Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noua normalitate – adaptarea la schimbare, simpozion desfășurat la Slobozia

CECCAR FM

Publicat

pe

Noua normalitate – adaptarea la schimbare a fost tema simpozionului organizat de Filiala CECCAR Ialomița la 17 noiembrie, în sala Arcadia a Centrului Cultural UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia. Evenimentul s-a înscris în programul manifestărilor dedicate Săptămânii Globale a Antreprenoriatului.

Necesitatea flexibilității afacerii pentru adaptarea la schimbarea mediului economic, Schimbarea fiscală – între adaptare și imposibilitatea asimilării schimbării în timp real, Finanțarea și sprijinirea mediului de afaceri – statul și fondurile europene, principalii finanțatori pentru start-up-uri și IMM-uri au fost temele de pe agenda simpozionului moderat de Camelia Malama, vicepreședinte al CECCAR.

Au participat Adrian Mocioniu – primarul municipiului Slobozia, Gheorghe Dorobăț – șef al Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Ialomița, Virgil Șerbănescu – președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România (UGIR) – filiala Ialomița, Eugen Dubălaru – vicepreședinte al Patronatului Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) – regiunea Sud-Est, alături de reprezentanți ai Agenției pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud Muntenia, experți contabili și contabili autorizați.

Președintele UGIR Ialomița, Virgil Șerbănescu, a vorbit despre necesitatea flexibilității afacerii pentru adaptarea la schimbarea mediului economic, menționând că trebuie să se identifice cauzele insolvenței populației și ale insolvenței antreprenoriale și, totodată, să se rezolve problemele finanțării discriminatorii a mediului privat autohton în privința dobânzilor și a costurilor bancare. Potrivit vorbitorului, întreprinderile mici și mijlocii trebuie să fie construite în funcție de cerințele pieței, iar în vederea dezvoltării întreprinderii trebuie să se aibă în vedere trei aspecte esențiale:
– marketing flexibil de producție, studii de identificare a nevoilor pieței și marketing de fluidizare a desfacerii;
– identificarea mediului concurențial și lupta pentru competitivitate;
– obținerea unor finanțări cu costuri reduse, care se reflectă în prețul produsului final, făcându-l ușor de absorbit de piață.

În privința finanțărilor cu costuri reduse, președintele UGIR Ialomița a făcut trimitere la posibilitatea accesării de fonduri europene și guvernamentale – prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Dezbaterea temei a continuat cu intervenția vicepreședintelui PTIR – regiunea Sud-Est, Eugen Dubălaru, care a apreciat importanța punctelor de vedere exprimate în legătură cu adaptarea la schimbare, considerând că aceasta este atributul antreprenorilor, fiind esențială în sustenabilitatea oricărei afaceri.

Gheorghe Dorobăț, șeful AJFP Ialomița, a subliniat, referitor la tema Schimbarea fiscală – între adaptare și imposibilitatea asimilării schimbării în timp real, că „ (…) lipsa de claritate a reglementărilor este un aspect care afectează activitatea tuturor. Calitatea de vizionar a antreprenorilor este cea care trebuie să primeze când se construiesc bugete multianuale sau planuri de afaceri (…)”.

Cu privire la aceeași temă, conf. univ. dr. Adriana Popa a declarat: „Despre schimbare se poate vorbi în multe feluri: ca fiind sinonimă cu adaptarea și flexibilitatea sau cu inconsecvența și nestatornicia. În condițiile schimbărilor generate de evoluția piețelor globale, de dezvoltarea rapidă și diseminarea tehnologiei, cerințele clienților fiind legate de diferențierea produselor, care afectează mediul organizațional, schimbarea trebuie privită ca o nouă oportunitate, și nu ca pe o amenințare. Abilitatea companiei de a se adapta cu ușurință la schimbare este o condiție nu doar a succesului acesteia, ci și a supraviețuirii ei”. În continuare, Adriana Popa a explicat că adaptarea la schimbare se reflectă în componenta tehnică (adaptarea sistemelor IT, adaptarea logicii fiscale conform prevederilor fiscale etc.), în cea umană (instruirea personalului cu privire la noile procese/proceduri), în componenta procesuală (comunicarea cu autoritățile pentru înțelegerea modificărilor legislative și transpunerea acestora în sistemul IT, procese noi pentru colectarea informațiilor suplimentare, a tranzacțiilor, redefinirea rolurilor și responsabilităților în procesul de raportare) și în cea informațională (identificarea și analizarea noilor informații). Referitor la tehnologia informațională, Adriana Popa a precizat că aceasta reprezintă un instrument de creștere a eficienței raportării financiar-contabile, iar verificarea informațiilor în format electronic este o tendință în expansiune. Adaptarea autorităților fiscale la această tendință în procesul de colectare și utilizare a informațiilor furnizate de contribuabili este o necesitate, ar facilita respectarea de bunăvoie a obligațiilor de către contribuabili și ar permite administrațiilor fiscale să efectueze inspecții fiscale mai eficiente.

Pe parcursul întâlnirii s-a discutat, de asemenea, despre formularul 394 și despre provocările determinate de introducerea formei extinse a acestuia.

Cea de-a treia temă a simpozionului, Finanțarea și sprijinirea mediului de afaceri – statul și fondurile europene, principalii finanțatori pentru start-up-uri și IMM-uri, a fost abordată de Adrian Mocioniu, primarul municipiului Slobozia, care a adus în centrul atenției oportunitățile de investiții oferite de Parcul Industrial din Slobozia, o facilitate creată pentru antreprenori cu sprijinul fondurilor europene. Adrian Mocioniu a declarat că se încearcă identificarea problemelor comunității și integrarea acestora în proiectele de dezvoltare și sprijinire a mediului de afaceri la nivel local.

Intervenții pe tema mai sus amintită au avut și Ionuț Popa, expert comunicare ADR Sud Muntenia, și Mădălina Cilibeanu, expert în cadrul aceleiași instituții, ambii prezentând liniile deschise pentru finanțarea activității IMM-urilor.

Radu Andronic, reprezentant al firmei de consultanță FIP Consulting, a prezentat o analiză a situației existente în domeniul fondurilor europene, subliniind unele deficite de transparență și de predictibilitate în acest domeniu.

PROFESIA CONTABILĂ

Reprezentantul CECCAR, prezent la cel de-al 44-lea Congres anual al EAA

CECCAR FM

Publicat

pe

Cel de-al 44-lea Congres anual al Asociației Europene de Contabilitate (EAA), care a avut loc în Bergen, Norvegia, în perioada 11-13 mai, a reprezentat o oportunitate pentru mediul academic și pentru profesioniștii din domeniul contabil din întreaga lume de a se reuni și de a dezbate problemele curente și viitoare în materie de contabilitate și cercetare. Cele două domenii de interes au fost abordate din diverse perspective, cum ar fi contabilitatea socială și de mediu, etica, raportarea financiară, raportarea integrată, contabilitatea de management, contabilitatea sectorului public și nonprofit, audit, guvernanță, impactul digitalizării.

Reprezentantul CECCAR, Adriana Florina Popa, membru în Panelul Internațional de Educație Contabilă (IPAE) al IFAC, a fost invitat să participe ca vorbitor în cadrul Simpozionului Abordarea sustenabilității prin educația contabilă. În timpul dezbaterii moderate de Gia Chevis a avut loc un schimb interesant de idei între vorbitorii panelului – Brigitte de Graaff, Charles Cho și Ken McPhail. Scopul simpozionului organizat de comitetul de educație a fost de a dezbate rolul educației contabile în crearea unui viitor sustenabil, în condițiile în care, în prezent, curricula este reproiectată și abordarea pedagogică, regândită.

Evenimentul a generat o dezbatere deschisă cu privire la modul în care profesorii trebuie să joace un rol principal în integrarea sustenabilității în procesul de învățare, dar și să contribuie la „alfabetizarea sustenabilă”, atât din punctul de vedere al formării academice, cât și din punctul de vedere al dezvoltării profesionale inițiale și continue în cadrul profesiei contabile. Din punct de vedere istoric, rolul profesioniștilor contabili a fost asociat în principal cu contabilitatea financiară și raportarea. Cu toate acestea, provocările globale în materie de sustenabilitate cu care se confruntă lumea în secolul 21 transformă ecosistemul de afaceri, precum și informațiile disponibile pentru profesioniștii contabili care iau decizii de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Amendamente de concordanță și amendamente corelative aduse altor standarde ale IAASB ca urmare a standardelor privind managementul calității noi și revizuite, traduse de CECCAR

CECCAR FM

Publicat

pe

Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) a publicat, la începutul acestui an, amendamente de concordanță și amendamente corelative suplimentare aduse altor standarde ale IAASB ca urmare a emiterii în decembrie 2020 a standardelor privind managementul calității noi și revizuite.

Amendamentele de concordanță elimină inconsecvențele reale sau percepute dintre ansamblul de standarde IAASB și standardele de management al calității. Ca urmare a acestui demers, toate standardele IAASB pot funcționa împreună fără confuzii, ceea ce reprezintă un aspect esențial, dată fiind importanța managementului calității la nivelul firmei pentru desfășurarea consecventă a misiunilor de calitate.

Documentul Amendamente de concordanță și amendamente corelative aduse altor standarde ale IAASB ca urmare a standardelor privind managementul calității noi și revizuite, tradus de CECCAR în limba română, nu tratează Standardele Internaționale de Audit (ISA-urile). Amendamentele de concordanță și amendamentele corelative la ISA-uri au fost finalizate în decembrie 2020 alături de standardele de management al calității.

Obiectivul IAASB este de a servi interesul public prin elaborarea unor standarde de audit, asigurare și a altor standarde conexe de înaltă calitate și prin facilitarea convergenței standardelor internaționale și naționale de audit și asigurare, crescând astfel calitatea și consecvența activității în întreaga lume și întărind încrederea publicului în profesia globală de audit și asigurare.

Amendamentele de concordanță la standardele internaționale ale IAASB intră în vigoare începând cu 15 decembrie 2022. Documentul integral poate fi consultat pe site-ul Cod etic – Standarde internaționale.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 16 mai 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

CE: Propunere referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării

Miercuri, 11 mai, Comisia Europeană și-a prezentat propunerea referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA), care îmbină o indemnizație pentru noile capitaluri proprii și o limitare la deductibilitatea costurilor aferente datoriilor. Cu această propunere de directivă, obiectivul CE este de a asigura că tratamentul fiscal pentru capitalurile proprii este similar celui pentru datorii, astfel încât companiile să poată avea în vedere, în egală măsură, ambele opțiuni și să aleagă cea mai potrivită sursă de finanțare pentru modelul lor de afaceri. Indemnizația s-ar aplica tuturor contribuabililor care intră sub incidența impozitului pe profit în unul sau mai multe state membre, cu excepția întreprinderilor financiare. Practic, creșterile înregistrate de capitalurile proprii ale unui contribuabil de la un an fiscal la altul vor fi deductibile din baza de impozitare a acestuia, similar cu ceea ce se întâmplă în cazul datoriilor. De asemenea, Comisia propune prevederi anti-abuz împotriva schemelor care ar putea fi implementate pentru a eluda condițiile în care o creștere a capitalurilor proprii se califică pentru o indemnizație în baza acestei directive. Odată adoptată, directiva ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2024. Este prevăzută o perioadă de tranziție pentru cele șase state membre (Belgia, Cipru, Italia, Malta, Polonia și Portugalia) care au implementat deja norme în acest sens.

CE va elimina treptat cadrul general de ajutor de stat temporar, acordat în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19

Comisia Europeană va elimina treptat Cadrul general de ajutor de stat temporar, adoptat la 19 martie 2020 și modificat ultima dată la 18 noiembrie 2021, care permite statelor membre să contracareze efectele crizei economice provocate de pandemia de coronavirus, a anunțat organizația joi, 12 mai. Comisia Europeană a precizat că măsura nu va fi extinsă după data planificată de expirare, de 30 iunie 2022, pentru majoritatea instrumentelor puse la dispoziție prin acest mecanism. Planul existent de eliminare treptată și de tranziție nu va fi modificat, inclusiv posibilitatea ca statele membre să furnizeze măsuri specifice de sprijinire a investițiilor și a solvabilității până la 31 decembrie 2022, respectiv 31 decembrie 2023. Prin intermediul acestui cadru general, Comisia a adoptat peste 1.300 de decizii, aprobând aproximativ 950 de măsuri naționale pentru o valoare totală estimată a unui ajutor de stat aprobat de circa 3,2 trilioane de euro.

Eurodeputații solicită Comisiei să adauge Emiratele Arabe Unite pe lista neagră AML

La inițiativa grupului Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană din Parlamentul European, mai mulți eurodeputați au transmis o scrisoare, miercuri, 11 mai, Comisiei Europene prin care solicită adăugarea de urgență a Emiratelor Arabe Unite pe lista EU a țărilor terțe cu risc ridicat în ceea ce privește spălarea banilor după dezvăluirile „Dubai Uncovered”. Emiratele Arabe Unite sunt incluse pe lista „gri” a Financial Action Task Force încă din martie 2022, au remarcat aceștia. În scrisoarea lor, eurodeputații încurajează Comisia să împărtășească mai multe informații privind activitatea desfășurată de grupul operativ de „înghețare și confiscare” („Freeze and Seize”) și sugerează publicarea unui rezumat al activelor înghețate aferent fiecărui stat membru.

Conferința privind viitorul Europei: alegerea propunerilor în materie de fiscalitate

Reprezentanții cetățenilor care au participat la Conferința privind viitorul Europei și-au prezentat, luni 9 mai, la Strasbourg, propunerile redactate pe parcursul unui an, care acoperă o gamă largă de aspecte la nivel european, cum ar fi democrația, migrația, lupta împotriva schimbărilor climatice și o economie care deservește populația. „Cetățenii vor ca impozitarea să-și mute atenția de la indivizi și IMM-uri la evazioniștii fiscali, marii poluatori și impozitarea giganților digitali”, au scris aceștia în raportul final. Ei solicită, în mod special, introducerea unei baze fiscale comune pentru întreprinderi sau a unei rate minime efective și asigurarea că impozitele sunt plătite de companii acolo unde se realizează profiturile. De asemenea, ei susțin că deciziile cu privire la anumite aspecte fiscale ar trebui adoptate de o majoritate calificată în Consiliul UE. În timpul discursului cu privire la starea Uniunii de la mijlocul lunii septembrie, Comisia Europeană ar trebui să specifice ce intenționează să facă pentru a implementa propunerile înaintate la Conferință.

14 iunie – Conferința ETAF: Reglementarea profesiei: un punct de cotitură pentru limitarea evitării abuzive a obligațiilor fiscale

ETAF organizează marți, 14 iunie, la Bruxelles, conferința Reglementarea profesiei: un punct de cotitură pentru limitarea evitării abuzive a obligațiilor fiscale. Evenimentul, planificat să se desfășoare în intervalul orar 14.30-17.00, va dezbate modul în care un sector reglementat al consilierii fiscale poate face diferența, consilierii fiscali ajutând întreprinderile să-și îndeplinească obligațiile referitoare la impozite, îndeplinind un rol important în asigurarea conformității fiscale și, prin urmare, contribuind la veniturile fiscale ale statelor. Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză și evaluare economică la Comisia Europeană, eurodeputatul Markus Ferber, vicepreședintele subcomisiei FISC din Parlamentul European, Sarah Godar, cercetător la Observatorul fiscal al UE, Philippe Vanclooster, fost partener la PwC și membru al Consiliului ITAA, și Philippe Arraou, președintele ETAF, vor participa la dezbaterea moderată de Todd Buell, jurnalist în domeniul fiscal. Conferința va fi transmisă live pe rețelele sociale ale ETAF, cu traducere simultană în limba franceză și germană. Pentru a participa la eveniment, este necesară înregistrarea pe pagina dedicată Conferinței. Aici sunt disponibile și informații referitoare la programul evenimentului.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM