PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 ianuarie 2024
Consiliul și Parlamentul au ajuns la un acord cu privire la Directiva și Reglementarea AML
În perioada 16-17 ianuarie 2024, Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la părțile rămase din pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, anume Directiva privind combaterea spălării banilor și Reglementarea AML. Prin noul pachet, toate normele care se aplică sectorului privat vor fi transferate unei noi reglementări, în timp ce Directiva va trata organizarea sistemelor instituționale de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului la nivel național în statele membre. Acordul privind noua Directivă AML reintroduce accesul la registrele beneficiarilor reali pentru persoanele fizice și grupurile care pot demonstra un interes legitim. Acestea vor fi acum clar enumerate. Acordul privind Reglementarea AML extinde în special domeniul de aplicare al măsurilor de verificare prealabilă a clienților pentru comercianții de bunuri de lux, agenții imobiliari cu active de mare valoare, platformele de crowdfunding și furnizorii de servicii privind criptoactivele. Acesta clarifică, de asemenea, normele privind privilegiul legal în contextul spălării banilor. Acordurile trebuie să fie adoptate în mod oficial de Parlamentul European și de Consiliu înainte de a intra în vigoare. Ultimul pas în finalizarea pachetului AML este stabilirea sediului și a bugetului alocat viitoarei Autorități europene de combatere a spălării banilor (AMLA).
Rezultatele primului ECOFIN sub președinția belgiană
Marți, 16 ianuarie 2024, Consiliul pentru afaceri economice și monetare s-a întâlnit la Bruxelles pentru primul ECOFIN sub președinția belgiană a UE. Aceasta a fost ocazia pentru Președinție de a-și prezenta programul de lucru pentru primul semestru al anului. În ceea ce privește dosarele fiscale, Președinția belgiană se angajează să pună în aplicare Pilonul I al OCDE până la 1 ianuarie 2025. Mai mult, finalizarea propunerii ViDA va fi prioritară în timpul președinției lor, a declarat ministrul belgian al finanțelor, Vincent Van Peteghem, în timpul ședinței. Președinția belgiană va continua, de asemenea, lucrările la planul Comisiei de reducere a sarcinii administrative cu 25 %, prin raționalizarea și coordonarea standardelor de raportare în cadrul diferitelor acte legislative. Consiliul a aprobat, totodată, concluziile la raportul privind mecanismul de alertă 2024 și sondajul anual privind creșterea sustenabilă 2024, precum și recomandarea din 2024 privind politica economică a zonei euro. Mai mult, miniștrii au luat act de situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și au discutat despre sprijinul financiar al UE pentru Ucraina și despre activitatea în curs privind utilizarea activelor înghețate și imobilizate.
Prim-ministrul belgian prezintă programul Președinției belgiene în plenul Parlamentului European
Marți, 16 ianuarie 2024, Președinția belgiană a Consiliului UE a prezentat în plenul Parlamentului European programul său de lucru pentru prima jumătate a anului. Belgia, pentru a treisprezecea oară, își asumă președinția rotativă într-un moment crucial pentru Uniunea Europeană, confruntându-se cu o răscruce semnificativă. Confruntată cu consecințele agresiunii ilegale a Rusiei în Ucraina, criza energetică, dezinformarea, evenimentele meteorologice extreme, un nou conflict în Orientul Mijlociu, viitoarele alegeri europene, dar și pe cele ale Congresului american, Președinția belgiană va depune eforturi pentru a proteja mai bine cetățenii europeni, pentru a consolida cooperarea noastră, și a pregăti viitorul nostru comun, potrivit declarației prim-ministrului belgian Alexander De Croo. În acest scop, programul său va acorda o atenție deosebită menținerii sprijinului UE pentru Ucraina. Premierul belgian Alexander De Croo a reamintit deputaților europeni că una dintre cele mai mari provocări viitoare va fi menținerea unei economii europene puternice și dinamice. Pe măsură ce actualul ciclu instituțional se apropie de final, Președinția va sprijini o tranziție fără probleme către următorul ciclu. Acesta va sprijini adoptarea agendei strategice 2024-2029 și va pregăti discuțiile privind viitorul Uniunii Europene.
Parlamentul European adoptă o opinie în privința Directivei DEBRA
Marți, 16 ianuarie, în cadrul sesiunii sale plenare, Parlamentul European a adoptat raportul său referitor la propunerea de stabilire a normelor privind o reducere a tendinței de favorizare a îndatorării și privind limitarea deductibilității dobânzii în scopul impozitului pe profit (DEBRA). Raportul referitor la propunere a fost adoptat, astfel cum a fost modificat, cu 324 de voturi pentru, 132 de voturi împotrivă și 155 de abțineri. Propunerea a fost prezentată în mai 2022, dar Consiliul UE a decis să întrerupă negocierile cu privire la acest dosar până când vor fi cunoscute detaliile propunerii BEFIT. Prin acest vot, Parlamentul European a transmis un semnal de sprijin pentru propunerea DEBRA și a cerut Consiliului să reia negocierile.
Documentul neoficial al celor 15 state membre privind o nouă strategie orizontală a pieței unice
Luni, 15 ianuarie, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta; Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia și Suedia au publicat un document comun de discuții privind viitorul pieței unice, solicitând reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderi. Documentul solicită, în special, o evaluare aprofundată, în timp util și de înaltă calitate a impactului fiecărei propuneri legislative, inclusiv luarea în considerare a impactului și a costurilor cumulative ale diferitelor inițiative și a normelor existente privind competitivitatea întreprinderilor din UE, în special pentru IMM-uri. Strategia propusă este structurată în jurul a 7 priorități principale: – O piață unică a serviciilor și creșterea economiei serviciilor; – Mobilitatea profesională și combaterea lacunelor în materie de competențe; – Libera circulație a produselor, tranziția ecologică și standardizarea; -Implementarea și aplicarea legislației UE; – O mai bună reglementare; – Transformarea digitală care aprofundează piața unică; și – Monitorizarea evoluțiilor pieței unice.
EPPO investighează o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA în valoare de 19 milioane de euro
Parchetul European (EPPO) a anunțat joi, 18 ianuarie, că a efectuat 25 de percheziții și alte măsuri de investigație în șase țări, într-o acțiune care vizează o presupusă fraudă în materie de TVA de 19 milioane de euro, implicând telefoane mobile second-hand importate din Hong Kong, Emiratele Arabe Unite (EAU) și Statele Unite. Investigația, condusă de EPPO la Munich, se întinde pe teritoriul Bulgariei, Germaniei, Italiei, Maltei, Olandei și Sloveniei. În cauză este vorba despre o presupusă schemă infracțională prin care întreprinderile cu sediul în mai multe state membre ale UE aplică în mod fraudulos un TVA redus la vânzarea de telefoane mobile second-hand importate din Statele Unite și din alte țări terțe din afara UE, pentru a-și crește în mod ilicit profiturile. În mod normal, atunci când vinde bunuri second-hand achiziționate de la persoane private din UE sau de la vânzători care au plătit deja TVA integral pentru astfel de elemente, revânzătorul poate aplica așa-numitul regim de „impozitare a marjei”, în condițiile prevăzute în legislația aplicabilă. În astfel de cazuri, revânzătorul trebuie să plătească TVA numai pe marja de profit pe care o face (diferența dintre prețul plătit pentru element și prețul pentru care este vândut), și nu pe prețul de vânzare complet al elementului. Cu toate acestea, se suspectează că întreprinderile care fac obiectul anchetei au aplicat această prevedere în mod ilegal, aplicând o cotă redusă de TVA atunci când trebuia plătită cota integrală. Frauda suspectată a permis, de asemenea, vânzarea telefoanelor mobile la un preț de piață mai mic, provocând astfel o concurență neloială.
Zambia se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența
Zambia a devenit cel de-al 171-lea membru al Forumului Global privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale, a anunțat OCDE miercuri, 17 ianuarie. Zambia este a șasea țară africană care s-a alăturat Forumului Global în ultimele optsprezece luni, după Republica Congo (iunie 2022), Angola (martie 2023), Zimbabwe (aprilie 2023), Sierra Leone (mai 2023) și Republica Democratică Congo (decembrie 2023). La fel ca toți ceilalți membri, Zambia va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și majoritatea țărilor în curs de dezvoltare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 20 de ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 19 ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 19 ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente