Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune organizarea unei structuri pentru monitorizarea indicatorilor rezultați din execuția bugetară

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de Ordonanță de Urgență, organizarea unei structuri de specialitate pentru monitorizarea indicatorilor rezultați din execuția bugetară, precum și a altor date și informații gestionate de instituție, informează Agerpres.

Astfel, conform Notei de fundamentare a proiectului, publicat pe site-ul ministerului, monitorizarea indicatorilor rezultați din execuția bugetară și alte date și informații gestionate de Ministerul Finanțelor la ordonatorii de credite se va realiza începând cu data de 1 iulie 2024.

Structura nou înființată, ori de câte ori constată depășiri cu peste 20% față de costul mediu al achizițiilor de produse/servicii/echipamente și/sau execuție de lucrări sau costul mediu al cheltuielilor curente și de capital aferente unor instituții publice similare, după caz, sesizează structura de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor.

Structura nou înființată va emite anual Rapoarte privind monitorizarea indicatorilor de performanță pe care le prezintă Guvernului României pentru analiză și aprobare;

De asemenea, proiectul mai prevede completarea atribuțiilor Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor și ale structurilor teritoriale de inspecție economico-financiară din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prevăzute de OUG nr. 94/2011 privind organizarea și funcționarea inspecției economico financiare și de OG nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv.

Astfel, atribuțiile vor viza și controlul procedurilor de achiziție publică și al cheltuielilor cu materiale și servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investiții, precum și a altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile publice de ordonatorii de credite atât de la nivelul autorităților publice centrale cât și de la nivelul autorităților publice locale, inclusiv pentru acei ordonatori de credite aflați în autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora; controlul procedurilor de achiziție publică și al cheltuielilor cu materiale și servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investiții, precum și a altor categorii de cheltuieli efectuate din fondurile regiilor autonome, companiilor naționale/societăților naționale/societăților la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale dețin capital majoritar/integral; controlul procedurilor de achiziție publică și al cheltuielilor cu materiale și servicii, cheltuielilor de protocol, organizare de evenimente, cheltuielilor de investiții, precum și a altor categorii de cheltuieli efectuate de autoritățile/agențiile/instituțiile autonome care funcționează în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României.

„Competențele de control sunt esențiale pentru întărirea capacității instituționale a Ministerului Finanțelor, iar complexitatea noilor atribuții ale Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară impune o suplimentare corespunzătoare a numărului de posturi, prin suplimentarea numărului de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Ministerului Finanțelor și pentru structurile teritoriale de inspecție economico-financiară din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, se menționează în Nota de fundamentare.

O altă prevedere a proiectului vizează eliminarea inechităților, discriminărilor și/sau discrepanțelor de ordin salarial la nivelul instituțiilor publice cu rol de organ fiscal central, care creează premisele eficientizării activității de reglementare a legislației fiscale, de colectare a veniturilor fiscale, monitorizarea conformității fiscale și administrare a creanțelor fiscale, activități de o importanță crucială într-o societate, prin care se asigură funcționarea eficientă și stabilitatea statului, precum și menținerea echilibrului macroeconomic și bugetar.

Totodată, se propune ca, până la 31 decembrie 2025, Guvernul să aprobe lunar, în funcție de evoluția deficitului bugetar și de evoluția nivelului arieratelor, limite lunare de credite de angajament și credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, în cadrul cărora ordonatorii principali de credite încheie angajamente legale, respectiv deschid și repartizează credite bugetare pentru bugetul propriu și pentru instituțiile publice subordonate. Prin excepție, Guvernul va aproba lunar limite cheltuieli distincte atât pentru structurile prevăzute la art. 80 alin. (2) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară cât și pentru ordonatorul principal de credite al acestora.

„Prin măsurile prevăzute în proiectul de act normativ se urmărește asigurarea transparenței în folosirea fondurilor publice, creșterea responsabilității ordonatorilor de credite pentru gestionarea eficientă a resurselor, precum și consolidarea fiscal-bugetară a României prin administrarea eficientă a veniturilor publice dar și pentru utilizarea eficientă a resurselor alocate pentru finanțarea cheltuielilor publice, inclusiv măsuri de combatere a evaziunii fiscale dar și pentru gestionarea eficientă a patrimoniului și resurselor minerale și naturale aflate în proprietatea Statului Român”, se menționează în document.

ECONOMIE

AFIR: Finanțare de peste 35 milioane de euro pentru construirea de drumuri agricole și comunale

Radio CECCAR FM

Proiecte pentru construirea de drumuri agricole și comunale, în valoare de peste 35 de milioane de euro, au fost selectate pentru finanțare prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).

„În urma finalizării etapei de evaluare, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat pe pagina oficială de internet, www.afir.ro, Rapoartele intermediare de selecție pentru intervenția DR-28 Crearea/ modernizarea infrastructurii rutiere de bază din spațiul rural și pentru intervenția DR-27 Crearea/ modernizarea infrastructurii de acces agricolă. Ambele rapoarte sunt aferente celei de-a treia etape de depunere a proiectelor, respectiv perioada 1 – 31 ianuarie 2024.

Astfel, din cele 163 de proiecte depuse în luna ianuarie 2024 în cadrul DR-28, au fost selectate pentru finanțare 21 de proiecte investiții în drumuri comunale în valoare totală de 19,72 milioane de euro – finanțare asigurată din FEADR – Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și de la Bugetul de Stat. Alte 104 proiecte sunt eligibile fără finanțare, 19 solicitări de finanțare sunt eligibile în așteptare, 12 proiecte sunt neconforme și doar 7 au fost declarate neeligibile”, se precizează într-un comunicat de presă al AFIR, citat de Agerpres.

La nivelul lunii ianuarie din acest an au fost depuse online, la AFIR, 81 de proiecte pentru drumuri agricole, finanțate prin DR-27, dintre care 16 proiecte selectate pentru a primi finanțare în valoare de 15,83 milioane de euro.

În cadrul acestei etape lunare, 46 de cereri sunt eligibile fără finanțare, șapte sunt eligibile în așteptare, două cereri de finanțare sunt neconforme, iar zece proiecte au fost declarate neeligibile.

AFIR menționează că valoarea finanțării este de maximum un milion de euro/beneficiar, în timp ce sprijinul public financiar este 100% nerambursabil raportat la costurile eligibile pe fiecare proiect.

Continuare

ECONOMIE

CFA România: Indicele de Încredere Macroeconomică, în scădere accentuată în aprilie

Radio CECCAR FM

Indicatorul de Încredere Macroeconomică realizat de Asociația CFA România a scăzut cu 12,3 puncte până la valoarea de 47,1, în luna aprilie a acestui an, context în care 59% dintre analiștii organizației anticipează o reducere a ratei inflației în următoarele 12 luni, față de o pondere de 75%, în exercițiul anterior.

„După corecția înregistrată în lunile anterioare de către componenta de anticipații și componenta de condiții curente a scăzut substanțial. Astfel, atât indicatorul de încredere, cât și componentele sale, au ajuns la valorile înregistrate în noiembrie anul anterior. Aceste corecții vin pe fondul încetinirii economiei, în pofida impulsului fiscal semnificativ, a anticipațiilor de majorare a deficitului bugetar, precum și a anticipațiilor de majorare a fiscalității în 2025”, a declarat Adrian Codîrlașu, vicepreședinte al Asociației CFA România, într-un comunicat citat de Agerpres.

Potrivit aceleiași surse, rata anticipată a inflației pentru orizontul de 12 luni (mai 2025) s-a majorat față de exercițiul anterior și s-a situat la valoarea medie de 5,73%. În, același timp, doar aproape 60% dintre participanții la sondaj anticipează o reducere a ratei inflației, în următoarele 12 luni, în comparație cu 75%, în exercițiul anterior.

În ceea ce privește cursul de schimb euro/leu, în jur de 88% dintre participanți anticipează o depreciere a leului în următoarele 12 luni, iar restul o stagnare. Astfel, valoarea medie a anticipațiilor pentru orizontul de șase luni este de 5,0172 lei pentru un euro, în timp ce, pentru orizontul de 12 luni, media se situează la 5,0719 lei pentru moneda unică.

De asemenea, estimarea deficitului bugetar indică o stagnare la 5,7%, în timp ce indicele ROBOR, calculat la trei luni, ar urma să scadă la 5,95%, comparativ cu 6,05%, anticipație anterioară.

Sondajul de specialitate este realizat lunar de Asociația CFA România, de peste 12 ani, și reprezintă un indicator prin intermediul căruia organizația dorește să cuantifice anticipațiile analiștilor financiari cu privire la activitatea economică în România pentru un orizont de timp de un an. Participanții la sondaj sunt membri ai Asociației CFA România și candidații pentru nivelurile II și III ale examenului CFA.

Asociația CFA România este organizația profesioniștilor în investiții din România, deținători ai titlului Chartered Financial Analyst (CFA), calificare administrată de CFA Institute (USA).

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Prin implementarea Sistemului RO e-Transport nu se instituie nicio taxă suplimentară pentru contribuabili

Radio CECCAR FM

În contextul apariției, în presă, a unor articole despre ”noua taxă care lovește buzunarul românilor de la 1 iulie”, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) menționează că acestea „dezinformează mediul de afaceri, fiind redactate tendențios prin prezentarea în mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fără aprofundarea acestuia” și face următoarele precizări:

 prin implementarea Sistemului RO e-Transport nu se impune nicio o taxă suplimentară contribuabililor, indiferent de modul de organizare sau cifra de afaceri a acestora;

▪ Sistemul RO e-Transport are ca scop monitorizarea transporturilor de bunuri (inclusiv cele cu risc fiscal ridicat pe teritoriul național), permițând autorităților să determine punctele potențiale de deturnare din sau în lanțul de aprovizionare, inclusiv identificarea verigilor intermediare dintre producătorii și comercianții bunurilor;

▪ modulele informatice pentru declararea transporturilor de bunuri în Sistemul RO e-Transport, precum și cele pentru monitorizarea transporturilor de bunuri sunt puse în mod gratuit la dispoziția mediului de afaceri;

▪ Sistemul RO e-Transport a fost instituit în baza prevederilor OUG 41/2022 începând cu 1 iulie 2022. Obligația declarării în sistem a bunurilor cu risc fiscal ridicat (inclusiv fructe și legume) subzistă de la această dată pentru toate categoriile de contribuabili;

▪ începând cu 1 iulie 2024, se preconizează extinderea categoriilor de bunuri cu risc fiscal ridicat ce urmează a fi monitorizate prin sistemul RO e-Transport inclusiv produse agroalimentare (carne, lapte și ouă ). Obligația vizează toți utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin (1) lit. c) și e) din OUG 41/2022 cu modificările și completările ulterioare;

▪ laptele care se încadrează la codul N.C. 0401 20 99 (lapte neprelucrat) nu face obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport;

▪ nu se declară în Sistemul RO e-Transport bunurile care sunt transportate cu vehicule cu masa tehnică autorizată sub 2,5 tone sau a căror masă este sub 500 kg sau au o valoare sub 10.000 lei (fără TVA);

▪ în conformitate cu prevederile art. 8 alin (1) din Ordinul comun ANAF/AVR nr. 2545/6316/2022, transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole achiziționate de la producători agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum și transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de către producătorii agricoli persoane fizice de la locul de deținere la locul de comercializare, menționate la art. 11 alin. (1) și (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, cu modificările și completările ulterioare, nu fac obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport.

„În consecință, reiterăm că prin implementarea Sistemului RO e-Transport nu se instituie nicio taxă suplimentară pentru contribuabili, indiferent de mărimea acestora, motiv pentru care o eventuală creștere a prețurilor produselor agroalimentare nu poate fi justificată de obligațiile de declarare a transporturilor de bunuri”, subliniază ANAF, în comunicat.

Continuare
ECONOMIEacum o oră

AFIR: Finanțare de peste 35 milioane de euro pentru construirea de drumuri agricole și comunale

ECONOMIEacum 2 ore

CFA România: Indicele de Încredere Macroeconomică, în scădere accentuată în aprilie

ECONOMIEacum 2 ore

ANAF: Prin implementarea Sistemului RO e-Transport nu se instituie nicio taxă suplimentară pentru contribuabili

ECONOMIEacum 2 ore

Google și DNSC au lansat o campanie de prevenire a dezinformării în mediul online

ECONOMIEacum 2 ore

ACEA: Vânzările de autoturisme Dacia în Europa au crescut cu 12,6% în aprilie

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o zi

Economia la bani mărunți – Ediția din 21.05.2024

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

CECCAR Suceava: Conducerea filialei a premiat elevii cu cele mai bune rezultate la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

CECCAR Neamț: Festivitatea de premiere a câștigătorilor etapei județene a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

CECCAR Dâmbovița: Concursul de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

CECCAR Ialomița: 23 mai, ora 14.00 – seminar cu tema Angajarea cetățenilor străini în România, în colaborare cu ITM și Biroul pentru Imigrări

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 16.05.2024

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 21 mai 2024

Trending