Rețele sociale

ECONOMIE

MIPE: Programul Asistență Tehnică lansează al doilea apel de proiecte în cadrul programelor naționale din exercițiul financiar 2021-2027

Radio CECCAR FM

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) anunță lansarea unui nou apel de proiecte în cadrul Programului Asistență Tehnică 2021-2027 (PoAT 2021-2027), Prioritatea 2 – „Îmbunătățirea capacității de gestionare și implementare și asigurarea transparenței fondurilor FEDR, FC, FSE+, FTJ”.

„Atragerea fondurilor europene alocate în perioada de programare 2021 – 2027 depinde în mare măsură de pregătirea instituțiilor responsabile și de capacitatea lor de a planifica apelurile de proiecte, de a realiza evaluarea și contractarea propunerilor primite, de a monitoriza implementarea noilor contracte de finanțare. Prin acest apel vor fi finanțate proiecte ce vor asigura nevoile de asistență tehnică specifice gestionării Programului Sănătate, Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare, Programului Dezvoltare Durabilă și inclusiv ale PoAT, nevoile orizontale ale instituțiilor publice implicate în managementul programelor finanțate din fonduri europene, precum și pe cele ale beneficiarilor acestora”, menționează reprezentanții MIPE, într-un comunicat.

Concret, în cadrul apelului vor fi acordate finanțări care vor asigura:  sprijin în coordonarea, gestionarea și controlul fondurilor europene; ▪ informare și comunicare; ▪ sprijin pentru întărirea parteneriatului; ▪ sprijin pentru întărirea capacității de evaluare și realizarea evaluărilor Acordului de Parteneriat și a programelor operaționale; ▪ sprijin SMIS și asigurare echipamente TIC; ▪ pregătirea perioadei post-2027; ▪ instruire; ▪ măsuri pentru consolidarea capacității administrative.

Suma alocată noului apel de proiecte este de 271.621.771 euro,  suma din Fondul social european Plus (FSE+) reprezentând 142.538.630 euro, iar perioada de depunere a proiectelor este 31 iulie 2023 – 31 decembrie 2027. Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte poate fi consultat aici.

Primul apel de proiecte din cadrul PoAT 2021 – 2027 a fost lansat la 19 iulie a.c., în Prioritatea 1 „Asigurarea funcționării sistemului de coordonare și control al fondurilor FEDR, FC, FSE+, FTJ și gestionarea programelor”.

„Astfel, în prezent, Programul Asistență Tehnică are deschise linii de finanțare în valoare totală de 844.858.137 euro, adică 88% din alocarea totală a programului de 959.430.864 euro.  Astfel,  sunt asigurate resursele necesare pentru implementarea programelor de finanțare din Politica de Coeziune 2021 – 2027”, precizează MIPE.

Scopul Programului Asistență Tehnică 2021 – 2027 este de a asigura sprijinul necesar pentru un proces de implementare eficientă și eficace a fondurilor europene în România, prin îmbunătățirea capacităților instituționale și individuale, a proceselor administrative de implementare a programelor de finanțare, prin încurajarea utilizării lecțiilor învățate în cadrul exercițiilor de programare anterioare și prin susținerea ajustărilor structurale necesare implementării fondurilor și reducerii poverii administrative a beneficiarilor.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending