Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 2 noiembrie 2021

Radio CECCAR FM

etaf

Reacția ETAF la dezvăluirile „Pandora Papers”

Marți, 26 octombrie, ETAF a reacționat la rezoluția Parlamentului European adoptată în sesiunea plenară la 21 octombrie, făcând apel la UE pentru a trage concluziile necesare în urma investigației „Pandora Papers”. ETAF sprijină abordarea ambițioasă stabilită în text și este de acord că evaziunea fiscală este o infracțiune penală contrară interesului general al UE și care trebuie combătută cu determinare. Totuși, ETAF se opune suspiciunii generale la adresa intermediarilor, introdusă de text, și susține rolul pozitiv al consilierilor fiscali pentru societatea noastră, punând în evidență necesitatea păstrării secretului profesional, o valoare fundamentală a exercitării profesiei. De asemenea, ETAF a subliniat că, în acest moment, rămâne de văzut câți consilieri fiscali din organizații reglementate sunt implicați în „Pandora Papers”. ETAF a lansat o cercetare în rândul membrilor săi pentru a obține o perspectivă mai bună asupra acestei probleme.

Liderii G20 susțin reforma fiscală corporativă globală

Duminică, 31 octombrie, la Roma, liderii statelor G20 au susținut acordul politic final, convenit la 8 octombrie între 136 de state la nivelul OCDE, referitor la soluția pe doi piloni de tratare a provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Într-o declarație publicată la finalul ședinței, miniștrii fac un apel către Cadrul incluziv OECD/G20 cu privire la BEPS, „de a elabora rapid regulile modelului și instrumentele multilaterale așa cum s-a convenit în calendarul de lucru furnizat în Planul detaliat de implementare, cu scopul de a se asigura că noile reguli vor intra în vigoare la nivel global în 2023”.

Excluderile vor scădea semnificativ veniturile UE din impozitul minim global

Observatorul fiscal al UE a publicat miercuri, 27 octombrie, noi simulări ale efectelor impozitului minim global de 15%, stabilit în Acordul fiscal al OCDE asupra veniturilor. Studiul arată că excluderile agreate bazate pe fondul economic vor scădea veniturile generate de impozitul minim. În acordul încheiat în octombrie 2021, profiturile egale cu 10% din active plus 8% din masa salarială sunt scutite de la impozitul minim pentru primul an fiscal. Această scutire va reduce veniturile de la 83 de milioane de euro la 64 de milioane de euro sau cu 23% din veniturile încasate pentru UE-27, conform Observatorului fiscal al UE. Potrivit acestuia, pe parcursul a zece ani, ratele excluderilor vor scădea progresiv la 5% din active și masa salarială, dar tot vor reduce încasările veniturilor cu circa 12 miliarde de euro sau cu 14%.

Eurodeputații consultă experții cu privire la crearea unui cadru general european privind impozitul reținut la sursă

Miercuri, 27 octombrie, eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European au discutat cu experți în fiscalitate despre cele mai bune moduri de a reforma sistemele privind impozitul reținut la sursă din Europa. Atât eurodeputații, cât și experții au exprimat necesitatea de îmbunătățire a sistemului actual, în special în contextul dezvăluirilor din „Dosarele CumEx 2.0” de săptămâna trecută. Profesorul Nadine Riedel, de la Institutul pentru Economie Publică și Regională de la Universitatea din Münster, a afirmat că un mecanism de scutire la sursă ar fi o cale bună de progres, iar profesorul Lorenz Jarass, de la Universitatea Wiesbaden, a propus reținerea la sursă pentru toate plățile de dobândă și redevențe fără nicio scutire la sursă, deoarece acest lucru sprijină erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, potrivit acestuia. Marlies De Ruiter, reprezentant al EY, a explicat cum tehnologia, în special tehnologia blockchain, se poate implica în reducerea posibilităților de fraudă. Paul Gisby, de la Accountancy Europe, a sprijinit, de asemenea, elaborarea unui cadru general pan-european, cu mecanisme digitalizate naționale pentru rambursări și scutiri.

Scandalul „LuxLetters”: CE afirmă că până acum nu există probe ale încălcării legislației UE

Joi, 28 octombrie, eurodeputații de la subcomisia FISC a Parlamentului European au dezbătut investigația „LuxLetters”, în urma căreia, în iulie 2021, au fost dezvăluite suspiciuni cum că multinaționalele înregistrate în Luxemburg utilizează o lacună din sistemul fiscal al țării pentru a eluda regulile de transparență ale UE și pentru a plăti mai puține taxe. Reinhard Biebel, Directorul Departamentului pentru Politică Fiscală și Cooperare Directă de la Comisia Europeană, a declarat că, pe baza unei prime analize, CE nu a găsit nicio dovadă conform căreia în Luxemburg există o practică de a eluda dispozițiile UE privind raportarea. Acesta a adăugat că CE lucrează la cea de-a opta revizuire a Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC8) și extensia acesteia care vizează criptomonedele, dar în acest context, CE va avea în vedere unele schimbări suplimentare puse în evidență de „Pandora Papers”, cum ar fi extinderea domeniului de aplicare pentru a include persoanele fizice. Președintele subsomisiei FISC, Paul Tang, a regretat faptul că ministrul de finanțe al Luxemburgului, Pierre Gramegna, a refuzat să ia parte la ședință. În schimb, Gramegna a furnizat înainte de această întâlnire o declarație scrisă de două pagini în care susținea că acuzațiile din investigația „LuxLetters” au fost „nesubstanțiale și nefondate”.

PE va acorda votul final referitor la CBCR publică

Eurodeputații din comisiile ECON și JURI ale Parlamentului European au aprobat joi, 28 octombrie, rezultatul negocierilor interinstituționale dintre Parlamentul European și Consiliu referitoare la directiva privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (CBCR), stabilind premisele pentru adoptarea finală a acesteia. Următorul pas înainte ca directiva să intre în vigoare este votul final din cadrul sesiunii plenare a PE, programat pentru 10 noiembrie. Noile reguli vor impune anumitor companii multinaționale cu venituri de peste 750 de milioane de euro să prezinte public impozitul pe profit pe care îl plătesc. Statele membre vor avea la dispoziție 18 luni pentru a transpune directiva în dreptul național.

OCDE face apel la o mai bună coordonare pentru stabilirea prețului carbonului

Aproape jumătate din emisiile de CO2 legate de energie din economiile G20 sunt acum acoperite de un preț al carbonului, întrucât numeroase state au introdus impozite pe carbon sau sisteme de comercializare a certificatelor de emisii de carbon în ultimii ani, dar este nevoie de mai mult, iar măsurile ar trebui coordonate mai bine la nivel global, potrivit unui nou raport OECD, publicat miercuri, 27 octombrie. „Avem nevoie de o abordare mai coerentă la nivel global care să le permită statelor să-și crească ambițiile și eforturile la nivelul necesar pentru a îndeplini unui volum net de emisii egal cu zero la nivel global până în 2050, fiecare stat deținând o cotă adecvată și justă din sarcină și evitând în același timp distorsiunile relocării și ale comercializării certificatelor de emisii de carbon”, a declarat secretarul general al OCDE, Mathias Cormann. Pe scurt, 12 economii G20 au implementat instrumente explicite de stabilire a prețului carbonului sau iau parte la sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii de carbon.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending