PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 iunie 2021
Comisia a lansat o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării
Comisia Europeană a lansat, la 14 iunie, o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Această inițiativă a fost anunțată în Comunicarea privind o impozitare a întreprinderilor care să fie adaptată secolului XXI, cu scopul de a atenua tendința de favorizare a îndatorării influențată de taxe și impozite. Potrivit Comisiei, majoritatea sistemelor fiscale actuale din UE acceptă plata dobânzilor la datorii drept cheltuială deductibilă, reducând baza fiscală în scopul impozitării veniturilor societăților. Cu toate acestea, costurile aferente finanțării prin capitaluri proprii nu sunt, de cele mai multe ori, deductibile din punct de vedere fiscal. Această lipsă de echilibru generează în rândul investitorilor o tendință de finanțare prin împrumut. Șase state membre (Belgia, Cipru, Italia, Malta, Polonia și Portugalia) au introdus deja o indemnizație pentru capitalurile proprii în scopul de a soluționa problema legată de tendința de favorizare a îndatorării, influențată de taxe și impozite. Cu toate acestea, lipsa coordonării dintre statele membre ar putea genera oportunități de planificare fiscală, care ar putea duce la evaziune fiscală și alocarea necorespunzătoare a investițiilor pe piața unică. Comisia ar putea da curs inițiativei prin implementarea a două abordări diferite: fie prin revocarea deductibilității plăților dobânzilor, fie prin crearea unei indemnizații pentru capitalurile proprii care să permită deductibilitatea fiscală a dobânzii de referință pentru capitaluri proprii. Cea de-a doua abordare ar consta în introducerea unei indemnizații pentru deducerea dobânzii de referință pentru toate capitalurile proprii ale societăților, noile capitaluri proprii sau capitalurile companiilor. Ar putea fi concepută o măsură specială pentru IMM-uri, având în vedere faptul că acestea se confruntă cu mai multe dificultăți în accesarea anumitor forme de finanțare prin capitaluri proprii. Baza legală pentru această inițiativă o reprezintă Articolul 115 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene referitor la armonizarea actelor cu putere de lege ale statelor membre, ce afectează în mod direct instituirea sau funcționarea pieței interne. Se preconizează că în luna iulie a acestui an Comisia va lansa o consultare publică pe această temă, urmând ca o propunere legislativă aferentă să fie lansată la începutul anului 2022.
Parlamentul European a convenit asupra CbCR și a comitetului de comitologie privind TVA
La 14 iunie, membrii Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON) și ai Comisiei pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European au aprobat acordul la care au ajuns echipele de negociere din partea Consiliului UE și a Parlamentului European în ceea ce privește propunerea de directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară (pCbCR). Propunerea de directivă, care impune companiilor care își desfășoară activitatea în UE, cu o cifră de afaceri anuală de peste 750 de miliarde de euro, obligația de a prezenta anumite informații financiare și nefinanciare, ar trebui aprobată de Parlamentul European în cadrul sesiunii plenare din luna septembrie. La 15 iunie, Comisia ECON a adoptat, de asemenea, o opinie favorabilă privind propunerea Comisiei referitoare la transformarea Comitetului TVA într-un „comitet de comitologie”. Potrivit documentului, procedura de comitologie se va aplica doar în legătură cu un set restrâns de norme care implementează prevederile Directivei TVA, pentru care este necesară o interpretare comună, iar o interpretare comună ar fi benefică atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru companii.
Subcomisia FISC a organizat o reuniune cu comitetul financiar francez
La 16 iunie, subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European a organizat o reuniune cu membrii comitetului financiar din cadrul parlamentului francez. În cadrul reuniunii, aceștia au discutat raportul Impozitarea digitală: Negocierile de la nivelul OCDE, reședința fiscală a companiilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, din cadrul Parlamentului European, și raportul privind evaziunea fiscală practicată de întreprinderi la nivel internațional, realizat de raportorul Bénédicte Peyrol, membru al parlamentului francez. În aceeași zi, membrii subcomisiei FISC au discutat și amendamentele la raportul din proprie inițiativă privind „reformarea politicii UE privind practicile fiscale dăunătoare (inclusiv reforma Grupului de lucru pentru codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor)”. Raportorul, Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) a subliniat că, în condițiile în care se observă o evoluție a concurenței fiscale neloiale , Codul de Conduită trebuie actualizat în mod corespunzător. Raportorul Herbert Dorfmann (Partidul Popular European, Italia) a declarat că este necesară o actualizare a Codului de Conduită, fără ca acesta să fie complet reconceput, iar Codul nu ar trebui să devină un instrument cu forță juridică obligatorie, ci să rămână mai degrabă un instrument juridic neobligatoriu.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil