PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 20 martie 2023
Raportul anual al ETAF pentru 2022
Joi, 16 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) și-a publicat raportul anual în care își prezintă principalele activități desfășurate în 2022. Sunt abordate activitatea ETAF referitoare la propunerea legislativă pentru combaterea rolului „facilitatorilor” evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive („Securing the Activity Framework for Enablers” sau SAFE), pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, Directiva de implementare a Pilonului 2, propunerea privind o Directivă pentru prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), TVA în era digitală, propunerea pentru o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) și un viitor sistem comun la nivelu UE pentru impozitul reținut la sursă pentru dividende sau plata dobânzilor. „(…) Milităm pentru norme fiscale adecvate și echilibrate, sprijin pentru modernizarea sistemului fiscal internațional”, a precizat președintele ETAF, Philippe Arraou, în prefața raportului.
Rezultatele ședinței ECOFIN din 14 martie
Miniștrii de finanțe ai UE s-au întâlnit la Bruxelles marți, 14 martie, pentru a discuta modul în care instrumentul de redresare și reziliență și inițiativa REPowerEU pot contribui eficient la tranziția verde și pot asigura independența Europei de sursele de energie rusești în contextul ratei inflației ridicate și întreruperilor din lanțurile de aprovizionare. Totodată, aceștia au făcut schimb de opinii cu privire la impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Mai mult, Consiliul UE a convenit asupra concluziilor privind orientările pentru o reformă a cadrului general european pentru guvernanță economică. Concluziile conțin domenii de convergență a opiniilor în rândul statelor membre și domenii care impun eforturi suplimentare pentru un cadru general reformat.
Peste 130 de eurodeputați și observatori au solicitat un impozit global pentru averile mari
Marți, 14 martie, peste 130 de membri ai Parlamentului European, economiști, milionari și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale au făcut apel la OCDE și ONU să lanseze o nouă rundă de negocieri cu privire la impozitarea averilor extrem de mari. Articolul de opinie a fost redactat de eurodeputatul francez Aurore Lalucq și economistul francez Gabriel Zucman și publicat în limba franceză în Le Monde și în limba engleză în Agence Europe. În articol se face apel la introducerea unui impozit progresiv pe averea persoanelor extrem de bogate pentru a reduce inegalitățile, finanțând în același timp investițiile necesare pentru tranziția ecologică și socială. Autorii articolului nu recomandă niciun model, dar afirmă că măsura poate fi introdusă și la nivel european printr-un impozit de ieșire aplicat de un grup de state voluntare și menționează propunerile existente din mediul academic pentru un impozit de 1,5% pentru persoanele cu averi de peste 50 de milioane de dolari. „136 de state și jurisdicții au ajuns la un acord prin intermediul OCDE pentru a se asigura că întreprinderile multinaționale (MNE-urile) vor face obiectul unei rate minime de impozitare de 15%. La scurt timp după aceasta, EU a adoptat o directivă pentru implementarea eficientă a acestei rate minime de impozitare la nivel european. Ce am reușit să facem în cazul multinaționalelor trebuie să obținem acum în ceea ce privește persoanele extrem de bogate”, se menționează în articol. Lista semnatarilor poate fi consultată aici.
Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global
Joi, 16 martie, OCDE a găzduit o ședință pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilonul 2). Cu această ocazie, părțile interesate au adus în atenție preocupări mai ample referitoare la normele Pilonului 2, unele dintre acestea făcând apel la îndrumări administrative suplimentare pe măsură ce apar probleme legate de implementare. Potrivit raportărilor, numeroase părți interesate și-au exprimat susținerea pentru un mecanism de soluționare a litigiilor cu caracter obligatoriu, ceea ce ar impune existența unei convenții multilaterale. Totodată, alte părți interesate au susținut și îmbunătățirea instrumentelor existente din legislația națională și tratate pentru gestionarea temporară a litigiilor. Referitor la declarația informativă a GLOBE, necesitatea de a simplifica și reduce numărul de date cât mai mult posibil a fost deseori adusă în atenție. De asemenea, numeroase părți interesate au făcut apel pentru o abordare unică pentru depunerea declarațiilor. Evenimentul poate fi revăzut online aici.
Noi îndrumări FATF privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice
În martie 2022, FATF a convenit asupra unor standarde globale mai dure privind beneficiarii reali în cadrul Recomandării 24, impunând companiilor să se asigure că autoritățile competente au acces la informații adecvate, corecte și actualizate privind adevărații proprietari ai companiilor. Vineri, 10 martie, FATF a indicat că a actualizat îndrumările care vor ajuta statele să implementeze Recomandarea 24 revizuită. Îndrumările vor ajuta statele să identifice, să proiecteze și să implementeze măsuri adecvate în concordanță cu Recomandarea 24 revizuită pentru a asigura că informațiile privind beneficiarii reali sunt deținute de o autoritate publică sau un organism public care funcționează ca registru al beneficiarilor reali, ori un mecanism alternativ care permite accesul eficient la informații, transmite FATF. Îndrumările explică tipurile și sursele de informații relevante, precum și mecanismul și sursele pentru obținerea unor astfel de informații. Acestea includ abordarea multidimensională, care constă în combinarea informațiilor de la, printre altele, companii, autorități publice printr-un registru sau un mecanism alternativ dacă acesta asigură accesul rapid și eficient la informațiile privind beneficiarii reali.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023
ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE
Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.
Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA
Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.
Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare
Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.
Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor
Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.
IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate
International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.
OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni
OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Capital: România și SUA își unesc forțele pentru a transforma lumea contabilă. Interviu cu Robert-Aurelian Șova, purtător de cuvânt al CECCAR, vicepreședinte al Consiliului superior
Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR și purtător de cuvânt, a oferit un interviu publicației Capital în care a vorbit despre parteneriatul dintre România și Statele Unite ale Americii (SUA), cel care are puterea de a transforma lumea contabilă.
Capital: Recent, profesia contabilă din România a încheiat un parteneriat cu organismul profesional reprezentativ din SUA. Ce presupune acest parteneriat?
Robert-Aurelian Șova: Această colaborare cu AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants), împreună reprezentând Association of International Certified Professional Accountants, a început încă de anul trecut. Cunoscute fiind bunele practici din SUA în ceea ce privește contabilitatea criminalistică, am considerat oportun schimbul de bune practici și transferul de know-how în acest domeniu.
De altfel, așa a început colaborarea dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și organismul profesional din Statele Unite. Cu sprijinul lor, CECCAR va lansa în curând standardul profesional și programul de specializare în contabilitatea criminalistică.
Am trecut deja la nivelul următor și am semnat un acord de colaborare ce susține dezvoltarea profesională continuă și performanța în afaceri, o cooperare win-win ce poate transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient, favorabil unei economii reziliente.
Acest parteneriat a venit, de altfel, pe fondul creșterii cererii de profesioniști în domeniul financiar-contabil ce dețin un set extins de competențe, inclusiv gândire strategică și abilități digitale.
Interviul integral este disponibil pe site-ul Capital.ro.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR a solicitat ANAF prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale
Având în vedere disfuncționalitățile sistemului informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din ultima perioadă, ce conduc la imposibilitatea respectării termenelor de depunere a declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a solicitat autorității fiscale prorogarea termenelor de 25, respectiv 30 mai 2023 pentru depunerea acestora.
De asemenea, CECCAR, ca reprezentant al celor peste 35.000 de liber-profesioniști contabili, a solicitat să nu li se aplice contribuabililor sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare.
Având în vedere faptul că nerespectarea termenelor amintite are la bază motive independente de voința profesioniștilor contabili, a contribuabililor, ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală potrivită, în interes public. Considerăm că această situație se încadrează în prevederile art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANOFM: 8.152 de persoane au urmat cursurile de formare, în primele patru luni
-
ECONOMIEacum 6 zile
Schemă de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în acvacultură
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 25.05.2023
-
ECONOMIEacum 7 zile
Termenul de intrare în vigoare a normelor metodologice de aplicare a Legii privind venitul minim de incluziune a fost devansat
-
ECONOMIEacum 7 zile
Recentele modificări aduse Legii contabilității au fost corelate cu prevederile cuprinse în ordinele ministrului Finanțelor
-
ECONOMIEacum 7 zile
Modificări la Legea privind dialogul social și la Codul Muncii
-
ECONOMIEacum 6 zile
UE prelungește suspendarea tarifelor vamale pentru importurile din Ucraina
-
ECONOMIEacum 6 zile
Salariile din administrația publică cresc, de la 1 iunie