Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 17 iulie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Declarație de rezultat aprobată de 138 de jurisdicții privind progresul legat de soluția pe doi piloni a OCDE

Marți, 11 iulie, 138 din 143 de membri ai Cadrului Incluziv G20/OCDE privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) au aprobat o Declarație de rezultat care recunoaște progresul realizat în implementarea soluției pe doi piloni a OCDE. În special, Cadrul Incluziv a anunțat că a finalizat textul unei convenții multilaterale (MLC) care va permite semnatarilor să realoce și să exercite un drept național de impozitare asupra unei părți din profiturile reziduale ale multinaționalelor (măsura „Amount A” a Pilonului I ). Textul stabilește „caracteristicile semnificative” necesare pentru pregătirea procesului de semnare, inclusiv aria de acoperire și funcționarea dreptului de impozitare permisibil, mecanismele pentru limitarea dublei impozitări, un proces pentru asigurarea certitudinii fiscale, condițiile pentru eliminarea impozitelor existente pentru serviciile digitale (DST-urile) și măsuri similare relevante la intrarea în vigoare a acesteia și angajamentul ca, în același timp, să nu fie introduse noi DST-uri și măsuri similare relevante. Textul convenției multilaterale nu este încă disponibil, întrucât se încearcă în continuare soluționarea unui număr restrâns de elemente specifice, explică OCDE. Odată ce ultimele aspecte vor fi soluționate, MLC va fi publicată și însoțită de o Declarație explicativă care va stabili o înțelegere comună. MLC va fi disponibilă pentru semnare în cea de-a doua jumătate a lui 2023, iar până la finalul anului se va organiza o ceremonie de semnare, cu obiectivul de a permite intrarea în vigoare a MLC în 2025. Nu toți membrii Cadrului Incluziv au semnat această declarație. Belarus, Canada, Pakistan, Rusia și Sri Lanka nu au semnat. Participarea statelor Belarus și Rusia în cadrul organismelor OCDE a fost suspendată din cauza invaziei Rusiei asupra Ucrainei, iar refuzul Canadei de a semna ar fi legat, potrivit raportărilor, de acordul privind înghețarea DST-urilor pe care nu îl susține. Declarația de rezultat a fost livrată miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale ai statelor G20 în cadrul întâlnirii acestora din India din 17-18 iulie.

Eficiența Pilonului I depinde de ratificarea acestuia de către SUA, afirmă Observatorul fiscal al UE

Implementarea eficientă a Pilonului I va depinde în mare parte de care țări vor ratifica reforma și în special dacă SUA o va face sau nu, explică Observatorul fiscal al UE într-o notă publicată joi, 13 iulie. Pentru a se asigura că valoarea drepturilor de impozitare distribuite este suficient de mare, întrucât doar companiile care au sediul într-o jurisdicție care semnează acordul multilateral pot fi acoperite de impozit, Declarația de rezultat prevede că va fi nevoie de cel puțin 30 de jurisdicții care să combine cel puțin 60% din companiile acoperite de reformă pentru ca reforma să intre în vigoare la nivel global. Bazându-se pe activitatea anterioară, Observatorul fiscal al UE arată că pragurile minime globale impun ratificarea de către SUA pentru ca reforma să demareze la nivel global. Companiile americane reprezintă 46% din companiile acoperite de Pilonul I și cuprind 58% din profiturile redistribuite. Fără SUA, numărul de grupuri acoperite ar scădea la 37, iar profiturile aferente măsurii „Amount A” disponibile pentru redistribuire la 38 de miliarde de euro, potrivit Observatorului fiscal al UE. Veniturile fiscale brute derivate din măsura „Amount A” ar scădea cu 40,6% pentru țările dezvoltate, 52,3% pentru țările în dezvoltare și 28% pentru țările cel mai puțin dezvoltate. Nicio altă țară în afară de SUA nu ar putea bloca implementarea globală a reformei de una singură, au constatat cercetătorii. Ratificarea reformei Pilonului I de către SUA prezintă un interes deosebit pentru UE întrucât Comisia Europeană a propus ca veniturile aferente Pilonului I să devină parte a noii generații de resurse proprii ale Uniunii. Absența Pilonului I ar putea reprezenta un deficit cuprins între 7,5% și 15% din totalul veniturilor necesare pentru finanțarea pachetului de redresare al UE. Așadar, instituțiile europene vor trebui să analizeze cu atenție opțiunile de a aștepta ca SUA să aprobe reforma – actualul Congres fiind împotriva acesteia – sau de a apela la alternative, au concluzionat cercetătorii.

Miniștrii de finanțe dezbat pachetul ajustat de noi resurse proprii europene pentru prima dată

Vineri, 14 iulie, Comisia Europeană a prezentat miniștrilor de finanțe în timpul ședinței Ecofin pachetul „ajustat” de noi resurse proprii europene. Pachetul include unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, pentru a reflecta schimbările aduse de co-legiuitori în acordurile recente referitoare la aceste propuneri, precum și o nouă resursă statistică temporară bazată pe profiturile companiilor, până când propunerea „Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor” va fi prezentată și aprobată de statele membre. Comisia Europeană a explicat că această resursă proprie temporară nu constituie un impozit asupra companiilor și nu le va crește costurile aferente respectării obligațiilor fiscale. Aceasta vine cu o rată de 0,5% din excedentul brut de exploatare înregistrat de statistici pentru corporațiile din domeniul financiar și nefinanciar din fiecare stat membru în baza Sistemului european de conturi (ESA). Numeroase state membre au afirmat că pachetul prezentat de Comisie este în general dezechilibrat în ceea ce privește contribuțiile din partea statelor membre. Marea majoritate a acestora nu au fost convinse în special de propunerea pentru o resursă proprie statistică temporară, unele state afirmând că ar trebui să așteptăm propunerea BEFIT și Pilonul I al OCDE.

Președinția spaniolă își propune să obțină un acord privind Directiva UNSHELL

Miercuri, 12 iulie, Parlamentul European a audiat reprezentanții Consiliului și ai Comisiei cu privire la necesitatea adoptării Directivei UNSHELL privind normele de prevenire a utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale. Toți vorbitorii care au luat cuvântul au subliniat necesitatea de a asigura impozitarea justă și o bună funcționare a pieței unice. Numeroși eurodeputați au criticat Consiliul pentru blocarea dosarului, în ciuda sprijinului covârșitor pe care această directivă l-a primit în Parlament. Totodată, numeroși eurodeputați au făcut apel ca sesiunile Consiliului pe această temă să fie transmise în direct pentru a vedea care state membre se opun acestei propuneri. Pascual Navarro Rios, secretarul de stat spaniol pentru Uniunea Europeană, a afirmat că Consiliul a luat act de solicitarea Parlamentului European de a progresa referitor la această chestiune și că vor încerca să obțină un acord în acest dosar la consiliul ECOFIN din noiembrie. Sentimentul general este că statele membre susțin obiectivele propunerii, dar există aspecte tehnice și juridice complexe care trebuie rezolvate înainte să se încheie un acord, a declarat acesta. Statele membre au desfășurat dezbateri substanțiale în Consiliu cu privire la consecințele fiscale care trebuie să fie valide din punct de vedere legal. Totodată, acestea s-au aplecat asupra indicatorilor fondului minim, pentru a asigura că sunt riguroși, dar și ușor de explicat și aplicat. Navarro Rias a explicat că unele state membre au adus în atenție faptul că directiva UNSHELL ar conduce la prea multă birocrație și o sarcină administrativă prea mare pentru autoritățile fiscale și întreprinderi.

Eurodeputații solicită explicații de la Comisie legat de nota sa privind suprareglementarea Directivei CbCR

Joi, 13 iulie, eurodeputații au solicitat explicații în sesiunea plenară europeană după ce scrisoarea – în care Comisia le-a transmis statelor membre că ar trebui să se abțină de la adoptarea unor măsuri de transpunere care depășesc dispozițiile Directivei privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CbCR) – a fost făcută publică. Unele grupuri politice au privit scrisoarea ca pe o încercare de a submina eforturile statelor membre de a crește transparența. Mairead McGuinness, comisarul european pentru stabilitate financiară, servicii financiare și uniunea piețelor de capital, le-a explicat eurodeputaților că obiectivul scrisorii a fost de a împiedica statele membre să impună obligații nenecesare care depășesc limitele legislației sau creează un mediu de concurență injust. Această impunere excesivă de dispoziții este numită „suprareglementare”. Comisarul a subliniat că suprareglementarea afectează negativ piața unică, care se bazează pe principiul condițiilor echitabile de concurență pentru a asigura o concurență justă între companii. Scrisoarea tratează în primul rând aspectele tehnice și a fost discutată de statele membre în cadrul a două workshopuri înainte de a fi finalizată, a declarat aceasta. În special, scrisoarea are ca scop să atragă atenția statelor membre către dificultățile pe care ar putea să le întâlnească multinaționalele din țările terțe atunci când își întocmesc rapoartele din cauza variațiilor normelor naționale care sunt rezultatul transpunerilor diferite ale normelor europene.

Comisia Europeană deschide o serie de proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal

Vineri, 14 iulie, Comisia Europeană a deschis mai multe proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal. În mod special, aceasta a decis să deschidă trei noi proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal prin trimiterea unei scrisori oficiale de notificare către: – Ungaria (INFR(2023)2041) solicitându-i să-și alinieze, referitor la mai multe puncte, normele fiscale privind profiturile întreprinderilor cu Directiva de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale; – Belgia (INFR(2014)2191) pentru neconformarea adecvată cu hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene din 10 martie 2022 (Case C-60/21) privind libera circulație a lucrătorilor ; și – Suedia (INFR(2023)4007) atrăgându-i atenția cu privire la potențiala incompatibilitate a legislației sale privind impozitarea preliminară a profiturilor cu legislația UE. În aceeași zi, Comisia Europeană a decis să trimită un aviz motivat Belgiei (INFR(2023)003), Greciei (INFR(2023)0014), Spaniei (INFR(2023)0016), Ciprului (INFR(2023)0006), Poloniei (INFR(2023)0031) și Portugaliei (INFR(2023)0033) pentru eșecul de a comunica la timp măsurile naționale pentru implementarea Directivei Consiliului (UE) 2021/514 din 22 martie 2021 (DAC7) care modifică Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, care ar fi trebuit transpuse până la 31 decembrie 2022. Belgia a primit și un al doilea aviz motivat (INFR(2015)4212) pentru menținerea condițiilor discriminatorii pentru scutirea de impozit a remunerației primite pentru depozitele de economii. În final, Comisia a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la Luxemburg (INFR(2020)2183) pentru eșecul de a transpune corect prevederile Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale (ATAD1).

Comisia Europeană înregistrează o ECI privind impozitarea marilor averi din UE

Marți, 11 iulie, Comisia Europeană a decis să înregistreze o inițiativă cetățenească europeană (ECI) intitulată „Impozitarea marilor averi pentru finanțarea tranziției ecologice și sociale” întrucât îndeplinește toate condițiile formale. ECI a fost depusă la 8 iunie de un grup de economiști, politicieni și milionari: László Andor (Ungaria), Marlene Engelhorn (Austria), Lars Koch (Danemarca), Patrizio Laina (Finlanda), Aurore Lalucq (Franța), Paul Magnette (Belgia), Thomas Piketty (Franța) și Conny Reuter (Germania).  Organizatorii inițiativei fac apel la Comisie să stabilească un impozit european pe marile averi, iar veniturile obținute să fie utilizate pentru combaterea schimbărilor climatice și a inechității. În urma înregistrării, organizatorii au la dispoziție șase luni pentru a deschide procesul de colectare a semnăturilor. Dacă o ECI primește un milion de declarații de sprijin în decursul unui an de la cel puțin șapte state membre diferite, Comisia va trebui să reacționeze. Comisia ar putea decide să continue sau nu inițiativa, dar în ambele cazuri va fi obligată să explice raționamentul din spatele deciziei. Miercuri, 12 iulie, Parlamentul European a organizat o dezbatere intitulată „Impozitarea bogaților”, la cererea grupului Stânga Unită Europeană, într-o sesiune plenară din Strasbourg. Dezbaterea a divizat eurodeputații în cele două tabere tradiționale, grupurile de dreapta exprimându-și opoziția, iar cele de stângă susținerea.

Nou studiu al Parlamentului European reformează procesul european de elaborare a listelor negre

Un nou studiu publicat de Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții la cererea comisiei ECON a Parlamentului European furnizează unele îndrumări referitoare la modul de îmbunătățirea a eficacității și de „depolitizare” a listei europene de jurisdicții terțe cu risc ridicat pentru combaterea spălării banilor (AML) și a finanțării terorismului (CFT). Studiul acoperă o metodologie pentru evaluarea procesului de includere pe listă a țărilor, pune în evidență deficiențele listei europene curente de țări terțe cu risc ridicat, discută criticile și recomandările venite din partea Curții de Conturi Europene și explorează alternativele. În special, analizează opțiunea de a menține lista actuală, dar cu tratarea disparităților dintre lista europeană și lista FATF. O altă opțiune ar fi introducerea unei liste gri cu mai puține dispoziții privind conformitatea, potrivit autorilor. Alternativ, lista europeană ar putea fuziona cu lista fiscală europeană, care este acceptată la scară mai largă pe plan internațional decât lista FATF, sugerează autorii. Depolitizarea listei prin transferarea sarcinii de elaborare a listei într-un mod transparent și reproductibil către reprezentanții mediului academic și diverse ONG-uri, precum și evaluarea țărilor pe baza comportamentului infracțional al acestora în loc de cadrul general tehnic AML implementat, reprezintă două posibilități care sunt, de asemenea, discutate în document.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending