Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF: Proiectul de Ordin privind punerea în aplicare a prevederilor art. 291^5 alin. (8) și (9) din Codul de procedură fiscală, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin privind punerea în aplicare a prevederilor art. 291^5 alin. (8) și alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin adoptarea OG nr.16/2023, pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, au fost transpuse prevederile Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului din 22 martie 2021, de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC 7), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 104/1 din 25 martie 2021, prin completarea Titlului X ”Aspecte internaționale” – Capitolul I ”Cooperarea administrativă în domeniul fiscal”, cu art. 291^5, care include în sfera de aplicare a schimbului automat obligatoriu de informații și Operatorii de platforme, în sensul definiției din Anexa 5, secțiunea 1, subsecțiunea A, alin. (1) – (11) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală.

„Digitalizarea economiei, care a avansat într-un ritm alert, mobilitatea contribuabililor, precum și numărul semnificativ al tranzacțiilor transfrontaliere, desfășurate în contextul globalizării, au condus la necesitatea adoptării unor norme standardizate, cu scopul de a reglementa schimbul de informații în domeniul fiscal între statele membre ale Uniunii Europene (UE) și pentru a evalua și controla în mod corect și unitar veniturile realizate din activitățile comerciale desfășurate prin intermediul platformelor digitale”, se menționează în Referatul de aprobare.

OG 16/2023 prevede obligația ca Operatorii de platforme să transmită noi tipuri de raportări către ANAF, prin care să declare anual activitatea economică derulată de persoane juridice și fizice prin intermediul acestora și are ca scop asigurarea transparenței fiscale, în vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscală și/sau evitării declarării obligațiilor fiscale, rezultate din activitățile economice desfășurate prin intermediul platformelor digitale. „Având în vedere faptul că cea mai mare parte a veniturilor sau sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele online circulă transfontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitățile relevante ar putea avea rezultate pozitive suplimentare, în situația în care informațiile sunt comunicate și către statele membre îndreptățite să impoziteze venitul realizat. Schimbul automat de informații între autoritățile fiscale este esențial pentru a pune la dispoziția acestora datele necesare cu privire la toți vânzătorii care utilizează o anumită platformă digitală și desfășoară activități pe aceasta”, precizează reprezentanții ANAF.

Conform art. 291^5 alin (1) din Legea 207/2015 privind Codul de Porocedură Fiscală,  Operatorii de platforme, cărora le revine obligația de raportare, trebuie să îndeplinească procedurile de diligență fiscală și de raportare, prevăzute în Secțiunile II și III din Anexa 5.

ANAF precizează că, în temeiul subsecțiunii G, secțiunea a II-a, Anexa 5, un Operator de platformă care are obligația de raportare poate alege să efectueze procedura de diligență fiscală în temeiul subsecțiunilor A-F, secțiunea a II-a din Anexa 5 numai în ceea ce privește vânzătorii activi, așa cum sunt definiți la alin. (2), subsecțiunea B, secțiunea I din Anexa 5.

De asemenea, potrivit art. 291^5, alin. (4), în cazul în care un Operator de platformă care are obligația de raportare comunică informații incorecte sau incomplete, autoritatea competentă din România îi trimite acestuia o notificare, pentru a-i furniza toate informațiile necesare, astfel încât să își poată îndeplini obligația prevăzută la art. 291^5 alin (2).

ANAF poate efectua verificări și controale, pentru a asigura verificarea respectării de către Operatorii de platforme, care au obligația de raportare, a procedurii de diligență fiscală și a procedurilor de raportare, în conformitate cu prevederile art. 291^5 alin. (8). 

În acest context, în vederea respectării de către Operatorii de platforme, cărora le revine obligația de raportare, a procedurii de diligență fiscală și de raportare, în conformitate cu prevederile Anexei 5 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ANAF a elaborat acest nou proiect de Ordin, care să stabilească proceduri administrative în ceea ce privește modalitatea de efectuare a verificărilor și controalelor, precum și comunicarea ulterioară cu Operatorii de platforme, care să fie aplicabile în cazurile în care informațiile raportate sunt incomplete sau incorecte.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending