ECONOMIE
MMSS propune modificări la Legea privind reglementarea activității prestatorului casnic
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) propune, printr-un proiect de Ordonanță de Urgență publicat în transparență decizională, modificarea și completarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, prin revizuirea cadrului de reglementare a desfășurării activităților prestatorilor casnici, se are în vedere eficientizarea sistemului de plată și evidență a acestor persoane instituit prin Legea nr. 111/2022.
Astfel, ținând cont de relația de interdependență dintre legea de instituire a sistemului de tichete de activități casnice (jalonul nr. 387 al PNRR) și platforma care îl operaționalizează (jalonul nr. 397 al PNRR), proiectul conține reglementări menite să sporească șansele de accesare a acestui sistem, deopotrivă pentru beneficiarii casnici și prestatorii casnici, prin lărgirea sferei de activități ce pot fi prestate, prin clarificarea întinderii drepturilor și obligațiilor părților implicate și prin stabilirea unui flux coerent al operațiunilor realizate în platforma dedicată sau la ghișeu, după caz, atât de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, cât și de furnizorul de serviciu universal.
„Având în vedere că România are un sector informal semnificativ, ajustarea sistemului de tichete de activități casnice în sensul celor de mai sus are potențialul de a stimula persoanele predispuse să fie implicate în activități informale, în special în muncă agricolă și casnică, să participe la economia formală, în cadrul unui raport juridic flexibil, care le conferă și calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate (ca urmare a îndeplinirii condiției minimale de plată a contribuției aferente a minimum 85 de tichete de activități casnice). Astfel, utilizarea sistemului de tichete de activități casnice, inclusiv în zonele rurale cu oportunități limitate de angajare sau cu mobilitatea geografică scăzută a forței de muncă, poate contribui la creșterea ratei de activitate a populației în vârstă de muncă pe piața muncii și la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserție cu veniturile ocazionale obținute din prestarea activității casnice, permițând, totodată, și șomerilor înregistrați la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă să beneficieze în continuare de drepturile și măsurile prevăzute de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare. Gradul ridicat de informalitate al economiei românești are consecințe atât în sfera protecției sociale, cât și a finanțelor publice. Instituirea unui sistem de tichete de servicii de activități casnice eficient poate contribui la creșterea ratei de colectare a impozitelor, inclusiv a contribuțiilor sociale”, se menționează în Nota de fundamentare.
Una dintre reglementările incluse în noul proiect de OUG vizează înlăturarea tuturor elementelor de conținut care restrâng sfera de activități ce pot fi realizate de prestatorul casnic, inclusiv cele exprimate prin negație, prin redefinirea activității casnice la art. 2 alin. (1) lit. a), astfel: ”activitate casnică – activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic pentru gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, în calitate de beneficiar casnic”. De asemenea, se are în vedere înlocuirea în definiția prestatorului casnic, de la art. 2 alin. (1) lit. b), a sintagmei ”în una sau mai multe gospodării” cu sintagma ”pentru una sau mai multe gospodării”, în scopul asigurării clarității normei.
Proiectul stabilește, totodată, o listă de 25 de activități casnice, ce se constituie ca anexă la ordonanța de urgență. Acestea sunt: 1) curățenia/igienizarea locuinței; 2) strângerea resturilor vegetale din grădină; 3) întreținerea spațiilor verzi; 4) întreținerea și irigarea răsadurilor și a plantelor; 5) toaletarea pomilor; 6) plantarea pomilor, arborilor și arbuștilor; 7) plantarea răsadurilor; 8) călcatul rufelor; 9) spălarea rufelor manual sau la mașina de spălat; 10) spălarea covoarelor (altele decât cele înnodate manual); 11) prepararea hranei; 12) aranjarea și servirea mesei; 13) debarasarea și spălarea vaselor; 14) hrănirea și/sau îngrijirea animalelor de companie; 15) plimbarea câinilor sau a altor animale de companie; 16) transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinar; 17) curățarea și întreținerea piscinei/ a acvariilor; 18) realizarea de cumpărături pe bază de listă; 19) tăierea și despicarea lemnelor pentru foc; 20) căratul lemnelor și al materialelor pentru foc; 21) încărcatul-descărcatul de obiecte casnice; 22) spălarea și curățarea autovehiculelor; 23) recoltarea fructelor și legumelor; 24) spălarea geamurilor și a tâmplăriei; 25) văruirea pomilor.
Printre modificările incluse în noul proiect se mai regăsesc următoarele: ▪ indicarea modului în care activitățile casnice se pot modifica și actualiza, ca urmare a transformărilor survenite în sfera sarcinilor casnice și/sau a solicitărilor venite din partea persoanelor interesate, respectiv periodic, de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, cu aprobare prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale și cu publicare în Monitorul Oficial; ▪ eliminarea din sfera de activități ce pot fi realizate de prestatorul casnic a celor specifice profesiei de bonă; ▪ adăugarea ”plății aferente activității casnice” între elementele acordului de voință verbal al părților raportului juridic privind activitatea casnică, prin completarea alin. (5) al art. 3, astfel: ”Beneficiarul casnic și prestatorul casnic convin asupra activităților, a numărului de ore sau a volumului de muncă și asupra plății aferente activității casnice” și prin constituirea unui alineat 51, conținând ipoteza distinctă: ”Plata prestatorului casnic se face conform dispozițiilor prezentei legi, exclusiv cu tichete de activități casnice”.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil