Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 februarie 2021

Radio CECCAR FM

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale: cazul Turciei creează controverse în Parlamentul European

La 15 februarie a.c., experții naționali din cadrul Consiliului UE au ajuns la un acord în privința includerii Turciei în anexa I a listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ankara mai are încă 4 luni la dispoziție pentru a-și rezolva problema din sistemul automat de schimb de informații privind deținătorii de conturi bancare, care reprezintă principala cauză pentru care Turcia ar putea fi inclusă în această listă. În cazul în care Turcia nu respectă acest termen-limită, va fi inclusă în anexa I din lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale la următoarea revizuire din luna octombrie 2021. Cu toate acestea, mulți europarlamentari nu au fost mulțumiți de această decizie. Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) și Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania) și-au exprimat preocupările privind noul termen acordat Turciei, care ar putea contribui la reducerea eficienței acestei liste. Alte modificări constau în adăugarea Dominicăi în anexa I a listei și transferarea Barbadosului în anexa II.

Pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie: scrisori de punere în întârziere pentru Franța și Suedia

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie 2021. În domeniul fiscal, CE a trimis atât Franței, cât și Suediei scrisori de punere în întârziere, ambele scrisori având legătură cu o posibilă încălcare a liberei circulații a capitalului (în temeiul art. 63 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și al art. 40 din Acordul privind Spațiul Economic European). CE solicită Franței să modifice normele naționale privind impozitul reținut la sursă pentru dividendele plătite „societăților de asigurare de tip unit-linked din alte state membre ale Spațiului Economic European (SEE)”. Asigurarea de tip unit-linked este un sistem de asigurări de viață în care primele plătite de titularul poliței sunt utilizate pentru achiziționarea de unități ale fondurilor de investiții selectate de persoana respectivă și în care dividendele plătite de fonduri sunt transferate de către asigurător deținătorului poliței. Societățile de asigurare de tip unit-linked stabilite în statele membre ale SEE sunt obligate să plătească un impozit final reținut la sursă pentru dividendele primite în Franța. Cu toate acestea, societățile de asigurări de tip unit-linked cu sediul în Franța fie nu plătesc niciun impozit reținut la sursă pentru aceste dividende, fie pot deduce impozitul reținut la sursă plătit din impozitul francez pe profit, care este zero. Comisia consideră că aceste norme încalcă principiul liberei circulații a capitalului. Scrisoarea trimisă Suediei solicită acesteia să își modifice normele privind impozitarea dividendelor către instituțiile publice de pensii nerezidente. Fondurile publice suedeze de pensii sunt scutite în totalitate de la plata impozitului, în timp ce dividendele plătite instituțiilor publice de pensii nerezidente echivalente sunt supuse unei rețineri la sursă, de obicei la o cotă redusă de 15%. Tratamentele fiscale diferite pot constitui o încălcare a liberei circulații a capitalului. Suedia și Franța au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor expuse de Comisie. La expirarea acestui termen, Comisia poate decide să trimită un aviz motivat.

Amânarea plății taxelor aplicată companiilor aeriene în Franța, conformă cu legislația UE

La 17 februarie a.c., Tribunalul General al Uniunii Europene a confirmat că amânarea plății taxelor introdusă în Franța pentru a sprijini companiile aeriene care dețin licență franceză în perioada de pandemie este în conformitate cu legislația UE. În martie 2020, Franța a înștiințat Comisia Europeană cu privire la o măsură de ajutor sub forma unei amânări a plății lunare a taxei de aviație civilă și a taxei de solidaritate pe biletele de avion pentru perioada martie-decembrie 2020. Comisia a clasificat amânarea plății taxelor drept o formă de ajutor de stat compatibilă cu piața internă, în conformitate cu art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE. Compania aeriană Ryanair a intentat o acțiune în instanță solicitând anularea deciziei respective. Tribunalul UE a confirmat că pandemia de COVID-19, restricțiile de călătorie și măsurile de izolare adoptate în Franța pentru a preveni răspândirea virusului constituie o situație excepțională în temeiul art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, care a cauzat prejudicii economice companiilor aeriene ce își desfășoară activitatea în Franța. Tribunalul UE a constatat că limitarea amânării plății taxelor la companiile aeriene care dețin o licență franceză corespunde scopului acesteia de a remedia pagubele cauzate de situația excepțională în cauză. În baza acestui fapt, Tribunalul General al UE a confirmat că obiectivul amânării respective respectă dispozițiile derogării prevăzute în art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, iar condițiile de acordare a acestei forme de ajutor de stat nu depășesc strictul necesar pentru a îndeplini acest obiectiv.

Consultare publică a CE privind implementarea normelor TVA pentru comerțul electronic

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o cerere de feedback cu privire la propunerea de implementare a unor norme referitoare la controlul tranzacțiilor efectuate de persoanele impozabile care furnizează servicii persoanelor neimpozabile și care efectuează vânzări de bunuri la distanță și furnizează anumite bunuri la nivel intern. Obiectivele acestei propuneri sunt clarificarea normelor și standardizarea documentelor pentru controlul tranzacțiilor înregistrate în schema specială de TVA pentru comerțul electronic. Aceste aranjamente speciale permit persoanelor impozabile să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată pentru anumite bunuri și servicii furnizate în statul membru în care sunt stabilite în loc să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată în fiecare stat în care furnizează bunuri/servicii. Statul membru de reședință este responsabil de schimbul de declarații și plăți de TVA cu statul membru de consum. Pentru a facilita schimbul de informații, Comisia a propus ca persoanele impozabile să utilizeze un formular standard care să includă anumite informații (numele persoanelor impozabile și al intermediarilor, numărul de identificare TVA, perioadele fiscale acoperite și tipul de înregistrare solicitată). Termenul-limită de transmitere a observațiilor este 18 martie 2021.

Franța va folosi social media pentru a depista evazioniștii fiscali

La 13 februarie a.c., Franța a publicat un decret care stabilește procedura prin care autoritățile franceze pot colecta și utiliza date de pe rețelele sociale pentru a obține probe care să indice existența fraudei fiscale. Această măsură vizează utilizatorii platformelor digitale precum Airbnb, Facebook, YouTube, BlaBlaCar etc. Decretul acoperă doar informațiile divulgate „în mod intenționat” și stabilește condițiile de implementare a unor procese automate care vor permite autorităților fiscale să proceseze astfel de date. Decretul specifică, de asemenea, o serie de condiții pentru a asigura faptul că procesul este adecvat scopului și că datele personale procesate sunt adecvate, relevante și se limitează la strictul necesar.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending