Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 2 noiembrie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Reacția ETAF la dezvăluirile „Pandora Papers”

Marți, 26 octombrie, ETAF a reacționat la rezoluția Parlamentului European adoptată în sesiunea plenară la 21 octombrie, făcând apel la UE pentru a trage concluziile necesare în urma investigației „Pandora Papers”. ETAF sprijină abordarea ambițioasă stabilită în text și este de acord că evaziunea fiscală este o infracțiune penală contrară interesului general al UE și care trebuie combătută cu determinare. Totuși, ETAF se opune suspiciunii generale la adresa intermediarilor, introdusă de text, și susține rolul pozitiv al consilierilor fiscali pentru societatea noastră, punând în evidență necesitatea păstrării secretului profesional, o valoare fundamentală a exercitării profesiei. De asemenea, ETAF a subliniat că, în acest moment, rămâne de văzut câți consilieri fiscali din organizații reglementate sunt implicați în „Pandora Papers”. ETAF a lansat o cercetare în rândul membrilor săi pentru a obține o perspectivă mai bună asupra acestei probleme.

Liderii G20 susțin reforma fiscală corporativă globală

Duminică, 31 octombrie, la Roma, liderii statelor G20 au susținut acordul politic final, convenit la 8 octombrie între 136 de state la nivelul OCDE, referitor la soluția pe doi piloni de tratare a provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Într-o declarație publicată la finalul ședinței, miniștrii fac un apel către Cadrul incluziv OECD/G20 cu privire la BEPS, „de a elabora rapid regulile modelului și instrumentele multilaterale așa cum s-a convenit în calendarul de lucru furnizat în Planul detaliat de implementare, cu scopul de a se asigura că noile reguli vor intra în vigoare la nivel global în 2023”.

Excluderile vor scădea semnificativ veniturile UE din impozitul minim global

Observatorul fiscal al UE a publicat miercuri, 27 octombrie, noi simulări ale efectelor impozitului minim global de 15%, stabilit în Acordul fiscal al OCDE asupra veniturilor. Studiul arată că excluderile agreate bazate pe fondul economic vor scădea veniturile generate de impozitul minim. În acordul încheiat în octombrie 2021, profiturile egale cu 10% din active plus 8% din masa salarială sunt scutite de la impozitul minim pentru primul an fiscal. Această scutire va reduce veniturile de la 83 de milioane de euro la 64 de milioane de euro sau cu 23% din veniturile încasate pentru UE-27, conform Observatorului fiscal al UE. Potrivit acestuia, pe parcursul a zece ani, ratele excluderilor vor scădea progresiv la 5% din active și masa salarială, dar tot vor reduce încasările veniturilor cu circa 12 miliarde de euro sau cu 14%.

Eurodeputații consultă experții cu privire la crearea unui cadru general european privind impozitul reținut la sursă

Miercuri, 27 octombrie, eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European au discutat cu experți în fiscalitate despre cele mai bune moduri de a reforma sistemele privind impozitul reținut la sursă din Europa. Atât eurodeputații, cât și experții au exprimat necesitatea de îmbunătățire a sistemului actual, în special în contextul dezvăluirilor din „Dosarele CumEx 2.0” de săptămâna trecută. Profesorul Nadine Riedel, de la Institutul pentru Economie Publică și Regională de la Universitatea din Münster, a afirmat că un mecanism de scutire la sursă ar fi o cale bună de progres, iar profesorul Lorenz Jarass, de la Universitatea Wiesbaden, a propus reținerea la sursă pentru toate plățile de dobândă și redevențe fără nicio scutire la sursă, deoarece acest lucru sprijină erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, potrivit acestuia. Marlies De Ruiter, reprezentant al EY, a explicat cum tehnologia, în special tehnologia blockchain, se poate implica în reducerea posibilităților de fraudă. Paul Gisby, de la Accountancy Europe, a sprijinit, de asemenea, elaborarea unui cadru general pan-european, cu mecanisme digitalizate naționale pentru rambursări și scutiri.

Scandalul „LuxLetters”: CE afirmă că până acum nu există probe ale încălcării legislației UE

Joi, 28 octombrie, eurodeputații de la subcomisia FISC a Parlamentului European au dezbătut investigația „LuxLetters”, în urma căreia, în iulie 2021, au fost dezvăluite suspiciuni cum că multinaționalele înregistrate în Luxemburg utilizează o lacună din sistemul fiscal al țării pentru a eluda regulile de transparență ale UE și pentru a plăti mai puține taxe. Reinhard Biebel, Directorul Departamentului pentru Politică Fiscală și Cooperare Directă de la Comisia Europeană, a declarat că, pe baza unei prime analize, CE nu a găsit nicio dovadă conform căreia în Luxemburg există o practică de a eluda dispozițiile UE privind raportarea. Acesta a adăugat că CE lucrează la cea de-a opta revizuire a Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC8) și extensia acesteia care vizează criptomonedele, dar în acest context, CE va avea în vedere unele schimbări suplimentare puse în evidență de „Pandora Papers”, cum ar fi extinderea domeniului de aplicare pentru a include persoanele fizice. Președintele subsomisiei FISC, Paul Tang, a regretat faptul că ministrul de finanțe al Luxemburgului, Pierre Gramegna, a refuzat să ia parte la ședință. În schimb, Gramegna a furnizat înainte de această întâlnire o declarație scrisă de două pagini în care susținea că acuzațiile din investigația „LuxLetters” au fost „nesubstanțiale și nefondate”.

PE va acorda votul final referitor la CBCR publică

Eurodeputații din comisiile ECON și JURI ale Parlamentului European au aprobat joi, 28 octombrie, rezultatul negocierilor interinstituționale dintre Parlamentul European și Consiliu referitoare la directiva privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CBCR), stabilind premisele pentru adoptarea finală a acesteia. Următorul pas înainte ca directiva să intre în vigoare este votul final din cadrul sesiunii plenare a PE, programat pentru 10 noiembrie. Noile reguli vor impune anumitor companii multinaționale cu venituri de peste 750 de milioane de euro să prezinte public impozitul pe profit pe care îl plătesc. Statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a transpune directiva în dreptul național.

OCDE face apel la o mai bună coordonare pentru stabilirea prețului carbonului

Aproape jumătate din emisiile de CO2 legate de energie din economiile G20 sunt acum acoperite de un preț al carbonului, întrucât numeroase state au introdus impozite pe carbon sau sisteme de comercializare a certificatelor de emisii de carbon în ultimii ani, dar este nevoie de mai mult, iar măsurile ar trebui coordonate mai bine la nivel global, potrivit unui nou raport OECD, publicat miercuri, 27 octombrie. „Avem nevoie de o abordare mai coerentă la nivel global care să le permită statelor să-și crească ambițiile și eforturile la nivelul necesar pentru a îndeplini unui volum net de emisii egal cu zero la nivel global până în 2050, fiecare stat deținând o cotă adecvată și justă din sarcină și evitând în același timp distorsiunile relocării și ale comercializării certificatelor de emisii de carbon”, a declarat secretarul general al OCDE, Mathias Cormann. Pe scurt, 12 economii G20 au implementat instrumente explicite de stabilire a prețului carbonului sau iau parte la sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii de carbon.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 noiembrie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Acord încheiat cu privire la bugetul UE pentru 2022

Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la bugetul UE pentru anul 2022 în seara zilei de luni, 15 noiembrie, stabilind angajamente totale de 169.515.800 milioane de euro și plăți de 170.603.300 milioane de euro. Bugetul prioritizează redresarea economică, lupta împotriva schimbărilor climatice, precum și tranziția digitală și cea către o economie verde. De asemenea, rămân suficiente resurse sub plafoanele de cheltuieli ale cadrului financiar multianual 2021-2027 pentru a-i permite UE să reacționeze la necesitățile neprevăzute. Defalcarea completă pe rubrici este disponibilă aici. Consiliul UE și Parlamentul European trebuie acum să aprobe separat textul comun – la 23 noiembrie – Consiliul, iar Parlamentul, la 25-26 noiembrie.

Transparența fiscală rămâne o prioritate pentru UE

În discursul său din sesiunea de deschidere a ședinței plenare a Forumului Global al OCDE cu privire la transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale de miercuri, 17 noiembrie, Benjamin Angel, directorul pentru impozitare directă și coordonare fiscală la Comisia Europeană, a oferit asigurări că transparența rămâne o prioritate pentru UE.  Oficialul a amintit că 2021 este primul an al implementării celui de-al șaselea amendament al Directivei privind Cooperarea administrativă în domeniul impozitării (DAC6) și că în primele luni au fost înregistrate 32.000 de rapoarte privind potențiale practici fiscale agresive. Benjamin Angel a afirmat că recentul scandal „Pandora Papers” a relevat necesitatea unor măsuri suplimentare, iar Comisia lucrează la o propunere privind DAC8 de a include criptoactivele în domeniul de aplicare al acesteia și de a acoperi schimburile de decizii fiscale care privesc persoanele fizice.

Statele OCDE favorizează o mare parte din evaziunea fiscală, conform Tax Justice Network

Statele pierd anual un total de 483 de miliarde de dolari în impozite din cauza abuzurilor fiscale globale, potrivit ediției din 2021 a raportului State of Tax Justice, publicată marți, 16 noiembrie, de organizația Tax Justice Network. Din cele 483 de miliarde de dolari pierduți anual, 312 miliarde de dolari se datorează abuzurilor fiscale corporative transfrontaliere ale companiilor multinaționale, iar 171 de miliarde de dolari se datorează abuzurilor fiscale offshore desfășurate de persoane cu averi mari. Potrivit raportului, statele OCDE favorizează 78% din evaziunea fiscală anuală. Autorii atribuie 55% din pierderi Regatului Unit al Marii Britanii, Țărilor de Jos, Luxemburgului și Elveției. Regatul Unit al Marii Britanii și teritoriile dependente sunt responsabile pentru o treime dintre pierderile fiscale corporative, potrivit raportului. Tax Justice Network recomandă guvernelor să introducă un impozit pe profitul excedentar pentru companiile multinaționale care realizează profituri excedentare pe perioada pandemiei, cum ar fi companiile digitale globale, pentru a stopa abuzurile privind transferul profiturilor. De asemenea, organizația le solicită acestora să introducă un impozit pe avere pentru a finanța răspunsul la pandemia de COVID-19, cu rate punitive pentru activele offshore cu proprietari necunoscuți.

PE pregătește recomandări cu privire la Golden Visas

Comisia LIBE a Parlamentului European pregătește un raport din proprie inițiativă cu privire la cetățenia și reședința acordate prin programele de investiții (așa-numitele „Golden Visas”). Eurodeputata Sophie in’t Veld (Partidul Renew Europe, Țările de Jos) și-a publicat recent proiectul de raport, în care solicită o eliminare graduală la nivelul Uniunii a acordării cetățeniei prin intermediul programelor de investiții până în 2025 și militează pentru o reglementare a intermediarilor implicați în aceste activități. Eurodeputații tratează subiectul din diferite perspective, de la exigențele privind reședința până la spălarea banilor și controalele de securitate, enumerate într-o serie de documente de lucru disponibile aici.

BCE informează eurodeputații cu privire la planul său privind moneda euro digitală

Joi, 18 noiembrie, Fabio Panetta, un membru al Consiliului de administrație al Băncii Centrale Europene (BCE), i-a pus la curent pe eurodeputații Comisiei ECON din Parlamentul European cu privire la planul BCE pentru crearea unei monede euro digitale până în 2026 care ar putea fi utilizată pentru toate tipurile de plăți. Ca argumente, acesta a invocat necesitatea adaptării la noua realitate a plăților din Europa, atingerea unui grad sporit de independență a Europei, în contextul în care furnizorii din țări terțe procesează 70% dintre tranzacțiile cu cardul din UE, lansarea unor servicii inovative și confidențialitatea datelor utilizatorilor. Fabio Panetta a accentuat importanța furnizării unei monede digitale care îndeplinește o cerință legată de securitate și costuri minime de tranzacție și a declarat că scopul nu este eliminarea numerarului sau a banilor comerciali furnizați de bănci. Chiar dacă Comisia Europeană este încă departe de a propune un proiect de lege pe această temă, el a făcut apel la eurodeputați să contribuie, atunci când va fi momentul, la transformarea în lege a planului privind moneda euro digitală.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Buletinul de știri Accountancy Europe – noiembrie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Accountancy Europe a publicat buletinul de știri aferent lunii noiembrie, disponibil direct pe site-ul organizației.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 15 noiembrie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

CE va prezenta, la 22 decembrie, propriul Pachet de resurse

Potrivit unei agende provizorii, Comisia Europeană plănuiește să prezinte propriul Pachet de resurse la 22 decembrie 2021. Pachetul, prevăzut inițial pentru iunie 2021, trebuia să introducă trei noi resurse proprii pentru bugetul UE: un mecanism de ajustare a emisiilor de carbon la graniță (CBAM), o taxă digitală și o resursă proprie bazată pe Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (ETS). Acesta a fost amânat din mai multe motive, inclusiv, în ceea ce privește taxa digitală, pentru a sprijini finalizarea acordului privind reforma fiscală internațională. Cu toate acestea, nu este clar dacă pachetul va conține o taxă digitală întrucât acest lucru este interzis de acordul OCDE privind impozitarea. CE s-a angajat să prezinte acest pachet în cadrul Acordului interinstituțional referitor la cooperarea pe chestiuni bugetare din decembrie 2020.

Franța face presiuni pentru venituri la nivelul UE din acordul fiscal global

Franța dorește ca acordul fiscal al OCDE să furnizeze noi venituri la nivel european și să contribuie la rambursarea planului UE de redresare, a declarat ministrul pentru afaceri europene al Franței, Clément Beaune, la Conferința Uniunii Europene privind bugetul anual de luni, 8 noiembrie. Clément Beaune a sugerat că UE ar putea lua o parte din venitul suplimentar pe care se preconizează că îl va genera acordul pentru statele UE pentru a crea o nouă resursă pentru bugetul UE sau un impozit UE. Comisia Europeană va prezenta la 22 decembrie 2021 propunerea sa cu privire la implementarea acordului global OCDE privind impozitarea minimă efectivă (Pilonul II). Întrucât Franța va prelua președinția Consiliului UE în ianuarie 2022, aceasta va încerca să încheie un acord politic în Consiliu cu privire la această propunere, a declarat Clément Beaune.

Eurodeputații consultă experții referitor la noile tehnologii privind impozitarea

Marți, 9 noiembrie, eurodeputații de la subcomisia FISC a Parlamentului European au discutat cu experții referitor la impactul noilor tehnologii privind impozitarea. Vorbitorii au recunoscut provocările și oportunitățile oferite de criptoactive și tehnologia blockchain în impozitare. Piața criptoactivelor se extinde rapid, a amintit Andreas Thiemann, cercetător la Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene. Capitalizarea bursieră totală pentru toate criptomonedele s-a ridicat la valoarea de 2,2 trilioane de euro în octombrie 2021, a punctat acesta. Michelle Harding, economist senior la Centrul pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE, a afirmat că OCDE avansează în demersul de a proiecta un cadru fiscal de raportare pentru aceste active, iar acesta va fi finalizat în 2022. Robert Müller, de la firma de consultanță fiscală și audit Flick Gocke Schaumburg, a subliniat modul în care tehnologia blockchain este adecvată pentru funcțiile fiscale. Potrivit acestuia, ca prim pas, ar fi de dorit să existe un sistem european de facturare electronică bazat pe tehnologia blockchain și apoi, pe termen lung, să se înlocuiască TVA cu o criptomonedă dedicată TVA sau cu un token. Müller a mai adăugat că, la nivelul UE, este necesară crearea unui cadru general specific pentru aplicațiile fiscale bazate pe tehnologia blockchain. Audierea experților va sta la baza unui viitor raport INI al Parlamentului European cu privire la acest subiect.

Consiliul UE vizează un acord privind ratele de TVA la ședința Ecofin din decembrie

Consiliul UE vizează stabilirea unui acord cu privire la propunerea Comisiei Europene de a acorda statelor membre libertatea de a stabili rate reduse, foarte reduse și egale cu zero ale taxei pe valoarea adăugată la ședința Ecofin din 7 decembrie, potrivit unei agende provizorii. Grupa de lucru referitoare la întrebările privind fiscalitatea din cadrul Consiliului UE va discuta și va finaliza soluția de compromis la 25 noiembrie.

Danemarca, Croația și Lituania trebuie să explice modul în care au transpus pachetul de modernizare a TVA pentru comerțul electronic

Comisia a decis vineri, 12 noiembrie, să inițieze proceduri privind încălcarea dreptului comunitar împotriva Danemarcei, Croației și Lituaniei pentru necomunicarea documentelor explicative în legătură cu transpunerea noilor reguli europene referitoare la TVA pentru comerțul electronic. Noile reguli sunt menite să simplifice TVA pentru companiile și consumatorii implicați în vânzări online transfrontaliere în cadrul UE. Întrucât Danemarca, Croația și Lituania nu au furnizat explicații clare cu privire la modul în care au transpus aceste directive, Comisia nu poate verifica dacă aceste state membre au transpus corect și în totalitate prevederile relevante în legislația națională, potrivit explicațiilor furnizate. Cele trei state au acum la dispoziție trei luni pentru a acționa, altfel Comisia poate decide să treacă la următorul nivel al procedurilor privind încălcarea dreptului comunitar și să le trimită avize motivate.

Șapte state UE sprijină Inițiativa europeană de plăți

Șapte state membre UE – Belgia, Finlanda, Franța, Germania, Țările de Jos, Polonia și Spania – au afirmat într-o declarație comună, publicată marți, 9 noiembrie, că Inițiativa europeană de plăți (EPI) – o inițiativă privată lansată în iulie 2020 de mai multe bănci europene – ar ajuta la furnizarea de soluții de plată sigure și inovative. Cele șapte state se declară convinse că „a venit timpul pentru a construi o adevărată Europă a plăților” prin înlăturarea barierelor de reglementare nenecesare pentru a stimula competiția de pe piața plăților. Acestea fac apel la părțile interesate să facă eforturi pentru implicarea mai multor state membre și promit să analizeze posibilitatea de a îmbina activitatea EPI cu alte domenii precum identificarea electronică și monedele digitale emise de băncile centrale.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://5.154.233.5:8000/