Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 10 ianuarie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Franța a preluat președinția Consiliului UE

Franța a preluat președinția Consiliului UE la 1 ianuarie pentru șase luni și a publicat programul său (în engleză), precum și un calendar provizoriu (în franceză) al întâlnirilor sale. Programul precizează că Franța va „avansa” lucrările la implementarea Directivei pentru Pilonul II începând cu 1 ianuarie 2023. Potrivit calendarului provizoriu, Franța intenționează să aibă o primă dezbatere politică cu privire la acest dosar în cadrul ședinței Consiliului ECOFIN din 18 ianuarie și să prezinte o posibilă situație la 15 martie. De asemenea, Franța dorește să continue activitatea referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei, cu o posibilă dezbatere politică la Consiliul ECOFIN din iunie, precum și în legătură cu Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM), pentru care se preconizează încheierea unui acord chiar în martie. Calendarul provizoriu menționează și posibila adoptare a Codului de conduită european în domeniul impozitării întreprinderilor, precum și un posibil acord cu privire la întreg pachetul AML. Președinția franceză va organiza o conferință ministerială pe tema AML la 21 ianuarie.

UE lansează procesul de implementare al Pilonului II al OCDE

La două zile de la publicarea regulilor modelului OCDE, Comisia Europeană a dezvăluit la 22 decembrie 2021 o propunere pentru o Directivă de implementare a ratei minime de impozitare efectivă de 15% (așa-numitul Pilon II) în cadrul UE. Propunerea nu se îndepărtează de acordul OCDE privind impozitarea din 8 octombrie și de regulile modelului OCDE. Una dintre principalele diferențe dintre directiva UE și acordul OCDE este că acest impozit minim suplimentar se va aplica și companiilor cu capital integral autohton care depășesc pragul de 750 de milioane de euro cifră de afaceri, pentru a se asigura conformitatea cu legislația UE. De asemenea, propunerea de directivă permite statelor membre UE să exercite opțiunea oferită de regulile modelului OCDE de a aplica o taxă suplimentară filialelor naționale slab impozitate. În cadrul unei conferințe de presă, Comisarul european pentru impozitare Paolo Gentiloni s-a declarat încrezător că toate statele membre UE vor susține această propunere – care trebuie să fie adoptată în unanimitate – întrucât Comisia nu a inițiat niciun demers de „supra-reglementare”. De asemenea, acesta are încredere că SUA vor reuși să implementeze Pilonul II în ciuda dificultăților recente legate de procesul legislativ.

Comisia Europeană propune noi reguli de combatere a companiilor-paravan

Pe 22 decembrie 2021, Comisia Europeană a prezentat o propunere referitoare la o Directivă pentru combaterea mai eficientă a utilizării abuzive a companiilor-paravan în cadrul UE. Propunerea are ca scop crearea unui nou test privind „fondul economic” pentru a ajuta statele membre să identifice întreprinderile care nu desfășoară nicio activitate economică reală, chiar dacă se presupune că sunt implicate într-o anumită activitate, și care pot fi utilizate în mod abuziv pentru evitarea obligațiilor fiscale sau în scopuri evazioniste. Potrivit regulilor propuse, declararea unei entități ca fiind companie-paravan ar avea consecințe legate de tratamentul fiscal al tranzacțiilor și al activelor acesteia. Directiva este organizată clar în șapte pași. În primul rând, aceasta face diferența între entitățile care prezintă și cele care nu prezintă riscuri. Entitățile care prezintă riscuri vor trebui să raporteze o declarație „de fond” care include informații cu privire la sediu, directori și contul bancar. Dacă una dintre aceste solicitări nu este respectată, entitatea care prezintă riscuri va fi considerată companie-paravan. Cu toate acestea, este prevăzut un mecanism care să permită unei companii să atace această prezumție. Mai mult, statele membre vor trebui să transmită toate informațiile către un depozitar central, iar companiilor care nu își respectă obligațiile conform Directivei le pot fi impuse penalități.

Comisia Europeană propune trei noi resurse proprii pentru bugetul UE

Comisia Europeană a prezentat la 22 decembrie 2021 un „coș” al noilor resurse proprii pentru bugetul UE, pentru a ajuta la rambursarea finanțării de 750 de miliarde de euro pentru Planul economic european de redresare. Cele trei noi resurse proprii constau în: – 25% din venituri din Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (ETS); – 75% din venituri generate de Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM); și – 15% din cota parte din profiturile reziduale de la multinaționale care vor fi realocate statelor membre UE în baza Pilonului I al acordului OCDE privind impozitarea. Se așteaptă ca aceste trei noi resurse proprii să genereze un total de aproximativ 17 miliarde de euro pe an pentru bugetul UE în perioada 2026-2030. Comisia Europeană estimează că resursa proprie bazată pe Pilonul I ar genera între 2,5 și 4 miliarde de euro pe an. De asemenea, Comisia a anunțat că va propune noi resurse proprii suplimentare până la sfârșitul anului 2023, care ar putea include un Impozit aferent tranzacțiilor financiare (FTT) și o resursă proprie legată de sectorul corporativ. La baza acestui al doilea pachet s-ar afla viitoarea propunere „Întreprinderile din Europa: Cadrul pentru impozitarea veniturilor” (Business in Europe: Framework for Income Taxation – BEFIT)

Comisia extinde derogarea de la plata taxelor vamale și a TVA pentru importurile echipamentelor medicale COVID-19

Comisia Europeană a adoptat la 22 decembrie 2021 o decizie de extindere pentru 23 de state membre UE (la cererea acestora) a derogării temporare de la plata taxelor vamale și a taxei pe valoarea adăugată aferente importurilor din statele non-UE de dispozitive medicale și echipamente de protecție utilizate în lupta împotriva COVID-19. Adoptată în aprilie 2020, la apogeul pandemiei, măsura a fost extinsă de mai multe ori și a expirat în decembrie 2021. Noua decizie, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2022, prelungește până la 30 iunie 2022 facilitatea fiscală aferentă taxelor vamale și taxei pe valoarea adăugată disponibilă în baza scutirii deja existente pentru statele membre în cauză.

Eurodeputatul Mohammed Chahim dorește un CBAM mai ambițios

Eurodeputatul olandez Mohammed Chahim (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților) a transmis, miercuri, 5 ianuarie 2022, proiectul de raport cu privire la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) către celelalte grupuri politice din Parlamentul European. Raportul său face apel la un mecanism mai ambițios decât propunerea Comisiei Europene. Raportorul dorește să extindă sectoarele acoperite de CBAM la compuși organici, hidrogen și polimeri. În plus, raportul face apel ca așa-numitele emisii integrate ale produselor să includă emisiile indirecte din electricitate consumată în producția de bunuri, încălzire sau răcire. Raportul prevede și accelerarea adoptării CBAM pentru ca sistemul să devină complet operațional până la 1 ianuarie 2029. Mai mult, Mohammed Chahim dorește să înlăture în totalitate perioada de eliminare treptată a cotelor gratuite pentru sectorul cimentului. Pentru a asigura că sistemul este implementat coerent la nivelul blocului comunitar, acesta a mai sugerat și crearea unei autorități aferente CBAM în locul autorităților naționale. Veniturile generate de vânzarea certificatelor CBAM ar trebui, potrivit raportului, să finanțeze autoritatea CBAM, iar orice alte venituri rămase ar trebui apoi să se îndrepte către bugetul UE. Grupurile politice trebuie să transmită amendamentele la text până pe 10 februarie, înainte de votul din cadrul comisiei ENVI din mai și de un posibil vot în plen din iunie.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending