Rețele sociale

ECONOMIE

Ajutor de stat și de minimis pentru facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin instrumente de garantare din Fondul de fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul 6.504/2023 al ministrului investițiilor și proiectelor europene (publicat în Monitorul Oficial nr. 10 din 5 ianuarie 2024) a fost stabilită schema de ajutor de stat și de minimis pentru facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin instrumente de garantare din Fondul de fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes. Reglementarea instituie o măsură de sprijin transparentă, constând în acordarea de ajutoare de stat și ajutoare de minimis, după caz, în scopul îmbunătățirii accesului la finanțare al întreprinderilor mari pentru sprijinirea, deblocarea și accelerarea de noi activități de investiții care să sprijine redresarea economică și tranziția ecologică și digitală.

Obiectivul măsurii de ajutor constă în facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin utilizarea instrumentului de garanție plafonată de portofoliu, care generează o diferență între dobânda de referință la nivelul pieței și dobânda percepută întreprinderii ca urmare a reducerii primei de risc și a costului de capital pentru împrumuturile acordate, diferență care se constituie într-un avantaj economic oferit întreprinderii, sub forma unui ajutor de stat sau ajutor de minimis.

Rata de garantare este stabilită la 80% din valoarea împrumutului de rambursat și până la nivelul maxim de acoperire a riscului portofoliului garantat, care nu poate depăși 20% din valoarea portofoliului de împrumuturi. Valoarea sumei garantată pentru portofoliul eligibil la nivelul intermediarului financiar nu depășește 16% din dimensiunea portofoliului. Riscul de credit este acoperit de intermediarii financiari în proporție de cel puțin 20% pentru fiecare împrumut.

Intermediarii financiari selectați în vederea implementării prezentei măsuri nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea măsurii. Astfel, intermediarii financiari trebuie să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali. Mecanismul de transfer este inclus în procesul de selecție a intermediarilor financiari și este o condiție competitivă în funcție de care se face selecția intermediarilor de către Banca Europeană de Investiții (BEI). Transferul avantajului financiar se realizează prin reducerea dobânzii aferente împrumuturilor acordate cu cel puțin 80% din costurile de capital și de risc aferente. Ajutorul de stat / de minimis se acordă beneficiarilor eligibili sub formă de împrumut cu dobândă subvenționată.

Durata garanției de portofoliu va fi de până la 15 ani. Împrumuturile către beneficiarii finali cu o scadență mai mare decât durata garanției pot fi incluse în portofoliu, cu condiția ca acoperirea garanției să fie limitată la durata garanției. Garanția de portofoliu nu este remunerată, prin urmare se poate considera că valoarea primei pentru riscul de credit aferent părții garantate a împrumutului, este zero. Garanția de portofoliu se acordă pentru împrumuturi noi, cu excepția împrumuturilor prin care se acordă ajutor de minimis, care pot fi incluse în portofoliul garantat dacă sunt semnate cu cel mult 6 luni înainte de semnarea acordului operațional dintre intermediarul financiar și BEI.

Garanția de portofoliu nu se acordă pentru refinanțarea împrumuturilor.

Prezenta măsură de sprijin se aplică pe tot teritoriul României, în toate cele opt regiuni de dezvoltare, în funcție de cererea de finanțare a întreprinderilor.

Prezenta măsură de sprijin vizează activități de investiții legate de climă pentru cel puțin 33% din resursele alocate Fondului de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes, precum și activități de investiții legate de digitalizare pentru cel puțin 16% din resursele alocate Fondului de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes.

Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să respecte condițiile privind caracterul transparent și efectul stimulativ.

Se consideră că ajutorul de stat / de minimis sub formă de credite cu dobândă subvenționată este transparent atunci când echivalentul subvenție brută a fost calculat pe baza ratei de referință actualizate periodic de Comisia Europeană, în vigoare la data semnării contractului de finanțare rambursabilă, iar beneficiarul întrunește condițiile de eligibilitate prevăzute în actul normativ, în special în ceea ce privește neîncadrarea în situația de dificultate financiară.

Se consideră că ajutorul de stat acordat are un efect stimulativ dacă beneficiarul a formulat, în condițiile art. 6 din Reg. nr. 651/2014, o cerere de finanțare către intermediarul financiar, înainte de demararea investiției. Cererea de finanțare conține cel puțin următoarele informații:  denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; ▪ descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia; ▪ locul de desfășurare a proiectului; ▪ lista costurilor proiectului; ▪ tipul de ajutor și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.

ECONOMIE

FMI a revizuit în jos, la 1,9%, estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 2,8% cât prognoza în aprilie, până la 1,9%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres. Conform noilor prognoze ale FMI, după o creștere de 2,1% anul trecut, avansul economiei românești va încetini la 1,9% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,3% în 2025. În primăvară, FMI estima un avans de 2,8% al PIB-ului României în 2024, cifre revizuite de asemenea în scădere, față de un avans de 3,8% prognozat în toamna anului trecut.

De asemenea, instituția financiară internațională se așteaptă la o continuare a agravării deficitului de cont curent al României, până la 7,5% din PIB în 2024, de la un nivel de 7,1% din PIB, prognozat în aprilie. În plus. FMI previzionează o reducere ușoară a deficitului de cont curent, până la 7% din PIB în 2025, față de o scădere până la 6,8% cât estima în primăvară. Potrivit prognozelor FMI, deficitului de cont curent al României va rămâne la un nivel ridicat inclusiv în 2029, când se va situa la 5,9% din PIB.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală a prețurilor de 5,3%, urmată de una de 3,6% în 2025, după un avans al prețurilor de 10,4% în 2023. Comparativ, în aprilie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 6% în 2024 și una de 4% în 2025.

În privința ratei șomajului, FMI estimează că acesta va rămâne stabilă la un nivel de 5,6% în 2024, urmând a se reduce ușor la 5,4% în 2025.

La nivel global, Fondul Monetar Internațional și-a menținut nemodificate estimările privind creșterea economiei mondiale în 2024, la 3,2%, dar și-a redus prognozele pentru 2025, la 3,2%, din cauza unei încetiniri așteptate pentru principalele state emergente.

„Riscurile s-au intensificat și unele sunt mai importante”, a avertizat economistul-șef al FMI, Pierre-Olivier Gourinchas, potrivit căruia „tensiunile geopolitice și fragmentarea economiei, ar putea antrena o creștere a prețurilor, în special la energie”.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), care se desfășoară săptămâna aceasta la Washington.

La București, în luna septembrie, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a modificat în scădere la 2,8%, de la 3,4% anterior, proiecția de creștere economică pentru anul acesta, Produsul Intern Brut urmând să se cifreze la aproape 1.769 miliarde de lei.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: Italia, Ungaria și România, cele mai ridicate deficite guvernamentale din UE, în 2023

Radio CECCAR FM

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut de la 3,2% din PIB în 2022 la 3,5% în 2023, cel mai ridicat deficit fiind înregistrat anul trecut în Italia (-7,2%), urmată de Ungaria (-6,7%) și România (-6,5%), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, deficitul guvernamental a crescut de la 3,5% din PIB în 2022 la 3,6% în 2023.

Anul trecut, toate statele membre ale UE, exceptând Danemarca (3,3%), Cipru (2%), Irlanda (1,5%) și Portugalia (1,2%), au raportat un deficit guvernamental, iar zece state membre ale UE au înregistrat în 2023 deficite guvernamentale mai mari de 3% din PIB.

De asemenea, Eurostat a publicat și datele privind datoria guvernamentală. Astfel, la finele trimestrului patru din 2023, ponderea datoriei guvernamentale în PIB în Uniunea Europeană se situa la 80,8%, de la un nivel de 82,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce în zona euro ponderea datoriei guvernamentale în PIB la finele trimestrului patru din 2023 se situa la 87,4%, de la un nivel de 89,5% în ultimul trimestru din 2022.

La finele trimestrului patru din 2023, cel mai scăzut raport datorie-PIB se înregistra în Estonia (20,2%), urmată de Bulgaria (22,9%), Luxemburg (25,5%), Suedia (31,5%), Danemarca (33,6%) și Lituania (37,3%). 13 state membre au înregistrat în 2023 o pondere a datoriei guvernamentale în PIB mai mare de 60%, cel mai ridicat nivel fiind în Grecia (163,9%), urmată de Italia (134,8%), Franța (109,9%), Spania (105,1%) și Belgia (103,1%). În cazul României, datele Eurostat arată că deficitul guvernamental a crescut de la o valoare de 88,653 miliarde de lei în 2022 (6,4% din PIB) la 104,850 miliarde de lei (6,5% din PIB) în 2023. Aceasta, în condițiile în care cheltuielile guvernamentale au scăzut de la 40,4% din PIB în 2022 la 40,3% din PIB anul trecut, iar veniturile au scăzut de la 34% din PIB la 33,7% din PIB. România înregistra la finele trimestrului patru din 2023 un raport datorie-PIB de 48,9%, de la 47,9% în 2022.

Continuare

ECONOMIE

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze

Radio CECCAR FM

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.

Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.

Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.

Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.

Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.

Continuare

Trending