Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 26 septembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Punctul de vedere al ETAF privind propunerea FASTER

Luni, 18 septembrie, ETAF și-a transmis punctul de vedere Comisie Europene cu privire la propunerea referitoare la o Directivă pentru Scutirea mai rapidă și mai sigură de la reținerea la sursă a impozitelor (FASTER). „Suntem de acord cu necesitatea unei inițiative UE pentru simplificarea și standardizarea scutirii de la reținerea la sursă a impozitelor și prin urmare, am salutat această propunere. Am susținut în mod special extinderea domeniului de aplicare pentru a include toate plățile care fac obiectul impozitelor reținute la sursă și nu doar impozitele excedentare pe dividende reținute la sursă din acțiuni tranzacționate public și dobânzi de la obligațiuni tranzacționate public”, susține ETAF. De asemenea, ETAF a recunoscut cele două noi proceduri rapide propuse de Comisia Europeană. Totuși, întrucât sistemul de scutire de la reținerea la sursă a impozitelor ar furniza cele mai bune rezultate, adică, scutire anticipată pentru investitori și o sarcină limitată pentru intermediari, ETAF este de părere că acesta ar trebui să fie sistemul obligatoriu implicit, iar sistemul de rambursare rapidă ar trebui utilizat doar ca soluție de rezervă atunci când scutirea de la reținerea la sursă nu este posibilă. În final, ETAF a susținut introducerea propusă a unui certificat fiscal de reședință la nivelul UE (eTRC), care va permite investitorilor să depună cererea de rambursare a impozitelor reținute la sursă digital printr-un portal online, dar a avertizat că ar trebui incluse doar informațiile strict necesare. Propunerea FASTER a fost, de asemenea, discutată de eurodeputați și experți în timpul unei audieri organizate de subcomisia FISC a Parlamentului European marți, 19 septembrie. Vorbitorii au făcut schimb de idei cu privire la potențialul impact al acestei inițiative asupra scandalurilor „cum-cum” și „cum-ex”; definiția beneficiarilor reali, interacțiunea cu țările terțe și costul registrelor, printre alte subiecte.

Eurodeputații îl consultă pe comisarul european pe probleme fiscale referitor la ultimele propuneri în domeniul fiscal

Marți, 19 septembrie, eurodeputații subcomisiei FISC a Parlamentului European au organizat un schimb de idei cu comisarul european pe probleme fiscale, Paolo Gentiloni. Comisarul a introdus numeroasele acțiuni întreprinse în prezent de Comisie în ceea ce privește politica fiscală, inclusiv propunerile FASTER și BEFIT. În ceea ce privește implementarea Pilonului I al soluției pe doi piloni a OCDE, acesta a declarat că finalizarea Convenției multilaterale până la sfârșitul anului este un obiectiv „realizabil”. Referitor la Pilonul 2, comisarul a transmis că statele membre ar trebui să continue să lucreze intens pentru a transpune directiva până la finalul anului, iar Comisia furnizează toată susținerea pentru a respecta acest termen. Întrebat despre progresul directivei UNSHELL, comisarul s-a arătat încrezător că se poate ajunge la un acord în acest dosar, cu ajutorul președinției spaniole care a făcut din acesta o prioritate. În final, referitor la impozitarea câștigurilor de capital, Paolo Gentiloni a declarat că Comisia este deschisă pentru discutarea chestiunii, întrucât a fost înregistrată inițiativa cetățenească europeană (ECI) cu privire la acest subiect, dar totuși, potrivit acestuia, chestiunea rămâne de competența statelor membre.

Tax Justice Network recomandă o taxă europeană pe avere pe modelul spaniol

Un studiu desfășurat de Tax Justice Network și comandat de grupul Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană din Parlamentul European a concluzionat că este necesar să se introducă o taxă pe averile mari pentru a finanța tranziția ecologică și socială. Studiul, publicat miercuri, 20 septembrie, explorează posibilitatea introducerii unei taxe progresive pe avere la nivelul UE bazată pe modelul taxei de solidaritate adoptată în Spania la începutul lui 2023. Autorii recomandă implementarea unei taxe pe avere moderată și progresivă și transparență completă referitoare la beneficiarii reali pentru toate tipurile de companii și active. Taxa ar avea ca scop obținerea unei contribuții de la 0,5% dintre cei mai bogați oameni din Uniunea Europeană. Aceasta ar reprezenta între 1,7% și 3,5% din capitalul total al acestor persoane. Studiul estimează că prin implementarea unei astfel de taxe, statele membre UE ar putea genera venituri de până la 213,3 miliarde de euro.

Tribunalul European: Regimul privind profitul excedentar din Belgia încalcă normele europene privind ajutorul de stat

Tribunalul European a decis  miercuri, 20 septembrie, că decizia Comisiei din 2016 potrivit căreia schema fiscală a Belgiei privind profitul excedentar încalcă normele europene privind ajutorul de stat. Din 2005, Belgia a aplicat într-adevăr o schemă fiscală care scutește de la impozitare anumite profituri „excedentare” ale entităților belgiene care fac parte din grupuri corporative multinaționale. Acele entități pot obține o decizie anticipată de la administrația fiscală belgiană, în special dacă centralizează activități, creează locuri de muncă sau realizează investiții în Belgia. În acel context, profiturile „excedentare”, adică profiturile care depășesc profitul pe care l-ar fi realizat entitățile comparabile de sine-stătătoare care activează în circumstanțe similare, sunt scutite de la impozitul de profit. Potrivit Tribunalului General, Comisia a demonstrat că schema în cauză acorda avantaje fiscale beneficiarilor. De asemenea, a decis că concluzia Comisiei potrivit căreia schema era selectivă prin faptul că făcea diferență între operatorii care erau într-o situație faptică și juridică comparabilă era corectă. Totodată, Tribunalul General a confirmat constatarea Comisiei potrivit căreia schema în cauză era selectivă deoarece nu era deschisă pentru companiile care decideau să nu realizeze investiții, să centralizeze activități sau să creeze locuri de muncă în Belgia. Schema era selectivă și din cauza faptului că nu era deschisă pentru întreprinderile care făceau parte dintr-un grup mic.

Apel la probe privind noile măsuri europene referitoare la recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe

La 14 septembrie, Comisia Europeană a deschis o consultare publică  referitoare la pachetul de noi măsuri privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, a cărei publicare este preconizată pentru sfârșitul anului. Pachetul ar include: o comunicare privind maximizarea potențialului mobilității talentelor ca parte a Anului European al Abilităților, o recomandare privind recunoașterea calificărilor cetățenilor din țările terțe, o propunere legislativă pentru o Rezervă de talente a UE  și o propunere pentru o recomandare a Consiliului privind un cadru general pentru mobilitatea în domeniul educației. Comisia ia în considerare să recomande statelor membre să-și alinieze mai bine procesele de recunoaștere a calificărilor cetățenilor din afara UE cu sistemul stabilit de Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale, să simplifice procedurile, să reducă duratele de procesare și să permită accesul la procedurile electronice pentru reducerea sarcinile pentru solicitanți. În special, Comisia dorește să se concentreze pe facilitarea recunoașterii în vederea accesului în profesiile reglementate, îndeosebi pentru „sectoarele de activitate foarte populare”. Părțile interesate pot trimite comentarii la Comisia Europeană până la 12 octombrie 2023.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending