Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Contabilitatea viitorului: inovare, tehnologie și sustenabilitate în era digitală. Interviu cu Sarah Ghosh, șefa organismului profesional din SUA

Radio CECCAR FM

Într-o lume tot mai digitalizată, adaptarea la cerințele prezentului și viitorului nu este doar o tendință, ci o necesitate în multe profesii, inclusiv în contabilitate. Am abordat acest subiect, precum și dinamica, inovarea în practicile contabile și modul în care profesioniștii din domeniu trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți și eficienți într-un interviu cu Sarah Ghosh, FCMA, CGMA, CIMA President and Co-Chair of the Association of International Certified Professional Accountants, reprezentând AICPA & CIMA.

CECCAR Business Magazine (CBM): Transformarea digitală remodelează profesia contabilă. Care este cheia inovării în practicile contabile și ce ar trebui să facă profesioniștii contabili pentru a fi pregătiți pentru viitor?

Sarah Ghosh (SG): Sunt foarte încântată că ați început cu această întrebare, deoarece este cea mai importantă problemă cu care se confruntă profesia. De asemenea, se leagă frumos de motivul pentru care AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) doresc să colaboreze îndeaproape cu CECCAR pentru a sprijini profesia în România. 

Tehnologiile emergente, cum ar fi inteligența artificială, automatizarea proceselor robotizate și învățarea automată, cresc eficiența profesiei, permițându-ne să generăm mai multă valoare și să avem mai multe locuri de muncă cu scop clar. Știu asta din experiență. Experiența mea este în informatică și am lucrat la proiecte IT cu clienți importanți cotați la bursă, dezvoltând sisteme operaționale și financiare în industria auto și bancară. Vă pot spune cu încredere că suntem în pragul unei revoluții digitale care ne va schimba rolurile și profesia dincolo de recunoaștere.  

Pe măsură ce structura profesiei noastre evoluează, apar atât noi oportunități, cât și amenințări. Dacă profităm de oportunitatea de a ne adapta și de a ne perfecționa, ne putem dedica timpul activităților care stimulează performanța, oferă valoare și aduc noi perspective strategice în procesul decizional de top. Inovația continuă este ceea ce asigură nu numai reziliența pe termen lung a profesiei, ci și organizațiile pe care le deservim. 

Cu toate acestea, cealaltă față a acestor oportunități este că aceia dintre noi care nu se adaptează la transformarea digitală riscă să fie lăsați în urmă. Pentru a reuși în continuare, noi, ca profesioniști contabili, trebuie să ne desprindem de ceea ce știam înainte și să îmbrățișăm tehnologia în avantajul nostru. De asemenea, trebuie să avem o mentalitate orientată spre învățare continuă, să uităm ce am învățat și învățăm ce este nou.  Și profesia trebuie să muncească și mai mult pentru a dezvolta talente de top și pentru a ne dota cu un spirit inovator și de învățare pe tot parcursul vieții și pentru a stimula utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți munca pe care o facem.  

În timp ce acest lucru poate părea copleșitor pentru unii, sunt foarte încântată de oportunitățile de care profesia poate profita pentru a cuceri viitorul.

CBM: Ce strategii specifice implementează AICPA & CIMA pentru a se asigura că membrii săi sunt competenți în instrumente și tehnologii digitale avansate, cum ar fi AI, blockchain și analiza datelor?

SG: La AICPA & CIMA căutăm întotdeauna să ne extindem portofoliul de instrumente și resurse și să ne gândim la leadership pentru a ajuta profesioniștii din domeniul contabilității și finanțelor să profite la maximum de această revoluție digitală.  

Tocmai am finalizat și lansat primele constatări ale programului nostru de cercetare privind viitorul finanțelor 2.0, inclusiv o lucrare privind călătoria digitală a finanțelor, care explorează starea viitoare a profesiei în domeniul finanțelor și ecosistemul său mai larg, definind abilitățile esențiale, competențele și cunoștințele. Aceste constatări susțin dezvoltarea calificărilor noastre, a resurselor de învățare și  a unei gândiri de „lider de opinie” în domeniu.

Anul trecut, am lansat cea de-a doua ediție a Global Management Accounting Principles (GMAP) pentru a reflecta noua eră a accelerării digitale, precum și aspectele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG). Construit pe parcursul a mai mult de un deceniu de analiză practică, GMAP reprezintă planul pentru teoria și practica contabilității de gestiune. 

De asemenea, am actualizat CPD Transformative Skills Pack pentru a-i ajuta pe membri să să-și dezvolte în ritm accelerat cariera, să conducă afacerile spre performanță, să ajute antreprenorii să ia decizii strategice . Acest lucru a inclus conținut nou pentru a susține Digital Mindset și s-a bazat pe ceea ce am denumit drept fundamentele ABCD: IA, blockchain, cybersecurity și data analytics. 

Sunt încântată că AICPA & CIMA colaborează cu CECCAR pentru a identifica cele mai bune modalități de a face aceste resurse disponibile ca oportunități de dezvoltare profesională continuă (CPD) pentru profesioniștii din domeniul financiar-contabil din România și să ne bazăm pe acordul de cooperare pe care l-am semnat recent pentru a identifica noi oportunități. 

CBM: Având în vedere accentul tot mai mare pe sustenabilitate, care sunt direcțiile-cheie de acțiune ale AICPA & CIMA pentru a crește gradul de conștientizare în rândul profesioniștilor din domeniul contabilității cu privire la importanța integrării aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) în activitatea lor?

SG: Rolul profesioniștilor contabili se extinde pentru a sprijini schimbările aduse de aspectele legate de mediu, guvernanță și societate (ESG) care afectează economiile, întreprinderile și persoanele fizice.

Prin urmare, devine esențial pentru profesioniștii din domeniul financiar-contabil să înțeleagă în detaliu modul în care sustenabilitatea influențează clienții și organizațiile, inclusiv îndeplinirea cerințelor de raportare corporativă, audit, asigurare și conformitate. Din acest motiv, furnizarea de instrumente și resurse pentru actualizarea pe scară largă a abilităților în materie de sustenabilitate și ESG este una dintre principalele priorități ale AICPA & CIMA.

AICPA & CIMA se străduiește să sprijine membrii la fiecare pas, oferindu-le resurse și oportunități pentru a deveni lideri în domeniul ESG, pentru a contribui la un viitor mai sustenabil, favorabil incluziunii și mai rezilient.

Pentru a ajuta la atingerea acestor obiective, AICPA & CIMA au dezvoltat un program comun de management executiv privind ESG și strategia financiară sustenabilă cu renumita universitate din Oxford Saïd Business School. Acesta le va pune la dispoziție profesioniștilor din domeniul financiar-contabil instrumentele și cunoștințele necesare pentru a face afacerile mai sustenabile. Acesta a fost lansat în septembrie 2023 și se va desfășura trimestrial.

În parteneriat cu IFRS, AICPA & CIMA oferă membrilor posibilitatea de a finaliza acreditarea Fundației IFRS privind contabilitatea în materie de sustenabilitate (FSA). Programul este conceput pentru a ajuta profesioniștii din domeniul financiar-contabil să înțeleagă legătura dintre informațiile de sustenabilitate semnificative din punct de vedere financiar și capacitatea unei companii de a crea valoare.

De asemenea, am lansat o bază de certificare ESG pentru a ajuta profesioniștii din domeniul financiar-contabil să îmbrățișeze ESG. Programul oferă un prim pas în călătoria de învățare pentru domeniul raportării și asigurării în materie de sustenabilitate, aflat în continuă dezvoltare, și oferă o imagine de ansamblu a factorilor care modelează fiecare element al ESG, precum și a evoluțiilor care au condus la lansarea ISSB la COP26.

Dincolo de aceasta, organizăm evenimente, oferind informații despre gândirea de „lider de opinie” în domeniu, inclusiv colaborarea cu IFAC pentru a publica studiul nostru anual „Situația actuală în ceea ce privește asigurarea sustenabilității” și publicarea de rapoarte de actualitate, cum ar fi „Contabilitatea pentru”, scurtă serie care include contabilitatea pentru obiectivele de dezvoltare durabilă, contabilitatea pentru carbon, contabilitatea pentru natură, contabilitatea pentru reziliența la schimbările climatice și un set de instrumente pentru sustenabilitate și afaceri care include resurse și instrumente gratuite pentru a ajuta organizațiile să navigheze în peisajul sustenabilității. 

Pe parcursul acestui an vom pune la dispoziție mai multe resurse, rapoarte și cursuri pentru a ajuta membrii să îmbrățișeze oportunitățile și să facă față provocărilor pe care ESG le le aduce.  

CBM: Foarte des vorbim despre revoluția digitală și complexitatea tot mai mare a tranzacțiilor financiare. Care credeți că este rolul contabilității criminalistice în asigurarea securității economice în acest context? 

SG: Știu că încrederea în piețele de capital este susținută de activitatea profesiei contabile. Prin urmare, este firesc ca, pe măsură ce mediul de afaceri devine mai complex, dar conectat, contabilitatea criminalistică să devină o specializare din ce în ce mai importantă.

Este adevărat că, pe măsură ce tehnologiile digitale transformă mediul de afaceri și întreprinderile se angajează în tranzacții financiare mai complexe, implicând adesea mai multe părți și instrumente financiare complexe, acestea pot deveni mai predispuse la fraudă și la gestionarea defectuoasă a finanțelor. Contabilii criminaliști sunt experții specializați să descopere acest tip de malpraxis și acționează ca o garanție importantă.

Nevoia pentru abilități de acest gen este, de asemenea, determinată de schimbările din mediul de reglementare. Autoritățile de reglementare se concentrează din ce în ce mai mult pe prevenirea fraudei financiare și pe aplicarea reglementărilor privind combaterea spălării banilor (AML). Contabilii criminaliști joacă un rol esențial în a ajuta organizațiile să respecte aceste reglementări și să se asigure că nu se angajează în activități financiare ilegale sau lipsite de etică. Dar, indiferent dacă este sau nu specializat în contabilitate judiciară, pentru un profesionist în domeniul economic familiarizarea cu semnalele de alarmă financiare și sistemele de control intern este indispensabilă.

Membrii AICPA și CIMA știu că activitatea deliberată neetică nu se limitează la echipa financiară și la angajații unei organizații. Printre potențialii fraudatori se pot număra furnizori, clienți, agenți și intermediari, precum și parteneri de afaceri externi. Din acest motiv, toți profesioniștii din domeniul financiar-contabil ar trebui încurajați să dezvolte o mentalitate sănătoasă, cu un simț al observației dezvoltat, care să îi ajute să identifice semnalele de alarmă. În plus, este esențial ca organizațiile să promoveze o cultură puternică și să încurajeze munca în echipă pentru a combate cu succes frauda și corupția. Pe scurt, toți profesioniștii din domeniul financiar-contabil au un rol de jucat în calitate de consilieri de încredere.     

CBM: Dacă tot vorbim despre securitatea economică, cum vedeți rolul independenței profesioniștilor contabili în asigurarea practicilor care contribuie la securitatea economică? Este aceasta o opțiune sau o necesitate? 

SG: Pentru ca economiile și piețele de capital să prospere, adoptarea de bune practici de afaceri, o profesie contabilă puternică și respectarea legii și a standardelor etice sunt esențiale. Fără aceste atribute, investițiile și oportunitățile se pierd. Ca profesie, trebuie să le reamintim liderilor de afaceri, autorităților de reglementare și oficialilor guvernamentali rolul nostru de consilieri de încredere și de valoarea pe care profesia o aduce societății în general.

În calitate de organizație profesională, AICPA & CIMA își sprijină membrii și aspiranții să acționeze în interesul public mai larg și să stimuleze încrederea, oportunitățile și prosperitatea. Facem acest lucru în mai multe moduri, inclusiv ajutându-i să se recalifice și să se perfecționeze pentru a rămâne la curent cu practicile, reglementările și inovația, astfel încât să poată continua să-și sprijine clienții sau organizațiile în care activează în direcția unui succes sustenabil. De asemenea, solicităm fiecăruia dintre membrii noștri să respecte Codul de etică CIMA și Codul de conduită profesională AICPA pe tot parcursul activității lor profesionale. Și, în calitate de organism profesional, susținem, în numele profesiei, propunerile de politici în rândurile autorităților de reglementare și normalizatorilor de standarde.

O profesie vibrantă și prosperă este esențială pentru asigurarea securității economice.  

CBM: Am vorbit la începutul interviului despre profesioniștii contabili pregătiți pentru viitor. Știm că una dintre prioritățile AICPA & CIMA este atragerea de noi talente în profesie și păstrarea acestora. Credeți că tinerii văd profesia contabilă ca fiind atractivă? Care este mesajul dumneavoastră pentru cei care doresc să-și construiască o carieră în acest domeniu?

SG: Mesajul meu pentru cei care iau în considerare construirea unei cariere în domeniul financiar-contabil este că poate fi cu adevărat interesantă și mai plină de satisfacții decât v-ați putea imagina vreodată. Acest domeniu este plin de oportunități și oferă numeroase căi pentru o carieră nu numai în numeroase organizații din diferite domenii, dar, de asemenea, în întreaga lume.  

Nu este un secret faptul că în ultimii ani ne-am confruntat cu provocări în materie de talente. Cercetările efectuate de Grant Thorton arată că mulți tineri au concepții greșite cu privire la cariera în contabilitate, ceea ce îi împiedică să o vadă ca pe o opțiune viabilă, conducând la limitarea potențialului profesiei de atragere de noi talente. 

Vreau să confruntăm această provocare. În calitate de președinte al CIMA și copreședinte al AICPA, unul dintre obiectivele mele cheie este să contribui la crearea unei profesii mai incluzive. Vreau să permit generației următoare să acceseze marile oportunități oferite, astfel încât să își poată construi cariere de succes și să aibă un impact pozitiv.

Pentru a atinge acest obiectiv, trebuie să consolidăm modul în care îi sprijinim pe tineri să se alăture profesiei și să îmbrățișăm toate dimensiunile diversității, egalității și incluziunii (DEI), pentru a ne asigura că tuturor le este oferită o șansă echitabilă de a prospera în această profesie. De asemenea, ar trebui să ne apropiem de tineri – fie că vorbim cu studenții despre cariera lor, fie că angajăm stagiari sau că le oferim mentorat și pregătire. Depinde de noi să arătăm generației următoare gama imensă de oportunități pe care le oferă această carieră și să demonstrăm că suntem o profesie orientată spre un scop care face diferența.

De asemenea, trebuie să ne asigurăm că ne adaptăm cu succes metodele de învățare la diferite generații, toate cu nevoi, așteptări și motivații diferite.

Devenind Chartered Global Management Accountant (CGMA) a fost una dintre cele mai bune decizii pe care le-am luat la începutul carierei mele. M-a echipat cu abilitățile de care aveam nevoie pentru a reuși și mi-a permis să-mi construiesc o carieră excelentă atât în sectorul public, cât și în cel privat. Vă încurajez să  aveți încredere deplină în contabilitate – nu veți regreta!

PROFESIA CONTABILĂ

eTAX, un nou serviciu pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu

Radio CECCAR FM

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil

Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 209/2024 privind modificarea și completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 122 din 13 februarie 2024.

Serviciul eTAX:

Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX – comunicare AFM online» (eTAX), existent pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Completarea și transmiterea declarațiilor privind obligatiile la Fondul de mediu se efectuează în conformitate cu instrucțiunile de utilizare a Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, utilizându-se formularele de declarații existente pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Declarația depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanță se prezumă a fi semnată de către persoana înrolată în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, dacă aceasta a atașat declarației o semnătură electronică calificată.

Actele administrativ-fiscale și alte acte emise în formă electronică de către Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prin intermediul serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Prin intermediul eTAX se pot comunica de către Administrația Fondului pentru Mediu documente sau informații, altele decât cele prevăzute mai sus, în măsura în care acestea sunt deținute și sunt prevăzute în prezentul ordin.

În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează și altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii.

De reținut! Contribuabilul care a utilizat pe parcursul unui an fiscal ambele căi de transmitere a declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu este obligat să depună declarația aferentă lunii decembrie prin intermediul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”. În caz contrar, declarația se consideră necomunicată.

Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administrației Fondului pentru Mediu declarații, cereri sau alte documente.

Cererea de înrolare pentru utilizarea serviciului eTAX:

Depunerea electronică a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” se poate realiza de către următoarele persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deținător al unei semnături electronice calificate;

b) împuternicitul reprezentantului legal, deținător al unei semnături electronice calificate.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. a) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unui document care atestă calitatea de reprezentant legal, atașat la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. b) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unei împuterniciri notariale atașate la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Împuternicirea notarială trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele elemente:

a) datele de identificare ale contribuabilului;

b) datele de identificare ale reprezentantului legal;

c) datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de împuternicit pentru utilizarea serviciului „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu;

d) adresa de e-mail la care se vor efectua notificările referitoare la confirmarea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță, precum și comunicarea altor documente ori informări emise de Administrația Fondului pentru Mediu;

e) acordul privind primirea de informări prin poșta electronică;

f) acceptul privind termenii și condițiile de utilizare a serviciul „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu.

Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată. Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către Serviciul „eTAX – comunicare AFM online” și va fi însoțită de documentul care atestă calitatea de reprezentant legal sau de împuternicirea notarială, după caz.

După aprobarea cererii de înrolare, persoana autorizată va fi considerată persoană înrolată pe platforma Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 12 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare continuă, declară OCDE

Jurisdicțiile continuă să facă progrese în tratarea practicilor fiscale dăunătoare prin implementarea standardului internațional în cadrul acțiunii 5 a BEPS, a declarat OCDE marți, 6 februarie. OCDE a examinat 322 de regimuri fiscale preferențiale și a constatat că peste 40% dintre acestea au fost sau sunt în curs de a fi eliminate. În special, OCDE a constatat că rata de impozitare preferențială pentru birourile familiale din Hong Kong și zonele de liber schimb din Emiratele Arabe Unite nu mai este dăunătoare. OCDE a remarcat, de asemenea, că regimurile fiscale preferențiale din Albania și Armenia au fost eliminate. Aceste patru jurisdicții se află în prezent pe lista gri europeană a țărilor terțe cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Se preconizează că următoarea actualizare a listelor europene negre și gri ar urma să fie adoptată la 20 februarie 2024.

Comisia Europeană acordă Canadei echivalența pentru DAC7

Luni, 5 februarie, Comisia Europeană ar fi confirmat că informațiile care urmează să fie schimbate automat între Canada și cele 17 state membre semnatare ale Acordului multilateral al autorității componente al OCDE privind schimbul automat de informații cu privire la veniturile obținute prin intermediul platformelor digitale sunt echivalente cu informațiile solicitate în temeiul celui de-al șaptelea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC7). Prin această decizie, platformele canadiene care au obligații de raportare în temeiul DAC7 vor raporta informațiile către Canada, care va face apoi schimb de informații cu țările UE relevante, cu condiția ca legislația canadiană să intre în vigoare și ca relațiile de schimb dintre Canada și statele membre ale UE să fie activate. Cele 17 state membre care au semnat acordul multilateral sunt: Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia. Echivalența la DAC7 pentru Canada se va aplica începând cu anul 2024.

Comisia Europeană face apel la Germania să respecte normele europene în materie de TVA în ceea ce privește serviciile de învățământ privat

Miercuri, 7 februarie, Comisia Europeană a emis un aviz motivat Germaniei pentru neaplicarea corectă a normelor UE privind scutirea de TVA pentru serviciile de învățământ privat, astfel cum sunt prevăzute în Directiva TVA și clarificate de Curtea Europeană de Justiție. Această Directivă impune statelor membre să scutească de TVA taxele de școlarizare private care acoperă învățământul școlar sau universitar. Statele membre pot stabili condiții suplimentare numai pentru a asigura aplicarea corectă și directă a acestei derogări și pentru a preveni frauda fiscală, evaziunea fiscală și abuzul. Statele membre trebuie să exercite această discreție astfel încât să se asigure că contribuabilul care are dreptul la scutirea de TVA poate beneficia în mod real de aceasta. În Germania, profesorii privați trebuie să prezinte un certificat pentru a beneficia de scutirea de TVA. Acest certificat trebuie să fie eliberat de autoritatea competentă a unui „Land” german și să ateste că serviciile didactice se pregătesc pentru exercitarea unei profesii sau pentru o examinare în fața unei persoane juridice de drept public. Potrivit Comisiei, această prevedere nu este conformă cu legislația UE, astfel cum a fost interpretată de Curtea Europeană de Justiție. Din acest motiv, se consideră că Germania și-a încălcat obligațiile care îi revin în temeiul Directivei TVA. Germania are la dispoziție două luni pentru a răspunde Comisiei și a lua măsurile necesare. În cazul în care nu reușește să facă acest lucru, Comisia poate sesiza Curtea Europeană de Justiție.

Grecia a cerut să renunțe la scutirea de accize pentru magazinele duty-free de la frontierele terestre cu țările din afara UE

Comisia Europeană a decis miercuri, 7 februarie, să deschidă o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unei scrisori oficiale de notificare Greciei pentru nerespectarea normelor UE privind regimul general al accizelor. Grecia scutește de la plata accizelor bunurile furnizate de magazinele duty-free situate la granițele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia. Până în ianuarie 2017, Directiva a permis statelor membre care dețineau magazine duty-free situate în afara unui aeroport sau a unui port la 1 iulie 2008 să utilizeze o astfel de derogare. În ciuda faptului că acest lucru nu mai este permis în temeiul legislației UE, Grecia continuă să utilizeze această derogare. Prin urmare, Comisia trimite Greciei o scrisoare oficială de notificare, care are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Audiere FISC cu privire la obstacolele fiscale de pe piața unică

Subcomisia FISC a Parlamentului European va organiza marți, 13 februarie, o audiere publică pe tema Combaterea obstacolelor fiscale în cadrul pieței interne și rolul politicilor fiscale în promovarea creșterii economice. Experții își vor prezenta punctele de vedere și vor discuta cu membrii FISC cu privire la modul în care pot fi tratate obstacolele și distorsiunile fiscale rămase în cadrul pieței unice. Enrico Letta, președintele Institutului Jacques Delors, mandatat de Consiliul UE să pregătească un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE și să îl prezinte la summitul european din 20-21 martie 2024, va participa la audiere pentru a comenta aspectele fiscale ale activității sale cu privire la acest raport. Totodată, în aceeași zi, Departamentul de politici economice, științifice și de calitate a vieții va găzdui un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta un studiu cu tema Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în  semnalarea datelor. Pr. Arjan Lejour va prezenta raportul, care analizează rolul investițiilor străine directe (ISD) în paradisurile fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Liderii UE au convenit asupra unei prelungiri a bugetului UE pentru 2021-2027

Ca urmare a ședinței lor din decembrie, liderii UE au discutat, joi, 1 februarie, în cadrul unui summit extraordinar, revizuirea la jumătatea perioadei a cadrului financiar multianual (CFM) 2021-2027. În acest context, liderii au convenit să acorde fonduri suplimentare pentru un număr limitat de domenii prioritare printr-o combinație de fonduri noi și existente. Fondurile suplimentare acoperă sprijinul pentru Ucraina, migrația și dimensiunea externă, platforma Tehnologii strategice pentru Europa (STEP), plățile dobânzilor Next Generation EU, instrumentele speciale, noile resurse proprii și elementele care reduc impactul asupra bugetelor naționale. Din suma totală, 33 de miliarde de euro reprezintă împrumuturi, iar 10,6 miliarde de euro reprezintă realocări din finanțarea existentă. Fondurile suplimentare ar trebui să fie distribuite după cum urmează:  50 miliarde de euro pentru Facilitatea pentru Ucraina (17 miliarde de euro sub formă de granturi și 33 de miliarde de euro sub formă de împrumuturi); 2 miliarde de euro pentru migrație și gestionarea frontierelor; 7,6 miliarde de euro pentru vecinătate și pentru lume; 1,5 miliarde de euro pentru Fondul european de apărare în cadrul noului instrument STEP; 2 miliarde de euro pentru instrumentul de flexibilitate; 1,5 miliarde de euro pentru rezerva pentru solidaritate și ajutoare de urgență. În continuare, Consiliul UE și Parlamentul European trebuie să adopte revizuirea la jumătatea perioadei. În plus, în contextul cererilor fermierilor, care au protestat în aceeași zi la Bruxelles, liderii UE au discutat provocările din sectorul agricol și au decis să lanseze un proiect de simplificare a normelor Politicii Agricole Comune (PAC).

Parlamentul European și Consiliul organizează o audiere publică cu privire la viitorul sediu AMLA

Marți, 30 ianuarie, Parlamentul European și Consiliul UE au organizat o audiere publică cu privire la selectarea viitorului sediu al Agenției de combatere a spălării banilor (AMLA). Cei nouă candidați (Bruxelles, Dublin, Frankfurt, Madrid, Paris, Riga, Roma, Viena și Vilnius) pentru a găzdui viitorul AMLA și-au prezentat ofertele și au răspuns la întrebările eurodeputaților și reprezentanților Consiliului. A fost pentru prima dată când audierile publice fac parte din procesul de selectare a sediului unei noi agenții UE, ca urmare a hotărârii Curții de Justiție a UE care a acordat Parlamentului un cuvânt de spus egal cu cel al Consiliului în stabilirea orașelor-gazdă ale viitoarelor agenții. În continuare, decizia finală privind locația sediului AMLA va fi luată de co-legiuitori în cadrul unui vot comun la 22 februarie. Locația sediului rezultată în urma procesului va fi inclusă în regulamentul AMLA și adoptată oficial ca parte a textului legislativ. Parlamentul și Consiliul au ajuns la acorduri de prevedere cu privire la alte părți ale pachetului de măsuri împotriva spălării banilor și finanțării terorismului. Înainte ca pachetul să poată intra în vigoare, co-legiuitorii trebuie să adopte în mod oficial legile, pe care s-au angajat să le adopte înainte de alegerile UE din iunie 2024.

Președinția belgiană propune un nou text de compromis privind propunerea FASTER

Președinția belgiană a Consiliului UE ar fi propus să excepteze doar piețele bursiere mici cu sisteme cuprinzătoare de reținere a impozitului la sursă de la prevederile conexe ale propunerii pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Președinția belgiană pare să urmărească ideea de a scuti statele membre care au deja un sistem cuprinzător de reținere la sursă bazat pe Capitolul III din Directiva propusă. Se presupune că Președinția belgiană introduce un criteriu de eligibilitate cantitativ pe lângă cele patru criterii calitative sugerate de fosta Președinție spaniolă a Consiliului UE. În conformitate cu propunerea belgiană, care a fost prezentată statelor membre la 25 ianuarie, țările UE cu sisteme cuprinzătoare de reținere la sursă care au, în ultimii doi ani consecutivi, un raport de capitalizare a pieței egal cu sau mai mare de 1%, vor aplica în mod irevocabil Capitolul III. Președinția a definit rata de capitalizare a pieței ca fiind „raportul exprimat ca procent din capitalizarea de piață a unui stat membru la (31 decembrie) întreaga capitalizare a pieței Uniunii Europene” în aceeași zi. Conform propunerii, țările care nu dispun de un sistem cuprinzător de reținere la sursă ar trebui, de asemenea, să aplice Capitolul III, indiferent dacă capitalizarea lor de piață este sub, egală sau peste pragul de 1 la sută. Președinția belgiană își propune să ajungă la un acord cu privire la propunerea FASTER în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din aprilie, conform unui calendar orientativ.

Eurodeputații susțin un schimb mai bun de date și mai puțină birocrație pentru companii

Eurodeputații din Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) din Parlamentul European au adoptat luni, 29 ianuarie, poziția lor cu privire la propunerea Comisiei de modificare a mai multor reglementări financiare ale UE în ceea ce privește anumite dispoziții de raportare în domeniul serviciilor financiare și al sprijinului pentru investiții, publicată în octombrie 2023. Eurodeputații au subliniat că cererea tot mai mare de date face necesară colectarea acestora într-un mod consecvent și standardizat în toate jurisdicțiile. Aceștia propun extinderea domeniului de aplicare al propunerii inițiale a Comisiei și au decis că nu numai toate autoritățile europene de supraveghere (AES) responsabile cu supravegherea în sectorul financiar din UE, ci și Comitetul unic de rezoluție (SRB) responsabil cu soluționarea băncilor aflate în dificultate și Autoritatea europeană de combatere a spălării banilor (AMLA) ar fi obligate să respecte noile norme. Eurodeputații doresc ca aceste autorități să revizuiască în mod regulat dispozițiile de prezentare a informațiilor pentru a le elimina pe cele care sunt învechite, disproporționate sau duplicative. Acestea ar trebui, de asemenea, să ofere opinii cu privire la modul de abordare a inconsecvențelor, a redundanței și a posibilelor lacune în ceea ce privește solicitarea de raportare incluse în legislația din sectorul financiar, atât în vigoare, cât și în procedurile legislative în curs. Eurodeputații își doresc, de asemenea, ca autoritățile să depună eforturi pentru principiul „raportează o singură dată”, astfel încât informațiile de la instituțiile financiare sau alte entități raportoare să fie raportate o singură dată unei singure autorități. Autoritățile ar trebui să partajeze și să reutilizeze aceste informații, protejând în același timp protecția datelor, secretul profesional și proprietatea intelectuală, afirmă aceștia. Textul a fost adoptat cu 33 de voturi pentru, 1 vot împotrivă și nicio abținere.

Markus Pieper a fost numit reprezentant al UE pentru IMM-uri

Miercuri, 31 ianuarie, Comisia Europeană l-a numit pe Markus Pieper în calitate de reprezentat al UE pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), pentru a oferi îndrumări și consiliere cu privire la aspectele legate de IMM-uri. Markus Pieper este membru al Parlamentului European din 2004, a făcut parte din Comisia pentru industrie, cercetare și energie și a fost raportor pe probleme cruciale legate de IMM-uri. Înainte de rolul său în Parlamentul European, Markus Pieper a fost director general al unei Camere de Comerț regionale din Germania. Markus Pieper va prelua funcția în cadrul Direcției Generale Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri (DG GROW). El va raporta direct președintelui Ursula von der Leyen și comisarului pentru Piața Internă cu privire la toate activitățile legate de IMM-uri. Reprezentantul UE pentru IMM-uri va prezida, de asemenea, rețeaua de reprezentanți ai IMM-urilor. El va lucra în special în direcția reducerii sarcinilor birocratice pentru întreprinderi, filtrând viitoarea legislație a UE referitoare la IMM-uri și semnalând Comisiei pe cele care merită o atenție deosebită din perspectiva IMM-urilor. Data intrării în vigoare a numirii sale va fi stabilită ulterior, a declarat Comisia.

Comisia Europeană raportează probleme tehnice legate de sistemul registrului tranzitoriu CBAM

Luni, 29 ianuarie, Comisia Europeană a raportat probleme tehnice care au determinat unele întreprinderi să nu poată prezenta date și rapoarte referitoare la mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și la Sistemul de Control al importurilor (ICS2). Acest lucru se datorează unui incident care implică o componentă tehnică care afectează mai multe sisteme vamale ale UE, inclusiv ICS2, și funcționarea registrului CBAM, a declarat Comisia. Pentru a facilita raportarea, declaranții care s-au confruntat cu dificultăți în raportare și care nu și-au prezentat încă raportul trimestrial CBAM începând cu 1 februarie, a fost pusă la dispoziție o nouă funcționalitate privind registrul tranzitoriu, permițându-le să „solicite depunerea cu întârziere”, acordându-le 30 de zile suplimentare pentru a-și prezenta raportul CBAM. Nu se vor impune sancțiuni declaranților care au întâmpinat dificultăți în depunerea primului lor raport CBAM. Prezentarea întârziată a unui raport CBAM din cauza erorilor de sistem ar fi, prin definiție, considerată justificată atâta timp cât transmiterea are loc imediat după depășirea erorilor tehnice, a clarificat Comisia. Declaranții care nu se confruntă cu nicio problemă tehnică majoră sunt în continuare încurajați să își prezinte raportul CBAM până la sfârșitul perioadei de raportare.

CJUE afirmă că un angajat care utilizează detaliile angajatorului pentru a emite facturi false este răspunzător pentru valoarea impozitului implicat

Marți, 30 ianuarie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre ca răspuns la o cerere de hotărâre preliminară formulată în temeiul articolului 267 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene din partea Curții Supreme Administrative din Polonia privind facturile false emise de un angajat care utilizează datele angajatorului său fără știrea acestuia. Ca răspuns la întrebarea adresată de Curtea Supremă de Justiție cu privire la întrebarea care dintre compania ale cărei date au fost folosite în mod ilegal pe factură și angajatul care a emis factura este răspunzător pentru TVA, s-a hotărât că un angajat al unei companii care emite facturi false și folosește datele angajatorului său înregistrat în scopuri de TVA este răspunzător pentru valoarea impozitului înscris pe acestea. Acest lucru se poate întâmpla numai cu condiția ca angajatorul, care este supus TVA-ului, să fi exercitat diligența necesară în mod rezonabil pentru a controla comportamentul angajatului său, adaugă CJUE. CJUE consideră că TVA-ul nu poate fi datorat de către emitentul aparent al unei facturi false atunci când acționează cu bună-credință, iar autoritățile fiscale sunt conștiente de existența unei facturi false. O interpretare diferită ar fi contrară scopului Directivei TVA, care este de a preveni frauda și de a împiedica persoanele să se bazeze în mod fraudulos pe normele dreptului Uniunii Europene. Pentru a se considera că a acționat cu bună-credință, angajatorul trebuie să dovedească faptul că a exercitat grija necesară în mod rezonabil pentru a controla baza de impozitare, a concluzionat CJUE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending