Rețele sociale

ECONOMIE

Ajutor de stat și de minimis pentru facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin instrumente de garantare din Fondul de fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul 6.504/2023 al ministrului investițiilor și proiectelor europene (publicat în Monitorul Oficial nr. 10 din 5 ianuarie 2024) a fost stabilită schema de ajutor de stat și de minimis pentru facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin instrumente de garantare din Fondul de fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes. Reglementarea instituie o măsură de sprijin transparentă, constând în acordarea de ajutoare de stat și ajutoare de minimis, după caz, în scopul îmbunătățirii accesului la finanțare al întreprinderilor mari pentru sprijinirea, deblocarea și accelerarea de noi activități de investiții care să sprijine redresarea economică și tranziția ecologică și digitală.

Obiectivul măsurii de ajutor constă în facilitarea accesului întreprinderilor la finanțare prin utilizarea instrumentului de garanție plafonată de portofoliu, care generează o diferență între dobânda de referință la nivelul pieței și dobânda percepută întreprinderii ca urmare a reducerii primei de risc și a costului de capital pentru împrumuturile acordate, diferență care se constituie într-un avantaj economic oferit întreprinderii, sub forma unui ajutor de stat sau ajutor de minimis.

Rata de garantare este stabilită la 80% din valoarea împrumutului de rambursat și până la nivelul maxim de acoperire a riscului portofoliului garantat, care nu poate depăși 20% din valoarea portofoliului de împrumuturi. Valoarea sumei garantată pentru portofoliul eligibil la nivelul intermediarului financiar nu depășește 16% din dimensiunea portofoliului. Riscul de credit este acoperit de intermediarii financiari în proporție de cel puțin 20% pentru fiecare împrumut.

Intermediarii financiari selectați în vederea implementării prezentei măsuri nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea măsurii. Astfel, intermediarii financiari trebuie să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali. Mecanismul de transfer este inclus în procesul de selecție a intermediarilor financiari și este o condiție competitivă în funcție de care se face selecția intermediarilor de către Banca Europeană de Investiții (BEI). Transferul avantajului financiar se realizează prin reducerea dobânzii aferente împrumuturilor acordate cu cel puțin 80% din costurile de capital și de risc aferente. Ajutorul de stat / de minimis se acordă beneficiarilor eligibili sub formă de împrumut cu dobândă subvenționată.

Durata garanției de portofoliu va fi de până la 15 ani. Împrumuturile către beneficiarii finali cu o scadență mai mare decât durata garanției pot fi incluse în portofoliu, cu condiția ca acoperirea garanției să fie limitată la durata garanției. Garanția de portofoliu nu este remunerată, prin urmare se poate considera că valoarea primei pentru riscul de credit aferent părții garantate a împrumutului, este zero. Garanția de portofoliu se acordă pentru împrumuturi noi, cu excepția împrumuturilor prin care se acordă ajutor de minimis, care pot fi incluse în portofoliul garantat dacă sunt semnate cu cel mult 6 luni înainte de semnarea acordului operațional dintre intermediarul financiar și BEI.

Garanția de portofoliu nu se acordă pentru refinanțarea împrumuturilor.

Prezenta măsură de sprijin se aplică pe tot teritoriul României, în toate cele opt regiuni de dezvoltare, în funcție de cererea de finanțare a întreprinderilor.

Prezenta măsură de sprijin vizează activități de investiții legate de climă pentru cel puțin 33% din resursele alocate Fondului de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes, precum și activități de investiții legate de digitalizare pentru cel puțin 16% din resursele alocate Fondului de Fonduri pentru digitalizare, acțiune climatică și alte domenii de interes.

Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să respecte condițiile privind caracterul transparent și efectul stimulativ.

Se consideră că ajutorul de stat / de minimis sub formă de credite cu dobândă subvenționată este transparent atunci când echivalentul subvenție brută a fost calculat pe baza ratei de referință actualizate periodic de Comisia Europeană, în vigoare la data semnării contractului de finanțare rambursabilă, iar beneficiarul întrunește condițiile de eligibilitate prevăzute în actul normativ, în special în ceea ce privește neîncadrarea în situația de dificultate financiară.

Se consideră că ajutorul de stat acordat are un efect stimulativ dacă beneficiarul a formulat, în condițiile art. 6 din Reg. nr. 651/2014, o cerere de finanțare către intermediarul financiar, înainte de demararea investiției. Cererea de finanțare conține cel puțin următoarele informații:  denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; ▪ descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia; ▪ locul de desfășurare a proiectului; ▪ lista costurilor proiectului; ▪ tipul de ajutor și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.

ECONOMIE

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

Radio CECCAR FM

Apicultorii pot depune, până la 31 iulie 2024 inclusiv, cereri de plată și documente doveditoare pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2024 din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027, a anunțat Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Intervențiile sunt finanțate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) și de la bugetul de stat.

Potrivit unui comunicat al APIA, citat de Agerpres, solicitanții depun o singură cerere de plată la Centrele APIA, direct sau prin intermediul persoanei împuternicite notarial/reprezentantul legal, însoțită de documentele justificative.

Cheltuielile aferente intervențiilor apicole se realizează de solicitanți în perioada 1 ianuarie – 31 iulie inclusiv, a anului de cerere.

„Solicitanții care au efectuat achiziții de produse/servicii înainte de publicarea în MO F 538 din 10.06.2024 a OMADR nr. 228/2024, trebuie să respecte condițiile de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului «Sprijin financiar pentru intervențiile aferente sectorului apicol din cadrul planului strategic PAC 2023-2027» ISA-PS 2023, ediția I, care poate fi consultat accesând următorul link: https://apia.org.ro/directia-masuri-de-piata/apicultura/anul-2023/„, precizează APIA în comunicat.

Valoarea sprijinului alocat pentru anul 2024 este de 12.163.260 euro, din care 50% contribuția Uniunii Europene și 50% contribuția României, de la bugetul de stat. Pentru plățile anului 2024 cursul de schimb este stabilit la valoarea de 4,9756 lei.

Potrivit sursei citate, plata sprijinului financiar se va efectua de către APIA după controlul administrativ al tuturor cererilor de plată, controlul la fața locului, centralizarea sumelor eligibile în vederea încadrării în cuantumul unitar planificat și plafonul alocat pentru fiecare intervenție accesată conform PS PAC 2023-2027 și stabilirea sumei eligibile la plată a fiecărei cereri de plată.

„Solicitanții trebuie să păstreze și să arhiveze toate documentele care au legătură cu intervențiile aferente sectorului apicol 2023-2027 pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la întocmirea acestora”, au mai transmis reprezentanții APIA.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

Radio CECCAR FM

Prin Ordinul nr. 1.974/2024 al MEAT (publicat în Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024), a fost aprobată Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM. Prin această procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis, al cărei obiectiv principal îl constituie, potrivit actului normativ, „stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării IMM-urilor înființate și conduse de femei, îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora, realizarea unei creșteri economice inteligente, sustenabile și incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare și pregătire antreprenorială, în contextul problemelor legate de menținerea echilibrului dintre obligațiile familiale și cele profesionale și ale prejudecăților existente încă la nivel local”.

Schema este valabilă până la 31 decembrie 2027, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la31 decembrie 2028.

Bugetul estimat pentru perioada 2024 – 2027 este de 800 milioane lei, iar bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2024, stabilit prin Legea nr. 421/2023 de aprobare a bugetului de stat pe anul 2024, este de 200 milioane lei.

Prin implementarea Programului în perioada 2024-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 4.000 de beneficiari, din care 1.000 în anul 2024.

Înscrierea în Program și completarea formularului electronic de înscriere în vederea obținerii finanțării se fac online în aplicația informatică de înscriere și gestiune a schemei de ajutor disponibilă la adresa https://minimis.imm.gov.ro. Aplicanții au obligația de a urmări permanent contul creat în aplicația informatică, adresa de e mail, precum și informațiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare acord de finanțare, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăți, monitorizare, raportare etc.).

Toată corespondența și transmiterea de anunțuri/ clarificări/ notificări oficiale ce țin de implementarea Programului vor avea loc electronic prin intermediul aplicației informatice de înscriere și gestiune a schemei de ajutor, context în care aplicanții au obligația de a verifica permanent contul din aplicația informatică pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale de răspuns.

Înscrierile în cadrul măsurii se vor realiza prin intermediul adresei de email, autentificarea realizându-se prin linkul transmis automat la această adresă.

Înscrierea va fi activă pe site-ul https://minimis.imm.gov.ro. Data de la care este activă înscrierea în cadrul Programului se comunică pe site-ul instituției înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.

Aplicația electronică de înscriere va fi deschisă 45 de zile lucrătoare, începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere și până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.

Continuare

ECONOMIE

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că eliberează adeverințe pentru beneficiarii intervențiilor în sectorul zootehnic, gestionate de APIA, respectiv pentru: ● PD-21 Sprijin cuplat pentru venit – vaci de lapte; ● PD-22 Sprijin cuplat pentru venit – carne vită; ● PD-23 Sprijin cuplat pentru venit – bivolițe de lapte; ● PD-24 Sprijin cuplat pentru venit – ovine-caprine.

Adeverințele sunt eliberate în baza convențiilor încheiate de APIA cu instituții bancare și nebancare și cu fondurile de garantare din domeniul agricol. Potrivit unui comunicat al APIA, aceste convenții se adresează fermierilor care intenționează să acceseze credite în vederea finanțării activităților curente, de la instituțiile bancare și nebancare care au încheiat convenții cu APIA. Astfel, conform convențiilor, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA eliberează o adeverință care atestă depunerea de către beneficiar, în Campania 2024, a Cererii de plată pentru intervențiile în sectorul zootehnic indicate mai sus, conform procedurilor aprobate și transmise spre aplicare Centrelor Județene ale APIA.

Valoarea finanțării va fi de până la 90% din valoarea calculată prin înmulțirea cuantumului unitar minim planificat conform Planului Național Strategic PS 2023-2027, pentru anul de cerere 2024, cu numărul de animale confirmate prin adeverință pentru fiecare intervenție în sectorul zootehnic, gestionat de APIA și menționate în convenție.

Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN – SA (FGCR) și Fondul Național de Garantare a Creditului pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii IFN – SA (FNGCIMM) garantează creditele acordate de bănci fermierilor.

APIA reamintește fermierilor că, potrivit Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr. 50/2017 de modificare a Ordinului nr.703/2013 pentru aprobarea condițiilor în care se vor încheia convențiile dintre instituțiile financiar-bancare și nebancare și APIA, în vederea finanțării de către acestea a activităților curente ale beneficiarilor plăților derulate de APIA în baza adeverințelor eliberate, dobânda aferentă acordării creditelor va fi de RON-ROBOR 6M + maximum 2%.

În ceea ce privește comisioanele practicate de instituțiile finanțatoare, APIA atrage atenția fermierilor care doresc să acceseze credite pentru finanțarea capitalului de lucru în vederea desfășurării activităților curente, să analizeze cu atenție sporită soluțiile de finanțare propuse de instituțiile financiar-bancare și nebancare în ceea ce privește costul acestora, astfel încât să aleagă modalitățile de finanțare care răspund cel mai bine necesităților proprii.

Toate convențiile încheiate între APIA, instituțiile bancare și nebancare și FGCR/ FNGCIMM vor fi postate pe site-ul instituției, la adresa: www.apia.org.ro, în secțiunea Convenții, Acorduri, Protocoale.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 4 ore

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

PROFESIA CONTABILĂacum 4 ore

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

ECONOMIEacum 5 ore

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

ECONOMIEacum 5 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

ECONOMIEacum 5 ore

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

ECONOMIEacum 6 ore

Modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 6 ore

31 iulie, termenul-limită pentru depunerea cererilor privind ajutoarele la motorină și în sectorul creșterii animalelor

ECONOMIEacum 6 ore

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână

Economia la bani mărunți – Ediția din 04.07.2024

ECONOMIEacum o săptămână

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI

ECONOMIEacum o săptămână

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial

Trending