Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 10 octombrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

OCDE deschide Convenția privind Pilonul II pentru semnare

OCDE a anunțat marți, 3 octombrie, că a finalizat negocierile referitoare la Convenția multilaterală pentru facilitarea punerii în aplicare a regulii supuse impozitării din pilonul doi  (STTR), care este acum deschisă pentru semnare. STTR va permite statelor în curs de dezvoltare să impoziteze anumite plăți din interiorul grupului, în situații în care aceste plăți fac obiectul unei rate nominale de impozitare a profiturilor întreprinderilor de sub 9%. STTR le permite jurisdicțiilor sursă să impună un impozit în situațiile în care nu ar putea face acest lucru în baza prevederilor tratatelor fiscale. Peste 70 de state în curs de dezvoltare, membre ale Cadrului Incluziv, au dreptul de a solicita includerea STTR în tratatele lor. Potrivit OCDE, noul instrument multilateral reprezintă „un pas înainte major în finalizarea activităților legate de Pilonul II”. OCDE a mai transmis că pregătește un plan de acțiune cuprinzător pentru a sprijini implementarea coordonată a Pilonului II, cu sprijin suplimentar și asistență tehnică pentru îmbunătățirea capacității de implementare a statelor în curs de dezvoltare. Textul Convenției, alături de o declarație explicativă, este disponibil aici.

Președinția spaniolă a propus o nouă abordare în doi pași privind Directiva UNSHELL

Președinția spaniolă a Consiliului UE le-a sugerat statelor membre o nouă abordare în doi pași pentru a depăși blocajul în care se află propunerea pentru o Directivă privind utilizarea abuzivă a companiilor fictive (UNSHELL). În baza acestei abordări, propunerea UNSHELL ar deveni un amendament la Directiva privind cooperarea administrativă (DAC) adăugând o dispoziție pentru statele membre de a face schimb de informații referitoare la entitățile fictive, iar în viitor, se va stabili dacă consecințele fiscale ar trebui introduse la nivelul UE. Așadar, în primă fază, această abordare le-ar acorda statelor membre libertatea de a aplica propriile norme anti-abuz pentru entitățile considerate companii fictive. În timpul unei ședințe pe teme fiscale a unui grup de lucru la nivel înalt care a avut loc miercuri, 4 octombrie, majoritatea covârșitoare a statelor membre și-au exprimat susținerea pentru abordarea în două etape sugerată de președinția spaniolă. Totuși, consecințele fiscale nu au fost singurul punct controversat în acest dosar, iar discuțiile referitoare la criteriile care definesc fondul economic al unei companii vor trebui, de asemenea, să continue. Trebuie amintit faptul că, în teorie, dacă Comisia Europeană decide că natura propunerii sale a fost denaturată prea mult în cursul procedurii legislative, ar putea decide să o retragă.

Programul de lucru multianual al Grupului de lucru privind Codul de conduită a fost publicat

Marți, 3 octombrie, Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului, care monitorizează aplicarea Codului de conduită european în domeniul impozitării, a convenit asupra programului de lucru pentru 2023-2028. Potrivit programului, Grupul va începe să monitorizeze caracteristicile fiscale cu aplicare generală notificate de statele membre și va continua să monitorizeze regimurile preferențiale și să evalueze posibilele tendințe. Grupul este, totodată, responsabil pentru procesul european de întocmire a listelor privind țările terțe necooperante pe probleme fiscale. În această privință, programul de lucru prevede că Grupul va continua să lucreze la o posibilă extindere a domeniului de aplicare geografic al listei UE dincolo de cele 95 de jurisdicții curente. „Extinderea progresivă a domeniului de aplicare geografic al listei UE ar trebui să asigure că aceasta rămâne relevantă, eficientă și credibilă în timp, păstrând în același timp un mediu de concurență echitabilă în rândul jurisdicțiilor”, este precizat în document. Într-o etapă ulterioară, va fi nevoie de o revizuire aprofundată a criteriilor utilizate pentru a evalua relevanța jurisdicțiilor selectate și ponderea atribuită acestor criterii de evaluare. În ceea ce privește viitorul criteriu 1.4 legat de informațiile privind beneficiarii reali (BO), Grupul va continua discuția pentru a obține un acord cu privire la acest criteriu cât mai curând posibil. Referitor la impozitarea justă, Grupul ar putea fi invitat să lucreze la consolidarea abordării referitoare la dispozițiile privind fondul economic pentru toate jurisdicțiile 2.2, în coordonare cu OCDE. În final, referitor la impozitarea minimă efectivă, Grupul ar putea explora modul în care poate facilita funcționarea adecvată a normelor Pilonului II utilizând procesul european de elaborare a listelor. Această activitate va începe doar după ce încep să se aplice normele Pilonului II, în coordonare cu OCDE și posibil pe baza unui viitor proces de revizuire inter pares, se subliniază în document.

Etapa de tranziție a CBAM se aplică de la 1 octombrie

Duminică, 1 octombrie, Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) a intrat in procesul de aplicare a etapei de tranziție. În această etapă, CBAM se va aplica doar pentru importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte, electricitate și hidrogen. Importatorii europeni ai acestor bunuri vor trebui să raporteze volumul importurilor și emisiile de gaze cu efect de seră (GES) integrate în timpul producției, dar fără a plăti o ajustare financiară în această etapă. Deși importatorii trebuie să colecteze date pentru cel de-al treilea trimestru al anului 2023, primul raport al acestora va trebui depus până la 31 ianuarie 2024. Mai mult, a fost introdus un număr de caracteristici flexibile în structura CBAM pentru primul an de aplicare, cum ar fi utilizarea valorilor standard pentru raportarea emisiilor integrate și posibilitatea de a utiliza normele de monitorizare, raportare și verificare ale țării de producție. Etapa de tranziție trebuie să servească drept perioadă de învățare pentru toate părțile interesate, precum și pentru a permite Comisiei Europene să colecteze informații utile privind emisiile integrate pentru a perfecționa metodologia pentru perioada definitivă, care începe în 2026. Începând cu 2026, importatorii vor trebui să cumpere și să declare numărul de „certificate CBAM” corespunzătoare emisiilor GES integrate în bunurile CBAM importate.

ETAF a participat la Congresul CECCAR din București

Organismul reprezentativ al profesiei contabile din Romania (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – CECCAR) a organizat în zilele de marți, 3 octombrie, și miercuri, 4 octombrie, la București cea de-a 24-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?. Această ediție marchează cea de-a 100-a aniversare a primului Congres al profesiei contabile din România. Cu acest prilej, s-au dezbătut direcții strategice esențiale privind viitorul profesiei contabile din punct de vedere al îndeplinirii obiectivelor economiei globale sustenabile. Marți, 3 octombrie, Președintele ETAF, Philippe Arraou, a prezentat perspectiva profesioniștilor fiscali la nivelul UE și activitatea ETAF. Acesta a explicat că legislația fiscală UE a devenit din ce în ce mai complexă în ultimii ani, iar profesioniștii din domeniul fiscal trebuie să dețină un set de abilități mult mai amplu care să depășească limitele cunoștințelor tradiționale în domeniul fiscal. Președintele ETAF a prezentat trei tendințe în politicile fiscale ale UE care, în opinia sa, ar putea influența profesia în viitor: multiplicarea și complicarea legislației fiscale a UE, eforturile pentru mai multă responsabilitate și transparență fiscală, precum și combaterea evitării obligațiilor fiscale și concentrarea pe intermediari. „Cheia profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili”, a concluzionat acesta. Miercuri, 4 octombrie, Michael Schick, ETAF Head of Office, a participat în panelul Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală. Acesta a informat participanții la Congres de propunerile legislative curente de la nivelul UE care tratează digitalizarea, inclusiv propunerea recentă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Ceilalți vorbitori din panel au fost Daniela Teodoru și Sia-Nicoleta Jiru de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Marcel Vulpoi de la Vulpoi&Toader Management.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending