Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 23 octombrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană a prezentat Programul de lucru pentru 2024

Marți, 17 octombrie, Comisia Europeană și-a prezentat Programul de lucru pentru 2024, care se concentrează îndeosebi pe raționalizarea dispozițiilor europene de raportare. În concordanță cu anunțul său din martie referitor la reducerea dispozițiilor de raportare pentru companii cu 25%, Comisia va prezenta 26 de propuneri suplimentare pentru a „raționaliza și simplifica” dispozițiile de raportare care pun presiune pe întreprinderi, în special pe IMM-uri. Propunerile suplimentare includ o amânare a termenului-limită pentru adoptarea standardelor europene de raportare legată de sustenabilitate pentru a le acorda timp părților interesate să adopte noi dispoziții și o ajustare a pragurilor Directivei contabile astfel încât „peste 1 milion de companii vor beneficia de dispoziții de raportare reduse”. Mai mult, Comisia intenționează să înceapă evaluarea Directivei privind cooperarea administrativă pe probleme fiscale (DAC) în 2024. Pentru a ajuta la pregătirea unor planuri de raționalizare suplimentare concrete, Comisia a lansat, în aceeași zi, o consultare publică pentru a colecta opinii ale părților interesate în domenii în care dispozițiile de raportare ineficiente derivate din legislația UE sunt problematice în mod special, cu exemple concrete privind sarcina indusă. Comisia caută, totodată, idei concrete pentru raționalizare, cum ar fi eliminarea dispozițiilor redundante, ajustarea frecvenței raportării sau propunerea de opțiuni pentru digitalizare. Consultarea publică se va încheia la 28 noiembrie 2023.

Consiliul a actualizat lista neagră europeană a paradisurilor fiscale

În timpul ședinței de marți, 17 octombrie, Consiliul pentru afaceri economice și monetare (ECOFIN) a decis să adauge trei jurisdicții – Insulele Antigua și Barbuda, Belize și Seychelles – la lista europeană a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.  Toate cele trei jurisdicții au fost incluse în Anexa I (așa-numita „listă neagră europeană”) deoarece nu au aplicat corespunzător standardele de transparență fiscală, potrivit evaluării Forumului Global privind transparența fiscală și schimbul de informații. Mai mult, miniștrii de finanțe au aprobat eliminarea Insulelor Virgine Britanice, a statului Costa Rica și a Insulelor Marshall din Anexa I. Cele trei jurisdicții au fost adăugate în februarie 2023. Lista neagră europeană include acum 16 țări: Samoa Americană, Insulele Antigua și Barbuda, Anguilla, Bahamas, Belize, Fiji, Guam, Palau, Panama, Rusia, Samoa, Seychelles, Trinidad și Tobago, Insulele Turks și Caicos, Insulele Virgine Americane și Vanuatu. Concluziile includ și un document care prezintă situația actuală (Anexa II – așa-numita „listă gri”) în ceea ce privește jurisdicțiile cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Patru jurisdicții au fost eliminate din această listă: Iordania, Qatar, Montserrat și Tailanda. Următoarea revizuire a listei este programată în februarie 2024.

DAC8 a fost adoptată formal

În cadrul reuniunii Consiliului Ecofin de marți, 17 octombrie, din Luxemburg, miniștrii de finanțe ai UE au adoptat formal cea de-a opta revizuire a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC8). Această revizuire a fost agreată într-o ședință anterioară a Consiliului din mai. Amendamentele privesc, în principal, raportarea și schimbul automat de informații privind veniturile din tranzacții în criptoactive și informații privind normele fiscale avansate pentru persoanele cu averi mari.  Printre modificările aduse de statele membre, comparat cu propunerea inițială, se numără eliminarea din text a penalităților minime propuse de Comisia Europeană în cazul unei încălcări a obligațiilor de raportare ale DAC. Adoptarea formală a fost posibilă după ce Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la directivă în septembrie.

SUA nu sunt pregătite să semneze Convenția multilaterală a Pilonului I

Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, a declarat marți, 17 octombrie, în timpul unei conferințe de presă susținută alături de președintele Eurogroup, Paschal Donohoe, că procesele pentru soluționarea chestiuni rămase legate de textul Convenției multilaterale publicat la 11 octombrie se vor extinde până în 2024. „Există unele chestiuni care sunt importante pentru Statele Unite și alte țări care rămân nerezolvate, chestiuni deschise care trebuie soluționate înainte ca tratatul să fie semnat. Așadar, procesele se vor extinde până în anul viitor”, a declarat aceasta. „Este deosebit de important să prezentăm proiectul de text al MLC publicului american, Congresului, întreprinderilor și altor părți interesate americane pentru a evalua reacțiile și pentru a asigura un sprijin solid pentru tratat în Statele Unite”, a adăugat Janet Yellen. Plasarea în timp a ratificării de către SUA este importantă îndeosebi în conexiune cu moratoriul privind DST-urile sau măsurile similare. Cadrul Incluziv a decis într-adevăr în iulie să extindă moratoriul cu un an, până la 31 decembrie 2024. Totuși, această extindere întră sub incidența condiției ca cel puțin 30 de jurisdicții care reprezintă cel puțin 60% din societățile-mamă (UPE-uri) ale MNE-urilor din domeniul de aplicare să semneze MLC înainte de sfârșitul lui 2023.

ONU a publicat proiectul de rezoluție privind convenția în domeniul fiscal

Discuțiile referitoare la modul în care Națiunile Unite (ONU) ar putea juca un rol mai important în negocierile internaționale în domeniul fiscal au înaintat odată cu publicarea recentă a proiectului de rezoluție, prezentată la 11 octombrie de Nigeria în numele Grupului African. Proiectul de rezoluție stabilește direcția către o convenție ONU cu forță juridică cuprinzătoare privind cooperarea internațională în domeniul fiscal. Potrivit proiectului, va fi nevoie de înființarea unei comisii interguvernamentale în scopul elaborării acestei convenții până în iunie 2025. Comisia ar cuprinde 10 membri – doi din fiecare dintre cele cinci grupuri regionale – provenind dintr-un mediu echilibrat din punct de vedere geografic și al genului. Proiectul de rezoluție solicită comisiei să pregătească un raport de progres pe care Adunarea Generală a ONU îl va analiza la cea de-a 79-a sesiune din septembrie 2024. Proiectul de rezoluție al ONU va fi supus la vot în timpul Adunării Generale a ONU din noiembrie.

Noi pași în procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în ceea ce privește implementarea Directivei privind testul de proporționalitate

Miercuri, 18 octombrie, Comisia Europeană a făcut noi pași legat de cadrul general al celor 11 proceduri de constatate a încălcării obligațiilor referitoare la implementarea Directivei privind efectuarea unui test de proporționalitate (EU 2018/958). Această Directivă prevede ca statele membre să evalueze dacă dispozițiile introduse pentru profesii sunt „necesare și echilibrate”. În special, Comisia Europeană a decis să treacă la următorul pas al procedurii prin transmiterea unui „aviz motivat” către 8 state membre UE, inclusiv în rândul membrilor ETAF: Ungaria și Croația. Comisia transmite că a identificat numeroase probleme în transpunerea Directivei de către aceste țări, cum ar fi excluderea normelor care își au originea în parlamentele naționale sau în asociațiile sau organismele profesionale din domeniul de aplicare al obligației privind testul de proporționalitate. Ungaria și Croația au la dispoziție două luni pentru a remedia aspectele identificare de Comisie, altfel aceasta poate decide trimiterea cazurilor la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În ceea ce privește Franța și Austria, Comisia a decis să închidă cazurile întrucât țările au luat măsuri pentru a remedia aspectele identificate în scrisorile oficiale de notificare pe care le-au primit în februarie.

Reprezentanții ETAF, la Simpozionul Fiscal al UE

Marți, 24 octombrie, și miercuri, 25 octombrie 2023, Parlamentul European organizează alături de Comisia Europeană cel de-al doilea simpozion UE în domeniul fiscalității, cu tema Viitorul fiscalității în UE: provocările viitoare și schimbările necesare.  Miniștri de finanțe, membri ai parlamentului European și ai parlamentelor naționale, decidenți politici de nivel înalt, reprezentanți ai mediului academic și ai societății civile se vor reuni la Bruxelles pentru a discuta viitorul sistemelor fiscale europene. Marți, 24 octombrie, începând cu ora 14:40, Stephanie Becker, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei Europene, va vorbi într-un panel despre TVA în era digitală. Ceilalți vorbitori din panel vor fi Ferenc Vágujhelyi (comisar, Administrația națională fiscală și vamală, Ungaria), Ondřej Kovařík (membru al Parlamentului European și al Comisiei ECON), Helena Alves Borges (director general, Autoritatea fiscală și vamală din Portugalia) și Sophie Claessens (director pentru politică publică la nivelul UE al Amazon – coordonează politica fiscală și vamală de angajament a Amazon în Bruxelles și la nivelul UE). Panelul va fi moderat de Mario Nava, director general al direcției generale pentru sprijinul reformei structurale din cadrul Comisiei Europene. Această sesiune va analiza modul în care actualul sistem TVA de tranziție poate fi adaptat la economia digitalizată, în contextul unui flux și schimb de informații în timp real și al evoluției rapide. Totodată, va aborda și modul în care ar putea fi utilizate evoluțiile tehnologice, precum și cele mai bune practici în implementare. Programul complet al Simpozionului fiscal al UE poate fi consultat aici.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending