotărârea recentă a Curții Europene de Justiție referitoare la accesul la registrele de beneficiari reali și activitatea desfășurată în legătură cu AMLD6 pentru a defini cine va avea un interes legitim de a accesa acele registre. Roland Papp, responsabilul pentru politicile privind fluxurile financiare ilicite în cadrul Transparency International, și-a exprimat regretul cu privire la hotărârea Curții și a afirmat că aceasta a reprezentat un real „obstacol”. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a prezenta un video cu instrucțiuni împotriva spălării banilor al ICAEW „All too familiar”, care a adus în atenție numeroase provocări pentru contabili, cum ar fi familiaritatea cu clientul și lipsa scepticismului profesional, efectuarea verificării prealabile a clientului, necesitatea de a avea o raportare de înaltă calitate a activităților suspecte, precum și modul de detectare a semnalelor de alarmă care indică sclavia modernă.

Comisia Europeană va propune Directiva pentru implementarea Pilonului I atunci când activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”

În cadrul unui răspuns la o întrebare scrisă adresată de eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) publicat vineri, 3 martie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a oferit asigurări că implementarea acordului OCDE privind Pilonul I referitor la realocarea drepturilor de impozitare rămâne o prioritate pentru Comisie și că aceasta va propune o directivă imediat ce activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”. Potrivit noului calendar aprobat de membrii Cadrului Incluziv al OCDE, o ceremonie de semnare a convenției multilaterale ar trebui să aibă loc în iunie 2023 cu obiectivul de a permite intrarea în vigoare a acesteia în 2024, odată ce a fost ratificată de o masă critică de jurisdicții – potrivit definiției convenției multilaterale. Comisia va reevalua situația în mod regulat și dacă este cazul, va lua în calcul depunerea unei propuneri legislative pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei în absența implementării Pilonului I, a adăugat Paolo Gentiloni. Cu acest prilej, eurodeputatul Olivier Chastel a întrebat Comisia dacă se va întoarce la o propunere unilaterală în cazul în care Statele Unite nu vor lua parte la Pilonul I, dată fiind opoziția puternică din partea republicanilor.

Parlamentul European își pregătește activitatea privind TVA în era digitală

Parlamentul European a început să lucreze la o opinie privind pachetul de măsuri TVA în era digitală. Eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) a fost numit raportor în acest dosar. Raportorii alternativi sunt Lidia Pereira (Partidul Popular European, Portugalia), Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța), Mikuláš Peksa (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Cehia), Andżelika Anna Możdżanowska (Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, Polonia) și Chris Macmanus (Stânga Unită Europeană, Irlanda). Pentru a veni în sprijinul activității acestora, Departamentul de cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat marți, 28 februarie, o informare privind pachetul de măsuri TVA în era digitală care pune în evidență situația existentă, schimbările pe care le-ar aduce propunerile, precum și procesul legislativ.

Opinia AEPD privind pachetul TVA în era digitală

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a transmis vineri, 3 martie, opinia sa privind pachetul de măsuri TVA în era digitală către Consiliul UE. Având în vedere normele propuse privind raportarea digitală, AEPD a amintit că orice procesare a datelor personale trebuie să se conformeze întru totul cu normele europene privind protecția datelor, inclusiv principiile de limitare a scopului și minimizare a volumului de date. Pentru a asigura conformitatea cu principiul limitării scopului, AEPD a recomandat menționarea explicită în partea dispozitivă a propunerii a faptului că informațiile colectate pot fi procesate doar în scopul combaterii fraudei în materie de TVA de către autoritatea fiscală competentă. Întrucât informațiile incluse în facturi pot dezvălui informații sensibile referitoare la persoane fizice specifice, AEPD a agreat propunerea ca informațiile care vor fi furnizate administrației fiscale în baza dispozițiilor de raportare digitală să fie un extras al informațiilor din factură și nu factura completă ca atare. Aceasta este o măsură de protecție esențială pentru a asigura conformitatea cu principiul minimizării volumului de date în baza legislației UE, se arată în opinie. În această privință, AEPD a apreciat faptul că propunerea exclude numele și adresa clientului și persoana impozabilă din informațiilor care vor fi transmise.

Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global

Ca parte a activității în desfășurare cu scopul de a implementa Pilonului II pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, OCDE va organiza joi, 16 martie, o ședință virtuală cu părțile interesate pentru a discuta cele 750 de pagini de comentarii primite la consultarea publică lansată în decembrie 2022 referitoare la aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilon II). OCDE a solicitat contribuții privind volumul și tipul de informații pe care grupurile MNE ar trebui să le colecteze, păstreze și/sau raporteze pentru aplicarea normelor GloBE și posibile simplificări care ar putea fi incorporate în declarația informativă GloBE. Într-un al doilea document de consultare publică, OCDE a pus în evidență diverse mecanisme pentru atingerea certitudinii fiscale în baza normelor GloBE, inclusiv mecanismele de prevenire și soluționare a litigiilor. Agenda ședinței poate fi consultată aici. Evenimentul va fi înregistrat și va putea fi urmărit ulterior pe site-ul OCDE.

Angola se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații

Miercuri, 8 martie 2023, Angola s-a alăturat Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații (Forumul Global) și a devenit cel de-al 166-lea membru al formațiunii. Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și un număr mare de țări aflate în dezvoltare. La fel ca toți ceilalți membri, Angola va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Angola va deveni și parte a Inițiativei Africa, un program de lucru lansat în 2014 pentru a sprijini mobilizarea veniturilor naționale și combaterea fluxurilor financiare ilicite în Africa prin transparența fiscală sporită și schimbul îmbunătățit de informații.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending