Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 10 ianuarie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Franța a preluat președinția Consiliului UE

Franța a preluat președinția Consiliului UE la 1 ianuarie pentru șase luni și a publicat programul său (în engleză), precum și un calendar provizoriu (în franceză) al întâlnirilor sale. Programul precizează că Franța va „avansa” lucrările la implementarea Directivei pentru Pilonul II începând cu 1 ianuarie 2023. Potrivit calendarului provizoriu, Franța intenționează să aibă o primă dezbatere politică cu privire la acest dosar în cadrul ședinței Consiliului ECOFIN din 18 ianuarie și să prezinte o posibilă situație la 15 martie. De asemenea, Franța dorește să continue activitatea referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei, cu o posibilă dezbatere politică la Consiliul ECOFIN din iunie, precum și în legătură cu Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM), pentru care se preconizează încheierea unui acord chiar în martie. Calendarul provizoriu menționează și posibila adoptare a Codului de conduită european în domeniul impozitării întreprinderilor, precum și un posibil acord cu privire la întreg pachetul AML. Președinția franceză va organiza o conferință ministerială pe tema AML la 21 ianuarie.

UE lansează procesul de implementare al Pilonului II al OCDE

La două zile de la publicarea regulilor modelului OCDE, Comisia Europeană a dezvăluit la 22 decembrie 2021 o propunere pentru o Directivă de implementare a ratei minime de impozitare efectivă de 15% (așa-numitul Pilon II) în cadrul UE. Propunerea nu se îndepărtează de acordul OCDE privind impozitarea din 8 octombrie și de regulile modelului OCDE. Una dintre principalele diferențe dintre directiva UE și acordul OCDE este că acest impozit minim suplimentar se va aplica și companiilor cu capital integral autohton care depășesc pragul de 750 de milioane de euro cifră de afaceri, pentru a se asigura conformitatea cu legislația UE. De asemenea, propunerea de directivă permite statelor membre UE să exercite opțiunea oferită de regulile modelului OCDE de a aplica o taxă suplimentară filialelor naționale slab impozitate. În cadrul unei conferințe de presă, Comisarul european pentru impozitare Paolo Gentiloni s-a declarat încrezător că toate statele membre UE vor susține această propunere – care trebuie să fie adoptată în unanimitate – întrucât Comisia nu a inițiat niciun demers de „supra-reglementare”. De asemenea, acesta are încredere că SUA vor reuși să implementeze Pilonul II în ciuda dificultăților recente legate de procesul legislativ.

Comisia Europeană propune noi reguli de combatere a companiilor-paravan

Pe 22 decembrie 2021, Comisia Europeană a prezentat o propunere referitoare la o Directivă pentru combaterea mai eficientă a utilizării abuzive a companiilor-paravan în cadrul UE. Propunerea are ca scop crearea unui nou test privind „fondul economic” pentru a ajuta statele membre să identifice întreprinderile care nu desfășoară nicio activitate economică reală, chiar dacă se presupune că sunt implicate într-o anumită activitate, și care pot fi utilizate în mod abuziv pentru evitarea obligațiilor fiscale sau în scopuri evazioniste. Potrivit regulilor propuse, declararea unei entități ca fiind companie-paravan ar avea consecințe legate de tratamentul fiscal al tranzacțiilor și al activelor acesteia. Directiva este organizată clar în șapte pași. În primul rând, aceasta face diferența între entitățile care prezintă și cele care nu prezintă riscuri. Entitățile care prezintă riscuri vor trebui să raporteze o declarație „de fond” care include informații cu privire la sediu, directori și contul bancar. Dacă una dintre aceste solicitări nu este respectată, entitatea care prezintă riscuri va fi considerată companie-paravan. Cu toate acestea, este prevăzut un mecanism care să permită unei companii să atace această prezumție. Mai mult, statele membre vor trebui să transmită toate informațiile către un depozitar central, iar companiilor care nu își respectă obligațiile conform Directivei le pot fi impuse penalități.

Comisia Europeană propune trei noi resurse proprii pentru bugetul UE

Comisia Europeană a prezentat la 22 decembrie 2021 un „coș” al noilor resurse proprii pentru bugetul UE, pentru a ajuta la rambursarea finanțării de 750 de miliarde de euro pentru Planul economic european de redresare. Cele trei noi resurse proprii constau în: – 25% din venituri din Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (ETS); – 75% din venituri generate de Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM); și – 15% din cota parte din profiturile reziduale de la multinaționale care vor fi realocate statelor membre UE în baza Pilonului I al acordului OCDE privind impozitarea. Se așteaptă ca aceste trei noi resurse proprii să genereze un total de aproximativ 17 miliarde de euro pe an pentru bugetul UE în perioada 2026-2030. Comisia Europeană estimează că resursa proprie bazată pe Pilonul I ar genera între 2,5 și 4 miliarde de euro pe an. De asemenea, Comisia a anunțat că va propune noi resurse proprii suplimentare până la sfârșitul anului 2023, care ar putea include un Impozit aferent tranzacțiilor financiare (FTT) și o resursă proprie legată de sectorul corporativ. La baza acestui al doilea pachet s-ar afla viitoarea propunere „Întreprinderile din Europa: Cadrul pentru impozitarea veniturilor” (Business in Europe: Framework for Income Taxation – BEFIT)

Comisia extinde derogarea de la plata taxelor vamale și a TVA pentru importurile echipamentelor medicale COVID-19

Comisia Europeană a adoptat la 22 decembrie 2021 o decizie de extindere pentru 23 de state membre UE (la cererea acestora) a derogării temporare de la plata taxelor vamale și a taxei pe valoarea adăugată aferente importurilor din statele non-UE de dispozitive medicale și echipamente de protecție utilizate în lupta împotriva COVID-19. Adoptată în aprilie 2020, la apogeul pandemiei, măsura a fost extinsă de mai multe ori și a expirat în decembrie 2021. Noua decizie, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2022, prelungește până la 30 iunie 2022 facilitatea fiscală aferentă taxelor vamale și taxei pe valoarea adăugată disponibilă în baza scutirii deja existente pentru statele membre în cauză.

Eurodeputatul Mohammed Chahim dorește un CBAM mai ambițios

Eurodeputatul olandez Mohammed Chahim (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților) a transmis, miercuri, 5 ianuarie 2022, proiectul de raport cu privire la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) către celelalte grupuri politice din Parlamentul European. Raportul său face apel la un mecanism mai ambițios decât propunerea Comisiei Europene. Raportorul dorește să extindă sectoarele acoperite de CBAM la compuși organici, hidrogen și polimeri. În plus, raportul face apel ca așa-numitele emisii integrate ale produselor să includă emisiile indirecte din electricitate consumată în producția de bunuri, încălzire sau răcire. Raportul prevede și accelerarea adoptării CBAM pentru ca sistemul să devină complet operațional până la 1 ianuarie 2029. Mai mult, Mohammed Chahim dorește să înlăture în totalitate perioada de eliminare treptată a cotelor gratuite pentru sectorul cimentului. Pentru a asigura că sistemul este implementat coerent la nivelul blocului comunitar, acesta a mai sugerat și crearea unei autorități aferente CBAM în locul autorităților naționale. Veniturile generate de vânzarea certificatelor CBAM ar trebui, potrivit raportului, să finanțeze autoritatea CBAM, iar orice alte venituri rămase ar trebui apoi să se îndrepte către bugetul UE. Grupurile politice trebuie să transmită amendamentele la text până pe 10 februarie, înainte de votul din cadrul comisiei ENVI din mai și de un posibil vot în plen din iunie.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending