Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 20 martie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Raportul anual al ETAF pentru 2022

Joi, 16 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) și-a publicat raportul anual în care își prezintă principalele activități desfășurate în 2022. Sunt abordate activitatea ETAF referitoare la propunerea legislativă pentru combaterea rolului „facilitatorilor” evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive („Securing the Activity Framework for Enablers” sau SAFE), pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, Directiva de implementare a Pilonului 2, propunerea privind o Directivă pentru prevenirea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), TVA în era digitală, propunerea pentru o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) și un viitor sistem comun la nivelu UE pentru impozitul reținut la sursă pentru dividende sau plata dobânzilor. „(…) Milităm pentru norme fiscale adecvate și echilibrate, sprijin pentru modernizarea sistemului fiscal internațional”, a precizat președintele ETAF, Philippe Arraou, în prefața raportului.

Rezultatele ședinței ECOFIN din 14 martie

Miniștrii de finanțe ai UE s-au întâlnit la Bruxelles marți, 14 martie, pentru a discuta modul în care instrumentul de redresare și reziliență și inițiativa REPowerEU pot contribui eficient la tranziția verde și pot asigura independența Europei de sursele de energie rusești în contextul ratei inflației ridicate și întreruperilor din lanțurile de aprovizionare. Totodată, aceștia au făcut schimb de opinii cu privire la impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Mai mult, Consiliul UE a convenit asupra concluziilor privind orientările pentru o reformă a cadrului general european pentru guvernanță economică. Concluziile conțin domenii de convergență a opiniilor în rândul statelor membre și domenii care impun eforturi suplimentare pentru un cadru general reformat.

Peste 130 de eurodeputați și observatori au solicitat un impozit global pentru averile mari

Marți, 14 martie, peste 130 de membri ai Parlamentului European, economiști, milionari și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale au făcut apel la OCDE și ONU să lanseze o nouă rundă de negocieri cu privire la impozitarea averilor extrem de mari. Articolul de opinie a fost redactat de eurodeputatul francez Aurore Lalucq și economistul francez Gabriel Zucman și publicat în limba franceză în Le Monde și în limba engleză în Agence Europe. În articol se face apel la introducerea unui impozit progresiv pe averea persoanelor extrem de bogate pentru a reduce inegalitățile, finanțând în același timp investițiile necesare pentru tranziția ecologică și socială. Autorii articolului nu recomandă niciun model, dar afirmă că măsura poate fi introdusă și la nivel european printr-un impozit de ieșire aplicat de un grup de state voluntare și menționează propunerile existente din mediul academic pentru un impozit de 1,5% pentru persoanele cu averi de peste 50 de milioane de dolari. „136 de state și jurisdicții au ajuns la un acord prin intermediul OCDE pentru a se asigura că întreprinderile multinaționale (MNE-urile) vor face obiectul unei rate minime de impozitare de 15%. La scurt timp după aceasta, EU a adoptat o directivă pentru implementarea eficientă a acestei rate minime de impozitare la nivel european. Ce am reușit să facem în cazul multinaționalelor trebuie să obținem acum în ceea ce privește persoanele extrem de bogate”, se menționează în articol. Lista semnatarilor poate fi consultată aici.

Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global

Joi, 16 martie, OCDE a găzduit o ședință pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilonul 2). Cu această ocazie, părțile interesate au adus în atenție preocupări mai ample referitoare la normele Pilonului 2, unele dintre acestea făcând apel la îndrumări administrative suplimentare pe măsură ce apar probleme legate de implementare. Potrivit raportărilor, numeroase părți interesate și-au exprimat susținerea pentru un mecanism de soluționare a litigiilor cu caracter obligatoriu, ceea ce ar impune existența unei convenții multilaterale. Totodată, alte părți interesate au susținut și îmbunătățirea instrumentelor existente din legislația națională și tratate pentru gestionarea temporară a litigiilor. Referitor la declarația informativă a GLOBE, necesitatea de a simplifica și reduce numărul de date cât mai mult posibil a fost deseori adusă în atenție. De asemenea, numeroase părți interesate au făcut apel pentru o abordare unică pentru depunerea declarațiilor. Evenimentul poate fi revăzut online aici.

Noi îndrumări FATF privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice

În martie 2022, FATF a convenit asupra unor standarde globale mai dure privind beneficiarii reali în cadrul Recomandării 24, impunând companiilor să se asigure că autoritățile competente au acces la informații adecvate, corecte și actualizate privind adevărații proprietari ai companiilor. Vineri, 10 martie, FATF a indicat că a actualizat îndrumările care vor ajuta statele să implementeze Recomandarea 24 revizuită. Îndrumările vor ajuta statele să identifice, să proiecteze și să implementeze măsuri adecvate în concordanță cu Recomandarea 24 revizuită pentru a asigura că informațiile privind beneficiarii reali sunt deținute de o autoritate publică sau un organism public care funcționează ca registru al beneficiarilor reali, ori un mecanism alternativ care permite accesul eficient la informații, transmite FATF. Îndrumările explică tipurile și sursele de informații relevante, precum și mecanismul și sursele pentru obținerea unor astfel de informații. Acestea includ abordarea multidimensională, care constă în combinarea informațiilor de la, printre altele, companii, autorități publice printr-un registru sau un mecanism alternativ dacă acesta asigură accesul rapid și eficient la informațiile privind beneficiarii reali.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și CCIB, parteneriat pentru dezvoltarea colaborării dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri

Radio CECCAR FM

La sediul Camerei de Comerț si Industrie a Municipiului București (CCIB) a avut loc semnarea protocolului de colaborare între Camera București și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Ca urmare a semnării acestui document de către președinții celor două instituții, Iuliu Stocklosa, respectiv, Elena-Ecaterina Chivu, părțile vor coopera în vederea organizării în parteneriat de conferințe, seminarii, workshop-uri, evenimente de networking, în vederea consolidării parteneriatului dintre comunitatea de afaceri bucureșteană  și profesioniștii contabili.

„Sunt convins ca o bună conlucrare a CCIB cu CECCAR, unul dintre partenerii noștri de valoare, va contribui nu numai la îmbunătățirea climatului economic, ci și la o mai bună adaptare a firmelor, îndeosebi a celor mici și mijlocii, la un mediu volatil, puternic concurențial și aflat sub influența mult mai multor factori decât înainte de pandemie”, a declarat președintele CCIB cu acest prilej.

„Acest acord consolidează parteneriatul strategic cu mediul de afaceri, reafirmând rolul esențial pe care experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR îl joacă în calitate de parteneri de încredere ai antreprenorilor. Subliniez din nou angajamentul nostru față de etica și profesionalismul care ne reprezintă profesia în relația cu companiile, pentru a le ajuta să se adapteze la dinamica și complexitatea crescândă a pieței economice. Vom lucra împreună pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățind reziliența și competitivitatea acestora atât pe plan național, cât și internațional”, a apreciat Elena-Ecaterina Chivu.

Potrivit prevederilor protocolului, echipele CCIB și CECCAR vor lucra pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională și a altor proiecte cu implicații asupra comunității de afaceri bucureștene, inclusiv în ceea ce privește informarea mediului de business în privința rolului si importanței profesiei contabile.

Conducerile celor două instituții și-au exprimat convingerea că, printr-o bună conlucrare, prevederile protocolului vor fi rapid puse în aplicare, fiecare manifestându-și întreaga disponibilitate de a contribui la informarea eficientă a mediului de afaceri.

Semnarea protocolului de colaborare cu CECCAR se înscrie în sfera preocupărilor constante ale CCIB de a contribui la susținerea și îmbunătățirea calității mediului de afaceri.

Informații generale

Despre CCIB

Cu o tradiție de 156 de ani în reprezentarea mediului de afaceri și în derularea de parteneriate cu autoritățile, CCIB se bucură de o largă recunoaștere în țară și străinătate. Camera București conlucrează cu circa 110 organizații similare de pe toate continentele și, pe plan intern, cu mai mult de 40 de organizații profesionale, patronale, instituții ale mediului academic și reprezentanți ai comunității de afaceri. CCIB oferă membrilor săi, dar și comunității de afaceri bucureștene o gamă largă de servicii de la promovarea personalizată a produselor și serviciilor, eliberare de certificate de origine sau atestând situația de forță majoră, servicii de formare profesională, organizare de evenimente în Palatul CCIB și până la servicii de arbitraj. Potrivit statutului Camerei, membrii săi beneficiază de o serie de facilități.

Despre CECCAR

Este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie de 103 ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniu, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială, cât și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi. Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel mondial IFAC (International Federation of Accountants) – și european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation). CECCAR are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

Radio CECCAR FM

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, CECCAR Filiala Constanța a organizat, la 8 martie, cea de-a doua ediție a evenimentului FEMEIA ȘI CARIERA. La sediul filialei au fost prezente, alături de conducerea CECCAR Constanța, doamne – experți contabili și contabili autorizați din județul de la malul mării și un invitat special, Liliana Moldoveanu, jurnalist, violonist, președinte și membru fondator al Asociației Sweet Land Constanța. Evenimentul a fost dedicat femeii „care este liberă să urmărească visurile ei până în cel mai înalt punct”.

Acestea au avut ocazia să socializeze și să se bucure de această zi specială în care femeia este celebrată într-o atmosferă plină de bucurie, armonie și prietenie, împărtășind împreună gânduri, păreri și experiențe personale”, au transmis reprezentanții filialei Corpului.

Galerie foto

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

    

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR condamnă cu fermitate prestarea ilegală a serviciilor financiar-contabile

Radio CECCAR FM

Investigații recente ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț au condus Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IPJ Neamț la identificarea unui fenomen infracțional amplu – activități ilegale de prestare a serviciilor de contabilitate de către persoane neautorizate, potrivit ziarulceahlaul.ro. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România, își reafirmă angajamentul neclintit pentru asigurarea întregii societăți că activitatea reglementată de contabilitate, prestată de experții contabili și de contabilii autorizați membri CECCAR, este un serviciu bazat pe etică profesională.

Potrivit sursei citate, au fost identificate 150 de persoane fizice și juridice din județul Neamț, care, în perioada 2017-2023, au prestat ilegal servicii de contabilitate, fiind înregistrate peste 100 de dosare penale în care sunt cercetate faptele de exercitare a unei profesii fără drept, evaziune fiscală și înșelăciune.

„CECCAR condamnă cu fermitate orice formă de practică ilegală în domeniul contabilității și reamintește că reglementarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat este esențială pentru protejarea afacerilor, pentru securitatea economică a României. Activitatea de contabilitate desfășurată în conformitate cu legile și reglementările în vigoare este un serviciu bazat pe încredere, joacă un rol fundamental în gestionarea asimetriilor informaționale și în promovarea încrederii părților interesate. Apreciem interesul autorităților pentru eradicarea acestui fenomen infracțional cu impact major negativ în economie”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, făcând referire la recentul caz de la Neamț.

Activitățile ilegale descoperite de IPJ Neamț subliniază o contradicție profundă între piratarea profesiei contabile și etica profesională imperativă pentru acțiunea în interes public și asigurarea calității serviciilor. Această situație subliniază, totodată, nevoia urgentă de asanare a pieței serviciilor contabile, ca o măsură esențială pentru creșterea conformării fiscale voluntare, pentru reechilibrarea bugetului de stat.

CECCAR subliniază că profesioniștii contabili au obligația etică de a acționa în interes public, oferind servicii de cea mai înaltă calitate clienților lor, respectând Codul etic internațional al profesionistului contabil. Prin urmare, orice abatere de la aceste principii nu numai că subminează integritatea și credibilitatea profesiei, dar reprezintă și un risc serios pentru sănătatea financiară a economiei naționale.

În acest context, CECCAR își reînnoiește apelul către toți stakeholderii relevanți – autorități și mediul de afaceri – să sprijine eforturile de intensificare a luptei împotriva practicilor ilegale și de susținere a practicilor comerciale profesioniste, juste și transparente pe piața serviciilor de profil, așa cum sunt prevăzute de legislația în vigoare. Numai printr-un efort comun putem descuraja astfel de acte ilicite, asigurându-ne, astfel, că serviciile de contabilitate din România rămân sinonime cu profesionalismul, transparența și integritatea.

De asemenea, aducem în atenția mediului de afaceri faptul că verificarea calității de membru CECCAR se face prin accesarea rubricii Tablou membri de pe site-ul organismului profesional.

Reamintim că CECCAR și-a asumat, în anul 2022, rolul de a fi parte a angajamentului consolidat la nivel global al profesiei contabile pentru lupta împotriva corupției și a criminalității economice, odată cu lansarea, de către International Federation of Accountants (IFAC), a planului de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global.

CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

Totodată, CECCAR își exprimă disponibilitatea deplină de a colabora, în interes public, cu autoritățile și instituțiile competente pentru identificarea și descurajarea practicilor ilegale în domeniul contabilității, pentru asigurarea securității economice.

Despre CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie ce a început să se scrie acum mai bine de o sută de ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniul financiar-contabil din țara noastră, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială – pentru cei care se pregătesc să devină experți contabili și contabili autorizați –, precum și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi – experți contabili și contabili autorizați. CECCAR, singurul organism profesional care oferă șansa obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

Trending