Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 23 noiembrie 2020

CECCAR FM

Publicat

pe

Europarlamentarii dezbat instrumentele fiscale care ar putea facilita redresarea economică

La 16 noiembrie a.c., Comisia FISC din cadrul Parlamentului European a organizat o audiere privind rolul politicii fiscale în planul european de redresare în urma crizei economice generate de pandemia de COVID-19. Grace Perez-Navarro (director adjunct al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) a evidențiat că fiecare țară are specificul propriu și că nu se poate recomanda o soluție generală. Totuși, aceasta a remarcat că anumite puncte-cheie, precum combaterea fraudei fiscale, revizuirea impozitării veniturilor salariale și utilizarea instrumentelor fiscale în combaterea schimbărilor climatice, ar trebui discutate și convenite la nivel internațional. Liina Carr (secretar confederal al Confederației Europene a Sindicatelor – ETUC) a fost în favoarea majorării impozitelor pentru miliardari și a unei rate de impozitare corporative efective de 25% pentru a susține redresarea. Joaquim Miranda Sarmento (profesor în cadrul Universității din Lisabona) a susținut utilizarea fondurilor UE pentru a reduce temporar taxele în sectoarele economice cel mai grav afectate de pandemie și pentru familiile care se află într-o situație financiară dificilă. Europarlamentarii au dezbătut, de asemenea, măsuri specifice precum impozitarea economiei digitale, o bază fiscală comună consolidată pentru companii (CCCTB) și o posibilă reducere temporară a cotelor de TVA în anumite state membre UE.

Președinția germană a Consiliului UE a obținut un consens în privința DAC7

La 20 noiembrie a.c., Benjamin Angel (directorul responsabil cu impozitarea directă, coordonarea fiscală, analiza și evaluarea economică în cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală DG TAXUD) a confirmat, prin intermediul unei postări pe o rețea socială, că statele membre UE au ajuns la un consens în ceea ce privește propunerea Comisiei Europene cu privire la DAC7. Această propunere vizează introducerea unei obligații pentru platformele digitale de a transmite autorităților fiscale veniturile generate de furnizorii de servicii sau de bunuri care utilizează platforma lor. Această propunere va fi adoptată în mod oficial la începutul lunii ianuarie, în urma obținerii avizului din partea Parlamentului European.

Au fost publicate statisticile OCDE privind procedura de acord comun

La 18 noiembrie a.c., Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat cele mai recente statistici privind procedura de acord comun (MAP), care cuprind 105 jurisdicții și aproape toate cazurile de procedură de acord comun de la nivel mondial. Conform acestor statistici, în 2019 au fost demarate aproape 2.700 de noi cazuri de procedură de acord comun, mult mai multe decât în 2018 (fiind consemnată o creștere de 20% a cazurilor privind prețurile de transfer și de 10% a altor cazuri). Autoritățile fiscale au reușit să soluționeze mai multe cazuri în 2019, comparativ cu 2018, deși nu au putut ține pasul cu creșterea numărului de cazuri noi. Doar 2% dintre cazurile de procedură de acord comun au fost închise fără a fi soluționate amiabil, în timp ce 85% dintre cazurile privind prețurile de transfer și peste 70% dintre celelalte tipuri de cazuri au fost pe deplin soluționate. În medie, cazurile de procedură de acord comun închise în 2019 se aflau în desfășurare de peste 2 ani (25 de luni).

Comisia JURI a adoptat un raport privind guvernanța corporativă

La 16 noiembrie a.c., membrii Comisiei pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European au aprobat un raport din proprie inițiativă cu privire la o guvernanță corporativă sustenabilă (2020/2137(INI)). În raportul elaborat de eurodeputatul Pascal Durand (Partidul Renew Europe, Franța) se solicită Comisiei Europene să revizuiască Directiva privind raportarea nefinanciară pentru a extinde domeniul de aplicare al acesteia astfel încât să cuprindă și companiile înființate în UE care nu sunt cotate la bursă. În ceea ce privește transparența fiscală, raportul evidențiază necesitatea de a introduce o obligație de raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR) a anumitor date contabile pe care companiile vor trebui să le raporteze anual pentru fiecare jurisdicție fiscală în care își desfășoară activitatea. Raportul solicită, totodată, Comisiei să prezinte o propunere legislativă care să asigure faptul că printre îndatoririle directorilor se vor număra și interesele pe termen lung ale companiei, precum și cele ale angajaților și ale altor părți interesate relevante. Potrivit documentului citat, interesul pe termen lung al unei companii ar trebui să includă impactul semnificativ al acesteia asupra mediului, climei, asupra problemelor sociale și a celor legate de angajați, asupra drepturilor omului și corupției.

PROFESIA CONTABILĂ

O nouă ediție a lucrării Sinteze, exemple și studii de caz pentru pregătirea candidaţilor la examenul de aptitudini

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR, prin Institutul Naţional de Dezvoltare Profesională Continuă, vine în întâmpinarea candidaţilor la examenul de aptitudini cu o nouă ediție a lucrării „Sinteze, exemple și studii de caz pentru pregătirea candidaţilor la examenul de aptitudini pentru obţinerea calităţii de expert contabil şi de contabil autorizat”, un ghid util pentru testarea și aplicarea cunoștințelor dobândite în cursul stagiului.

Ediția a doua, revizuită, a lucrării oferă un material restructurat, adaptat cerințelor cititorului modern, și actualizat cu legislația în vigoare.

Volumul este disponibil spre vânzare la filialele CECCAR din întreaga țară, la prețul de 80 de lei.

Promovarea examenului de aptitudini este o provocare pentru orice stagiar, deoarece domeniile de competenţă evaluate sunt vaste, corelate şi supuse unei dinamici determinate atât de evoluţia mediului de afaceri şi a nevoilor acestuia, cât şi de modificările frecvente ale cadrului legal. Parcurgerea programului naţional de stagiu creează premisele promovării cu succes a acestui examen.

Dacă examenul de acces la stagiu a avut ca rol principal verificarea cunoştinţelor de specialitate obținute de candidaţi în etapa de formare iniţială (universitară), examenul de aptitudini este o probă a capacităţii acestora de a selecta din matricea de cunoştinţe şi competenţe dobândite elementele necesare realizării unor sarcini care simulează situaţii reale.

Prin intermediul acestei publicații, candidaţii se pot familiariza cu posibilele modele de subiecte de examen, cele mai multe dintre acestea având cerinţe multiple (o bază de date şi mai multe sarcini de rezolvat). Cerinţele formulate în tematica examenului de aptitudini au în vedere, pe lângă exigenţele examenului de acces la stagiu, şi un set consistent de cerinţe care derivă din valoarea adăugată pe care o reprezintă cunoştinţele şi competenţele dobândite pe parcursul celor trei ani de stagiu.

Cuprinsul lucrării poate fi consultat aici.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri – 18 ianuarie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

La 14 ianuarie a.c., Comisia Europeană a lansat o evaluare inițială a impactului noii taxe digitale. În același timp, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) dezbate, împreună cu părțile interesate, rezultatul consultării publice privind cei doi piloni ai reformei fiscale internaționale. Pascal Saint-Amans (Directorul Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) a declarat că OCDE a început deja să abordeze unele dintre principalele probleme enumerate de persoanele care au luat parte la consultarea publică, precum complexitatea măsurilor identificate și costul respectării obligațiilor. De asemenea, Pascal Saint-Amans a pus accent pe faptul că negocierile vor fi reluate în cadrul reuniunii G20 de la finalul lunii februarie, când va fi instituit un nou Secretar al Trezoreriei SUA. La 14 ianuarie a.c., reprezentantul SUA pentru comerț a publicat concluziile anchetei privind impozitul pe serviciile digitale (DST), adoptat de Austria și Spania, conform cărora fiecare DST reprezintă o discriminare la adresa companiilor americane, este incompatibil cu principiile internaționale de impozitare actuale și restricționează comerțul SUA. Reprezentantul SUA pentru comerț, Robert E. Lighthizer, a subliniat faptul că „cel mai bun rezultat ar fi ca țările să colaboreze în vederea găsirii unei soluții”.


Comisia a declarat că resursele CBAM vor fi utilizate pentru a finanța bugetul UE


La 14 ianuarie a.c., în cadrul unui eveniment organizat de asociația franceză a companiilor private (AFEP – Association française des entreprises privées), Benjamin Angel (Directorul responsabil cu impozitarea directă în cadru Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală DG TAXUD) a declarat că Comisia Europeană nu va elabora o propunere privind utilizarea resurselor Mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) pentru a oferi sprijin financiar companiilor ecologice. Benjamin Angel a evidențiat faptul că statele membre au specificat clar că resursele CBAM ar trebui utilizate pentru finanțarea bugetului UE și a programului Next Generation EU, care, de altfel, cuprinde mai multe măsuri de sprijin pentru companiile ecologice. Acesta a confirmat declarația europarlamentarului Bernd Lange (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Germania), subliniind faptul că măsura va fi compatibilă cu normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și nu va crea limitări nejustificate la frontiera UE. Comisia preconizează că propunerea respectivă va fi publicată în iunie 2021 și că aplicarea acesteia va începe în anul 2023. 


CJUE a hotărât împotriva Comisiei în cazul prețurilor la carburant aplicate într-o regiune a Italiei


La 14 ianuarie a.c., Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a respins acțiunea înaintată de Comisia Europeană împotriva Italiei pentru neaplicarea Directivei privind impozitarea energiei. Locuitorii regiunii autonome italiene Friuli Venezia Giulia au beneficiat de o reducere a prețului la carburant între 1996 și 2006 în baza unei Decizii a Consiliului și ulterior acestei perioade în baza legislației regionale. Comisia a afirmat că legislația respectivă încalcă Directiva privind impozitarea energiei care prevede cote minime ale accizelor pe care fiecare stat membru UE trebuie să le aplice. Cu toate acestea, CJUE a concluzionat că Comisia nu a stabilit că introducerea sistemului de contribuții în Italia implică o reducere a accizelor sub forma unei rambursări a cuantumului impozitului, prin urmare, reducerea prețului, în sine, nu constituie o încălcare a Directivei privind impozitarea energiei.


Europarlamentarii avertizează Comisia că acordul de retragere al Marii Britanii nu cuprinde suficiente măsuri pentru a preveni dumpingul fiscal


La 11 ianuarie a.c., Comisia pentru afaceri economice si monetare (ECON) a Parlamentului European a organizat un schimb de opinii cu Grupul operativ al Comisiei Europene pentru relațiile cu Regatul Unit. În timpul acestei reuniuni, mai mulți europarlamentari au atras atenția Comisiei asupra faptului că acordul de retragere al Marii Britanii omite anumite aspecte legate de spălarea banilor și evaziunea fiscală. Europarlamentarii au remarcat faptul că excluderea unor măsuri privind impozitarea și combaterea spălării banilor din dispozițiile privind reechilibrarea reprezintă un aspect problematic și și-au exprimat îngrijorarea că Marea Britanie ar putea începe să practice dumpingul fiscal.


CEDO a decis în favoarea autorității fiscale din Ungaria în cazul divulgării datelor cu privire la contribuabilii care înregistrează obligații fiscale restante


La 12 ianuarie a.c., Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a emis hotărârea sa în cauza “L.B. v. Hungary” (cererea de înregistrare nr. 36.345/16) prin care confirmă faptul că autoritatea fiscală din Ungaria nu a încălcat articolul 8 din Convenția europeană a drepturilor omului (Dreptul la respectarea vieții private și de familie). Autoritatea fiscală a publicat pe portalul său datele personale ale contribuabilului care înregistrase obligații fiscale restante, inclusiv adresa de domiciliu a acestuia. Aceasta a specificat faptul că persoana respectivă nu și-a achitat obligațiile fiscale și, ulterior, a acuzat persoana respectivă de evaziune fiscală, incluzând numele acesteia, suma totală a datoriilor și a impozitelor neachitate, numărul de identificare fiscală și adresa de domiciliu. Cauza a fost înaintată CEDO de către contribuabilul respectiv care a depus o plângere în care a afirmat că nu era necesară publicarea datelor sale personale și că această acțiune avea ca scop defăimarea sa în fața opiniei publice. Hotărârea CEDO a respins aceste afirmații, concluzionând că publicarea datelor respective cu caracter personal „nu poate fi considerată o imixtiune gravă în sfera personală a contribuabilului”. Mai mult decât atât, hotărârea prevede că „publicarea datelor cu caracter personal ale contribuabilului nu pare să fi afectat viața privată a acestuia mai mult decât era necesar pentru promovarea interesului legitim al statului”.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

2021 – un secol de la reglementarea profesiei contabile în România. La mulți ani!

1921-2021 – 100 de ani de la înființarea CECCAR, un secol de la reglementarea profesiei contabile în România.

CECCAR FM

Publicat

pe

Marcăm centenarul profesiei contabile printr-o serie de materiale care vin să contureze istoria profesiei contabile, din 1921 până în prezent.

Să începem spunându-vă cum am pornit la drum.

Primii pași în direcția organizării unei asociații de experți contabili au loc în 1888, la aproape un deceniu de la obținerea independenței României, pe fondul unei societăți aflate într-o fază accelerată de modernizare în toate domeniile de activitate. Un grup de absolvenți ai școlilor comerciale, în majoritate funcționari superiori ai Băncii Naționale a României, înființează atunci Cercul Absolvenților Școalelor Comerciale și Financiare, transformat, un an mai târziu, în Asociația Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț. În anul 1906, la 29 octombrie, este organizat Congresul Asociației Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț unde, ca prim punct din program, figura „necesitatea legiferării profesiei de contabil”.

După o vremelnică sciziune, în aprilie 1910, organizațiile absolvenților se unesc, sub denumirea de Corpul Absolvenților Școlilor Superioare de Comerț, și, ca urmare a izbucnirii Primului Război Mondial, organizația va căpăta personalitate juridică abia în 1916.  În vara anului 1921, la trei ani distanță de la realizarea idealului național – unirea tuturor românilor într-o singură formațiune statală –, România făcea un nou pas înainte în drumul spre modernizarea societății și a instituțiilor sale, fiind reglementată profesia de contabil. După mai bine de 40 de ani de muncă și inițiative de pionierat pentru dezvoltarea profesiei, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I, „Întregitorul de țară”, aproba, prin Decretul Regal nr. 3.063, Legea pentru organizarea „Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili”, textul actului normativ fiind contrasemnat de Grigore Trancu-Iași, în calitate de ministru al muncii și ocrotirilor sociale, lege care a fost publicată apoi în Monitorul Oficial nr. 80 din 15 iulie 1921.

România s-a alăturat, astfel, în acele vremuri, marilor puteri economice – Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei, Regatul Italiei, Republica de la Weimar (Germania de astăzi) și Statele Unite ale Americii, țări în care profesia contabilă era legiferată.

Acum, după o prezentare succintă a începuturilor noastre, vă dăm întâlnire luna viitoare.

Pe curând!

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending