Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 ianuarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Consiliul și Parlamentul au ajuns la un acord cu privire la Directiva și Reglementarea AML

În perioada 16-17 ianuarie 2024, Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la părțile rămase din pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, anume Directiva privind combaterea spălării banilor și Reglementarea AML. Prin noul pachet, toate normele care se aplică sectorului privat vor fi transferate unei noi reglementări, în timp ce Directiva va trata organizarea sistemelor instituționale de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului la nivel național în statele membre. Acordul privind noua Directivă AML reintroduce accesul la registrele beneficiarilor reali pentru persoanele fizice și grupurile care pot demonstra un interes legitim. Acestea vor fi acum clar enumerate. Acordul privind Reglementarea AML extinde în special domeniul de aplicare al măsurilor de verificare prealabilă a clienților pentru comercianții de bunuri de lux, agenții imobiliari cu active de mare valoare, platformele de crowdfunding și furnizorii de servicii privind criptoactivele. Acesta clarifică, de asemenea, normele privind privilegiul legal în contextul spălării banilor. Acordurile trebuie să fie adoptate în mod oficial de Parlamentul European și de Consiliu înainte de a intra în vigoare. Ultimul pas în finalizarea pachetului AML este stabilirea sediului și a bugetului alocat viitoarei Autorități europene de combatere a spălării banilor (AMLA).

Rezultatele primului ECOFIN sub președinția belgiană

Marți, 16 ianuarie 2024, Consiliul pentru afaceri economice și monetare s-a întâlnit la Bruxelles pentru primul ECOFIN sub președinția belgiană a UE. Aceasta a fost ocazia pentru Președinție de a-și prezenta programul de lucru pentru primul semestru al anului. În ceea ce privește dosarele fiscale, Președinția belgiană se angajează să pună în aplicare Pilonul I al OCDE până la 1 ianuarie 2025. Mai mult, finalizarea propunerii ViDA va fi prioritară în timpul președinției lor, a declarat ministrul belgian al finanțelor, Vincent Van Peteghem, în timpul ședinței. Președinția belgiană va continua, de asemenea, lucrările la planul Comisiei de reducere a sarcinii administrative cu 25 %, prin raționalizarea și coordonarea standardelor de raportare în cadrul diferitelor acte legislative. Consiliul a aprobat, totodată, concluziile la raportul privind mecanismul de alertă 2024 și sondajul anual privind creșterea sustenabilă 2024, precum și recomandarea din 2024 privind politica economică a zonei euro. Mai mult, miniștrii au luat act de situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și au discutat despre sprijinul financiar al UE pentru Ucraina și despre activitatea în curs privind utilizarea activelor înghețate și imobilizate.

Prim-ministrul belgian prezintă programul Președinției belgiene în plenul Parlamentului European

Marți, 16 ianuarie 2024, Președinția belgiană a Consiliului UE a prezentat în plenul Parlamentului European programul său de lucru pentru prima jumătate a anului. Belgia, pentru a treisprezecea oară, își asumă președinția rotativă într-un moment crucial pentru Uniunea Europeană, confruntându-se cu o răscruce semnificativă. Confruntată cu consecințele agresiunii ilegale a Rusiei în Ucraina, criza energetică, dezinformarea, evenimentele meteorologice extreme, un nou conflict în Orientul Mijlociu, viitoarele alegeri europene, dar și pe cele ale Congresului american, Președinția belgiană va depune eforturi pentru a proteja mai bine cetățenii europeni, pentru a consolida cooperarea noastră, și a pregăti viitorul nostru comun, potrivit declarației prim-ministrului belgian Alexander De Croo. În acest scop, programul său va acorda o atenție deosebită menținerii sprijinului UE pentru Ucraina. Premierul belgian Alexander De Croo a reamintit deputaților europeni că una dintre cele mai mari provocări viitoare va fi menținerea unei economii europene puternice și dinamice. Pe măsură ce actualul ciclu instituțional se apropie de final, Președinția va sprijini o tranziție fără probleme către următorul ciclu. Acesta va sprijini adoptarea agendei strategice 2024-2029 și va pregăti discuțiile privind viitorul Uniunii Europene.

Parlamentul European adoptă o opinie în privința Directivei DEBRA

Marți, 16 ianuarie, în cadrul sesiunii sale plenare, Parlamentul European a adoptat raportul său referitor la propunerea de stabilire a normelor privind o reducere a tendinței de favorizare a îndatorării și privind limitarea deductibilității dobânzii în scopul impozitului pe profit (DEBRA). Raportul referitor la propunere a fost adoptat, astfel cum a fost modificat, cu 324 de voturi pentru, 132 de voturi împotrivă și 155 de abțineri. Propunerea a fost prezentată în mai 2022, dar Consiliul UE a decis să întrerupă negocierile cu privire la acest dosar până când vor fi cunoscute detaliile propunerii BEFIT. Prin acest vot, Parlamentul European a transmis un semnal de sprijin pentru propunerea DEBRA și a cerut Consiliului să reia negocierile.

Documentul neoficial al celor 15 state membre privind o nouă strategie orizontală a pieței unice

Luni, 15 ianuarie, Croația, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta; Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia și Suedia au publicat un document comun de discuții privind viitorul pieței unice, solicitând reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderi. Documentul solicită, în special, o evaluare aprofundată, în timp util și de înaltă calitate a impactului fiecărei propuneri legislative, inclusiv luarea în considerare a impactului și a costurilor cumulative ale diferitelor inițiative și a normelor existente privind competitivitatea întreprinderilor din UE, în special pentru IMM-uri. Strategia propusă este structurată în jurul a 7 priorități principale: – O piață unică a serviciilor și creșterea economiei serviciilor; – Mobilitatea profesională și combaterea lacunelor în materie de competențe; – Libera circulație a produselor, tranziția ecologică și standardizarea; -Implementarea și aplicarea legislației UE; – O mai bună reglementare; – Transformarea digitală care aprofundează piața unică; și – Monitorizarea evoluțiilor pieței unice.

EPPO investighează o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA în valoare de 19 milioane de euro

Parchetul European (EPPO) a anunțat joi, 18 ianuarie, că a efectuat 25 de percheziții și alte măsuri de investigație în șase țări, într-o acțiune care vizează o presupusă fraudă în materie de TVA de 19 milioane de euro, implicând telefoane mobile second-hand importate din Hong Kong, Emiratele Arabe Unite (EAU) și Statele Unite. Investigația, condusă de EPPO la Munich, se întinde pe teritoriul Bulgariei, Germaniei, Italiei, Maltei, Olandei și Sloveniei. În cauză este vorba despre o presupusă schemă infracțională prin care întreprinderile cu sediul în mai multe state membre ale UE aplică în mod fraudulos un TVA redus la vânzarea de telefoane mobile second-hand importate din Statele Unite și din alte țări terțe din afara UE, pentru a-și crește în mod ilicit profiturile. În mod normal, atunci când vinde bunuri second-hand achiziționate de la persoane private din UE sau de la vânzători care au plătit deja TVA integral pentru astfel de elemente, revânzătorul poate aplica așa-numitul regim de „impozitare a marjei”, în condițiile prevăzute în legislația aplicabilă. În astfel de cazuri, revânzătorul trebuie să plătească TVA numai pe marja de profit pe care o face (diferența dintre prețul plătit pentru element și prețul pentru care este vândut), și nu pe prețul de vânzare complet al elementului. Cu toate acestea, se suspectează că întreprinderile care fac obiectul anchetei au aplicat această prevedere în mod ilegal, aplicând o cotă redusă de TVA atunci când trebuia plătită cota integrală. Frauda suspectată a permis, de asemenea, vânzarea telefoanelor mobile la un preț de piață mai mic, provocând astfel o concurență neloială.

Zambia se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența

Zambia a devenit cel de-al 171-lea membru al Forumului Global privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale, a anunțat OCDE miercuri, 17 ianuarie.  Zambia este a șasea țară africană care s-a alăturat Forumului Global în ultimele optsprezece luni, după Republica Congo (iunie 2022), Angola (martie 2023), Zimbabwe (aprilie 2023), Sierra Leone (mai 2023) și Republica Democratică Congo (decembrie 2023). La fel ca toți ceilalți membri, Zambia va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și majoritatea țărilor în curs de dezvoltare.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Simpozionul „Pavel Ciuce”, ediția a XXII-a: Profesioniștii contabili, în sprijinul sustenabilității și competitivității

Radio CECCAR FM

În perioada 11-13 octombrie 2024, Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la Moneasa, cea de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, evenimentul profesional-academic cu tradiție pentru profesioniștii contabili din întreaga țară. Sustenabilitatea, pilon al competitivității. Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri durabile a fost tema ediției din acest an, care a reunit profesioniști contabili, cercetători și cadre didactice universitare.

Transformarea digitală, trecerea la raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță),  reprezintă pe de o parte provocări, iar pe de altă parte, noi oportunități pentru evoluția contabilității și dezvoltatea durabilă a afacerilor. Tot mai multe afaceri își asumă un rol activ în acest sens, integrând sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare, aceasta devenind esențială pentru a asigura competitivitatea businessurilor în lanțul de valoare globală.

Profesioniștii contabili au un rol esențial în realizarea unei raportări extinse, fiind liderii strategici care, nu doar monitorizează și raportează performanțele financiare ale companiei, ci contribuie în acest sens la dezvoltarea și implementarea de măsuri sustenabile.

În deschiderea oficială au fost prezentate teme de actualitate. Rolul raportării de sustenabilitate în educația contabilă, adaptarea pregătirii profesionale a contabililor pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a afacerilor au făcut subiectul discuțiilor din prima zi a simpozionului. Cea de-a doua zi a găzduit două paneluri de discuții. Primul panel s-a concentrat pe intersecția dintre contabilitate, fiscalitate și sustenabilitate, oferind o perspectivă asupra modului în care practici financiar-contabile și fiscale responsabile pot sprijini dezvoltarea afacerilor sustenabile. Cel de-al doilea a explorat impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, cu un accent deosebit pe nevoia de digitalizare și adoptarea de practici ce susțin economia circulară, teme relevante în peisajul economic actual.

Ultima zi a simpozionului a concluzionat dezbaterile, subliniind nevoia de a reflecta asupra subiectelor de mare importanță pentru profesie, pentru mediul economic, ce au fost înscrise pe agenda evenimentului. Cu această ocazie a fost subliniată încă o dată importanța implicării profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri sustenabile, transformând provocările economice și sociale în oportunități.

Teme dezbătute în cadrul celei de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”:

❖ Raportarea de sustenabilitate și impactul asupra educației contabile

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR; prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa

❖ Pregătirea contabililor pentru asigurarea unui viitor sustenabil. Evaluarea integrării cunoștințelor și abilităților necesare raportărilor de sustenabilitate în educație

Conf. univ. dr. Nicolae Bobițan; conf. univ. dr. Diana Dumitrescu

❖ Controverse privind reflectarea în contabilitatea întreprinderilor sociale a unor  operațiuni 

Ec. Maria Mornea

❖ Factorii determinanți ai cotei efective de impozitare  

Prof. univ. dr. Radu Ciobanu; prof. univ. dr. Adriana Florina Popa; conf. univ. dr. Daniela Nicoleta Sahlian

❖ Obligații declarative și de plată privind impozitarea veniturilor din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportive

Prof. univ. dr. Lucian Cernușca

❖ Strategia României privind economia circulară, provocări în profesia contabilă

Dr. ec. Elena Stănciulescu; conf. univ. dr. Mihai Vuță

❖ Dezvoltarea contabilității prin automatizare și inteligență artificială

Prof. univ. dr. Claudiu Brândaș; ec. Ioan Minda

❖ Efectele adoptării și adaptării tehnologiilor bazate pe inteligența artificială asupra unui sistem informatic de tip ERP 

Lect. univ. dr. Viorel Costin Banța; conf. univ. dr. Raluca Florentina Crețu; conf. univ. dr. Gabriel Ilie Staicu

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Radio CECCAR FM

Joi, 10 octombrie a.c., CECCAR Filiala Ialomița a participat la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului anual de carte, organizat de Biblioteca Județeană „Ștefan Bănulescu” din Slobozia. Editura CECCAR a fost în prim-plan, iar tema centrală, Cea mai importantă investiție, a adus în atenția elevilor din clasele a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” rolul esențial al educației în formarea unei cariere de succes în domeniul financiar-contabil, o carieră fit for future.

Prima parte a evenimentului a fost dedicată prezentării organismului profesional, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, organizat de CECCAR în colaborare cu Ministerul Educației, și a modalităților prin care tinerii pot deveni next-generation accountants. Concursul, adresat elevilor de clasa a XI-a, are ca obiectiv stimularea interesului pentru domeniul financiar-contabil, oferindu-le participanților ocazia să își dezvolte competențele și înțelegerea practică a contabilității.

Camelia Malama, președintele Filialei CECCAR Ialomița, a accentuat ideea că, deși contabilitatea este adesea asociată cu termeni precum fonduri de investiții și dividende, „adevărata valoare constă în investiția continuă în educație și auto-dezvoltare”.

Astfel, elevii claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” au fost invitați să participe la un atelier interactiv cu tema Cea mai importantă investiție, în cadrul căruia au discutat despre importanța educației și dezvoltării personale.

Pentru a încuraja un dialog activ, participanții au fost împărțiți în două echipe. Echipa Pro, coordonată de Eugenia Ciontu, vicepreședinte al Consiliului filialei, a susținut importanța fundamentală a educației în evoluția personală și profesională, în timp ce echipa Contra, sub îndrumarea lui Mihai Răileanu, membru al Comisiei de disciplină, a argumentat că și alte domenii, precum sănătatea, tehnologia sau mediul, pot avea o relevanță majoră.

Dezbaterile intense au scos la iveală multiple perspective, însă echipa Contra a recunoscut în final valoarea fundamentală a educației, conducătorul echipei alăturându-se argumentelor echipei Pro. Concluziile au subliniat impactul semnificativ pe care educația îl are asupra carierei și viitorului tinerilor.

Galerie foto

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic

Radio CECCAR FM

La 11 octombrie, CECCAR Filiala Brăila a găzduit, la sediul filialei, o întâlnire profesională dedicată expertizei contabile judiciare. Evenimentul a reunit atât experți contabili din cadrul Grupului Experților Judiciari, cât și reprezentanți ai sistemului juridic local, respectiv președintele Tribunalului Brăila și vicepreședintele Judecătoriei Brăila, alături de președintele Consiliului Filialei CECCAR Brăila, Iuliana Panaitescu.

Discuțiile s-au concentrat pe principalele dificultăți întâmpinate în activitatea de expertiză contabilă judiciară, printre care insuficiența documentelor disponibile în dosarele de caz, ceea ce îngreunează procesul de elaborare a raporturilor de expertiză. S-a subliniat, de asemenea, nevoia unei colaborări strânse între experți și instanțele de judecată, prin audierea expertului în camera de consiliu pentru clarificări esențiale referitoare la obiectivele stabilite și termenul de finalizare a lucrării.

Un alt punct important dezbătut a fost cel legat de modul în care sunt gestionate obiecțiunile aduse raporturilor de expertiză. S-a constatat că uneori aceste obiecțiuni ascund cerințe suplimentare, care impun stabilirea unor onorarii adiționale, reflectând complexitatea și volumul suplimentar de muncă solicitat.

Reprezentanții instanțelor de judecată au reafirmat deschiderea pentru un dialog permanent și pentru oferirea de clarificări, nu doar în cadrul întâlnirilor oficiale, ci ori de câte ori este necesar, subliniind astfel importanța unei colaborări constructive între profesioniștii contabili și instituțiile juridice.

Această întâlnire a consolidat parteneriatul dintre CECCAR și sistemul judiciar local, punând accent pe importanța menținerii unui dialog constant pentru a asigura calitatea expertizelor contabile judiciare și o gestionare eficientă a cazurilor în care aceste expertize sunt necesare.

Continuare

Trending