Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 101 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România

CECCAR FM

Publicat

pe

Miercuri, 13 iulie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), cel mai mare organism profesional din țara noastră, a organizat cea de-a XVIII-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român, o sărbătoare cu tradiție a vieții contabile din țara noastră. Evenimentul din acest an a marcat împlinirea a 101 ani de la reglementarea profesiei contabile în țara noastră prin Decret Regal semnat de Regele Ferdinand I, la 13 iulie 1921.

Cel mai important eveniment dedicat profesiei contabile din România a fost celebrat la nivel național în cele 41 de județe și în Municipiul București, sub sloganul Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună!. Experți contabili și contabili autorizați din întreaga țară, membri ai corpului profesional, au dezbătut, alături de partenerii instituționali ai profesiei – instituții și autorități de reglementare, mediul de afaceri și mediul educațional –, rolul profesioniștilor contabili în asigurarea rezilienței afacerilor, tema ediției din acest an a evenimentului care marchează, an de an, contribuția importantă a profesiei și a practicanților acesteia la dezvoltarea economică, la sustenabilitatea și reziliența businessurilor.

Manifestarea ce a avut loc la București (Radisson Blu Hotel) dedicată ediției de anul acesta a Zilei Naționale a Contabilului Român, organizată la nivel central împreună cu filialele București și Ilfov, a reunit peste 350 de profesioniști contabili, precum și reprezentanți ai Guvernului României, Ministerului Finanțelor, Ministerului Justiției, Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Regionale, parlamentari, oficiali ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Băncii Naționale a României, Bursei de Valori București, Curții de Conturi a Românei, Patriarhiei Române, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcției Naționale Anticorupție, Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, Oficiului Național al Registrului Comerțului, ai instituțiilor de învățământ superior și liceal cu care CECCAR are parteneriate de colaborare. Au adus în prim-plan rolul important al profesioniștilor contabili pentru economia națională, alături de membrii CECCAR, și reprezentanți ai organizațiilor patronale și antreprenoriale: Uniunea Generală a Industriașilor din România, cu organizațiile membre – Confindustria România, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, TIAD – Asociația Oamenilor de Afaceri Turci din România –, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România.

În deschiderea evenimentului, președintele Consiliului superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, a transmis mesajul Corpului, reiterând, cu acest prilej, importanța profesiei contabile în istoria recentă a statului român, contribuția profesioniștilor contabili la modernizarea României, înființarea CECCAR, în 1921, fiind parte a infrastructurii instituționale strategice care a constituit fundația construcției României contemporane. De asemenea, președintele Consiliului superior al CECCAR a abordat și contextul socio-economic și politic actual care a adus noi provocări profesiei contabile și corpului profesional care o gestionează la nivel național.

„Profesia contabilă din România, rezonând cu cea de la nivel mondial,  s-a reinventat, adaptându-se continuu la modelele de afaceri bazate pe cei trei piloni care asigură competitivitatea, respectiv: tehnologia, globalizarea și sustenabilitatea. Astăzi în calitate de consilier, analist, facilitator, confident, profesionistul contabil membru CECCAR îndeplinește cu succes multiple roluri care conferă siguranță antreprenorilor, contribuind la sustenabilitatea și reziliența businessului. Valoarea profesiei contabile pentru societate, pentru România se bazează pe faptul că aceasta are responsabilitatea etică de a acționa în interes public și de a-și deservi clienții cu profesionalism. Aceasta însă nu se poate realiza fără asigurarea independenței exercitării profesiei și a autonomiei acesteia. Tocmai de aceea CECCAR, reprezentantul celor peste 35.000 de liber-profesioniștii contabili, va milita pentru aceste valori esențiale și va sancționa orice tentativă prin care acestea pot fi afectate”, a menționat prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova. Mesajul integral transmis cu prilejul Zilei Naționale a Contabilului Român este disponibil pe site-ul CECCAR.

Topul celor mai de succes profesioniști contabili din România

Ca în fiecare an, Ziua Națională a Contabilului Român reprezintă și un prilej de a evidenția în mod public rezultatele muncii experților contabili și contabililor autorizați, premiindu-i pe aceștia în cadrul Topului local și național al membrilor CECCAR. Sunt recunoscute, astfel, performanțele societăților de expertiză contabilă și de contabilitate, precum și ale experților contabili și contabililor autorizați, în semn de apreciere a contribuției acestora la dezvoltarea profesiei și a mediului de afaceri, în interes public.

Profesia contabilă este o profesie vie, care se adaptează permanent schimbărilor ce impactează societatea. Prezentul este caracterizat nu doar de avansul tehnologiei. O constantă a vremurilor noastre a devenit sustenabilitatea. Tocmai acesta este mesajul pe care CECCAR l-a transmis anul acesta prin trofeele alese pentru premierea profesioniștilor contabili care au obținut cele mai bune rezultate în 2021. Sustenabilitatea, folosirea materialelor eco-friendly trebuie să fie elemente-cheie în activitatea de astăzi și de mâine a profesionistului contabil pregătit pentru viitor.

Topul național al membrilor CECCAR este disponibil aici.

Despre noi

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), înființat în urmă cu peste 100 de ani, este singurul organism profesional din România care acordă calificările de expert contabil și contabil autorizat.

Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation) și mondial – IFAC (International Federation of Accountants).

Pentru mai multe informații, accesați www.ceccar.ro și pagina oficială de Facebook.

PROFESIA CONTABILĂ

Document Accountancy Europe: Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR pune la dispoziția profesioniștilor contabili și a părților interesate traducerea în limba română a publicației Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative, elaborată de Accountancy Europe. Documentul tratează întrebările din cadrul consultării Comisiei Europene cu privire la sistemele de gestionare a riscurilor și controalele interne ale companiilor cotate la bursă.

Guvernanța corporativă solidă, care presupune controale interne mai puternice, ar putea îmbunătăți în mod semnificativ calitatea raportării financiare. Pentru a reuși acest lucru, diferite părți din cadrul ecosistemului trebuie să acționeze: legiuitorii europeni și naționali, autoritățile de supraveghere și normalizatorii de standarde în materie de raportare financiară și audit.

Prin această publicație, Accountancy Europe prezintă o serie de puncte de vedere și propune o cale de urmat cu privire la controalele interne. Una dintre propunerile Accountancy Europe este o declarație publică obligatorie pentru întreprinderi cu privire la eficacitatea controalelor interne asupra raportării financiare, care va contribui la asigurarea faptului că responsabilitățile conducerii și ale consiliului sunt îndeplinite.

Acțiunile propuse de organismul european se concentrează asupra companiilor care se încadrează în cele trei categorii de entități de interes public (PIE) stabilite la nivelul Uniunii Europene (UE): companiile cotate la bursă, instituțiile de creditare și întreprinderile de asigurare.

Documentul este disponibil în limba română și poate fi consultat accesând secțiunea Publicații­­ – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ședința din 28 iulie a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC: Principalele concluzii

CECCAR FM

Publicat

pe

La 28 iulie a avut loc a treia ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la întrunirea amintită de Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestei structuri. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și Managing Partner al unei societăți de expertiză contabilă.

Cu prilejul acestei întâlniri online, membrii Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul IFAC au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă cabinetele de contabilitate în această perioadă. Indiferent de originea geografică a mesajului, toate cabinetele au transmis același set de probleme cu care se confruntă în acest moment. Dintre acestea le menționăm:

1. Opoziția față de schimbare – Profesia se află într-o etapă de redefinire. Ca urmare a contextului pandemic în care ne aflăm, profesioniștii contabili sunt forțați să lucreze în mare parte remote, departe de clienți și de biroul cu care erau obișnuiți. Acest lucru devine din ce în ce mai complicat, pentru că, lucrând de acasă, aceștia nu mai reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, iar povara sarcinilor de serviciu este din ce în ce mai grea. Multe persoane nu au reușit să se acomodeze cu acest mod de lucru, iar productivitatea este în scădere.

2. Achiziția de sisteme informatice scumpe – Adaptarea la noul mod de lucru presupune achiziția de echipamente informatice și aplicații costisitoare, iar practicile mici și mijlocii nu au întotdeauna resursele necesare pentru a ține pasul cu aceste investiții, fără de care nu poți fi competitiv în piața serviciilor de contabilitate.

3. Recrutarea și reținerea personalului talentat – Practicile mici și mijlocii se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă în contextul în care recrutarea a devenit un proces continuu ca urmare a faptului că talentele sunt greu de identificat și greu de reținut în cadrul companiei.

4. Schimbările legislative la nivel național și internațional – Întreaga piață se confruntă cu o efervescență de schimbări legislative, atât la nivel național, cât și internațional. Pentru practicile mici și mijlocii a devenit o provocare să reușească să țină pasul cu toate aceste schimbări și să asigure respectarea acestora pentru portofoliul de clienți. Dacă firmele mari au departamente dedicate care fac aceste analize legislative și evaluează impactul lor, pentru companiile mici și mijlocii avalanșa de schimbări legislative devine copleșitoare, mai ales în contextul lipsei de personal.

5. Presiunea pieței asupra prețurilor – Există o presiune din ce în ce mai mare din partea clienților pentru diminuarea costurilor, mai ales costuri generale precum serviciile contabile. În contextul în care cheltuielile salariale cresc, este foarte dificil pentru practicile mici și mijlocii să satisfacă reducerile de preț cerute de clientelă.

În cadrul întâlnirii au avut loc discuții legate de modalitățile prin care cabinetele mici și mijlocii pot depăși problemele identificate și le pot transforma chiar în oportunități de business. Printre cele mai importante se numără:

1. Dezvoltarea de noi colaborări – în principal, parteneriate cu firme din zona IT care să sprijine practicile în digitalizarea și automatizarea proceselor.

2. Prestarea de servicii de nișă – specializarea cabinetelor pe domenii de activitate sau tipuri de servicii pentru a deservi la un nivel înalt o anumită categorie de clienți.

3. Alocarea de sarcini către client – reducerea de onorarii poate fi însoțită de alocarea de sarcini cu nivel scăzut de dificultate către personalul clientului și efectuarea de către cabinetele contabile doar a serviciilor cu grad ridicat de dificultate ce implică personal specializat.

4. Creșterea volumului serviciilor de consultanță – cabinetele mici și mijlocii trebuie să crească procentul serviciilor de consultanță, servicii specializate care implică un grad ridicat de expertiză.

5. Ambasadori ai profesiei – companiile, organizațiile profesionale, universitățile, precum și alte părți interesate trebuie să stabilească o colaborare prin care să stimuleze interesul pentru profesia contabilă și să promoveze în rândul tinerilor oportunitățile pe care profesia contabilă le oferă.

Poziția CECCAR ca membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, acesta fiind parte a vocii globale a profesiei contabile și stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele în cadrul profesiei.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul de poziție al Accountancy Europe privind guvernanța în materie de ESG

CECCAR FM

Publicat

pe

Comitetele de audit au un rol esențial în promovarea unei guvernanțe corporative solide, prin implicarea lor în supravegherea riscurilor, controalele interne, raportarea corporativă și audit. Noua legislație UE extinde mandatul consiliilor de administrație și al comitetelor de audit pentru a include aspectele privind mediul, sociale și de guvernanță (ESG).

Propunerea Comisiei Europene referitoare la o Directivă în ceea ce privește raportarea de către întreprinderi a unor informații privind durabilitatea atribuie comitetelor de audit o serie de sarcini pentru raportarea și asigurarea de către companii a informațiilor în materie de sustenabilitate. Propunerea Comisiei Europene referitoare la o directivă în ceea ce privește verificarea prealabilă sustenabilă de către întreprinderiimpune companiilor să implementeze o serie de acțiuni și politici pentru a trata efectele adverse asupra drepturilor omului și a mediului în propriile operațiuni și lanțuri valorice.

Documentul de poziție Guvernanța în materie de ESG: Recomandări pentru comitetele de audit, elaborat de Accountancy Europe, oferă o prezentare generală a rolului și responsabilităților preconizate ale comitetelor de audit, în contextul legislației UE relevante și al solicitărilor părților interesate. Lucrarea include recomandări pentru comitetele de audit în raport cu responsabilitățile lor în materie de ESG, cu accent pe:

– competențele și componența acestora;

– responsabilitățile lor pentru raportarea și asigurarea aspectelor privind ESG.

În prima parte, documentul prezintă factorii din spatele transformării întreprinderilor din perspectiva ESG. Apoi, acesta analizează rolurile diverselor organisme de guvernanță – inclusiv consiliile, comitetele consiliului și conducerea – în facilitarea transformării companiei din perspectiva ESG. În continuare, documentul descrie mandatul, competențele și componența comitetelor de audit în materie de ESG și încheie prin a propune întrebări pe care comitetele de audit trebuie să încerce să le trateze atunci când își îndeplinesc responsabilitățile în domeniul ESG.

Traducerea în limba română a documentului poate fi consultată pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații – Organisme Internaționale – Documente de poziție.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM