Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 10 iulie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Luni, 3 iulie, Comisia Europeană și-a publicat Raportul anual privind fiscalitatea pentru anul 2023, care evaluează tendințele recente din sistemele fiscale europene și identifică modul în care politica fiscală, implementarea măsurilor fiscale sau conformitatea în domeniul fiscal ar putea fi îmbunătățite. Raportul arată că, în 2021, veniturile fiscale în termeni absoluți au constituit 40,6% din produsul intern brut (PIB) la nivelul UE, cu 0,6% mai mult decât în 2020. Totodată, UE se bazează într-o mare măsură pe impozitarea muncii care generează peste jumătate din toate veniturile fiscale pentru cele 27 de state în fiecare an. TVA reprezintă, de asemenea, o sursă semnificativă de venituri, crescând de la 6,9% din PIB în 2020 la 7,4% din PIB în 2021. Veniturile din impozitul pe profiturile companiilor ca procent din PIB au crescut de la circa 2,4% în 2020 la 3% în 2021. Taxele de mediu au rămas neschimbate la 2,2% din PIB în UE atât în 2020, cât și în 2021. Raportul pentru anul 2023 se concentrează pe discutarea și analizarea structurii fiscale și a modului de reproiectare a sistemelor fiscale în contextul schimbărilor structurale, cum ar fi schimbările demografice, digitalizarea, globalizarea, inechitățile, schimbările climatice și degradarea mediului. În aceeași zi, DG TAXUD a Comisiei Europene și-a prezentat raportul în cadrul unui eveniment online.

Comisia Europeană cuantifică progresul realizat legat de Pilonul I

Într-un raport publicat vineri, 30 iunie, Comisia Europeană a salutat progresul înregistrat până acum și a făcut apel la toți participanții să facă un efort final pentru a ajunge la un acord legat de Convenția multilaterală (MLC) privind realocarea drepturilor de impozitare (așa-numitul Pilon I OCDE). În special, raportul precizează că normele privind măsura Amount A care par să se bucure de acordul membrilor Grupei de lucru privind Economia Digitală (TFDE) sunt transpuse în prevederi care vor fi incluse în MLC și într-o Declarație explicativă a Secretariatului OCDE. Totuși, activitatea tehnică a TFDE nu este încă finalizată, numeroase ședințe fiind programate în următoarele săptămâni pentru a discuta și a conveni asupra mai multor subiecte: – eliminarea dublei impozitări; sfera de siguranță pentru profiturile generate din activități de comercializare și distribuție și tratamentul impozitelor reținute la sursă; – înghețarea și eliminarea impozitelor privind serviciile digitale și alte măsuri unilaterale similare relevante; – implementarea unei scutiri autonome pentru întreprinderile naționale și excluderi pentru veniturile din industria de apărare; – precum și condiția pentru intrarea în vigoare. Secretariatul OCDE își propune să finalizeze activitatea tehnică până la 10-12 iulie și să prezinte pachetul care include MLC și Declarația explicativă. Cu toate acestea, se preconizează că ceremonia de semnare a MLC va avea loc la sfârșitul lui 2023. Secretariatul OCDE plănuiește, totodată, să obțină un acord preliminar în iulie referitor la principalele componente ale măsurii Amount B care fac obiectul unei etape de validare ce se va desfășura până la sfârșitul lui 2023. Comisia a subliniat că va face tot posibilul să asigure o implementare promptă și consecventă a Pilonului I la nivelul UE.

Apelul la contribuții al Comisiei Europene privind noi măsuri pentru consolidarea cooperării administrative în domeniul TVA

Joi, 6 iulie, Comisia Europeană a publicat un apel la contribuții legat de o nouă propunere privind un amendament la Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativă și combaterea fraudei în domeniul taxei pe valoarea adăugată, care va fi prezentat în cel de-al doilea trimestru din 2024. Comisia explică faptul că este în desfășurare o evaluare a Regulamentului și că, până acum, constatările inițiale arată că frauda în materie de TVA și colectarea plăților restante de TVA rămân două probleme importante, în special frauda transfrontalieră în materie de TVA. Totodată, Comisia este de părere că normele actuale nu valorifică suficient soluțiile digitale și că este nevoie de o modernizare. În special, Comisia dorește să consolideze cooperarea administrațiilor fiscale cu Eurofisc, Europol, Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și Parchetul European (EPPO), precum și cooperarea dintre aceste agenții. De asemenea, Comisia analizează opțiunea de a introduce sisteme de reacție rapidă care să gestioneze numerele de identificare în scopuri de TVA care pot fi folosite în frauda transfrontalieră în materie de TVA, consolidarea colectării plăților de TVA care rămân neefectuate în baza One Stop Shop și Import One Stop Shop, precum și transferarea sumelor aferente rambursărilor de TVA către un alt stat membru atunci când există impozitare dublă, TVA neplătită sau alte debite fiscale. Părțile interesate pot trimite comentarii cu privire la apelul la contribuții lansat de Comisie până la 3 august.

Obiectivele președinției spaniole în domeniul fiscalității

Mandatul Spaniei la Președinția Consiliului UE a început sâmbătă, 1 iulie. Aceasta și-a publicat agenda de întâlniri și programul complet, în care precizează că va „urgenta povara pentru persoane și companii și pentru a combate evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale”. În timpul semestrului care se încheie la 31 decembrie, președinția spaniolă va începe lucrările la propunerea Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), preconizată pentru publicare la 12 septembrie. Președinția anticipează o primă dezbatere politică cu privire la această propunere în cadrul ședinței Ecofin din 17 octombrie. Totodată, va relua activitatea privind Directiva care stabilește norme pentru prevenirea utilizării abuzive a companiilor fictive (UNSHELL), cu scopul de a obține un acord în cadrul Consiliului Ecofin din 9 noiembrie. Un acord legat de UNSHELL ar permite Comisiei Europene să-și prezinte propunerea SAFE privind planificarea fiscală agresivă. De asemenea, președinția spaniolă își propune să obțină un acord privind pachetul TVA în era digitală (ViDA), prezentat în decembrie 2022. În ceea ce privește propunerea recentă legată de un nou cadru general pentru inițiativa „Rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă” (FASTER) și pachetul ajustat de noi resurse proprii, președinția spaniolă anticipează doar un raport de progres.

Eurodeputații analizează rolul politicii fiscale în vremuri de criză

Proiectul de raport din proprie inițiativă al comisiei ECON privind rolul politicii fiscale în vremuri de criză a fost publicat recent. Redactat de eurodeputata Kira Marie Peter-Hansen (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Danemarca), acesta se concentrează pe efectele negative cele mai puternice pe care criza generată de COVID-19 le-a avut asupra societăților din UE și care dintre soluțiile la aceste efecte se regăsesc într-un sistem de impozitare mai solid și mai just. „Deși nu totul se poate rezolva prin reforme fiscale, un sistem fiscal funcțional și bine-proiectat poate asigura societăți sănătoase în care venitul și averea sunt distribuite just, munca este apreciată într-o economie fără emisii de carbon, discriminările explicite și implicite pe bază de gen sunt combătute, iar guvernele au mijloacele de a răspunde la provocările noastre comune”, transmite dna Peter-Hansen. Raportul propune în special implementarea următoarelor: – un impozit permanent pe profitul excedentar în toate sectoarele, în contextul dovezilor tot mai numeroase care indică faptul că inflația este în parte alimentată de profituri; – un impozit cu caracter prohibitiv la nivelul UE pentru avioanele private pentru a compensa nivelurile ridicate ale emisiilor de dioxid de carbon; – un impozit pe carbon care să asigure respectarea principiului „poluatorii trebuie să plătească”; – un impozit progresiv pe avere, similar acordului global OCDE/G20 pentru corporații. Votul pentru raport din comisia ECON este programat la 24 octombrie, iar votul în plen la 11 decembrie 2023.

Nota Observatorului fiscal al UE legată de noua resursă proprie privind profiturile întreprinderilor

Observatorul fiscal al UE a analizat perimetrul și a furnizat estimări ale veniturilor pentru fiecare țară în parte pentru noua resursă proprie statistică temporară legată de profiturile companiilor, într-un document de lucru publicat marți, 4 iulie. Contribuția propusă aferentă profiturilor companiilor ar corespunde unei rate de 0,5% aplicate unei „variabile statistice” a profiturilor întreprinderilor din evidențele naționale, adică surplusul de exploatare brut așa cum este definit de Sistemul european de conturi din 2010 pentru corporațiile financiare și nefinanciare. Documentul de lucru a evaluat contribuția propusă aferentă profiturilor companiilor ca fiind bună din punct de vedere al potențialului de generare de venituri și simplitate, precum și completă din punct de vedere al mobilizării rapide. Veniturile totale proiectate utilizând datele din 2021 sunt cuprinse între 3,5 și 17,7 miliarde de euro în funcție de rata utilizată. În mod nesurprinzător, statele membre cu cele mai mari economii vor fi cei mai mari contribuabili în termeni absoluți (Germania, Franța, Italia și Spania), au constatat autorii. În termeni relativi însă, statele membre cu o cotă mai mare a profiturilor întreprinderilor din totalul veniturilor fiscale vor fi cei mai mari contribuabili (de exemplu, Irlanda și Luxemburg).

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending