Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

AICPA & CIMA semnează acord de colaborare cu organismul care conduce profesia contabilă din România – CECCAR

Împreună, organizațiile își propun să sprijine profesia din domeniul financiar-contabil și să creeze o rezervă de viitori lideri financiari pentru piață

Radio CECCAR FM

Mai 2023, București – AICPA® & CIMA®, împreună Association of International Certified Professional Accountants, au semnat un acord de colaborare cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) pentru a oferi profesioniștilor din domeniul financiar-contabil din România abilitățile și mentalitatea de care au nevoie pentru a conduce performanța în afaceri, pentru a ghida luarea deciziilor strategice și pentru a construi cariere de succes.

Acest parteneriat este primul de acest gen între AICPA & CIMA și CECCAR, subliniind cererea tot mai mare de profesioniști din domeniul financiar-contabil, cu un set extins de competențe, care include gândirea strategică, parteneriatele de afaceri și competențele digitale. Prin intermediul acordului, membrii CECCAR vor fi eligibili pentru a accesa oferta AICPA & CIMA Continuing Professional Development (CPD). În lunile următoare, cele două organizații vor explora, de asemenea, oportunități de a lucra mai strâns în domenii precum leadership și evenimente.

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte CECCAR, a declarat: „CECCAR este cea mai mare organizație profesională de contabili din Europa de Sud-Est. Cu o istorie de peste 100 de ani, ne valorificăm tradițiile și experiența pentru a ne pregăti și a ne adapta pentru viitor. Astăzi, distrugerea creativă și transformarea digitală afectează întreprinderile și economia ca un tsunami. Ca facilitatori de afaceri, contabilii sunt parte a soluției. În acest context, CECCAR și AICPA & CIMA, într-o cooperare reciproc avantajoasă, pot transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient pentru clienți și companii.”

Jakub Bejnarowicz, Director Regional pentru Europa în cadrul AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants, a declarat: „Sunt încântat că ne consolidăm relația cu CECCAR prin intermediul acestui nou acord. Acesta este un parteneriat istoric pentru dezvoltarea viitorului finanțelor în România și marchează un reper important în avansarea operațiunilor AICPA & CIMA în Europa. Cred că această colaborare va juca un rol-cheie în creșterea recunoașterii certificării în contabilitatea managerială în România și va oferi actualilor și viitorilor profesioniști din domeniul contabilității și afacerilor o oportunitate unică de a-și consolida competențele și de a le spori capacitatea de inserție profesională”.

Natalya Vovchuk, Șef al diviziei Europei de Sud-Est, AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants,  adăugat: „De-a lungul istoriei sale, CECCAR a investit semnificativ în dezvoltarea educației profesionale în România. Aș dori să mulțumesc CECCAR, în special vicepreședintelui CECCAR, Robert-Aurelian Șova, pentru sprijinirea inițiativelor AICPA și CIMA din țară în ultimii doi ani. Acest acord de colaborare, care acoperă domenii precum schimbul de cunoștințe și dezvoltarea profesională continuă, ne oferă o cale mai formalizată de a construi o profesie înfloritoare în domeniul contabilității și finanțelor în România.”

Contacte cu mass-media:
Martyna Makiel, manager de relații externe, Europa
Adresa de e-mail: Martyna.Makiel@aicpa-cima.com
Tel: + 48 662 800 455

Gabriela Stan, director relații Internaționale, CECCAR
Adresa de e-mail: gabriela.stan@ceccar.ro
Tel: + 40724358640

Despre AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants

AICPA® & CIMA®, împreună Association of International Certified Professional Accountants (Association), dezvoltă profesia contabilă și financiară globală prin activitatea noastră în numele a 698.000 de membri, candidați și profesioniști implicați în 188 de țări. Împreună, suntem liderul mondial în probleme de contabilitate publică și de management prin advocacy, suport pentru licența CPA, desemnarea CGMA și acreditările specializate, dezvoltarea profesională și leadership în gândire. Construim încredere prin împuternicirea membrilor noștri și a profesioniștilor implicați cu cunoștințele și oportunitățile de a fi lideri în extinderea prosperității pentru un viitor mai incluziv, durabil și rezilient.

Institutul American al CPAs® (AICPA), cea mai mare asociație profesională de profil din lume care reprezintă profesia CPA, stabilește standarde etice pentru membrii săi și standarde de audit din SUA pentru companii private, organizații non-profit și guverne federale, statale și locale. De asemenea, elaborează și notează examenul CPA Uniform și construiește fluxul de talente viitoare pentru profesia de contabilitate publică.

Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) este cel mai important și mai mare corp profesional de contabili de management din lume. CIMA lucrează îndeaproape cu angajatorii și sponsorii de cercetare de vârf, actualizând în mod constant cerințele sale de calificare profesională și experiență profesională pentru a se asigura că rămâne alegerea angajatorului atunci când recrutează lideri de afaceri instruiți financiar.

Despre CECCAR – Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România

Înființat în 1921, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este organismul reprezentativ al profesiei contabile din România, non-profit și de interes public, cu o evoluție remarcabilă la nivel național, fiind reprezentat în toate cele 42 de județe ale țării noastre prin intermediul filialelor teritoriale.

CECCAR este permanent preocupat de dezvoltarea abilităților și competențelor profesioniștilor contabili și construiește profesioniști pregătiți pentru viitorul în profesia contabilă.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE

Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.

Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA

Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.

Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare

Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.

Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor

Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.

IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate

International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.

OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni

OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Capital: România și SUA își unesc forțele pentru a transforma lumea contabilă. Interviu cu Robert-Aurelian Șova, purtător de cuvânt al CECCAR, vicepreședinte al Consiliului superior

Radio CECCAR FM

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR și purtător de cuvânt, a oferit un interviu publicației Capital în care a vorbit despre parteneriatul dintre România și Statele Unite ale Americii (SUA), cel care are puterea de a transforma lumea contabilă.

Capital: Recent, profesia contabilă din România a încheiat un parteneriat cu organismul profesional reprezentativ din SUA. Ce presupune acest parteneriat?

Robert-Aurelian Șova: Această colaborare cu AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants), împreună reprezentând Association of International Certified Professional Accountants, a început încă de anul trecut. Cunoscute fiind bunele practici din SUA în ceea ce privește contabilitatea criminalistică, am considerat oportun schimbul de bune practici și transferul de know-how în acest domeniu.

De altfel, așa a început colaborarea dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și organismul profesional din Statele Unite. Cu sprijinul lor, CECCAR va lansa în curând standardul profesional și programul de specializare în contabilitatea criminalistică.

Am trecut deja la nivelul următor și am semnat un acord de colaborare ce susține dezvoltarea profesională continuă și performanța în afaceri, o cooperare win-win ce poate transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient, favorabil unei economii reziliente.

Acest parteneriat a venit, de altfel, pe fondul creșterii cererii de profesioniști în domeniul financiar-contabil ce dețin un set extins de competențe, inclusiv gândire strategică și abilități digitale.

Interviul integral este disponibil pe site-ul Capital.ro.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR a solicitat ANAF prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale

Radio CECCAR FM

Având în vedere disfuncționalitățile sistemului informatic al  Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din ultima perioadă, ce conduc la imposibilitatea respectării termenelor de depunere a declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a solicitat autorității fiscale prorogarea termenelor de 25, respectiv 30 mai 2023 pentru depunerea acestora.

De asemenea, CECCAR, ca reprezentant al celor peste 35.000 de liber-profesioniști contabili, a solicitat să nu li se aplice contribuabililor sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare.

Având în vedere faptul că nerespectarea termenelor amintite are la bază motive independente de voința profesioniștilor contabili, a contribuabililor, ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală potrivită, în interes public. Considerăm că această situație se încadrează în prevederile art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending