ECONOMIE
ASF propune practicarea tarifelor RCA din martie 2022
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune practicarea, pentru o perioadă de 6 luni, a tarifelor de primă RCA din martie 2022, proiectul de act normativ urmând să fie transmis astăzi Ministerului Finanțelor ca autoritate competentă în materia reglementării, a declarat, pentru Agerpres, Valentin Ionescu, director general al Direcției Generale Asigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
„În urma analizelor de impact efectuate de ASF, având în vedere discuțiile cu principalii asiguratori din piață, pentru stabilizarea pieței și pentru a veni în întâmpinarea consumatorilor, propunerea noastră este de practicare pentru o perioadă de 6 luni, a tarifelor de primă RCA din martie 2022. În acest sens autoritatea a aprobat în ședința Consiliului ASF proiectul de act normativ pe care îl va transmite luni Ministerului Finanțelor ca autoritate competentă în materia reglementării. De precizat că, prin excepție, în cazul în care tariful pe primă oferit este mai mic în 2023, atunci se va alege cel mai mic tarif. Pe lângă această măsură, și pentru a ajuta în final consumatorii, ASF va discuta și propune renunțarea la taxa percepută societăților de asigurare pe primele brute încasate din RCA”, a declarat Valentin Ionescu.
Purtătorul de cuvânt al ASF, Daniel Apostol, a declarat recent că Autoritatea ia în calcul plafonarea tarifelor RCA, în vederea protecției consumatorilor.
Conform raportului din februarie publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, comparativ cu cel din august 2022, tarifele de referință pentru RCA cresc în medie cu 16,28%. Astfel, pentru autovehicule sub 1200 cmc, tariful mediu de referință va fi de 1.210 lei (1.027 lei în august 2022), între 1201 și 1400 cmc de 1.262 lei (1.069 lei anterior), pentru 1401-1600 cmc de 1.417 lei (1.221 lei în august 2022), 1601-1800 cmc de 1.541 lei (1.330 lei anterior) și între 1801-2000 cmc de 1.646 lei (1.446 lei anterior).
Conform ASF, la categoriile cu motorizări până în 2000 cmc, inclusiv, se încadrează 90% din automobilele asigurate RCA și înregistrate pe persoană fizică.
În cazul persoanelor fizice, pentru categoria de vârstă până în 30 de ani, inclusiv, noile tarife de referință RCA sunt de 1.822 lei pentru motorizări până în 1200 cmc, de 1.931 lei pentru 1201-1400 cmc, 2.187 lei pentru 1401-1600 cmc, 2.327 lei pentru 1601-1800 cmc, 2.505 lei pentru 1801-2000 cmc, 3.304 lei pentru 2001-2500 cmc și 4.709 lei peste 2.500 cmc.
Pentru categoria de vârstă 31-40 de ani, tarifele vor fi de 1.114 lei (până în 1200 cmc), 1.123 lei (1201-1400 cmc), 1.236 lei (1401-1600 cmc), 1.364 lei (1601-1800 cmc) 1.481 lei (1801-2000 cmc), 1.972 lei (2001-2500 cmc) și 2.832 lei (peste 2500 cmc), iar pentru categoria de vârstă de 41-50 de ani de 1.076 lei (până în 1200 cmc), 1.129 lei (1200-1400 cmc), 1.265 lei (1401-1600 cmc), 1.356 lei (1601-1800), 1.445 lei (1801-2000 lei), 1.974 lei (2001-1500 cmc) și 2.912 lei (peste 2.500 cmc).
În cazul persoanelor fizice între 51 și 60 de ani, noile tarife sunt sunt de 1.006 lei (până în 1200 cmc), 1.048 lei (1201-1400 cmc), 1.195 lei (1.401-1600 cmc), 1.337 lei (1601-1800 cmc), 1.410 lei (1801-2000 cmc), 1.899 lei (2001-2500 cmc) și 2.853 (peste 2.500 cmc), iar al persoanelor peste 60 de ani de 1.036 lei (până în 1200 cmc), 1.079 lei (1201-1400 cmc), 1.204 lei (1401-1600 cmc), 1.325 lei (1601-1800 cmc), 1.392 lei (1801-2000 cmc), 1.966 lei (2001-2500 cmc) și 2.767 lei (peste 2.500 cmc).
În ceea ce privește mașinile electrice, tarifele RCA sunt de 2.742 lei (pentru categoria de vârstă până în 30 de ani), 1.643 lei (31-40 de ani), 1.509 lei (41-50 ani), 1.397 lei (51-60 ani) și 1.440 lei (peste 60 de ani).
În cazul persoanelor juridice, tarifele sunt de 1.755 lei (până în 1200 cmc), 1.527 lei (1201-1400 cmc), 1.435 lei (1401-1600 cmc), 1.354 lei (1601-1800 cmc), 1.408 lei (1801-2000 cmc), 1.626 lei (2001-2500 cmc), 1.895 lei (peste 2.500 cmc) și 2.736 lei (mașini electrice).
ECONOMIE
MF: În proiect, noi reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal
Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin pentru punerea în aplicare a prevederilor pct.3 lit.b) subsecțiunea C a secțiunii II din Anexa nr.5 la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, document prin care sunt propuse o serie de reglementări privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal.
MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OG nr. 16/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, s-a avut în vedere transpunerea în legislația națională a Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului de modificare a Directivei 2011/16/UE a Consiliului privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal. În acest sens, a fost completat Codul de procedură fiscală la Titlul X ”Aspecte internaționale” Capitolul I ”Cooperarea administrativă în domeniul fiscal” cu art. 291^5 care lărgește sfera de aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații prin includerea Operatorilor de platforme.
Acestora le revine obligația de a colecta informații despre vânzătorii care se înscriu pe platformele administrate de ei și, complementar, obligația de a le raporta, alături de date privind activitățile derulate și contraprestațiile cumulate, către autoritatea competentă din România. Astfel, art.291^5 alin.(1) statuează că operatorii de platformă cărora le revine obligația de raportare trebuie să îndeplinească procedurile de diligență fiscală și de raportare prevăzute în secțiunile II și III din anexa nr. 5.
De asemenea, alineatul (2) al art. 291^5 dispune că, în temeiul procedurilor de diligență fiscală și de raportare prevăzute în secțiunile II și III din anexa nr. 5, autoritatea competentă din România comunică, prin intermediul schimbului automat și în termenul prevăzut la alin. (5), autorității competente a statului membru de rezidență al Vânzătorului raportabil (determinat în temeiul subsecțiunii D din secțiunea II a anexei nr. 5) sau, după caz, autorității competente a statului membru în care sunt situate bunurile imobile în situația Vânzătorului raportabil care prestează servicii de închiriere de bunuri imobile, anumite informații referitoare la fiecare vânzător raportabil.
În vederea colectării și realizării schimbului automat de informații menționat anterior, Operatorii de platformă care au obligația de raportare către autoritatea competentă din România trebuie să aplice procedura de diligență prevăzută la Secțiunea a II-a din cadrul anexei V la Codul de procedură fiscală. Potrivit subsecțiunii B punctul 1 din cadrul secțiunii menționate, Operatorul de platformă care are obligația de raportare colectează toate informațiile următoare pentru fiecare vânzător care este o persoană fizică și care nu este Vânzător Exclus: a) prenumele și numele; b) adresa principală; c) orice NIF emis vânzătorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent, și, în absența unui NIF, locul nașterii vânzătorului respectiv; d) numărul TVA al vânzătorului respectiv, dacă există; e) data nașterii.
De asemenea, potrivit punctului 2 din cadrul aceleiași subsecțiuni, pentru fiecare vânzător care este o entitate și care nu este vânzător exclus, Operatorul de platformă care are obligația de raportare trebuie să colecteze următoarele informații: a) denumirea juridică; b) adresa principală; c) orice NIF emis vânzătorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent; d) numărul TVA al vânzătorului respectiv, dacă există; e) numărul de înregistrare în Registrul Comerțului; f) existența oricărui sediu permanent prin care se realizează activități relevante în România sau în oricare alt stat membru, dacă informația este disponibilă, indicând fiecare stat membru în care este situat un astfel de sediu permanent.
În același timp, la subsecțiunea E din secțiunea a II-a din cadrul anexei 5 la Codul de procedură fiscală, sunt prevăzute reguli privind colectarea de către Operatorul de platformă care are obligația de raportare a informațiilor privind bunurile imobile închiriate.
Totodată, potrivit subsecțiunii C din cadrul secțiunii a II-a, Operatorii de platformă care au obligația de raportare au și obligația verificării informațiilor despre vânzător. Astfel, în cazurile în care Operatorul de platformă care are obligația de raportare are motive să considere că oricare dintre informațiile descrise la subsecțiunile B sau E pot fi inexacte în temeiul informațiilor furnizate de către autoritatea competentă din România sau de către autoritatea competentă a unui stat membru într-o cerere privind un anumit vânzător, Operatorul de platformă care are obligația de raportare solicită vânzătorului să corecteze informațiile despre care s-a constatat că sunt incorecte și să furnizeze documente justificative, date sau informații, provenite dintr-o sursă independentă, cum ar fi un document de identificare valabil, emis de o autoritate publică din România sau din alt stat membru sau un certificat de rezidență fiscală, aprobat prin ordin al ministrului Finanțelor.
Având în vedere faptul că, în prezent, solicitarea și eliberarea certificatului de rezidență fiscală se realizează în condițiile OMFP nr. 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevăzute de art. 230 și 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, este necesar să se reglementeze faptul că formularistica respectivă poate fi utilizată și în scopul punerii în aplicare a pct. 3 lit. b) subsecțiunea C a secțiunii II din anexa nr.5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
În acest context, a fost elaborat proiectul de Ordin al ministrului finanțelor pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) subsecțiunea C a secțiunii II din Anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
ECONOMIE
ANAF propune modificarea formularului Invitație utilizat în activitatea de verificare documentară
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea Anexei nr. 2 la OPANAF nr. 3666/2020 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare documentară, prin care propune modificarea formularului Invitație.
ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr. 188/2022, au fost completate prevederile art. 149 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, prin introducerea unui nou alineat (5), cu următorul cuprins:
„(5) Audierea contribuabilului/plătitorului se efectuează potrivit art. 9 alin. (1) și (3) – (5). Persoana are dreptul să își prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal”.
În acest context, în vederea aplicării prevederilor art. 149 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, a fost promovat acest nou proiect de Ordin al președintelui ANAF, care urmează să modifice Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 3666/2020, în vederea completării și modificării formularului Invitație utilizat în activitatea de verificare documentară, cu respectarea prevederilor legale menționate.
Astfel, pentru aducerea la cunoștința contribuabilului a termenului legal pentru formularea punctului de vedere față de constatările organului fiscal, prin prezentul proiect de ordin se modifică formularul Invitație cu aceste precizări. Modificările din conținutul proiectului vor fi aplicate de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de structurile cu atribuții de control antifraudă și de structurile cu atribuții de verificare a situației fiscale personale, competente să efectueze acțiunile de verificarea documentară.
ECONOMIE
Nivelul redus al creditării afectează perspectivele economice ale zonei euro
Creșterea creditării bancare în zona euro a încetinit semnificativ în aprilie, reflectând efectele majorării dobânzilor și ale perspectivelor economice sumbre, arată datele unui studiu publicat de Banca Centrală Europeană (BCE), transmite DPA, preluată de Agerpres.
Creditarea către rezidenții din zona euro a crescut în ritm anual cu 1,5% în aprilie, iar cea pentru administrațiile publice a scăzut cu 0,9%. De asemenea, împrumuturile acordate sectorului privat au urcat cu doar 3,3% în aprilie, după un avans de 3,9% luna precedentă. Creditele acordate gospodăriilor au crescut cu doar 2,5% în aprilie, după o expansiune de 2,9% luna precedentă.
„Datele monetare slabe din aprilie se adaugă perspectivelor economice sumbre pentru restul acestui an și ar putea încetini ritmul majorării dobânzilor de către Banca Centrală Europeană”, a apreciat Bert Colijn, economist la ING.
Studiul BCE sugerează că în trimestrul doi băncile intenționează să înăsprească accesul la împrumuturi și se așteaptă la o scădere a cererii pentru credite din partea firmelor și a gospodăriilor.
Creșterea masei monetare M3, considerată drept un indicator al activității economice, a încetinit la 1,9% în aprilie, de la 2,5% luna precedentă, sub estimările analiștilor, care mizau pe o creștere de 2,1%. Este cel mai slab ritm de creștere din iunie 2014.
Cele mai recente date indică faptul că scăderea depozitelor bancare din ultimele luni este mai degrabă provocată de majorarea dobânzilor și nu de temerile privind stabilitatea băncilor, susține Jack Allen-Reynolds, economist la Capital Economics. Acesta se așteaptă la un nivel redus al creditării în contextul continuării majorării dobânzilor.
-
ECONOMIEacum 5 zile
ANOFM: 8.152 de persoane au urmat cursurile de formare, în primele patru luni
-
ECONOMIEacum 5 zile
Schemă de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în acvacultură
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 25.05.2023
-
ECONOMIEacum 6 zile
Termenul de intrare în vigoare a normelor metodologice de aplicare a Legii privind venitul minim de incluziune a fost devansat
-
ECONOMIEacum 6 zile
Recentele modificări aduse Legii contabilității au fost corelate cu prevederile cuprinse în ordinele ministrului Finanțelor
-
ECONOMIEacum 6 zile
Modificări la Legea privind dialogul social și la Codul Muncii
-
ECONOMIEacum 5 zile
UE prelungește suspendarea tarifelor vamale pentru importurile din Ucraina
-
ECONOMIEacum 5 zile
Salariile din administrația publică cresc, de la 1 iunie