Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 29 ianuarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Poziția ETAF privind Întreprinderile din Europa: Propunere privind cadrul general pentru impozitarea veniturilor

Miercuri, 24 ianuarie, ETAF a trimis Comisiei Europene feedbackul său cu privire la propunerea Întreprinderi în Europa: Cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), publicat la 12 septembrie 2023. „Deși suntem de acord, în principiu, că un cadru general comun de impozitare a veniturilor întreprinderilor are potențialul de a reduce semnificativ costurile de conformitate fiscală, ne-am exprimat îndoieli serioase că propunerea referitoare la BEFIT, în forma sa actuală, va face într-adevăr acest lucru. În opinia noastră, lipsa unei alinieri suficiente a propunerii la Directiva Pilonului II va genera complexități suplimentare care ar depăși posibilele reduceri ale costurilor de conformitate. Așa cum am susținut deja în timpul primei etape de consultare din ianuarie 2023, ar trebui să așteptăm mai întâi să învățăm lecțiile din implementarea Pilonului II înainte de a lua o decizie cu privire la orice altă măsură de implementare a unui cadru general comun aferent impozitării întreprinderilor în UE. În cazul în care BEFIT nu este amânat, susținem cel puțin, o aplicare voluntară a BEFIT pentru grupurile de companii cu o cifră de afaceri anuală consolidată de 750 milioane de euro sau mai mult în perioada de tranziție cuprinsă între 1 iulie 2028 și 30 iunie 2035. Acest lucru ar oferi întreprinderilor în cauză suficient timp pentru a trata în primul rând implementarea și aplicarea Directivei Pilonului II și apoi implementarea normelor BEFIT. Mai mult, în absența armonizării celor 27 de legi procedurale ale statelor membre, am exprimat unele preocupări cu privire la modul în care ar funcționa în practică ghișeul unic propus.  În cele din urmă, am subliniat, de asemenea, că, din motive de securitate juridică, prezenta propunere de Directivă nu ar trebui să lase complet deschis modul în care ar arăta o formulă de repartizare finală”, a menționat ETAF.

Eurodeputații ECON îl audiază pe ministrul belgian de finanțe Vincent Van Peteghem

Luni, 22 ianuarie, eurodeputații din cadrul Comisiei ECON a Parlamentului European au organizat un schimb de idei cu prim-ministrul și ministrul de finanțe al Belgiei, Vincent Van Peteghem, în calitatea sa de președinte al Consiliului ECOFIN, în timpul Președinției belgiene. Cu această ocazie, Vincent Van Peteghem a prezentat prioritățile Președinției belgiene în domeniile guvernanței economice, serviciilor financiare și impozitării. Dezbaterea cu eurodeputații a abordat o gamă largă de subiecte, inclusiv necesitatea de a face progrese în ceea ce privește Uniunea bancară, Uniunea pieței de capital, reformele fiscale și de guvernanță economică. În special, Vincent Van Peteghem a fost întrebat despre intențiile Belgiei cu privire la Directiva UNSHELL, blocată în prezent în Consiliu. În această privință, el a subliniat că regula privind unanimitatea complică negocierile dintre statele membre, dintre care unele și-au exprimat de fapt îngrijorarea cu privire la costurile administrative pe care le-ar implica această propunere. El a mai spus că problemele juridice și tehnice trebuie rezolvate. Întrebat despre progresele lente înregistrate în cadrul OCDE în ceea ce privește Pilonul I, Vincent Van Peteghem speră că UE va prelua conducerea. De asemenea, acesta și-a exprimat opinia că activitatea la nivelul ONU nu ar trebui să submineze activitatea deja desfășurată în cadrul OCDE.

Eurodeputații adoptă opinia cu privire la propunerea FASTER

Marți, 23 ianuarie, Comisia ECON a Parlamentului European a adoptat o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la o propunere de Directivă pentru scutirea mai rapidă și mai sigură de la reținerea la sursă a impozitelor (FASTER). În cadrul documentului de poziție, se presupune că eurodeputații au propus o serie de modificări ale certificatului fiscal de reședință (eTRC), inclusiv acordarea de timp suplimentar statelor membre pentru a emite eTRC și pentru a informa solicitantul cu privire la certificat în cazul verificării reședinței fiscale a unui contribuabil. Eurodeputații își doresc, de asemenea, să consolideze controalele și schimbul de informații. Aceștia sugerează că Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) și Autoritatea Bancară Europeană (ABE) monitorizează în mod regulat riscul practicilor de optimizare a „cum-cum” și „cum-ex” în UE. Eurodeputații propun, de asemenea, ca statele membre să stabilească o cooperare coordonată și asistență reciprocă între autoritățile naționale competente, autoritățile fiscale și alte organisme de aplicare a legii, cum ar fi Parchetul European (EPPO), în vederea detectării și urmăririi penale a schemelor ilegale de recuperare a impozitului reținut la sursă. Eurodeputații se așteaptă ca, în cele din urmă, Comisia Europeană, în evaluarea sa privind funcționarea Directivei după transpunere, să examineze mult mai multe criterii decât s-a preconizat și, în special, dacă un sistem de scutire la sursă ar putea fi luat în considerare drept o procedură pentru toate statele membre. În opinia acestora, Comisia ar trebui, de asemenea, să ia în considerare măsuri suplimentare, dacă este necesar, pentru a se asigura că toate dividendele, dobânzile, câștigurile de capital, redevențele, plățile pentru servicii profesionale și plățile aferente contractelor generate în UE sunt impozitate cel puțin o dată la o rată efectivă.

Audierea FISC privind impozitarea câștigurilor de capital în UE

Marți, 23 ianuarie, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică pe tema impozitării câștigurilor de capital în UE. Scopul acestei audieri a fost de a explora măsurile potențiale la nivelul UE pentru a trata aspectul diversității impozitării câștigurilor de capital în statele membre ale UE și a liberei circulații a capitalului, care poate genera riscuri de planificare fiscală agresivă și de evaziune fiscală. Sub supravegherea președintelui subcomitetului, eurodeputatul Paul Tang, au avut loc discuții și au fost prezentate punctele de vedere ale fiecărui vorbitor. Subcomisia FISC le-a urat „Bun venit!” lui Sean Bray, director al politicii europene la Tax Foundation, Chiara Putaturo, Deputy Head of Oxfam’s EU Office și EU Inequality and Tax Policy Advisor și Sarah Perret, Head of the Personal and Property Taxes Unit, Divizia de Politici Fiscale și Statistică a Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE. S-a propus, în mod special, să se evalueze dacă anumite regimuri de impozitare a capitalului sunt considerate dăunătoare în conformitate cu cadrul general al Grupului de lucru privind Codul de Conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. O altă abordare discutată de vorbitori a fost extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații la câștigurile de capital legate de activele imobiliare și financiare. Toate prezentările vorbitorilor pot fi găsite aici.

CESE solicită colaborarea pentru implementarea eficientă a sistemului de impozitare a sediului central

În avizul său consultativ referitor la propunerea privind sistemul fiscal bazat pe sediul social (HOT), adoptat recent și publicat marți, 23 ianuarie, Comitetul Economic și Social European (CESE) pledează pentru măsuri suplimentare și subliniază necesitatea unei colaborări mai strânse între Comisie, statele membre și reprezentanții microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii (MSME-uri) pentru o implementare eficientă. Raportorul CESE, Katrīna Zariņa, accentuează urgența adoptării sistemului HOT pentru a cataliza creșterea MSME-urilor. În timp ce sprijină concentrarea inițială a propunerii asupra MSME-urilor independente, CESE solicită o evaluare a posibilității de a extinde sistemul HOT pentru a include IMM-urile care își desfășoară activitatea prin intermediul filialelor în cursul evaluării ex și post planificate la cinci ani de la intrarea în vigoare a Directivei. CESE recunoaște, de asemenea, natura complementară a sistemului HOT și a propunerii privind Întreprinderile din Europa: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). Cu toate acestea, CESE subliniază necesitatea unei vigilențe în ceea ce privește coexistența diferitelor cadre generale legislative, îndemnând Comisia Europeană să monitorizeze și să abordeze potențialele fragmentări și discrepanțe care pot apărea.

9 state membre au întârziat la transpunerea Directivei Pilonului II

Joi, 25 ianuarie, Comisia Europeană a anunțat că 9 state membre – Estonia, Grecia, Spania, Cipru, Letonia, Lituania, Malta, Polonia și Portugalia – nu au comunicat încă măsurile naționale de transpunere a Directivei Pilonului II până la termenul-limită de 31 decembrie 2023. Directiva introduce o rată minimă de impozitare efectivă de 15 % pentru întreprinderile multinaționale care își desfășoară activitatea în statele membre ale UE. Estonia, Letonia, Lituania și Malta au notificat Comisiei intenția lor de a alege o aplicare întârziată a normei de includere a veniturilor (IIR) și a normei profitului insuficient impozitat (UTPR). Articolul 50 din Directivă prevede opțiunea de a amâna, timp de șase ani fiscali consecutivi, aplicarea IIR și a UTPR pentru statele membre în care se află cel mult douăsprezece entități mamă finale ale grupurilor care intră în domeniul de aplicare al acestei Directive. Cu toate acestea, un stat membru care face alegerile trebuie să transpună la timp toate celelalte dispoziții relevante din Directiva Pilonului II. În consecință, Comisia Europeană a decis să deschidă proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva acestor 9 state membre pentru netranspunerea Directivei Pilonului II. Statele membre vizate au două luni la dispoziție să răspundă acestor scrisori oficiale de notificare și să finalizeze transpunerea, ori Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Comisia Europeană deschide o serie de proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor în domeniul fiscal

Joi, 25 ianuarie, Comisia Europeană a decis să deschidă mai multe proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor fiscale. Irlandei, Ciprului și României li se solicită în special să transpună Directiva (UE) 2020/284 prin care se introduc noi norme de transparență care să valorifice informațiile colectate de furnizorii de servicii de plată (PSP) pentru a ajuta statele membre ale UE să combată frauda privind taxa pe valoarea adăugată (TVA). Termenul-limită pentru transpunere a fost 31 decembrie 2023. În plus, Comisia Europeană a solicitat Germaniei și Poloniei să transpună integral Directiva (UE) 2021/514 din 22 martie 2021 de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC7). Această Directivă introduce noi norme privind transparența fiscală pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale, astfel încât statele membre să poată identifica mai bine situațiile în care ar trebui plătite taxele. În plus, DAC7 a introdus norme consolidate pentru auditurile comune, în general între statele membre în domeniul fiscalității. Toate statele membre trebuiau să notifice transpunerea completă a acestor noi norme privind auditurile comune în legislația lor națională și să informeze Comisia înainte de sfârșitul anului 2023. Statele membre vizate au două luni la dispoziție să răspundă acestor scrisori oficiale de notificare și să finalizeze transpunerea ori Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Candidații care intentionează să găzduiască AMLA își vor prezenta ofertele la 30 ianuarie 2024

Marți, 30 ianuarie, cei nouă candidați la dreptul de a găzdui viitoarea Autoritate de combatere a spălării banilor (AMLA) își vor prezenta ofertele în cadrul unei audieri publice organizate în comun de Parlamentul European și de Consiliul UE. Pentru prima dată și ca urmare a hotărârii Curții de Justiție a UE, care a conferit Parlamentului un cuvânt de spus egal cu cel al Consiliului în stabilirea orașelor gazdă ale viitoarelor agenții, audierile publice vor face parte din procesul de selectare a sediului unei noi agenții a UE. Sediul agenției va fi stabilit printr-un vot comun al Parlamentului și al Consiliului. Până la acest eveniment și înainte de intrarea în vigoare a pachetului de măsuri de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului, Parlamentul și Consiliul trebuie să adopte în mod oficial legile pe care s-au angajat să le adopte înainte de alegerile europene din iunie 2024. Mai multe informații despre întregul proces de selecție pot fi găsite aici.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș, partener în educație: studenții UVVG – Extensia Baia Mare, în vizită la sediul filialei

Radio CECCAR FM

Joi, 15 mai 2025, Filiala CECCAR Maramureș a găzduit o întâlnire dedicată studenților și masteranzilor din cadrul Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad – Extensia Baia Mare, specializările Contabilitate și Informatică de Gestiune (licență) și Audit și expertiză contabilă (masterat). Vizita a fost organizată în cadrul unui parteneriat educațional propus de cele două organizații, sub tema: Cariera ta începe cu UVVG și continuă cu CECCAR Maramureș, cu scopul de a consolida legătura dintre formarea academică și traseul profesional în domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a debutat cu intervenția conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului filialei, care le-a prezentat studenților rolul CECCAR în susținerea dezvoltării profesiei contabile, punând accent pe inițiativele dedicate formării continue și integrării tinerilor în circuitul profesional. Au fost evidențiate acțiunile CECCAR la nivel local și național în sprijinul educației financiar-contabile, precum și contribuția esențială a organismului profesional în conturarea unui profil adaptat provocărilor actuale ale pieței muncii.

În continuarea discuțiilor, reprezentanții filialei au oferit o prezentare detaliată a parcursului profesional necesar pentru obținerea calității de expert contabil și contabil autorizat: condițiile de acces, structura examenului de admitere, conținutul programului de stagiu, precum și modalitatea de desfășurare a examenului de aptitudini. Studenții au fost informați despre protocoalele încheiate de CECCAR la nivel național pentru recunoașterea anumitor programe de masterat – printre care și programul de Audit și expertiză contabilă din cadrul UVVG – care permit înscrierea directă la stagiu în vederea obținerii calificării profesionale.

Totodată, au fost evidențiate beneficiile apartenenței la CECCAR și avantajele competitive oferite de obținerea unei calificări recunoscute la nivel național și internațional. Discuțiile au vizat și aspecte legate de activitățile desfășurate de experții contabili și contabilii autorizați, contribuția acestora în economie, precum și perspectivele profesionale deschise tinerilor care aleg această carieră. Totodată, studenții au fost încurajați să își creeze cont pe Jobyx.ro, platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR, care facilitează conexiunea dintre tinerii aflați la început de carieră și angajatorii din domeniul financiar-contabil.

Întâlnirea s-a încheiat cu o sesiune interactivă de întrebări și răspunsuri, în cadrul căreia studenții și masteranzii au primit și materiale informative privind platforma Jobyx.ro, examenul de acces la stagiu programat pentru 2-3 octombrie 2025, precum și Ghidul pentru înscrierea la examen.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 mai 2025

Radio CECCAR FM

etaf

© etaf.tax

Statele membre ajung la un acord privind noi norme pentru stimularea utilizării IOSS

Miniștrii de finanțe ai UE au ajuns marți, 13 mai, la un acord referitor la directiva privind normele în materie de TVA aplicabile vânzărilor la distanță de bunuri importate și TVA la import. Inițial, Comisia Europeană a propus introducerea obligatorie a ghișeului unic pentru import (IOSS) pentru a simplifica conformitatea TVA pentru importuri. Cu toate acestea, din cauza sprijinului limitat din partea statelor membre, ideea utilizării obligatorii a IOSS a fost înlocuită cu o abordare menită să stimuleze utilizarea acestuia. Conform normelor convenite, furnizorii străini și platformele vor fi responsabili pentru TVA la import și TVA pe vânzările la distanță de bunuri importate în statul membru de destinație finală a bunurilor. Acest lucru va încuraja utilizarea IOSS, întrucât comercianții străini sau platformele care nu îl utilizează vor trebui să se înregistreze în fiecare stat membru în care vând bunuri. IOSS asigură, de asemenea, colectarea TVA la momentul achiziției, și nu la frontieră, transferând astfel sarcina administrativă de la consumatori la platforme. În plus, furnizorii din afara UE care nu utilizează IOSS vor fi obligați să desemneze un reprezentant fiscal în UE, cu excepția cazului în care au sediul într-o țară care a încheiat un acord de asistență reciprocă în temeiul Deciziei de implementare (UE) 2021/942 a Comisiei. Într-o declarație anexată, Consiliul recunoaște necesitatea de a soluționa problemele tehnice și operaționale nesoluționate legate de implementarea IOSS cu stimulente, în special în ceea ce privește interacțiunile dintre TVA și vamă. Comisia Europeană este invitată în mod special să furnizeze clarificări și îndrumări adecvate. Această directivă va trebui să fie adoptată în mod oficial și va trebui consultat Parlamentul European înainte de a putea intra în vigoare.

Comisia Europeană publică un studiu privind impozitele pe sănătate din perspectiva UE

Un nou studiu comandat de Comisia Europeană și publicat joi, 15 mai, prezintă argumente solide în favoarea impozitării produselor cu conținut ridicat de grăsimi, sare și zahăr (HFSS), pledând în special pentru armonizarea la nivelul UE a impozitelor pe băuturile îndulcite cu zahăr (SSB).  Pe baza datelor naționale din perioada 2009-2021, studiul constată că aceste impozite pot reduce eficient consumul, pot încuraja reformularea produselor și pot genera beneficii pentru sănătatea publică atunci când ratele de impozitare sunt suficient de ridicate și bine gândite. În timp ce unsprezece țări din UE au implementat impozite HFSS – vizând în principal SSB – efectele variază în funcție de țară, structura fiscală și contextul socioeconomic, au constatat autorii. Studiul recomandă introducerea unei accize minime, cu o structură progresivă care să încurajeze reformularea produselor. „Un astfel de impozit minim ar avea efecte pozitive asupra sănătății, cum ar fi reducerea indicelui de masă corporală (IMC) și a incidenței bolilor asociate, precum bolile cardiace ischemice și diabetul”, afirmă autorii. Cea mai simplă opțiune, potrivit autorilor, ar fi impozitarea SSB, vizând băuturile cu îndulcitori adăugați sau naturali. Sunt examinate trei scenarii, cu rate de impozitare cuprinse între 2 € și 15 € pe hectolitru, în funcție de conținutul de zahăr. Conform studiului, scenariul cu impozite maxime ar putea genera venituri de până la 900 de milioane de euro.

Subcomisia FISC discută implementarea Pilonului doi după retragerea SUA

Joi, 15 mai, eurodeputații din Subcomisia FISC a Parlamentului European au ascultat opiniile experților cu privire la perspectivele normelor fiscale globale, în contextul renunțării administrației Trump la unele dintre angajamentele fiscale asumate anterior de SUA. Printre speakeri s-au numărat Manal Corwin, director al Centrului OCDE pentru politică și administrare fiscală, Petr Janský, profesor de economie și director al Grupului de cercetare CORPTAX al Universității Carol din Praga, și Nadine Riedel, profesor și director al Institutului de Economie Publică și Regională al Universității din Münster. În cadrul sesiunii de schimburi de opinii, eurodeputații au dorit să afle mai multe despre opțiunile disponibile pentru a continua cu succes aplicarea acordului privind rata minimă globală de impozitare, răspunzând în același timp unor preocupări exprimate de SUA. Alți eurodeputați au pledat pentru continuarea implementării acordului, chiar dacă SUA continuă să îl ignore, argumentând că au fost create instrumente juridice special concepute pentru a ține seama de o astfel de eventualitate. Eurodeputații au întrebat, de asemenea, despre nivelul de angajament al SUA în ceea ce privește discuțiile în curs din cadrul OCDE cu privire la primul pilon. Manal Corwin a subliniat că prioritatea actuală este stabilizarea Pilonului II pentru a crea certitudine pentru companii, iar chestiunea revenirii la masa negocierilor pentru finalizarea Pilonului I va fi tratată ulterior.

Eurodeputații și experții analizează posibilitățile de simplificare a ATAD

Subcomisia FISC a Parlamentului European a organizat joi, 15 mai, o audiere publică pentru a discuta viitorul Directivei UE privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD), care este în prezent în curs de evaluare în vederea unei eventuale revizuiri. Experții au avertizat că ambiguitatea juridică, implementarea fragmentată a ATAD la nivel național și suprapunerea normelor sporesc sarcinile de conformitate și creează lacune. Vorbitori au pledat pentru o mai mare coerență la nivelul UE, în special în ceea ce privește deducerea dobânzilor și normele privind societățile afiliate și controlate, și au solicitat standarde minime pentru impozitarea veniturilor din capital ale persoanelor fizice cu avere mare. Propunerile includ eliminarea prevederilor învechite, limitarea transferului de profituri în interiorul UE și introducerea unor instrumente la nivelul UE, precum cadre de conformitate cooperative și taxe de ieșire. Deși simplificarea a fost susținută pe scară largă, experții au avertizat împotriva dereglementării deghizate în simplificare. În schimb, aceștia au pus accentul pe reforme coordonate pentru a spori echitatea, a reduce evitarea obligațiilor fiscale și a menține veniturile pentru prioritățile UE, precum protecția socială și apărarea. A fost recunoscută tensiunea dintre armonizarea fiscală și suveranitatea națională, fiind propuse îndrumări fără caracter obligatoriu și o convergență treptată pentru a se ajunge la un echilibru.

Eurodeputații au organizat și un atelier privind stimulentele fiscale pentru stimularea investițiilor private în UE, prevenind în același timp practicile fiscale dăunătoare.

Eurodeputații discută concluziile raportului CCE privind frauda în domeniul TVA la importuri 

Miercuri, 14 mai, Subcomisia FISC și Comisia CONT a Parlamentului European l-au invitat pe François-Roger Cazala, membru al Curții de Conturi Europene (CCE), să prezinte Raportul special al CCE din 08/2025, în care se evidențiază deficiențe semnificative în protecția UE împotriva fraudei în domeniul TVA la importurile efectuate în cadrul procedurilor vamale simplificate. Raportul subliniază că statele membre au pierdut aproximativ 89 de miliarde euro din veniturile din TVA în 2022, parțial din cauza schemelor de fraudă transfrontalieră. CCE a criticat controalele naționale deficitare, cooperarea interstatală slabă și întârzierile în acțiunile de prevenire a fraudei. Ca răspuns, Comisia Europeană, prin intermediul directorului general al DG TAXUD, Gerassimos Thomas, a anunțat eforturi continue pentru modificarea regulamentului privind cooperarea administrativă în domeniul TVA, cu scopul de a îmbunătăți accesul la date pentru Parchetul European (EPPO) și de a consolida cooperarea cu Europol și OLAF. Aceste modificări au scopul de a elimina obstacolele juridice care împiedică gestionarea eficientă a cazurilor de fraudă și includ măsuri precum invalidarea mai rapidă a codurilor de identificare fiscală și o colaborare mai strânsă între entitățile antifraudă, a afirmat acesta.

ETAF participă la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE de la Bruxelles

Marți, 13 mai, Observatorul fiscal al UE a organizat conferința anuală la Bruxelles, având ca temă Concurență sau cooperare? Politicile fiscale ale UE pentru viitor, cu accent pe concurența fiscală între întreprinderi, inegalitatea bogăției și aplicarea legii fiscale la nivel mondial. Directorul general al DG TAXUD, Gerassimos Thomas, a prezentat agenda Comisiei în materie de simplificare fiscală și reforme viitoare, inclusiv evaluările DAC și ATAD în curs, subliniind în același timp rolul esențial al aplicării legislației în reducerea diferențelor de impozitare. Un subiect central al conferinței a fost viitorul incert al celui de-al doilea pilon în urma retragerii SUA, Comisia reafirmându-și angajamentul de a menține normele, explorând în același timp o coexistență mai adaptabilă cu regimul SUA. Comisarul european pentru impozitare, Wopke Hoekstra, a subliniat importanța impozitării ecologice pentru tranziția către o economie verde și a reafirmat angajamentul UE față de cooperarea fiscală internațională. Michael Schick, ETAF Head of Office, a participat la un panel privind rolul aplicării legislației fiscale într-o lume competitivă, unde a subliniat necesitatea unor legi fiscale mai simple și mai clare, în special pentru IMM-uri, unde costurile de conformare devin insuportabile, și a îndemnat legislatorii UE să „faciliteze respectarea legislației”.

Audierea publică a CESE Simplificarea cadrului fiscal general: Propuneri pentru societatea civilă

Comitetul Economic și Social European (CESE) va organiza miercuri, 21 mai, în intervalul orar 9.30-13.00, o audiere publică intitulată Simplificarea cadrului fiscal general: Propuneri pentru societatea civilă. Audierea publică se va concentra pe elementele-cheie pentru analiza legislației fiscale a UE, în vederea identificării domeniilor în care ar putea fi necesare simplificări, clarificări sau eficientizare. Speakeri de nivel înalt, printre care reprezentanți ai Comisiei Europene, experți juridici, academicieni și reprezentanți ai societății civile, vor contribui la discursurile principale și la discuțiile din cadrul panelurilor de experți pe tema dispozițiilor de raportare și a modificărilor legislative necesare în domeniul fiscal. Evenimentul va fi transmis în direct în limbile engleză și franceză și va fi accesibil tuturor.

Conferința ETAF din 3 iunie 2025, Bruxelles: Înscrie-te acum

Conferința ETAF

Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE

15.00-18.30

la Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles

Programul conferinței

13:30 – Deschidere: Philippe Arraou, președintele ETAF

13:40 – Primul panel de discuții: Simplificare: ce și cum? Angajament politic, concepte-cheie și înțelegere comună

15:00 – Al doilea panel de discuții: DAC: un studiu de caz în materie de simplificare

16.20 – Concluzii prezentate de Philippe Arraou

Speakeri confirmați:

  • Maria Elena Scoppio Sean Bray, Director pentru impozitare indirectă și administrarea fiscală, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Henrik Paulander, Director, Sectorul de Cooperare Administrativă, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Eurodeputatul Kira Marie Peter-Hansen (Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană din Danemarca), Vicepreședinte al Subcomisiei FISC, Parlamentul European;
  • Eurodeputatul Michalis Hadjipantela (PPE, Cipru), raportor pentru proiectul de raport al PE Rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană;
  • Christian Böke, profesionist contabil și consilier fiscal (DStV) și președinte al Asociației consilierilor fiscali din Saxonia Inferioară și Saxonia-Anhalt;
  • Pieter Baert, Analist de politici pentru Serviciul de cercetare, Parlamentul European (DG EPRS);
  • Elodie Lamer, Jurnalist fiscal, Tax Notes;
  • Saim Saeed, Jurnalist fiscal, Bloomberg Tax.

Mai mulți speakeri vor fi anunțați în scurt timp! Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR, partener al IFAC în procesul de transformare globală a profesiei contabile

Radio CECCAR FM

Anul acesta, IFAC a demarat un proces de transformare pentru a deveni o organizație mai agilă, centrată pe membri. Resursele IFAC vor fi reechilibrate strategic și optimizate pentru a se concentra asupra acelor activități care aduc valoare membrilor și părților interesate, sporindu-și astfel impactul asupra profesiei contabile globale.

Ca parte a acestei inițiative, IFAC poartă discuții cu organizațiile membre reprezentative pentru diferite zone geografice, nevoi și puncte de vedere. CECCAR a fost selectat pentru a participa la un interviu de tip focus-grup cu alte organizații membre IFAC, o discuție productivă pe teme precum sentimentul apartenenței la o comunitate în care sunt create legături cu alte organizații de profil, resursele IFAC cel mai frecvent folosite și importanța unei profesii contabile globale adaptate la provocările prezente și viitoare. Implicarea CECCAR în acest proces de transformare la nivelul IFAC subliniază încă o dată rolul important al profesiei contabile din România la nivel global.

Propunerea privind crearea de valoare pentru membrii IFAC, anunțată la Adunarea generală în noiembrie 2024, afirmă următoarele:

– IFAC, prin conectarea și unirea membrilor săi, face ca profesia contabilă să fie cu adevărat globală.

– Organizațiile membre IFAC sunt campioane ale integrității și calității profesionale, și își poartă cu mândrie calitatea de membru ca o insignă a recunoașterii internaționale.

– IFAC și membrii săi lucrează împreună pentru a modela viitorul profesiei prin învățare, inovare, o voce colectivă și angajamentul față de interesul public.

Aflați despre bunele practici ale profesioniștilor contabili din România, promovate de IFAC la nivel global.

Aflați detalii despre activitatea IFAC.

Continuare

Trending