ECONOMIE
Modificări la reglementările privind competențele speciale ale organului fiscal central
Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial, OPANAF nr. 6.551/2024 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În temeiul art.35 din Codul de procedură fiscală, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015. În contextul unor recente modificări legislative, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale, a fost promovat acest nou act normativ (OPANAF nr. 6.551/2024), care aduce următoarele amendamente OPANAF nr. 3775/2025:
♦ eliminarea din categoria contribuabililor administrați de Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, a contribuabililor nerezidenți persoane juridice care nu au pe teritoriul României un sediu permanent și care organizează și exploatează activitatea de jocuri de noroc în România, ca urmare a modificării art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, prin OUG nr.82/2023. Potrivit acestei modificări, licența de organizare a jocurilor de noroc și autorizația de exploatare a jocurilor de noroc se acordă doar societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România;
♦ stabilirea competenței de administrare în sarcina Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice numai pentru reprezentanțele societăților și ale organizațiilor economice străine pentru care contribuabilul nerezident care le-a înființat nu are un sediu permanent în România. „Menționăm că societățile nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat. Potrivit art.44 din Legea societăților nr.31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dezmembrămintele fără personalitate juridică pot fi sucursale, agenții, reprezentanțe sau alte sedii secundare. Ca urmare, și reprezentanțele societăților nerezidente care au pe teritoriul României un sediu permanent sunt adminstrate, potrivit legii, de organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul permanent desemnat”, menționează ANAF;
♦ completarea competenței de administrare a Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți și a Administrațiilor județene ale finanțelor publice, după caz, și pentru soluționarea cererilor de restituire indirectă depuse, potrivit Codului fiscal, de personalul diplomatic al misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România și al reprezentanțelor organismelor internaționale menționate la art.2 alin.(4) și art.3 din ordin.
♦ potrivit art.6 lit.b) din OPANAF nr.3775/2015, cu modificările și completările ulterioare, în cazul plătitorilor de venit, cu excepția contribuabililor mari și mijlocii, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice și juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, impozitul fiind final sau cu opțiune de regularizare, revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al plătitorului de venit. În cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, competența de administrare a fost stabilită prin OPANAF nr.2021/2021, cu modificările și completările ulterioare, dat în temeiul art.33^1 din Codul de procedură fiscală, la organul fiscal competent în administrarea persoanei fizice, potrivit art.31 alin.(1) lit.a) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Ca urmare, întrucât în cazul acestor plătitori de venit nu mai este aplicabilă regula generală de administrare, în funcție de domiciliul fiscal, a fost completat art.6 din ordin, cu noua competență de administrare;
♦ art.7 din OPANAF nr.3775/2015 stabilește competența de administrare a persoanelor nerezidente care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, cu excepția celor prevăzute la art.2 alin.(1) din ordinul menționat, și care au obligația sau optează să își desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numește un curator fiscal, potrivit legii, la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal, după caz. Având în vedere excepțiile prevăzute de reglementările legale în vigoare și luând în considerare că regula generală de administrare este în funcție de domiciliul fiscal, a completat art.7 din ordin, cu noua competență de administrare pentru cazurile în care împuternicitul/curatorul este contribuabil mare sau mijlociu ori persoană fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
ECONOMIE
MADR: A fost aprobat cadrul normativ național pentru implementarea condiționalității sociale
Executivul a aprobat astăzi o Hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), prin intermediul acestui act normativ, instituția stabilește cadrul normativ național necesar implementării condiționalității sociale, care, începând cu 2025, va fi obligatorie pentru toate statele membre UE.
Condiționalitatea socială este o cerință stabilită în legislația europeană (Regulamentul (UE) nr.2115/2021), în temeiul căreia fermierii care primesc plăți directe sau plăți compensatorii în materie de mediu, climă și bunăstarea animalelor, vor fi supuși, începând cu data de 1 ianuarie 2025, unei sancțiuni administrative, respectiv reducere/excludere a cuantumului subvențiilor, dacă NU îndeplinesc anumite cerințe legate de condițiile de muncă și de încadrare în muncă aplicabile sau nu respectă anumite obligații ale angajatorului, stabilite în legislația națională de transpunere a Directivei (UE) 2019/1152, Directivei 89/391/CEE și a Directivei 2009/104/CE.
Hotărârea de Guvern aprobată astăzi vizează:
- condiționarea plăților directe sau plăților compensatorii în materie de mediu, climă și bunăstarea animalelor acordate fermierilor, de respectarea normelor privind condiționalitatea socială, potrivit dispozițiilor legale aplicabile în domeniul legislației privind îmbunătățirea condițiilor de încadrare în muncă și asigurarea respectării obligațiilor angajatorilor, precum și a cerințelor privind securitatea și sănătatea în muncă;
- exceptarea, în cazul ajutoarelor naționale tranzitorii, a aplicării sancțiunilor pentru nerespectarea normelor privind condiționalitatea socială, alături de normele privind condiționalitatea de mediu;
- stabilirea termenului și a modalității de aprobare a sancțiunilor aplicabile în cazul nerespectării, de către beneficiarii subvențiilor, a normelor privind condiționalitatea socială, respectiv 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri;
- reglementarea atribuției APIA de aplicare a acestor sancțiuni, ca urmare a notificării autorităților cu atribuții în controlul și asigurarea respectării normelor din domeniul legislației privind îmbunătățirea condițiilor de încadrare în muncă și asigurarea respectării obligațiilor angajatorilor, precum și a cerințelor privind securitatea și sănătatea în muncă, în condiții ce se stabilesc prin protocol de colaborare;
- instituirea temeiului legal pentru aprobarea, prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, a Ghidului fermierului privind condiționalitatea socială.
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna noiembrie
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna noiembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
Ajutor de minimis pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate în perioada 2024-2025
Guvernul a aprobat schema de ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, pentru perioada 2024-2025. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), „prin aprobarea acestui act normativ este avută în vedere acordarea unui ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, pentru perioada 2024-2025, pentru tomate, ardei gras și/sau lung și/sau gogoșar, castraveți, fasole păstăi, salată, spanac, ceapă verde”.
Beneficiarii acestei forme de sprijin pot fi întreprinderile/întreprinderile unice care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate.
Cuantumul ajutorului de minimis este de maximum 1.000 euro/1.000 mp/beneficiar. Depunerea cererilor și documentelor justificative se va face în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Valorificarea producției se realizează până la 31 ianuarie 2025 inclusiv. În ceea ce privește verificările în teren, acestea se vor realiza de către echipe mixte ale DAJ-urilor și ale APIA și vor viza deplasarea în teren pentru stabilirea suprafețelor cultivate și evaluarea producției de legume.
Impactul bugetar al acestei forme de sprijin, finanțată de la bugetul de stat, în limita prevederilor aprobate pentru anul 2025, este de maximum 124,337 milioane lei, reprezentând echivalentul a 25 milioane euro. În cazul în care suma totală de plată determinată, care urmează să fie acordată beneficiarilor depășește resursele financiare totale alocate schemei de ajutor de minimis, suma cuvenită fiecărui beneficiar se reduce proporțional.
Potrivit MADR, adoptarea actului normativ contribuie la menținerea interesului producătorilor agricoli pentru producerea de legume în spații protejate, compensarea parțială a cheltuielilor necesare acestor culturi și livrarea către piață a legumelor autohtone, inclusiv asigurarea locurilor de muncă în spațiul rural.
Măsura are la bază Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol, cu modificările ulterioare.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR Satu Mare: Întâlnire a membrilor filialei cu reprezentanți ai Casei de Pensii și ITM – Accidentele de muncă: de la declarare până la decontare
-
ECONOMIEacum 2 zile
MF intenționează să modifice Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 24.10.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
MF urmează să modifice Procedura de implementare a măsurilor de amnistie fiscală
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 29.10.2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
Creșterea plafonului datoriei publice la nivelul de 53% din PIB pentru sfârșitul lui 2024, aprobată de Guvern
-
ECONOMIEacum 6 zile
Noi modificări la Codul fiscal
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Satu Mare și AJOFM: Noutăți pentru angajatori – platforma PULS și reglementarea activității prestatorilor casnici