Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune noi reglementări privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea și completarea unor ordine ale președintelui ANAF privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii.

Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a  îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, cât și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii, a fost necesară reorganizarea activității de administrare a acestora. Una din acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii.

În prezent contribuabilii mari sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, potrivit prevederilor  OPANAF nr. 1721/2021, iar contribuabilii mijlocii sunt administrați la nivelul Administrațiilor finanțelor publice județene și de Administrația finanțelor publice a contribuabililor mijlocii constituită la nivelul Direcției generale regionale a finanțelor publice București, potrivit prevederilor OPANAF nr. 3610/2016.          

„Administrarea fiscală specializată a acestor contribuabili reprezintă o măsură foarte importantă pentru protejarea veniturilor bugetare și pentru creșterea conformării voluntare a unui eșantion semnificativ de contribuabili de la care se colectează un procent semnificativ, măsură utilizată de aproape toate statele membre ale OECD”, se menționează în Referatul de aprobare.

În cadrul Agenției s-au realizat o serie de analize privind activitatea fiscală a contribuabililor mari și mijlocii efectuate de Direcția generală de monitorizare venituri și sinteză, din perspectiva identificării cât mai corecte a eșantionului  agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală. Astfel, în selectarea contribuabililor mari și mijlocii au fost avute în vedere criterii care au drept scop creșterea eficienței în colectarea veniturilor bugetare, oferind spre administrare specializată organelor fiscale centrale competente contribuabilii cei mai relevanți pentru bugetul general consolidat, viabili din punct de vedere economic și bugetar.

Astfel, au fost menținute criteriile de selecție a contribuabililor mari și mijlocii, cu excepția criteriului de continuitate.

Referitor la criteriul de continuitate, s-a considerat că menținerea aplicării acestui criteriu în selecția/actualizarea contribuabililor mari și mijlocii ar fi condus la menținerea nejustificată în administrarea specializată a organelor fiscale centrale a unor contribuabili care nu obțin cele mai bune rezultate economice, însă declară obligații fiscale importante cantitativ. Acest fapt ar fi împiedicat accesul de a fi administrați ca mari contribuabili a unor contribuabili care sunt performanți din punct de vedere economic și fiscal.

De asemenea, s-a renunțat la criteriul investițional drept criteriu de selecție/actualizare a marilor contribuabili. În acest sens, ANAF precizează că, începând cu anul 2017 și până în prezent, nu a mai fost preluat în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili nici un alt contribuabil în baza acestui criteriu. Totodată reprezentanții administrației fiscale menționează că, din cei patru contribuabili selectați în baza criteriului investițional și administrați de direcția anteprecizată începând cu 1 ianuarie 2017, numai doi vor rămâne în administrarea acestei direcții din 1 ianuarie 2024 ca urmare a îndeplinirii criteriului de bază, iar doi contribuabili vor fi administrați de alte organe fiscale.

Astfel, prin proiectul publicat în transparență decizională se propun următoarele:

a) În ceea ce privește administrarea marilor contribuabili renunțarea la criteriul de continuitate; ▪ renunțarea la criteriul investițional; ▪ excluderea din rândul marilor contribuabili a contribuabililor care au fost selectați anterior în baza criteriului de continuitate; ▪ prevederi care să reglementeze excluderea din rândul contribuabililor mari a contribuabililor care, până la data de 31 decembrie 2023, se află într-una din următoarele stări: insolvență, insolvabilitate, inactivitate fiscală conform prevederilor art.92 din Codul de procedură fiscală, sau ca urmare a suspendării activității la Registrul Comerțului.

b) În ceea ce privește contribuabilii mijlocii▪ renunțarea la criteriul de continuitate, ca urmare a aportului redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare colectate; ▪ completarea OPANAF nr. 5610/2016, cu modificările și completările ulterioare, prin similitudine cu criteriile de eligibilitate ale marilor contribuabili, cu prevederi care să reglementeze excluderea din rândul contribuabililor mijlocii a contribuabililor care, până la data de 31 decembrie 2023, se află într-una din următoarele stări: insolvență, insolvabilitate, inactivitate fiscală conform prevederilor art.92 din Codul de procedură fiscală, sau ca urmare a suspendării activității la Registrul Comerțului.

Potrivit ANAF, propunerile menționate au avut la bază următoarele considerente: ▪ aportul redus al acestor contribuabili în totalul veniturilor bugetare colectate; ▪ eventuala menținere a contribuabililor aflați în stările anteprecizate în administrarea organelor fiscale competente ar îngreuna nejustificat activitatea de administrare a marilor contribuabili și a contribuabililor mijlocii.

În acest context, avându-se în vedere că principalul obiectiv al administrării fiscale a contribuabililor mari și mijlocii îl reprezintă dedicarea unor echipe specializate ale ANAF pentru securizarea unui procent semnificativ de încasări venituri bugetare (cca. 67% din veniturile bugetare preconizate a se realiza la bugetele administrate de ANAF, din care o cotă de 51,02% este asigurată de marii contribuabili și 16,29% de contribuabilii mijlocii) și de promovare a unei relații de parteneriat cu contribuabilii, a fost promovat acest nou proiect de Ordin. 

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending