Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 19 octombrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Convenția multilaterală privind Pilonul I a fost publicată

OCDE a publicat miercuri, 11 octombrie, textul Convenției multilaterale (MLC) care tratează realocarea drepturilor de impozitare către jurisdicțiile de pe piață a unei părți din profitul multinaționalelor (MNE-uri) indiferent de prezența lor fizică (așa-numita măsură „Amount A” a Pilonului I). Membrii Cadrului Incluziv al OCDE privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor a aprobat în unanimitate emiterea textului, dar unele detalii necesită soluționare înainte ca țările să îl poată semna. Brazilia, Columbia și India au invocat obiecții cu privire la numeroase aspecte tehnice ale MLC. Totodată, discuțiile privind aplicarea teritorială a MLC sunt încă în desfășurare. Așa cum s-a preconizat, textul prevede că jurisdicțiile trebuie să convină asupra unei prevederi de înghețare și eliminare, care le-ar impune să retragă impozitele existente pentru serviciile digitale (DTS-uri) și alte măsuri similare și să nu introducă altele noi. Textul pune la dispoziție o listă de DTS-uri care trebuie eliminate, inclusiv cele din Austria, Franța, Italia, Spania, Tunisia, Turcia, India și Regatul Unit al Marii Britanii.  Pentru ca MLC să intre în vigoare, trebuie ratificată de cel puțin 30 de jurisdicții inclusiv jurisdicțiile de origine a cel puțin 60% dintre MNE-uri despre care se preconizează în prezent că se vor afla în aria de acoperire a măsurii „Amount A”. Odată ce MLC va fi ratificată de suficiente jurisdicții, acestea vor decide data de intrare în vigoare a documentului. Textul a fost transmis miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale ai statelor G20 în cadrul întâlnirii acestora din Maroc din 11-13 octombrie. Cu acest prilej, au fost publicate și o declarație explicativă, o înțelegere asupra aplicării certitudinii „măsurii A”, un rezumat al textului, precum și o evaluare a impactului economic actualizată aferente Pilonului I. Mai mult, în aceeași zi, OCDE a emis un nou manual privind implementarea impozitării minime, pentru a ajuta guvernele pe măsură ce acestea analizează continuarea implementării impozitului minim global în baza Pilonului II.

Miniștrii de finanțe ai UE s-au întâlnit la Luxemburg

Miniștrii de finanțe ai UE s-au întâlnit la Luxemburg, marți, 17 octombrie, pentru a discuta chestiunile financiare și fiscale de actualitate. În special, aceștia au discutat reforma propusă a cadrului general de guvernanță economică și stadiul implementării instrumentului de redresare și reziliență (RRF). Deși programul inițial al președinției spaniole a Consiliului UE prevedea o discuție referitoare la propunerea Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) în timpul acestei ședințe Ecofin, acest punct a dispărut de pe agendă și singurul element din domeniul fiscal a fost reprezentat de revizuirea listei europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Miniștrii de finanțe ai UE vor adăuga pe lista neagră a UE Insulele Antigua și Barbuda, Belize și Seychelles. Forumul Global privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale a concluzionat într-un raport din iulie că aceste jurisdicții s-au conformat doar parțial cu standardul OCDE privind schimbul de informații la cerere. Potrivit raportărilor, miniștrii de finanțe ai UE ar trebui să decidă și eliminarea Insulelor Virgine Britanice, a Insulelor Marshall și a statului Costa Rica de pe lista neagră a UE. Aceste jurisdicții au fost adăugate pe listă în februarie 2023.

Proiectul de opinie al Parlamentului European privind FASTER

Luni, 9 octombrie, Parlamentul European a emis proiectul de opinie, redactat de eurodeputatul Herbert Dorfmann (Partidul Popular European, Italia), cu privire la Scutirea mai rapidă și mai sigură de la reținerea la sursă a impozitelor (FASTER). În proiectul său de raport, raportorul salută efortul de introducere a unui sistem comun la nivelul UE pentru impozitul reținut la sursă pentru dividende sau plata dobânzilor. Totuși, în opinia sa, succesul inițiativei FASTER depinde de angajamentul statelor membre de a accelera eforturile de furnizare a unor caracteristici-cheie digitalizate, automatizate sau mai bine coordonate. În special, Herbert Dorfmann identifică oportunități de îmbunătățire a propunerii în ceea ce privește aplicarea avantajelor oferite investitorilor și contribuabililor, care ar trebui, în opinia sa, să fie explorate mai aprofundat într-o procedură de revizuire cuprinzătoare. De asemenea, acesta a recomandat o examinare mai atentă a unei aplicări universale a unui sistem de scutire la sursă în toate statele membre. Mai mult, raportorul argumentează că normele ar trebui să fie mai precise atunci când clarifică interacțiunea dintre directivele FASTER și UNSHELL. Votul în comisia ECON referitor la acest raport este programat pentru 23 ianuarie 2024.

ECJ invalidează rata de impozitare preferențială pentru plata dobânzilor

O lege din Portugalia care furnizează o rata de impozitare preferențială pentru plata dobânzilor emise de agenți portughezi încalcă principiul european al liberei circulații a capitalului, a decis Curtea Europeană de Justiție (ECJ) într-o hotărâre emisă joi, 12 octombrie, (Case C-312/22). Codul privind impozitarea veniturilor persoanelor fizice din Portugalia prevede o rată de impozitare de 20% pentru veniturile din dobânzi ale unui rezident dacă plățile sunt emise de o entitate înființată în Portugalia. Totuși, dacă plățile sunt de la o entitate înființată într-un alt stat membru sau o țară terță, atunci veniturile sunt agregate cu celelalte venituri ale contribuabilului și fac obiectul unei rate de impozitare de până la 40%. Potrivit Curții, practica Portugaliei de a furniza o rată de impozitare preferențială pentru veniturile din investiții prezintă o barieră nejustificată în fața liberei circulații a capitalului. Pentru Curte, este clar că veniturile din dobânzi aferente obligațiunilor și instrumentelor de datorie emise într-un stat diferit de Portugalia sunt plasate în dezavantaj prin comparație cu veniturile din dobânzi aferente obligațiunilor și instrumentelor de datorie emise în acest stat membru. Ca rezultat, efectul legislației naționale este de a descuraja rezidenții portughezi să-și investească capitalul în alt stat, restricționând nejustificat libera circulație a capitalului, a transmis ECJ. De asemenea, ECJ a remarcat că nici guvernul portughez, nici instanța de trimitere nu au invocat existența unui interes public prioritar.

Declarația ETAF privind recunoașterea calificărilor resortisanților țărilor terțe

Joi, 12 octombrie, ETAF a răspuns la consultarea publică a Comisiei Europene referitoare la recomandarea UE privind recunoașterea calificărilor resortisanților țărilor terțe, preconizată pentru 15 noiembrie 2023. ETAF a recunoscut potențialul acestei inițiative de tratare a deficitelor de abilități și forță de muncă în general, chiar dacă, în domeniul fiscal, a subliniat că există o marjă limitată de îmbunătățire din cauza diferențelor în legislațiile fiscale, ceea ce constituie o barieră de facto în calea mobilității profesionale. Declarația ETAF pune în evidență câteva specificități ale profesiei fiscale reglementate care trebuie luate în considerare în contextul discuției privind recunoașterea calificărilor resortisanților țărilor terțe. În special, ETAF a avertizat că, pentru profesia fiscală, reducerea standardelor privind calificarea ar conduce la incertitudini pentru companii, costuri ridicate de audit pentru state și în cele din urmă mai puține venituri fiscale garantate. De asemenea, a amintit că, în domeniul consilierii fiscale, o lipsă totală de recunoaștere formală a calificărilor ar fi de neconceput și că necesitatea unei examinări rămâne valabilă în acest caz, mai ales pentru a evita discriminarea cetățenilor UE. ETAF ar putea fi de acord cu o posibilă recomandare ca statele membre să-și alinieze mai bine procesele de recunoaștere pentru calificările resortisanților țărilor terțe cu sistemul stabilit în Directiva 2005/36/EC pentru recunoașterea calificărilor profesionale în cadrul UE cu condiția strictă ca resortisanții țărilor terțe să nu beneficieze sub nicio formă de un tratament mai favorabil decât cetățenii UE. În orice caz, ETAF este de părere că decizia finală privind recunoașterea calificărilor resortisanților țărilor terțe trebuie să revină autorităților competente din statele membre.

Blocați agenda: Conferința ETAF privind soluția OCDE pe doi piloni din 29 noiembrie 2023

29 noiembrie 2023

Conferința ETAF

De la acord la implementare: în ce stadiu ne aflăm cu soluția pe doi piloni a OCDE?

15:00 – 17:00

@ Thon Hotel EU, Rue de la Loi, 1040 Bruxelles

La mai bine de doi ani de la acordul major al OCDE privind soluția pe doi piloni pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei, unde ne aflăm din punct de vedere al implementării? Alături de experți fiscali și reprezentanți UE, ETAF ar dori să cuantifice progresul recent realizat la nivelul OCDE referitor la implementarea Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) și să evalueze, în special, șansele de a avea un număr semnificativ de jurisdicții care să semneze și care să implementeze în cele din urmă acordul. Ratificarea Pilonului I este cu atât mai importantă pentru UE întrucât Comisia Europeană a propus ca veniturile din Pilonul I să facă parte din viitoarea generație de resurse proprii ale UE. Totodată, conferința va reprezenta un prilej de a discuta modul în care Pilonul II (impozitarea minimă) este implementat în statele UE, întrucât termenul limită pentru transpunere este stabilit pentru 31 decembrie 2023 și de a aborda provocările întâlnite de profesioniștii din domeniul fiscal din această privință.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând. Participanții la conferință vor beneficia de interpretare simultană în engleză, franceză, germană și română. De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending