ECONOMIE
Consiliul Concurenţei a avizat Hotărârea de Guvern privind tarifele maxime la RCA
Consiliul Concurenţei a avizat Hotărârea de Guvern care stabileşte tarifele maxime pentru poliţele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), au declarat pentru News.ro reprezentanţii instituţiei. Autoritatea de concurenţă a publicat joi un raport care arată că nivelul de dezvoltare a sectorului asigurărilor auto din România rămâne încă redus faţă de majoritatea statelor europene, chiar şi faţă de cele din regiune.
O primă constatare a autorităţii anti-monopol se referă la avansul pe care sectorul asigurărilor auto l-a avut în ultimii ani, datorat subscrierilor pentru asigurările auto de răspundere civilă, ”în contrast evident cu reducerea subscrierilor pentru asigurările auto facultative în perioada 2011-2014 şi stagnarea din 2015”, se menţionează în raport.
Potrivit acestuia, tendinţa de concentrare, numărul de societăţi care practică asigurări RCA în scădere, obligativitatea deţinerii RCA şi faptul că unii asigurători evită anumite categorii de asiguraţi mai riscanţi, practicând preţuri mult mai mari, ”creează premisele apariţiei fenomenului cunoscut sub denumirea de ‘efectul de umbrelă'”, mai arată documentul.
Efectul de umbrelă este o situaţie caracteristică, în general, pieţelor cu structură de oligopol, unde firmele mai mari, prin stabilirea unor preţuri ridicate, creează loc pentru companiile mai mici să opereze profitabil sub nivelul acestora.
De asemenea, începând cu ianuarie 2005 până în august 2016, Consiliul Concurenţei remarcă reducerea constantă a numărului de societăţi, atât în cazul asigurărilor auto facultative, cât şi în cel al asigurărilor de răspundere civilă a autovehiculelor.
Astfel, numărul de asigurători CASCO a coborât de la 31, la începutul anului 2005, până la 20 de societăţi autorizate în semestrul II al acestui an, în timp ce numărul de asigurători RCA a scăzut, în aceeaşi perioadă, de la 17 la 9.
Raportul arată, totodată, continuarea tendinţei de uşoară creştere a gradului de concentrare în segmentul asigurărilor auto facultative de tip CASCO din perioada 2011-2015.
Primele cinci societăţi ce oferă asigurări auto facultative controlează peste 80% din total, începând cu 2014, pentru ca în iunie 2016 să ajungă la 86%. Iar primele şapte societăţi active în acest segment al asigurărilor auto acoperă peste 96% din subscrieri, fiind un indiciu al caracterului oligopolist al asigurărilor auto facultative, potrivit Consiliului Concurenţei
Instituţia remarcă faptul că şi segmentul RCA pare să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii şapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.
În iunie 2016, asigurările obligatorii de răspundere civilă auto reprezentau aproape 72% din totalul subscrierilor pentru asigurări auto, de la aproximativ 49% în anul 2011.
În acelaşi timp, valoarea cheltuielii medii pentru asigurări auto în România în 2014 – de 50 euro/locuitor, în uşoară creştere faţă de 2013, când era de 47 euro – se află la un nivel similar doar cu nivelul din Ungaria şi Turcia (49 de euro/locuitor).
În alte state din regiune, acest indicator înregistrează valori mai ridicate: 70 de euro/locuitor în Bulgaria, 82 de euro/locuitor în Polonia şi 95 de euro/locuitor în Slovacia.
”În sectorul asigurărilor auto, Consiliul Concurenţei a finalizat la începutul acestui an o anchetă sectorială prin care au fost identificate o serie de disfuncţionalităţi, în special în ceea ce priveşte piaţa RCA. Multe dintre propunerile formulate pentru remedierea disfuncţionalităţilor constatate în urma anchetei sectoriale, au fost preluate în reglementările recente care vizează această piaţă”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Autoritatea anti-monopol constată gradul constant de penetrare a asigurărilor auto în perioada 2011-2015, situat în jurul valorii de 0,7%, ceea ce arată că avansul subscrierilor pentru asigurările auto a urmat ritmul de creştere a produsului intern brut (PIB).
România este pe ultimul loc în clasamentul european în ceea ce priveşte numărul de vehicule pentru pasageri la mia de locuitori, cu 264 de maşini. Pe primele locuri în UE la acest capitol se află Malta şi Finlanda, cu 788, respectiv 695 de vehicule la mia de locuitori.
Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.
La presiunea patronatelor din transporturi, care s-au plâns că plătesc preţuri prea mari la poliţele RCA, Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă prin care îngheaţă, pentru şase luni, tarifele RCA din România, pe baza unor preţuri maxime stabilite de ASF.
ASF a stabilit în 5 octombrie preţurile care vor fi valabile timp de şase luni în România, după decizia Guvernului de îngheţare a preţurilor.
Astfel, tariful maxim RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone va fi de 7.534 lei, iar tariful maxim anual al unei poliţe obişnuite, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, va fi de 610 lei.
ECONOMIE
ANAF urmează să modifice Procedura de înregistrare a contractelor de locațiune
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează, printr-un proiect de Ordin publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, să opereze o serie de modificări și completări la OPANAF nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, s-a stabilit ca pentru contractele de închiriere încheiate începând cu data de 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți.
Potrivit prevederilor art.83 alin.(6), teza 1, introdus prin OUG nr.128/2024, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent (anterior, prevederea legală era reglementată de art.120 alin.(61) din Codul fiscal).
Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contractele de locațiune încheiate prin înscris sub semnătură privată, care au fost înregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele și în modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa acestora, prin lege.
Pentru aplicarea acestor prevederi legale a fost emis OPANAF nr.114/2019, prin care a fost aprobată procedura de înregistrare a contractelor de locațiune la organul fiscal competent, precum și modelul și conținutul formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”.
Ca urmare a obligației instituite prin OUG nr.128/2024, este necesară modificarea și completarea prevederilor OPANAF nr.114/2019.
În acest context, a fost elaborat acest nou proiect de Ordin, prin care se propune: ▪ completarea procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune cu prevederi privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal care îndeplinește obligația înregistrării contractului încheiat între părți, în cazul în care bunul este deținut în comun; ▪ completarea modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”, precum și a instrucțiunilor de completare a acestuia.
ECONOMIE
MF propune modificări la Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, aprobată prin OMF nr.1233/2021. În Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ se menționează că, în prezent, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală reglementează, la art. 7, unul din principiile de conduită în activitatea organelor fiscale, respectiv rolul activ, care are ca scop promovarea bunei-credințe în relațiile dintre organele fiscale și contribuabilii plătitori, precum și de a determina situația fiscală corectă a contribuabilului. De asemenea, art. 29 la alin.(4) instituie rolul de coordonator metodologic al Ministerului Finanțelor pentru activitatea de asistență și îndrumare a contribuabililor desfășurată de organul fiscal central, activitate ce intră în competența activității de administare a creanțelor fiscale.
Prin OMF nr. 1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, s-a stabilit procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informației, atât la cererea contribuabililor, cât și din oficiu.
Potrivit prevederilor actuale ale Procedurii aprobată prin OMF nr. 1233/2021, organismele profesionale sunt considerate doar un simplu contribuabil, iar problemele generale de interpretare și aplicare a legislației, pe care organismele profesionale reglementate le adresează Ministerului Finanțelor/ANAF, sunt transmise de acesta spre soluționare la organul fiscal competent.
În acest context, avându-se în vedere că un element esențial al conformării voluntare a contribuabililor îl reprezintă și conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, în contextul în care aceste organisme profesionale nu adresează solicitări în calitate de contribuabil, ci solicitările sunt specifice profesiei respective și sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizând în esență aspecte referitoare la intenția de legiferare, MF propune modificarea Procedurii aprobată prin OMF nr. 1233/2021, în sensul exceptării, în anumite condiții, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistență.
Astfel, se propune ca solicitările transmise de organismele profesionale să fie soluționate de MF sau ANAF aparat central, după caz, în funcție de problematica pentru care se solicită opinia, în anumite condiții, respectiv: ▪ să vizeze clarificări privind modul de aplicare a legislației fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, după caz, are atribuții de reglementare, potrivit legii; ▪ sunt specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional, conform drepturilor și competențelor acestuia, prevăzute în legea sa de organizare și funcționare; ▪ să vizeze o problemă general valabilă de aplicare și să nu conține situații punctuale și elemente de identificare ale unor contribuabili/plătitori; ▪ să conțină o prezentare generală a problematicii, argumente de fapt și de drept, precum și propriile concluzii; ▪ să conțină o propunere a organismului profesional, argumentată corespunzător, cu privire la cea mai caracterizată variantă/soluție de aplicare, dintre cele identificate sau, după caz, o propunere motivată de completare/modificare a textelor legale vizate.
De asemenea se propune ca solicitarea transmisă Ministerului Finanțelor/ANAF, cât și răspunsul primit, să se publice pe site-ul organismului profesional în termen de 30 de zile de la primirea răspunsului de la Ministerului Finanțelor/ANAF cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semnează, iar în măsura în care este posibil, solicitarea transmisă MF/ANAF, precum și răspunsul primit să se transmită sau să se pună la dispoziția membrilor organismului profesional și prin alte servicii informatice utilizate în cadrul organismului profesional reglementat și să se disemineze în cadrul cursurilor de pregătire profesională organizate pentru membrii organismului profesional.
Totodată, se propune completarea procedurii cu prevederea ca, în cazul în care cererile de îndrumare și asistență, formulate de împuternicit ori reprezentant fiscal, nu conțin datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă, împuternicitul ori reprezentantul fiscal va fi înștiințat cu privire la acest aspect. În cazul în care datele de identificare ale împuternicitului ori reprezentantului fiscal nu sunt suficiente pentru a fi înștiințat, cererea acestuia se clasează.
ECONOMIE
ANSVSA intensifică acțiunile de control în perioada sărbătorilor de iarnă
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) intensifică acțiunile de control, până pe 24 decembrie 2024, prin intermediul structurilor de la nivel național și județean, pentru a asigura cetățenilor un comerț cu produse alimentare sigure, informează instituția într-un comunicat citat de Agerpres. Controalele au în vedere prevenirea apariției toxiinfecțiilor alimentare și al răspândirii virusului Pestei Porcine Africane (PPA) din zonele de restricție unde este diagnosticată această boală, prin comerțul ilegal cu porcine/carne și produse din carne de porc (provenite de la animale bolnave).
Se va verifica modul în care operatorii din sectorul alimentar autorizați/înregistrați sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor respectă normele sanitare veterinare și de siguranța alimentelor privind procesarea produselor de origine animală (carne, lapte, produse lactate, pește, ouă) și non-animală (produse de panificație și patiserie, legume-fructe), trasabilitatea acestora, precum și condițiile de ambalare, transport, depozitare și comercializare până la consumatorul final.
Obiectivele vizate în cadrul acțiunilor de control sunt: piețele agro-alimentare; abatoarele și unitățile de tranșare a cărnii; unitățile de procesare și depozitare a alimentelor de origine animală și nonanimală, precum și unitățile de vânzare cu amănuntul (carmangerii, măcelării); unitățile de alimentație publică, pizzerii, unități tip catering, cofetării, patiserii, laboratoare de cofetărie/patiserie; unitățile de tip hotelier și pensiunile turistice; unitățile de tip hipermarket/supermarket, magazinele alimentare și alte tipuri de unități care comercializează produse alimentare.
Inspectorii sanitari veterinari vor realiza controale în trafic, cu sprijinul reprezentanților Inspectoratelor de Poliție Județene și Inspectoratelor de Jandarmi Județene, pentru a se verifica dacă sunt respectate condițiile sanitare veterinare legale pentru transportul animalelor și al produselor alimentare de origine animală și nonanimală, precum și restricțiile sanitare veterinare impuse pentru mișcarea porcinelor din gospodăriile populației situate în zonele afectate de focare active de PPA.
ANSVSA mai verifică și destinația cărnii de pasăre și a ouălor provenite din comerțul intracomunitar și import. În context, echipe de control din cadrul DSVSA-urilor județene/municipiului București, efectuează verificări la nivelul tuturor depozitelor de destinație a acestor categorii de produse, fiind efectuate controale documentare, de identitate, prelevări de probe în vederea efectuării de analize de laborator pentru stabilirea conformității acestora în ceea ce privește respectarea criteriilor microbiologice de siguranța alimentară și de calitate prevăzute de legislația Uniunii Europene.
Totodată, o atenție deosebită va fi acordată verificării condițiilor sanitare veterinare și de igienă existente în locurile organizate periodic de către autoritățile locale, în vederea comercializării unor alimente care prezintă caracteristici tradiționale (ex. tonete, chioșcuri, rulote, standuri de comercializare).
La nivelul unităților de vânzare cu amănuntul supuse înregistrării și controlului sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor se va proceda la: verificarea respectării cerințelor pentru înregistrarea sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor; verificarea respectării cerințelor de igienă, de depozitare, ambalare și păstrare a produselor alimentare aflate la comercializare; verificarea trasabilității produselor alimentare.
De asemenea, DSVSA județene și a municipiului București vor întreprinde acțiuni de informare a consumatorilor, cu ajutorul mass-media locale, asupra necesității de a se respecta următoarele recomandări: efectuarea la medicul veterinar a examenului trichineloscopic asupra cărnii obținute de la porcii crescuți și sacrificați în gospodăriile proprii; carnea și produsele din carne de porc rezultate în urma sacrificărilor tradiționale în gospodăria proprie este destinată exclusiv consumului familial, fiind interzisă comercializarea acestora în consum public; informarea consumatorilor, prin intermediul mass media de la nivel local, cu privire la riscul major de îmbolnăvire la care se expun persoanele care cumpără și consumă carne de porc a cărei origine nu este cunoscută, provenită din tăieri clandestine sau care nu a fost supusă controlului sanitar veterinar (inclusiv examenul pentru identificarea Trichinella spp.).
Medicii veterinari din DSVSA județene și a municipiului București, precum și cei de la nivelul circumscripțiilor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor oficiale (CSVSAO) de la nivelul piețelor agroalimentare vin în sprijinul consumatorilor prin asigurarea unui program prelungit de lucru pentru perioada următoare, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică. Orarul medicilor veterinari va fi afișat pe site-ul DSVSA-ului județean și în punctele de lucru, în acesta fiind incluse numele medicului veterinar responsabil și numerele de telefon la care consumatorii pot sesiza orice aspect privind nerespectarea normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor.
De asemenea, la nivelul DSVSA județene și al circumscripțiilor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor oficiale teritoriale (CSVSAO) vor fi afișate informații utile consumatorilor, dar și locațiile în care poate fi efectuat examenul pentru identificarea Trichinella spp. în carnea de porc.
Examinarea cărnii provenite de la porcii sacrificați în vederea depistării trichinelozei este obligatorie, precizează ANSVSA.
În situația în care se constată încălcări ale normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor, în funcție de gravitatea abaterilor se vor aplica sancțiuni contravenționale conform HG 984/2005 și/sau sancțiuni complementare prevăzute de legislația în vigoare.
-
ECONOMIEacum 6 zile
Măsuri pentru îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA
-
ECONOMIEacum 6 zile
100 milioane de lei, alocate pentru programul Start-up Nation, ediția 2022
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 2 decembrie 2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
Bulgaria, Slovacia și România, scăderi semnificative ale prețurilor producției industriale, în octombrie
-
ECONOMIEacum 2 zile
O nouă ediție a programului de titluri de stat Fidelis pentru populație
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 03.12.2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Iași: Pașii spre cariera de expert contabil – un eveniment cu și despre next generation accountants
-
ECONOMIEacum 7 zile
Proiectul privind raportarea informațiilor conform art.61^2 din Codul de procedură fiscală, în consultare publică