PROFESIA CONTABILĂ
Buletinul de știri ETAF din 2 noiembrie 2020
OCDE amână reforma fiscală internațională până la mijlocul anului 2021
La 28 octombrie a.c., Subcomisia pentru chestiuni fiscale din cadrul Parlamentului European a organizat o audiere la care au participat Benjamin Angel (directorul responsabil cu impozitarea directă în cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală DG TAXUD) și Pascal Saint-Amans (directorul Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OCDE). În discuțiile cu europarlamentarii, Benjamin Angel a clarificat că a fost acceptată, de către Comisie, amânarea reformei fiscale internaționale până la mijlocul anului 2021, dar Comisia nu va permite ca acest termen-limită să devină „flexibil”. El a explicat că termenul actual va fi termenul-limită final și nu va reprezenta o altă perioadă de discuții la nivelul OCDE. Benjamin Angel a confirmat că obiectivul UE rămâne în continuare obținerea unui acord la nivelul OCDE, dar a subliniat, totodată, că, în caz contrar, Comisia Europeană este pregătită să propună o soluție europeană pentru ambii piloni ai reformei. Pascal Saint-Amans s-a arătat optimist în privința rezultatului negocierilor, având în vedere faptul că, în lipsa unui acord în această privință, s-ar putea isca tensiuni la nivel internațional care ar fi în detrimentul tuturor țărilor angajate în această negociere. Președintele Subcomisiei pentru chestiuni fiscale, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), a declarat că acest schimb de opinii va contribui la pregătirea unui raport din proprie inițiativă de către subcomisie în următoarele luni.
Măsurile fiscale ale Comisiei Europene susțin accesul la echipamente medicale
La 28 octombrie a.c., Comisia Europeană a prezentat un pachet de măsuri fiscale și vamale pentru a susține accesul la echipamente, vaccinuri și kituri de testare. Până în aprilie 2021, o decizie a Comisiei prelungește scutirea temporară de taxe vamale aplicată echipamentelor medicale și de protecție importate din țări care nu sunt membre UE. Prelungirea acestei măsuri a fost decisă în urma consultării cu statele membre și ca răspuns la numărul din ce în ce mai mare de cazuri de infectare cu COVID-19 în toată Europa. Statele membre trebuie să importe în continuare aceste echipamente din țări terțe. Comisia a propus, de asemenea, ca spitalele și personalul medical să fie scutite de plata taxei pe valoarea adăugată pentru vaccinurile și kiturile de testare utilizate pentru combaterea virusului SARS-CoV-2. Aceste măsuri sunt concepute pentru a oferi statelor membre acces la echipamentele necesare pentru prevenirea, detectarea și tratarea COVID-19. În prezent, statele membre pot aplica cote reduse de TVA vaccinurilor, dar nu pot aplica o cotă zero. Kiturilor de testare nu li se aplică cote reduse în momentul de față. Noile norme ar permite aplicarea unei scutiri temporare de TVA vaccinurilor și kiturilor de testare vândute spitalelor și personalului medical, precum și bunurilor și serviciilor strâns legate de activitatea acestora. De asemenea, statele membre vor avea posibilitatea de a aplica cote reduse kiturilor de testare.
Regimul TVA aplicabil serviciilor financiare și de asigurări: Comisia Europeană a lansat o foaie de parcurs
La 22 octombrie a.c., Comisia Europeană a publicat o foaie de parcurs privind revizuirea normelor în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări. După cum se poate observa în pachetul fiscal din luna iulie, din punctul de vedere al Comisiei, normele în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări sunt învechite, datând încă din 1977. De asemenea, Comisia consideră că normele actuale sunt complexe, dificil de aplicat și nu țin pasul cu dezvoltarea de noi servicii în sector financiar (de exemplu, servicii fintech, inclusiv serviciile legate de criptomonede sau monede virtuale). Comisia a propus revizuirea acestor norme încă din 2007, însă discuțiile au ajuns la un impas la nivelul Consiliului, iar propunerea a fost retrasă în 2016.
Europarlamentarul Pierre Larrouturou a intrat în greva foamei militând pentru o taxă pe tranzacțiile financiare
La 28 octombrie a.c., europarlamentarul Pierre Larrouturou (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) a anunțat că va intra în greva foamei pentru a obține o taxă ambițioasă pe tranzacțiile financiare. Acesta a afirmat că în viitorul buget european s-ar putea să nu existe suficiente fonduri pentru climă, sănătate și locuri de muncă și că „dacă nu taxăm această speculație, Pactul verde european este ca și «mort»”. Pierre Larrouturou speră că, la 1 decembrie, ECOFIN va ajunge la un acord în privința taxei pe tranzacțiile financiare prin care să se finanțeze Planul de redresare economică pentru Next Generation EU.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil