Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Contabilitatea viitorului: inovare, tehnologie și sustenabilitate în era digitală. Interviu cu Sarah Ghosh, șefa organismului profesional din SUA

Radio CECCAR FM

Într-o lume tot mai digitalizată, adaptarea la cerințele prezentului și viitorului nu este doar o tendință, ci o necesitate în multe profesii, inclusiv în contabilitate. Am abordat acest subiect, precum și dinamica, inovarea în practicile contabile și modul în care profesioniștii din domeniu trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți și eficienți într-un interviu cu Sarah Ghosh, FCMA, CGMA, CIMA President and Co-Chair of the Association of International Certified Professional Accountants, reprezentând AICPA & CIMA.

CECCAR Business Magazine (CBM): Transformarea digitală remodelează profesia contabilă. Care este cheia inovării în practicile contabile și ce ar trebui să facă profesioniștii contabili pentru a fi pregătiți pentru viitor?

Sarah Ghosh (SG): Sunt foarte încântată că ați început cu această întrebare, deoarece este cea mai importantă problemă cu care se confruntă profesia. De asemenea, se leagă frumos de motivul pentru care AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) doresc să colaboreze îndeaproape cu CECCAR pentru a sprijini profesia în România. 

Tehnologiile emergente, cum ar fi inteligența artificială, automatizarea proceselor robotizate și învățarea automată, cresc eficiența profesiei, permițându-ne să generăm mai multă valoare și să avem mai multe locuri de muncă cu scop clar. Știu asta din experiență. Experiența mea este în informatică și am lucrat la proiecte IT cu clienți importanți cotați la bursă, dezvoltând sisteme operaționale și financiare în industria auto și bancară. Vă pot spune cu încredere că suntem în pragul unei revoluții digitale care ne va schimba rolurile și profesia dincolo de recunoaștere.  

Pe măsură ce structura profesiei noastre evoluează, apar atât noi oportunități, cât și amenințări. Dacă profităm de oportunitatea de a ne adapta și de a ne perfecționa, ne putem dedica timpul activităților care stimulează performanța, oferă valoare și aduc noi perspective strategice în procesul decizional de top. Inovația continuă este ceea ce asigură nu numai reziliența pe termen lung a profesiei, ci și organizațiile pe care le deservim. 

Cu toate acestea, cealaltă față a acestor oportunități este că aceia dintre noi care nu se adaptează la transformarea digitală riscă să fie lăsați în urmă. Pentru a reuși în continuare, noi, ca profesioniști contabili, trebuie să ne desprindem de ceea ce știam înainte și să îmbrățișăm tehnologia în avantajul nostru. De asemenea, trebuie să avem o mentalitate orientată spre învățare continuă, să uităm ce am învățat și învățăm ce este nou.  Și profesia trebuie să muncească și mai mult pentru a dezvolta talente de top și pentru a ne dota cu un spirit inovator și de învățare pe tot parcursul vieții și pentru a stimula utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți munca pe care o facem.  

În timp ce acest lucru poate părea copleșitor pentru unii, sunt foarte încântată de oportunitățile de care profesia poate profita pentru a cuceri viitorul.

CBM: Ce strategii specifice implementează AICPA & CIMA pentru a se asigura că membrii săi sunt competenți în instrumente și tehnologii digitale avansate, cum ar fi AI, blockchain și analiza datelor?

SG: La AICPA & CIMA căutăm întotdeauna să ne extindem portofoliul de instrumente și resurse și să ne gândim la leadership pentru a ajuta profesioniștii din domeniul contabilității și finanțelor să profite la maximum de această revoluție digitală.  

Tocmai am finalizat și lansat primele constatări ale programului nostru de cercetare privind viitorul finanțelor 2.0, inclusiv o lucrare privind călătoria digitală a finanțelor, care explorează starea viitoare a profesiei în domeniul finanțelor și ecosistemul său mai larg, definind abilitățile esențiale, competențele și cunoștințele. Aceste constatări susțin dezvoltarea calificărilor noastre, a resurselor de învățare și  a unei gândiri de „lider de opinie” în domeniu.

Anul trecut, am lansat cea de-a doua ediție a Global Management Accounting Principles (GMAP) pentru a reflecta noua eră a accelerării digitale, precum și aspectele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG). Construit pe parcursul a mai mult de un deceniu de analiză practică, GMAP reprezintă planul pentru teoria și practica contabilității de gestiune. 

De asemenea, am actualizat CPD Transformative Skills Pack pentru a-i ajuta pe membri să să-și dezvolte în ritm accelerat cariera, să conducă afacerile spre performanță, să ajute antreprenorii să ia decizii strategice . Acest lucru a inclus conținut nou pentru a susține Digital Mindset și s-a bazat pe ceea ce am denumit drept fundamentele ABCD: IA, blockchain, cybersecurity și data analytics. 

Sunt încântată că AICPA & CIMA colaborează cu CECCAR pentru a identifica cele mai bune modalități de a face aceste resurse disponibile ca oportunități de dezvoltare profesională continuă (CPD) pentru profesioniștii din domeniul financiar-contabil din România și să ne bazăm pe acordul de cooperare pe care l-am semnat recent pentru a identifica noi oportunități. 

CBM: Având în vedere accentul tot mai mare pe sustenabilitate, care sunt direcțiile-cheie de acțiune ale AICPA & CIMA pentru a crește gradul de conștientizare în rândul profesioniștilor din domeniul contabilității cu privire la importanța integrării aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) în activitatea lor?

SG: Rolul profesioniștilor contabili se extinde pentru a sprijini schimbările aduse de aspectele legate de mediu, guvernanță și societate (ESG) care afectează economiile, întreprinderile și persoanele fizice.

Prin urmare, devine esențial pentru profesioniștii din domeniul financiar-contabil să înțeleagă în detaliu modul în care sustenabilitatea influențează clienții și organizațiile, inclusiv îndeplinirea cerințelor de raportare corporativă, audit, asigurare și conformitate. Din acest motiv, furnizarea de instrumente și resurse pentru actualizarea pe scară largă a abilităților în materie de sustenabilitate și ESG este una dintre principalele priorități ale AICPA & CIMA.

AICPA & CIMA se străduiește să sprijine membrii la fiecare pas, oferindu-le resurse și oportunități pentru a deveni lideri în domeniul ESG, pentru a contribui la un viitor mai sustenabil, favorabil incluziunii și mai rezilient.

Pentru a ajuta la atingerea acestor obiective, AICPA & CIMA au dezvoltat un program comun de management executiv privind ESG și strategia financiară sustenabilă cu renumita universitate din Oxford Saïd Business School. Acesta le va pune la dispoziție profesioniștilor din domeniul financiar-contabil instrumentele și cunoștințele necesare pentru a face afacerile mai sustenabile. Acesta a fost lansat în septembrie 2023 și se va desfășura trimestrial.

În parteneriat cu IFRS, AICPA & CIMA oferă membrilor posibilitatea de a finaliza acreditarea Fundației IFRS privind contabilitatea în materie de sustenabilitate (FSA). Programul este conceput pentru a ajuta profesioniștii din domeniul financiar-contabil să înțeleagă legătura dintre informațiile de sustenabilitate semnificative din punct de vedere financiar și capacitatea unei companii de a crea valoare.

De asemenea, am lansat o bază de certificare ESG pentru a ajuta profesioniștii din domeniul financiar-contabil să îmbrățișeze ESG. Programul oferă un prim pas în călătoria de învățare pentru domeniul raportării și asigurării în materie de sustenabilitate, aflat în continuă dezvoltare, și oferă o imagine de ansamblu a factorilor care modelează fiecare element al ESG, precum și a evoluțiilor care au condus la lansarea ISSB la COP26.

Dincolo de aceasta, organizăm evenimente, oferind informații despre gândirea de „lider de opinie” în domeniu, inclusiv colaborarea cu IFAC pentru a publica studiul nostru anual „Situația actuală în ceea ce privește asigurarea sustenabilității” și publicarea de rapoarte de actualitate, cum ar fi „Contabilitatea pentru”, scurtă serie care include contabilitatea pentru obiectivele de dezvoltare durabilă, contabilitatea pentru carbon, contabilitatea pentru natură, contabilitatea pentru reziliența la schimbările climatice și un set de instrumente pentru sustenabilitate și afaceri care include resurse și instrumente gratuite pentru a ajuta organizațiile să navigheze în peisajul sustenabilității. 

Pe parcursul acestui an vom pune la dispoziție mai multe resurse, rapoarte și cursuri pentru a ajuta membrii să îmbrățișeze oportunitățile și să facă față provocărilor pe care ESG le le aduce.  

CBM: Foarte des vorbim despre revoluția digitală și complexitatea tot mai mare a tranzacțiilor financiare. Care credeți că este rolul contabilității criminalistice în asigurarea securității economice în acest context? 

SG: Știu că încrederea în piețele de capital este susținută de activitatea profesiei contabile. Prin urmare, este firesc ca, pe măsură ce mediul de afaceri devine mai complex, dar conectat, contabilitatea criminalistică să devină o specializare din ce în ce mai importantă.

Este adevărat că, pe măsură ce tehnologiile digitale transformă mediul de afaceri și întreprinderile se angajează în tranzacții financiare mai complexe, implicând adesea mai multe părți și instrumente financiare complexe, acestea pot deveni mai predispuse la fraudă și la gestionarea defectuoasă a finanțelor. Contabilii criminaliști sunt experții specializați să descopere acest tip de malpraxis și acționează ca o garanție importantă.

Nevoia pentru abilități de acest gen este, de asemenea, determinată de schimbările din mediul de reglementare. Autoritățile de reglementare se concentrează din ce în ce mai mult pe prevenirea fraudei financiare și pe aplicarea reglementărilor privind combaterea spălării banilor (AML). Contabilii criminaliști joacă un rol esențial în a ajuta organizațiile să respecte aceste reglementări și să se asigure că nu se angajează în activități financiare ilegale sau lipsite de etică. Dar, indiferent dacă este sau nu specializat în contabilitate judiciară, pentru un profesionist în domeniul economic familiarizarea cu semnalele de alarmă financiare și sistemele de control intern este indispensabilă.

Membrii AICPA și CIMA știu că activitatea deliberată neetică nu se limitează la echipa financiară și la angajații unei organizații. Printre potențialii fraudatori se pot număra furnizori, clienți, agenți și intermediari, precum și parteneri de afaceri externi. Din acest motiv, toți profesioniștii din domeniul financiar-contabil ar trebui încurajați să dezvolte o mentalitate sănătoasă, cu un simț al observației dezvoltat, care să îi ajute să identifice semnalele de alarmă. În plus, este esențial ca organizațiile să promoveze o cultură puternică și să încurajeze munca în echipă pentru a combate cu succes frauda și corupția. Pe scurt, toți profesioniștii din domeniul financiar-contabil au un rol de jucat în calitate de consilieri de încredere.     

CBM: Dacă tot vorbim despre securitatea economică, cum vedeți rolul independenței profesioniștilor contabili în asigurarea practicilor care contribuie la securitatea economică? Este aceasta o opțiune sau o necesitate? 

SG: Pentru ca economiile și piețele de capital să prospere, adoptarea de bune practici de afaceri, o profesie contabilă puternică și respectarea legii și a standardelor etice sunt esențiale. Fără aceste atribute, investițiile și oportunitățile se pierd. Ca profesie, trebuie să le reamintim liderilor de afaceri, autorităților de reglementare și oficialilor guvernamentali rolul nostru de consilieri de încredere și de valoarea pe care profesia o aduce societății în general.

În calitate de organizație profesională, AICPA & CIMA își sprijină membrii și aspiranții să acționeze în interesul public mai larg și să stimuleze încrederea, oportunitățile și prosperitatea. Facem acest lucru în mai multe moduri, inclusiv ajutându-i să se recalifice și să se perfecționeze pentru a rămâne la curent cu practicile, reglementările și inovația, astfel încât să poată continua să-și sprijine clienții sau organizațiile în care activează în direcția unui succes sustenabil. De asemenea, solicităm fiecăruia dintre membrii noștri să respecte Codul de etică CIMA și Codul de conduită profesională AICPA pe tot parcursul activității lor profesionale. Și, în calitate de organism profesional, susținem, în numele profesiei, propunerile de politici în rândurile autorităților de reglementare și normalizatorilor de standarde.

O profesie vibrantă și prosperă este esențială pentru asigurarea securității economice.  

CBM: Am vorbit la începutul interviului despre profesioniștii contabili pregătiți pentru viitor. Știm că una dintre prioritățile AICPA & CIMA este atragerea de noi talente în profesie și păstrarea acestora. Credeți că tinerii văd profesia contabilă ca fiind atractivă? Care este mesajul dumneavoastră pentru cei care doresc să-și construiască o carieră în acest domeniu?

SG: Mesajul meu pentru cei care iau în considerare construirea unei cariere în domeniul financiar-contabil este că poate fi cu adevărat interesantă și mai plină de satisfacții decât v-ați putea imagina vreodată. Acest domeniu este plin de oportunități și oferă numeroase căi pentru o carieră nu numai în numeroase organizații din diferite domenii, dar, de asemenea, în întreaga lume.  

Nu este un secret faptul că în ultimii ani ne-am confruntat cu provocări în materie de talente. Cercetările efectuate de Grant Thorton arată că mulți tineri au concepții greșite cu privire la cariera în contabilitate, ceea ce îi împiedică să o vadă ca pe o opțiune viabilă, conducând la limitarea potențialului profesiei de atragere de noi talente. 

Vreau să confruntăm această provocare. În calitate de președinte al CIMA și copreședinte al AICPA, unul dintre obiectivele mele cheie este să contribui la crearea unei profesii mai incluzive. Vreau să permit generației următoare să acceseze marile oportunități oferite, astfel încât să își poată construi cariere de succes și să aibă un impact pozitiv.

Pentru a atinge acest obiectiv, trebuie să consolidăm modul în care îi sprijinim pe tineri să se alăture profesiei și să îmbrățișăm toate dimensiunile diversității, egalității și incluziunii (DEI), pentru a ne asigura că tuturor le este oferită o șansă echitabilă de a prospera în această profesie. De asemenea, ar trebui să ne apropiem de tineri – fie că vorbim cu studenții despre cariera lor, fie că angajăm stagiari sau că le oferim mentorat și pregătire. Depinde de noi să arătăm generației următoare gama imensă de oportunități pe care le oferă această carieră și să demonstrăm că suntem o profesie orientată spre un scop care face diferența.

De asemenea, trebuie să ne asigurăm că ne adaptăm cu succes metodele de învățare la diferite generații, toate cu nevoi, așteptări și motivații diferite.

Devenind Chartered Global Management Accountant (CGMA) a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat la începutul carierei mele. M-a echipat cu abilitățile de care aveam nevoie pentru a reuși și mi-a permis să-mi construiesc o carieră excelentă atât în sectorul public, cât și în cel privat. Vă încurajez să  aveți încredere deplină în contabilitate – nu veți regreta!

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 2 decembrie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Parlamentul European aprobă Comisia von der Leyen II

În urma unei dezbateri cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe tema noii sale echipe și a noului program, eurodeputații au ales Colegiul Comisarilor cu o majoritate restrânsă de 370 de voturi pentru, 282 împotrivă și 36 abțineri. Dezbaterea cu eurodeputații a dezvăluit un Parlament divizat. PPE a susținut cu fermitate Comisia, la fel ca majoritatea speakerilor S&D, împreună cu eurodeputații din Renew Europe, părți ale ECR și unii membri din Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană. În schimb, PfE și Stânga și-au semnalat intenția de a vota împotriva Comisiei. În timpul discuției, S&D, Renew Europe și Grupul Verzilor au exprimat îngrijorări semnificative cu privire la faptul că PPE s-ar putea distanța de ceea ce ei au descris ca fiind o „majoritate proeuropeană”. Mulți membri au avertizat PPE despre colaborarea cu partidele aflate înspre extrema dreaptă că ar putea avea implicații negative grave pentru proiectul european. În discursul său introductiv, von der Leyen a anunțat că prima inițiativă majoră a noii Comisii va fi o busolă a competitivității, bazat pe trei piloni: – reducerea deficitului de inovare; – decarbonizare; -securitate economică. Ea s-a angajat, de asemenea, să faciliteze lucrurile pentru companii și a spus că unul dintre primii pași în noul mandat va fi o nouă legislație cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice. În urma aprobării Parlamentului European, Consiliul European a numit noua Comisie Europeană, care urmează să își preia atribuțiile la 1 decembrie 2024.

Comitetul ONU a aprobat cadrul general al negocierilor fiscale

Comitetul Economic și Social al ONU a adoptat miercuri, 27 noiembrie, o rezoluție de aprobare a termenelor de referință ale unei convenții fiscale a ONU, deja agreată în august de comitetul ad-hoc format special pentru negocierea acestora. Rezoluția ar fi fost votată de 125 de jurisdicții și respinsă de nouă (inclusiv Argentina, Australia, Canada, Regatul Unit, Statele Unite), 46 de jurisdicții abținându-se (inclusiv toate țările UE). Textul instituie un comitet interguvernamental de negociere în scopul elaborării simultane a Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională și a două protocoale inițiale. Acest comitet interguvernamental de negociere trebuie să se întrunească în următorii trei ani, în cel puțin trei sesiuni de fond pe an, la New York sau în alte locații ale Națiunilor Unite, în vederea finalizării lucrărilor și a prezentării unui text final la cea de-a 82-a sesiune a Adunării Generale a ONU. Prima sesiune organizatorică va avea loc la New York în perioada 3-6 februarie 2025 pentru a trata și a încheia chestiunile organizaționale, inclusiv regulile Comisiei privind luarea deciziilor. În explicarea votului, se justifică faptul că UE s-a abținut de la vot într-un „gest” de  „atitudine constructivă și continuă și a credinței noastre puternice în utilitatea cooperării internaționale în domeniul fiscal și al instrumentelor conexe”, dar are rezerve serioase. „Dacă procesul care va urma în sesiunea organizațională a comitetului de negociere nu se desfășoară într-un mod mai echitabil, mai transparent și mai incluziv și dacă acest proces nu protejează un proces decizional larg bazat pe consens, asigurându-ne că lucrăm la o convenție care este eficientă (adică implementată de majoritatea părților), statele membre ale UE ar putea fi nevoite să aleagă să se retragă de la aceste negocieri. În special, impunerea unui proces decizional cu majoritate simplă pentru comitet ar fi inacceptabilă și ar putea lăsa statele membre ale UE în imposibilitatea de a participa la viitoarea convenție”, se arată în declarație.

Discuțiile despre UNSHELL se reiau cu o nouă abordare

Discuțiile cu privire la Directiva UNSHELL din 2021 de stabilire a normelor privind combaterea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale au fost reluate sub președinția maghiară a Consiliului UE. Unele sugestii de redactare care acoperă principalele elemente ale propunerii, pe baza noii abordări propuse de Comisia Europeană în iunie pentru deblocarea negocierilor, ar fi fost discutate marți, 26 noiembrie, în cadrul Grupului de lucru privind chestiunile fiscale. În prezent, propunerea ar stabili semne distinctive de risc ridicat pe baza cărora entitățile trebuie să se autoevalueze, la fel ca în DAC6.  Nu mai stabilește un test al fondului economic pentru a determina dacă o entitate este sau nu una fictivă, ci mai degrabă semne distinctive care ar determina entitățile care le prezintă să raporteze autorității fiscale în fiecare an, în declarația lor fiscală, semnele distinctive pe care le prezintă. Informațiile vor fi apoi schimbate automat de statul membru în care entitatea raportoare își are rezidența fiscală cu statul membru în cauză, deci cel care ar fi putut suferi pierderi fiscale, iar acest stat membru va fi obligat să utilizeze aceste informații pentru a investiga structurile care implică entități cu risc ridicat. Noua abordare nu mai impune statelor membre să aplice consecințele fiscale comune împotriva entităților fictive sau a schemelor fiscale abuzive identificate. Președinția maghiară depune acum eforturi pentru a transpune această nouă abordare într-un text juridic funcțional, care încă mai trebuie discutat și aprobat de toate statele membre.

Propunerea de certificat electronic pentru scutire de TVA va fi convenită în decembrie la ECOFIN

Negocierile progresează, de asemenea, cu privire la propunerea unui certificat electronic pentru scutirea de TVA pentru anumite tranzacții considerate exporturi în temeiul Directivei TVA, care să înlocuiască actualul formular pe suport de hârtie care trebuie semnat olograf. Statele membre vor fi obligate să utilizeze un certificat electronic pentru a confirma că o tranzacție se califică pentru o scutire în temeiul articolului 151 alineatul (1) (de exemplu, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în cadrul acordurilor diplomatice și consulare; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către organisme internaționale recunoscute; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către un alt stat membru destinate forțelor armate etc.). Organismul eligibil sau persoana eligibilă căreia îi este adresată livrarea de bunuri sau prestarea de servicii scutite va elibera certificatul și, împreună cu statul membru gazdă, îl va semna prin mijloace electronice. Propunerea ar urma să fie discutată pentru ultima dată miercuri, 4 decembrie, de către ambasadorii UE și adoptată fără discuții la următoarea reuniune ECOFIN, din 10 decembrie. Principalele modificări aduse de statele membre în comparație cu propunerea inițială  prezentată de Comisia Europeană în luna iulie se referă la termenele-limită. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Proiectul de text al Consiliului este disponibil aici.

Raportul special al Curții de Conturi Europene privind combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitării obligațiilor fiscale

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat joi, 28 noiembrie, un raport special de evaluare a cadrului general UE în vigoare și de formulare a recomandărilor pentru o mai bună combatere a regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale ale întreprinderilor în UE. Auditul s-a axat pe elaborarea și implementarea a trei directive UE între 2019 și 2023, și anume Directiva privind combaterea evitării obligațiilor fiscale, a șasea modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC6) și Directiva privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale, precum și Codul de conduită al UE privind impozitarea întreprinderilor. Activitatea DG TAXUD a Comisiei Europene și a cinci state membre (Irlanda, Cipru, Luxemburg, Malta și Țările de Jos) au fost examinate în mod special. Principala concluzie a auditorilor este că acest cadru general stabilit la nivelul UE servește drept primă linie de apărare necesară pentru a sprijini lupta împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evaziunii fiscale a întreprinderilor în cadrul domeniului limitat al competențelor UE. Aceștia au constatat că există, totuși, deficiențe în ceea ce privește modul în care au fost elaborate și implementate măsurile UE și nu există un sistem adecvat de monitorizare pentru evaluarea eficacității acestora. În cazul DAC6, auditorii au constatat că cele cinci state membre vizitate au făcut schimb de informații fiscale cu privire la acordurile transfrontaliere potențial dăunătoare, dar au efectuat puține controale de calitate a datelor și au utilizat puțin informațiile primite. Au mai observat și că există interpretări diferite ale legislației între cele cinci țări, în special în ceea ce privește aplicarea testului privind beneficiul principal și a semnelor distinctive pe baza cărora se consideră că un acord transfrontalier este raportabil, precum și unele incertitudini cu privire la data declanșării raportării și a prezentării informațiilor secrete, în ciuda recentei hotărâri a Curții Europene (cauza C-623/22). Prin urmare, auditorii recomandă Comisiei: – clarificarea cadrului legislativ al UE; – îmbunătățirea calității rapoartelor DAC 6; – garantarea faptului că impactul sancțiunilor este adecvat; – consolidarea sprijinului acordat Grupului de lucru pentru Codul de conduită; – monitorizarea rezultatelor și a impactului luptei împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale de către întreprinderi.

Raportul anual al Forumului Global al OCDE din 2024 evidențiază progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea CARF

Raportul anual pe 2024 al Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale, publicat marți, 26 noiembrie, a evidențiat progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF), recent dezvoltat. 61 jurisdicții s-au angajat deja să implementeze CARF pentru a începe schimburile până în 2027 sau cel târziu în 2028, în timp ce se așteaptă ca 48 jurisdicții să înceapă deja să-și implementeze angajamentul prin semnarea iminentă a Acordului CARF privind Autoritatea competentă multilaterală, a declarat Forumul Global într-un comunicat. În noiembrie 2024, plenul a convenit să extindă mandatul Forumului Global pentru a urmări implementarea globală a Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF) de către jurisdicțiile relevante. Membrii forumului global au convenit să implementeze amendamentele aduse Standardului comun de raportare (CRS) privind AEOI în ceea ce privește conturile financiare, la timp pentru a începe schimburile în temeiul CRS modificat până în 2027, cu măsuri adecvate de tranziție, dacă este necesar. Aceste amendamente vor extinde aria de acoperire a schimburilor de CRS și vor îmbunătăți eficacitatea și utilitatea acestora.

Bruna Szego din Italia a fost aleasă președintă a noii AMLA

Bruna Szego (Italia) a fost aleasă în funcția de președinte a noii Autorități de combatere a spălării banilor (AMLA) din Uniunea Europeană. Eurodeputații au făcut această alegere după o audiere de trei ore, luni, 25 noiembrie, în fața comisiilor LIBE și ECON ale Parlamentului European. Alți candidați ar fi fost Marcus Pleyer (Germania) și Jan Reinder de Carpentier (Olanda). Din 2022, Szego a ocupat funcția de director de unitate la Banca d’Italia, unde a supravegheat direct inițiativele legate de reglementarea, supravegherea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Experiența sa vastă include, de asemenea, funcția de supleant în Comitetul unic de rezoluție în cadrul Mecanismului unic de rezoluție și de membru al Comitetului de rezoluție al Autorității Bancare Europene.  Numirea sa trebuie să fie confirmată oficial de Consiliul UE. AMLA va avea sediul la Frankfurt și își va începe operațiunile la jumătatea anului 2025.

Subcomisia FISC se reunește la 3 decembrie

Următoarea reuniune a Subcomisiei FISC a Parlamentului European va avea loc marți, 3 decembrie. În intervalul orar 14.30-15.30, membrii FISC vor face schimb de opinii cu Mariá José Garde, președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor. Discuția trebuie să se concentreze asupra implementării noii arii de acoperire extinse a Codului de conduită, care merge acum dincolo de măsurile fiscale preferențiale pentru a include caracteristici fiscale mai ample, general aplicabile. De asemenea, Comisia va evalua eficacitatea Codului de conduită ca instrument de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, reflectând dacă criteriile utilizate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită trebuie să fie mai stricte pentru a trata provocările în continuă evoluție ale guvernanței fiscale globale. În intervalul orar 15.30-16.45, subcomisia va găzdui o audiere publică privind „măsurile fiscale naționale pentru sprijinirea persoanelor cu handicap în UE”, organizată în contextul Săptămânii drepturilor persoanelor cu dizabilități organizată de Parlamentul European în 2024. Printre experții invitați se numără Javer Güemes Pedraza (Grupo Social ONCE), Christopher Prinz (OECD) și Daniela Bas (ONU) (urmează să fie confirmată). Împreună, aceștia vor discuta despre diversitatea și eficacitatea stimulentelor fiscale naționale menite să sprijine persoanele cu dizabilități din statele membre ale UE. În plus, audierea va analiza dacă politicile fiscale la nivelul UE pot contribui la un sprijin mai bun pentru acest grup. În cele din urmă, în intervalul orar 16:45-18:00, eurodeputații vor audia o prezentare a Ildikó Gáll-Pelcz, membru al Curții de Conturi Europene, despre raportul său special 27/2024 privind „combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitarea obligațiilor fiscale ale întreprinderilor”.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Iași: Pașii spre cariera de expert contabil – un eveniment cu și despre next generation accountants

Radio CECCAR FM

La 22 noiembrie 2024, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a găzduit evenimentul Pașii spre cariera de expert contabil, o inițiativă dedicată studenților și masteranzilor interesați de oportunitățile unei cariere în domeniul financiar-contabil. Evenimentul, organizat de Colectivul de Contabilitate din cadrul Departamentului de Contabilitate, Informatică Economică și Statistică, a avut drept scop informarea tinerilor despre pașii necesari pentru a deveni experți contabili, dar și despre avantajele și responsabilitățile acestei profesii.

Reprezentanții CECCAR Filiala Iași – Nicolae Lucian Nedelcu, președintele Consiliului filialei, și Mihaiela Crușitu, director executiv – au oferit participanților o perspectivă amplă asupra profesiei de expert contabil, subliniind istoricul și valorile organismului profesional, pașii necesari pentru a accede în această profesie, dar și aptitudinile esențiale care contribuie la succesul unui expert contabil.

Nicolae Lucian Nedelcu a accentuat importanța acestei profesii în mediul de business: „Calificarea profesională de expert contabil oferă statut și respect în comunitatea de afaceri, fiind un simbol al competenței și integrității. Veți avea acces la o carieră versatilă, cu oportunități în multiple industrii, deoarece expertul contabil este mai mult decât un profesionist. Este un consilier de încredere pentru companii, un sprijin în luarea deciziilor care transformă afaceri și oameni. Expertul contabil contribuie la sănătatea financiară a economiei. Fie că este vorba de o mică afacere locală sau de o corporație multinațională, el este busola financiară care ajută companiile să rămână pe drumul cel bun. Dar succesul nu vine doar din a cunoaște regulile, ci și din a le aplica cu integritate, profesionalism și responsabilitate”.

Evenimentul a inclus și un moment interactiv, în care tinerii au adresat întrebări pentru a clarifica diverse aspecte legate de efectuarea stagiului și oportunitățile de carieră. Pentru a-i sprijini în procesul de obținere a calificării de expert contabil, cei mai implicați dintre participanți au fost recompensați cu vouchere pentru accesarea gratuită a unor publicații CECCAR, dar și cu vouchere care substituie taxa de înscriere la examenul de acces la stagiu.

Conf. univ. dr. Maria Grosu, din partea Colectivul de Contabilitate al facultății, a subliniat importanța parteneriatului cu CECCAR: „Prezentarea reprezentanților CECCAR Filiala Iași a fost un real succes, demonstrat atât prin informațiile clar prezentate, cât și prin dialogul creat cu masteranzii, aceștia adresând numeroase întrebări pentru clarificarea unor aspecte legate de efectuarea stagiului în scopul obținerii calificării de expert contabil. […]”.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița: Seminar online despre programele AFIR și oportunitățile de accesare a fondurilor structurale pentru mediul privat, în colaborare cu CRFIR Sud-Muntenia

Radio CECCAR FM

La 2 decembrie 2024, de la ora 13.00, Filiala CECCAR Dâmbovița, în parteneriat cu Centrul Regional pentru Finanțarea Investițiilor Rurale 3 Sud-Muntenia (CRFIR), organizează un seminar online dedicat profesioniștilor contabili și antreprenorilor interesați să exploreze oportunitățile de finanțare disponibile prin programele gestionate de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Seminarul are ca obiectiv principal familiarizarea participanților cu mecanismele de finanțare oferite de AFIR, evidențiind pașii necesari pentru obținerea acestor resurse financiare.

Printre temele principale se numără prezentarea generală a programelor derulate de agenție, precum și modalitățile prin care contribuabilii din sectorul privat pot beneficia de aceste fonduri pentru dezvoltarea afacerilor în mediul rural. Evenimentul se adresează în special celor care doresc să își extindă afacerile sau să inițieze proiecte noi, utilizând sprijinul financiar oferit prin fondurile structurale.

Continuare

Trending